Kolej na Podróż

Kolej w Danii – przewodnik dla pasażerów

Kolej w Danii to podstawowy środek transportu, aczkolwiek bardzo drogi, o ile nie upolujemy biletów w taryfie promocyjnej. Na przykład półtoragodzinny przejazd z Kopenhagi do Odense kosztuje bez zniżek około 150 złotych w drugiej klasie.

W Danii pociągiem można dotrzeć do wszystkich najważniejszych miast. Większość szlaków obsługują koleje państwowe, część Arriva, a pojedyncze inni prywatni przewoźnicy. Nie wszyscy honorują bilety Interrail (szczegóły w ulotce dołączonej do biletu).

Duńskie pociągi Intercity i LYN są szybkie i wygodne, podobnie jak pociągi między Kopenhagą a szwedzkim Malmö. W duńskich pociągach krajowych nie są wymagane dopłaty ani obowiązkowe rezerwacje miejsc. Na głównych trasach warto jednak wykupić miejscówkę, bowiem pociągi bywają zatłoczone.

Spośród zwiedzonych przeze mnie państw Dania spodobała mi się najbardziej pod względem architektonicznym i chętnie zwiedziłbym ten kraj. Niestety, jest bardzo drogo.

Pociągi podmiejskie są różne. Najpopularniejsze czerwone pociągi jeżdżące na liniach podmiejskich w Kopenhadze są wprawdzie wygodne i bardzo ładne, lecz nie mają toalety.
Dania to piękny kraj, lecz bardzo drogi. Ceny są astronomiczne i trudno znaleźć komfortowy nocleg za rozsądną cenę. Uwaga również na wymianę walut w kantorach na dworcach kolejowych. Kursy wyglądają atrakcyjnie, lecz odradzam wymianę ze względu na bardzo wysoką prowizję.

Przewoźnik narodowy: DSB (Danske Statsbaner)
Strona internetowa: www.dsb.dk
Oficjalny profil kolei duńskich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 16.11.2020

Spis treści:

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Podróż pociągiem po Danii
3. Połączenia międzynarodowe
4. Podróż po pograniczu niemiecko-duńskim
5. Muzeum Kolejnictwa w Odense
6. Bilet 24-godzinny na Kopenhagę i okolice
7. Co zwiedzić podróżując pociągiem po Danii

Dania - artykuły na blogu
1. Kolej w Danii - przewodnik dla pasażerów
2. Koleje wąskotorowe i turystyczne
3. Kolej na Bornholmie - historia
4. Ciekawostki o Danii

Kopenhaga

1. Rozkład jazdy i ceny

Kolej w Danii jest bardzo droga, ale dzięki promocjom bilety można kupić tanio, a osoby chcące zwiedzić cały kraj mogą podróżować z biletem Interrail

www.dsb.dk – na stronie kolei duńskich możecie wyszukać interesujące was połączenie oraz sprawdzić cenę.

www.rejseplanen.dk – duńska wyszukiwarka połączeń kolejowych, autobusowych i promowych

Połączenia międzynarodowe należy wyszukiwać na reiseankunft.bahn.de

Główna linia to Kopenhaga – Aalborg. Do popularnych miast Ribe, Tonder, czy Esbjerg musimy podróżować z przesiadką (do Esbjerg nie zawsze).

Dużo osób pyta o dojazd do Billund, gdzie znajduje się Legoland. Najbliższa stacja kolejowa to Vejle (dojedziemy tam pociągami z Berlina, Hamburga i Kopenhagi), stamtąd do Billund zabierze nas autobus 143 lub kilka innych.

Kolej w Danii

Duński pociąg regionalny na stacji Fredericia

2. Podróż pociągiem po Danii

Kolej w Danii dociera do wszystkich najważniejszych miejscowości. Pociągi jeżdżą bardzo często, są wygodne i szybkie (chociaż prędkość nie przekracza 160 km/h), ale są stosunkowo drogie.

Pociągi nocne nie kursują codziennie (Kopenhaga – Aarhus), ale dobrze kombinując można podróż zaplanować tak, aby przespać godzinę lub dwie na którymś z dworców (poza Kopenhagą na pierwszy rzut oka wydaje się to całkiem dobrym rozwiązaniem) i powrotnym pociągiem wrócić np. do Kopenhagi. Ceny noclegów w Danii są bardzo wysokie, najtańsze noclegi odradzam. Palenie w duńskich pociągach jest zabronione, lecz raz byłem świadkiem łamania zakazu. Pociągi często przyjeżdżają na najważniejsze stacje kilka minut przed czasem, dzięki czemu mają dłuższy postój i pasażerowie mogą wyjść na papierosa na peron (na peronach są wyznaczone strefy dla palaczy, w praktyce pali się wszędzie).

Ceny pociągów, podobnie jak wszystkiego w Danii, są wysokie.

Warto kupować bilety z tygodniowym wyprzedzeniem – może nam się uda trafić na bilet w taryfie „Orange”, czyli dużo tańszy niż w normalnej cenie. Bilety te bardzo szybko się rozchodzą.

Osoby w wieku od 16 do 25 lat włącznie mogą zakupić DSB Wildcard, kartę uprawniającą do podróżowania przez rok ze zniżką 50% pociągami DSB oraz 20% pociągami Øresundståg. W piątki i niedziele zniżka jest niższa i wynosi tylko 25%, podobnie jak w wybrane dni, na które przypadają największe potoki pasażerów. Cena takiej karty zwraca się już po jednej podróży powrotnej, a co dopiero po roku. O ile dobrze zrozumiałem ze strony DSB, do karty kupujemy bilet Ungdomsbillet .

Jeśli chodzi o inne zniżki, to ze strony kolei duńskich niewiele zrozumiałem, nawet po zastosowaniu Google Translatora.

Pociąg Dania

Duński pociąg kategorii LYN

Koleje duńskie

Pociąg kategorii LYN w środku

3. Połączenia międzynarodowe

Dania, ze względu na swoje położenie geograficzne, posiada kolejowe połączenia międzynarodowe jedynie z Niemcami oraz Szwecją. Oferta nie zmienia się na przestrzeni lat. Największą zmianą w ciągu ostatnich lat była likwidacja pociągów nocnych CNL z Kopenhagi do Amsterdamu, Zurychu, Monachium i Pragi. W rozkładzie jazdy 2020/2021 kursują następujące pociągi:

Pociągi Hamburg – Kopenhaga

3 razy dziennie kursują pociągi Hamburg – Kopenhaga. Pociągi od 14 grudnia 2019 roku kursują trasą przez Kolding. Dawniej większość pociągów kursowała przez Rodby i Puttgardem, a trasę pomiędzy tymi miastami pociągi pokonywały na promie. Głównie są to pociągi obsługiwane przez niemieckie składy ICE 3, ale nie mogę gwarantować, że będzie tak w 2021 roku. Przejazd trwa około 5 godzin.

Ceny biletów promocyjnych zaczynają się od 28,90 w drugiej klasie; bilety pierwszej klasy są znacznie droższe. Ceny biletów promocyjnych Berlin – Kopenhaga z przesiadką w Hamburgu zaczynają się od 37,90 euro. Należy pamiętać, że są to bilety na konkretne połączenie i nie podlegają zwrotowi ani wymianie.

Bilety promocyjne należy wyszukiwać w wyszukiwarce należy wyszukiwać kolei niemieckich pod adresem reiseankunft.bahn.de

Pociąg na promie

Pociąg ICE Hamburg – Kopenhaga na promie – 14 grudnia 2019 roku przeszedł do historii
(aut. Flemming Karlsen, materiały prasowe kolei duńskich)

Pociągi Hamburg – Aarhus

3 razy dziennie kursują pociągi Hamburg – Aarhus. W przeciwieństwie do pociągów Hamburg – Kopenhaga połączenie obsługiwane jest przez pociągi kolei duńskich – zespoły trakcyjne widoczne na zdjęciu przy wstępie. Pociągi brzydkie, lecz wygodne, o ile nie ma w nich tłoku. W pociągach znajduje się automat z napojami i przekąskami.

Przejazd Hamburg – Aarhus trwa niecałe 5 godzin, jeśli nie chcemy jechać bezpośrednim pociągiem Hamburg – Kopenhaga, na stacji Fredericia można się przesiąść do innego pociągu do Kopenhagi.

Ceny biletów promocyjnych Hamburg – Aarhus zaczynają się od 28,90 euro w drugiej klasie.

Należy pamiętać, że są to bilety na konkretne połączenie i nie podlegają zwrotowi ani wymianie.

Bilety promocyjne należy wyszukiwać w wyszukiwarce należy wyszukiwać kolei niemieckich pod adresem reiseankunft.bahn.de

Pociągi Intercity Dania

Pociąg Hamburg – Aarhus. Tego typu pociągi kursują również jako pociągi Intercity w Danii

Hamburg Aarhus

Pociąg Hamburg – Aarhus – wnętrze wagonu drugiej klasy.

Pociągi nocne City Night Line (CNL)

Od 14 grudnia 2014 roku pociągi nocne City Night Line pomiędzy Kopenhagą a Pragą, Zurychem, Amsterdamem i Monachium zostały zlikwidowane z przyczyn ekonomicznych. Pociągi cieszyły się bardzo dużą popularnością, mimo to dużo wcześniej zapadła decyzja o ich likwidacji.

Pociągi Tønder – Niebüll

Pomiędzy duńskim miastem Tønder a niemieckim miasteczkiem Niebüll często kursują lokalne pociągi. Połączenie obsługuje lokalny przewoźnik Norddeutsche Eisenbahn Gesellschaft (neg). Przewoźnik ten nie honoruje biletów Interrail, ale cena za przejazd pomiędzy tymi położonymi po sąsiedzku miastami nie jest zbyt wysoka i wynosi około 5 euro. Możliwy jest zakup biletu całodniowego. Na odcinku honorowany jest także bilet jednodniowy kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn, co jest najlepszą opcją dla osób planujących wycieczkę powrotną lub grupy osób.

W Tønder można się przesiąść do pociągu do Ribe albo Esbjerg (obsługuje Arriva), natomiast w Niebüll do pociągu w stronę Hamburga lub Westerland (połączenia obsługuje NordOstseeBahn, kursują też pociągi Deutsche Bahn kategorii IC ).

Najtańsze bilety Tønder – Ribe  w jedną stronę dla osoby dorosłej kosztują 40 koron duńskich, czyli około 24 złote.  Możliwy jest zakup przez stronę internetową duńskiej Arrivy.

Strona internetowa Norddeutsche Eisenbahn Gesellschaft: www.neg-niebuell.de/aktuell.htm
Strona internetowa duńskiej Arrivy arriva.dk

Pociągi Kopenhaga – Malmö

Pomiędzy Kopenhagą a Malmö co 20 minut (od rana do wieczora) kursują pociągi Øresundståg/Öresundståg. Pociągi rozpoczynają swój bieg najczęściej w Helsingør, a kończą nie tylko w Malmö, część bowiem jedzie dalej nawet do Göteborga. Najładniejsza część trasy to przejazd przez most Oresund nad Morzem Bałtyckim. Pociągi zatrzymują się również na stacji Kopenhaga -Lufthaven.

Strona internetowa: www.oresundstag.se

Jeżdżą także bezpośrednie pociągi X2000 Kopenhaga – Sztokholm, ale rozkład i ceny należy sprawdzać na stronie kolei szwedzkich www.sj.se

Pociąg Kopenhaga - Malmö

Pociąg Kopenhaga – Malmö

Kopenhaga - Malmö

Wnętrze pociągu Kopenhaga – Malmö

4. Podróż po pograniczu niemiecko-duńskim

Podróż koleją po Danii jest bardzo droga. Jeśli chodzi o pogranicze niemiecko-duńskie, to dostępne są dwie oferty specjalne – jedna pozwala w ciągu jednego dnia podróżować na odcinku od Hamburga do Esbjerg, druga to zryczałtowana opłata za podróż na odcinku niemiecko-duńskim z Hamburga aż do Thisted, przy czym jeśli dobrze zaplanujemy przesiadki, możemy po drodze zwiedzić kilka miast.

Grienzkieker-Ticket

Jedyna interesująca oferta pozwalająca podróżować po pograniczu duńskim, aczkolwiek określenie słowa „niedrogo” byłoby nie na miejscu, bowiem bilet dla jednej osoby na drugą klasę w 2020 roku kosztował 58 euro w drugiej klasie lub 98 euro w pierwszej klasie. Kiedy jednak podróżujemy w grupie, cena staje się atrakcyjna, bowiem jeśli podróżuje razem grupa od 2 do 5 osób, cena biletu jest taka sama. Dzięki biletowi sieciowemu ważnemu od 00:00 do 05:00 następnego dnia można przejechać pociągami regionalnymi na przykład z Hamburga do Esbjerg, po drodze zwiedzając piękne miasteczka Tonder i Ribe.

Kup bilet Grienzkieker-Ticket w sklepie internetowym Deutsche Bahn Regio

Ribe

Ribe – jedno z miast, które chciałbym zwiedzić
(aut. Johan Wieland, CC-BY-ND, flickr.com)

Arriva Nordtyskland

Oferta duńskiego oddziału Arrivy, kolei niemieckich Deutsche Bahn oraz przewoźników Nord-Ostsee-Bahn (NOB) (Niemcy) i Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll (NEG) (Dania). Umożliwia podróż za zryczałtowaną opłatą pomiędzy miastami wybranymi duńskimi a niemieckimi miastami położonymi na liniach Hamburg – Thisted i Hamburg – Aarhus (przez Tønder) – bilet ważny jest tylko w pociągach regionalnych. Szczegółowa mapa oraz warunki dostępne są na stronie internetowej duńskiej Arrivy. Bilety nie są tanie – z Hamburga do Thisted dojedziemy za ok. 110 złotych, ale po drodze możemy zwiedzić jeszcze Tønder i Ribe, o ile dobrze zaplanujemy przesiadki. Niestety, nie kursują pociągi regionalne przez Padborg – pierwszą stację za granicą duńską od strony Flensburga.

Szczegóły oferty: arriva.dk/kort-og-billetter/arriva-nordtyskland

Tonder

Tønder – ładne miasteczko przy granicy niemiecko-duńskiej
(aut. Allie Caulfield, CC-BY, flickr.com)

5. Muzeum Kolejnictwa w Odense

Każdy miłośnik kolei dysponujący czasem i gotówką powinien odwiedzić Muzeum Kolejnictwa w Odense znajdujące się tuż obok tamtejszego dworca kolejowego. Muzeum jest otwarte codziennie od 10 do 16 (z wyjątkiem niektórych świąt). Na powierzchni 10 000 metrów kwadratowych zgromadzono eksponaty dokumentujące historię kolei w Danii od początków po współczesność. Można zobaczyć m.in. kolekcję starych lokomotyw i wagonów, a w sezonie letnim przejechać się miniaturową kolejką ogrodową. W muzeum działa także sklep oferujący publikacje o tematyce kolejowej. Posiadaczom biletów Interrail przysługuje zniżka od ceny biletu.

Szczegółowe informacje: www.jernbanemuseet.dk – strona oficjalna w języku duńskim i angielskim

6. Bilet 24-godzinny na Kopenhagę i okolice

Oferta biletów sieciowych kolei duńskich jest fatalna. Turyści chcący zwiedzić coś więcej niż Kopenhagę mają na szczęście możliwość zakupu biletu 24-godzinnego na wszystkie strefy pociągów i metra w regionie metropolitalnym Kopenhagi. Jest to bilet komunikacji miejskiej i podmiejskiej i nie należy go mylić z ofertami Copenhagen Card oraz City Pass, bowiem tamte oferty są ważne tylko w strefach I – IV. Dzięki biletowi 24-godzinnemu na wszystkie strefy, możemy zwiedzić kilka interesujących miast, między innymi Roskilde.

Bilet można kupić w biletomatach na lotniskach, stacjach metra i dworcu kolejowym.

Więcej informacji o ofertach komunikacji miejskiej: www.visitcopenhagen.com
Więcej informacji o strefach komunikacji miejskiej wraz z mapką: insightcopenhagen.tumblr.com

Kopenhaga pociąg

Pociąg podmiejski w Kopenhadze

Kopenhaga pociąg

Wnętrze pociągu podmiejskiego w Kopenhadze. W środku nie ma toalety.

Co zwiedzić z biletem 24-godzinnym na Kopenhagę

Roskilde – miasto znane z letniego festiwalu muzyki rockowej i katedry wpisanej na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, w której znajduję się grobowce duńskich monarchów. Całość uzupełnia malownicze, nieduże Stare Miasto z niską, zwartą zabudową.

Helsingør – występujące również pod nazwą „Elsinore”. Symbolem miasta jest duży zamek Kronberg, ponadto warto przepłynąć się promem do szwedzkiego Helsingborga. Resztę czasu można spędzić na spacerze po bardzo ładnym centrum miasta, ewentualnie zwiedzić Muzeum Morskie i Duńskie Muzeum Techniki (Danmarks Tekniske Museet). Idealne miejsce na jednodniową wycieczkę z Kopenhagi.

Køge – małe miasteczko z malowniczym centrum z niskimi kamienicami i malowniczymi uliczkami ciągnącymi się w pobliżu portu. W pobliżu park miniatur. Podobno po zmroku miasto jest opanowane przez gangi imigrantów.

Gilleleje – popularna nadmorska miejscowość wypoczynkowa. Pod względem architektonicznym niebrzydkie, choć w Danii znajdziemy ładniejsze miasta. Turyści przyjeżdżają tu głównie dla pobliskich plaż. W lecie miasto zatłoczone, a ceny astronomiczne.

Fredensborg – siedziba duńskiej rodziny królewskiej – zamek (pałac) z rozległym kompleksem parkowym. Oprócz zamku warto zwiedzić zabytkowych cmentarz, na którym pochowano wielu zasłużonych Duńczyków. Na peryferiach wybudowano osiedle domków ekologicznych.

Hillerød – bardzo ładne miasto z pięknym zamkiem Frederiksborg. Zamek wraz z rozległymi ogrodami jest położony nad malowniczym jeziorem. W centrum wyróżnia się Slotsgade, czyli ulica Zamkowa przekształcona w deptak.

Frederiksverk – ośrodek przemysłowy i port. Jedyne, co może zainteresować turystów, to ładny deptak i kościół.

Hillerod

Zamek w Hillerød (aut. Jeremy, CC-BY, flickr.com)

 

7. Co zwiedzić podróżując pociągiem

W internecie znajdziecie sporo stron z informacjami o atrakcjach turystycznych Danii. Propozycji jest mnóstwo, dlatego przedstawię tylko najważniejsze informacje według najpopularniejszych linii kolejowych. Największy problem to drożyzna – jedzenie oraz ceny noclegów znacznie uszczuplą portfel nawet zamożnych Polaków.

W przyszłości planuję rozszerzyć wykaz linii wraz z opisami najładniejszych miejsc.

IC 4 Dania

Pociąg IC4 – nieudany zakup kolei duńskich
(aut. Jens Hasse, materiały prasowe kolei duńskich)

Linia Kopenhaga – Frederikshavn

Główna linia kolejowa przebiegająca przez największe duńskie miasta. Jeżeli nie macie na nocleg a posiadacie bilet Interrail Global Pass lub Interrail Denmark, możecie przenocować w nocnych pociągach z Kopenhagi na północ i z powrotem. Wiadomo, bezprzedziałowe, ale lepsze to niż nocleg w jakiejś noclegowni za ponad sto złotych.

Odense – miasto zwiedzone przeze mnie w 2008 roku, do którego chętnie przyjechałbym jeszcze raz. Bardzo ładne centrum, Muzeum Hansa Christiana Andersena wraz z dzielnicą malowniczych domków, przy dworcu Muzeum Kolejowe (obowiązkowe dla miłośników kolei), a na peryferiach miasta ogród zoologiczny – świetna propozycja dla rodzin z dziećmi.

Fredericia – jak na Danię to raczej brzydkie miasto. Można pospacerować po deptaku, zwiedzić kilka kościołów i Muzeum Regionalne. Fredericię można też pominąć w planie podróży bez wyrzutów sumienia.

Vejle – ośrodek przemysłowy, dawniej nazywany „duńskim Manchesterem”. Ważny węzeł kolejowy. Obecnie najważniejsze atrakcje to wiatrak, dwa budynki nad fjordem znane pod nazwą „Fala”, ratusz, Muzeum Sztuki, Muzeum Regionalne, w pobliżu Billund z parkiem Legoland oraz wystawa kamieni runicznych w Jelling.

Horsens – pięćdziesięciotysięczne miasto bez jakichś wielkich atrakcji, poza główną ulicą dominuje współczesna zabudowa. Dobre recenzje zbiera Duńskie Muzeum Przemysłu (Danmarks Industrimuseum).

Skanderborg – miasteczko położone nad brzegiem jeziora o tej samej nazwie. Raczej niewyróżniające się niczym szczególnym, zabudowa podobna jak w innych duńskich miastach. Z dworca nad jezioro trzeba kawałek przejść.

Århus – drugie pod względem wielkości miasto Danii. Ośrodek przemysłowy i akademicki, wśród turystów polecany ze względu na mnóstwo restauracji oferujących potrawy kuchni całego świata. Miasto bardzo dobrze wypada także pod względem zabytków oraz oferty muzealnej. Z zabytków należy wymienić katedrę, budynek teatru oraz zabytkowe niskie domy w centrum. Wśród muzeów najwięksżą popularnością cieszy się położone na peryferiach Århus Moesgaard Museum z bogatą kolekcją eksponatów archologiczno-etnograficznych.

Randers – szóste pod względem wielkości duńskie miasto, liczące około 60 tysięcy mieszkańców. Turyści przyjeżdżają tu po to, aby zobaczyć unikalny w skali europejskiej „Las deszczowy” (Randers Regneskov). Pod trzema kopułami stworzono trzy różne środowiska leśne, a zwiedzający mogą obejrzeć różne gatunki roślin i zwierząt. Polecany jako atrakcja dla rodzin z dziećmi. Samo centrum Randers wygląda całkiem ładnie pod względem architektonicznym, choć daleko mu np. do Odense czy Kopenhagi.

Aalborg – średniej wielkości miasto, dynamicznie rozwijający się ośrodek handlowy. Bardzo ładne centrum, kilka muzeów (między innymi Muzeum Garnizonowe, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ogród zoologiczny i zadbane parki. Warto zajrzeć choćby na kilka godzin.

Hjoerring – małe miasteczko z przyjemnym deptakiem. Dobra baza wypadowa do wycieczek po okolicy, w samym Hjoerring jedyne atrakcje to wspomniany deptak i Muzeum Historyczne.

Frederikshavn – miasto portowe; odpływają stąd promy do norweskiego Larvik i szwedzkiego Goteborga. Niewiele zachowanych zabytków – najbardziej charakterystyczny to Wieża Prochowa. W mieście i pobliżu plaże, w okolicy bunkry.

Arhus

Skansen na przedmieściach Arhus (aut. Guillame Baviere, CC-BY-SA, flickr.com)

Linia Frederikshavn – Skagen

Malownicza linia lokalna wzdłuż wybrzeża, biegnąca na dużej części równolegle do drogi szybkiego ruchu. Długość linii 39,7 km. Gdybym mógł przejechałbym się, aby zwiedzić Skagen i okolice. Obecnie połączenie obsługuje przewoźnik Nordjyske Jernbaner, a tabor na linii to pociągi Siemens Desiro.

Strona internetowa Nordjyske Jernbaner: www.njba.dk

Skagen – ładne, przyjemne miasteczko, z linią kolejową prowadzącą do samego centrum miasta. Charakterystyczna niska zabudowa, plaże, kościoły, kilka muzeów (między innymi Muzeum Sztuki, Muzeum Ancherów, Muzeum Regionalne oraz muzeum w bunkrze), w okolicy wydmy i szlak latarni morskich udostępnionych do zwiedzania.

Linia Odense – Svendborg

Linia lokalna z Odense przez małe miejscowości do Svendborg. Na linii zwykle kursują pojazdy Siemens Desiro, stosunkowo często bywa uruchamiana komunikacja zastępcza.

Ringe – miasteczko liczące około 5,5 tysiąca mieszkańców. Kilka ładnych budynków w małym centrum, kilka ładnych domków i muzeum regionalne. Jeśli ktoś lubi atmosferę małych miasteczek, może się zatrzymać.

Egeskov slot – piękny zamek z parkiem. Oddalony o 3 kilometry od stacji kolejowej Kværndrup.

Svendborg – piękne miasteczko (26 tys. mieszkańców), port rybacki i ośrodek przemysłu stoczniowego. Bardzo ładna zabudowa centrum, kilka kościołów, możliwość rejsu promem na duńskie wysepki. Na wyspę Tasinge prowadzi most (na wyspie znajduje się między innymi Zamek Waldemara).

Odense

Odense – dzielnica drewnianych domków

Linia Vejle – Thisted

Linię do Thisted chciałbym przejechać ze względu na walory widokowe oraz okolice Thisted. Poza tym samo położenie miasteczka przyciąga – na północy, trochę na odludziu. Po drodze pociągi mijają głównie małe miejscowości. Z Thisted kursują głównie pociągi lokalne do Struer, ale jedzie również pociąg LYN Thisted – Kopenhaga. W Velje wjeżdża na magistralę kolejową, opisywaną wyżej. Większość miasteczek na linii opisałbym według schematu – ładna główna ulica i brak atrakcji.

Jelling – maleńkie miasteczko niedaleko Vejle. Znajduje się tu wystawa kamieni runicznych i ładny cmentarzyk.

Herning – jedno z większych miast regionu (ok. 45 tys. mieszkańców), węzeł kolejowy. Pod względem architektonicznym nie wyróżnia się niczym szczególnym, z muzeów najważniejsze to Muzeum Sztuki Współczesnej.

Holstebro – kolejne z przeciętnych miast. W Holstebro jedynym godnym uwagi miejscem jest stosunkowo długa ulica handlowa, zakończona ładnym placem.

Struer – przyjemne miasteczko znane z Ogrodów Japońskich. Zabudowa bez rewelacji, oprócz ogrodów warto zobaczyć Muzeum Struer.

Thisted – małe miasteczko, stacja końcowa linii kolejowej. Malownicze, wąski uliczki z niską, zwartą zabudową, ładna stacja kolejowa, browar. Doskonała baza wypadowa do wycieczek wzdłuż latarni morskich, plaż i bunkrów.

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

Dania pociąg

Stary i wyjątkowo brzydki duński pociąg

Dania pociąg

Stary pociąg – widok z boku

Wnętrze duńskiego pociągu

Stary duński pociąg – wnętrze

 

%d bloggers like this: