Kolej na Podróż

Kolej w Luksemburgu – przewodnik dla pasażerów

Kolej w Luksemburgu łączy stolicę kraju z większością miast i wsi księstwa. Dostępne są również połączenia międzynarodowe dla dojeżdżających do Luksemburga do pracy, jednak siatka połączeń międzynarodowych nie jest tak imponująca, jak jeszcze kilka lat temu. Od 1 marca 2020 roku Luksemburg wprowadził bezpłatne przejazdy komunikacją publiczną na terytorium kraju w pociągach, autobusach i tramwajach.

Przewoźnik narodowy: CFL (Société National des Chemins de Fer Luxembourgeois)
Strona internetowa: www.cfl.lu
Oficjalny fanpage Kolei Luksemburskich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 13.11.2020

Spis treści:

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia międzynarodowe
3. Koleje wąskotorowe i turystyczne
4. Kolej linowo-terenowa Pfafenthal – Kirchberg

Luksemburg - artykuły o Luksemburgu na blogu
1. Kolej w Luksemburgu - przewodnik dla pasażerów
2. Ciekawostki o Luksemburgu

CFL

Stary spalinowy zespół trakcyjny Kolei Luksemburskich (CFL)

Wnętrze pojazdu ze zdjęcia powyżej (fot. Willem90, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

1. Rozkład jazdy i ceny

Rozkład jazdy i ceny luksemburskich pociągów można sprawdzić na stronie www.cfl.lu. Podane są również rozkłady jazdy autobusów CFL oraz dostępna jest możliwość zakupu biletu przez internet.

Rozkład jazdy kolei w Luksemburgu i wybranych autobusów uruchamianych przez koleje luksemburskie dostępny jest również w wyszukiwarkach połączeń PKP.

Od 1 marca 2020 roku komunikacja publiczna w Luksemburgu jest bezpłatna. Bezpłatnie można podróżować pociągami, autobusami i tramwajami. Nie ma ograniczeń co do narodowości, zameldowania, czy wieku. Jedyne ograniczenie to konieczność przejazdu drugą klasą. Osoby podróżujące pierwszą klasą pociągów nadal muszą mieć bilet.

W przypadku podróży międzynarodowych bilet z krajów ościennych wystawiany jest do granicy z Luksemburgiem, za luksemburski odcinek podróży nie jest naliczana opłata.

Luksemburg

Pociąg CFL na stacji w stolicy księstwa.

Kolej w Luksemburgu

Skład typu push-pull Kolei Luksemburskich z wagonami piętrowymi

Luksemburg pociąg

Wagon piętrowy Kolei Luksemburskich – górny pokład

Luksemburg kolej

Wagon piętrowy Kolei Luksemburskich – dolny pokład

2. Połączenia międzynarodowe

Luksemburg posiada połączenia kolejowe z Francją, Belgią, i Niemcami. O ile dobrze pokazuje rozkład jazdy, nie kursują już pociągi Bruksela – Zurych przez Luksemburg.

Belgia

W 2020 roku kursowały bezpośrednie pociągi Liege – Luksemburg (niektóre rozpoczynały lub kończyły bieg w Liers) oraz pociągi Arlon – Luksemburg (jeden poranny rozpoczynał bieg w Namur). Do Liege i Arlon dojedziemy bezpośrednio z Brukseli. Ponadto kursują pociągi regionalne Hollerich – Athus przez Rodange.

Pociągi Luksemburg – Liege zestawione są ze starych wagonów kolei belgijskich z przedziałami sześcioosobowymi. W wagonach nie ma klimatyzacji.

Luksemburg - Liege

Wagon pociągu Luksemburg -Liege

Pociąg Luksemburg

Pociąg Luksemburg – Liege – 1 klasa

Luksemburg - Liege

Pociąg Luksemburg – Liege – 2 klasa

Niemcy

Zlikwidowano pociągi Intercity pomiędzy Luksemburgiem, Kolonią, ewentualnie Norddeich. Kursują pociągi RE Luksemburg – Koblencja i regionalne Luksemburg – Wittlich. Oba rodzaje pociągów przejeżdżają przez Trewir.

Holandia

Obecnie nie kursują bezpośrednie pociągi z Luksemburgu do Holandii. Możliwa jest podróż pociągiem Luksemburg – Liege i tam przesiadka na pociąg do Maastricht.

Francja

Kursują bezpośrednie pociągi Luksemburg – Metz (- Nancy) oraz pociągi TGV Luksemburg – Paryż. Kursują pojedyncze pociągi Longwy – Luksemburg (ew. Hollerich) przeznaczone dla dojeżdżających do pracy. W rozkładzie jazdy pojawiają się także pojedyncze pociągi Audun-le-Tiche – Esch-sur-Alzette. W grudniu 2020/2021 pojawił się pociąg TGV Luksemburg – Montpellier.

Luksemburg - Paryż

Pociąg TGV Luksemburg – Paryż

TGV

Pociąg TGV Luksemburg – Paryż – II klasa

TGV

Pociąg Luksemburg – Paryż – I klasa

3. Koleje wąskotorowe i turystyczne

Luksemburg to bardzo mały kraj, ale również tutaj możemy znaleźć kilka miejsc, które zainteresują miłośników kolei . Oprócz wymienionych poniżej pociągów retro, czy kolei wąskotorowych, koleje luksemburskie okazjonalnie uruchamiają pociągi specjalne zestawione z lokomotywy parowej i wagonów retro.

Chemins de Fer Lankelz

Kolej miniaturowa wybudowana w 1997 roku w Esch/Alzette – Lankelz wozi dzieci i dorosłych w każdą niedzielę od 1 maja do 15 października po dwóch liniach: pierwsza linia to pętla o długości 1 kilometra, natomiast druga to linia pomocnicza o długości 350 metrów. Miniaturowe lokomotywy są replikami lokomotyw kursujących kiedyś po Luksemburgu.

Strona internetowa: www.rail.lu/cflankelz.html
Strona internetowa: Chemins de Fer Lankelz na You Tube

Luxembourg-Blankenberge-Express

Pociąg wycieczkowy z Luksemburga do Blankenberge na belgijskim wybrzeżu uruchamiany w wybrane wakacyjne weekendy wspólnie przez koleje belgijskie, koleje luksemburskie i miłośników kolei skupionych w stowarzyszeniu Groupement des Amis du Rail działającym od 1973 roku. Stowarzyszenie posiada w swojej kolekcji kilka pojazdów szynowych, między innymi zabytkowy szynobus i jedyny w luksemburgu wagon restauracyjny nazwany „Rendez-Vous”. Na stronie stowarzyszenia nie ma, niestety, informacji o terminach kursowania wspomnianego pociągu i cenach biletów.

Strona internetowa: www.gar.lu
Pociąg Luxembourg – Blankeberge Express na You Tube

Minièresbunn

Kolej wąskotorowa kursująca w wybrane dni na kilku krótkich odcinkach, między innymi Fond-de-Gras – Lasauvage, Fond-de-Gras – Saulnes. Największą atrakcją linii jest przejazd przez tunel o długości 1.4 km na terenie dawnej kopalni . Pociągi prowadzone są przez parowozy lub spalinowozy, natomiast przez wspomniany tunel przejeżdżają ciągnięte przez lokomotywę elektryczną.

Strona internetowa: minieresbunn.kohle-und-eisen.de
Minièresbunn na You Tube (film z 2002)

Museum of Slate Quarrying

Dawna wąskotorowa kolej przemysłowa okazyjnie przewożąca pasażerów po trasie na terenie Muzeum Łupków koło Haut-Martelange. Podróż trwa 30 minut, a pasażerowie mogą wysłuchać specjalistycznego wykładu na temat historii wydobycia łupków w regionie. Cena biletu dla osoby dorosłej wynosi 2 euro.

Strona internetowa: 158.64.50.32/ardoise_fr/

National Mining Museum

Kolej kopalniana na terenie Narodowego Muzeum Górnictwa koło Rumelange przewozi pasażerów po krótkiej trasie częściowo znajdującej się pod ziemią. Przejazd kolejką kosztuje 5 euro, na stronie internetowej brak szczegółowych informacji. Warto pamiętać, że temperatura w podziemiach jest stała i niezależnie od pory roku wynosi około 10 stopni Celsjusza.

Strona internetowa: www.mnm.lu/la-visite-du-musee-1-en.html
Narodowe Muzeum Górnictwa koło Rumelange na You Tube- widać tory kolejki

Train 1900

Pociąg retro kursujący pomiędzy stacjami Pétange i Bois-de-Rodange na trasie o długości około 7,3 km . Pociąg przejeżdża między innymi przez Fond-de-Gras, gdzie można się przesiąść na opisywaną wcześniej kolej Minièresbunn. Maksymalne nachylenie linii w okolicach wzgórza Prenzebierg wynosi aż 23%. Przejazd w jedną stronę trwa godzinę, z czego ponad dwadzieścia pięć minut zajmuje postów w Fond-de-Gras. Pierwszy pociąg tej linii wyjechał w trasę 4 sierpnia 1973 roku, od tamtej pory przejazdy odbywają się co rok w niedziele i święta od 1 maja do ostatniej niedzieli września. Grupy zorganizowane mogą wynająć pociąg w dowolnym terminie.

Strona internetowa: www.train1900.lu
Train 1900 na You Tube

4. Kolej linowo-terenowa Pfaffenthal-Kirchberg

Koleje Luksemburskie CFL oprócz pociągów obsługują także kolej linowo-terenową Pfaffenthal-Kirchberg w mieście Luksemburg. Kolejka została oddana do użytku 10 grudnia 2017 roku. Dwa równoległe tory przewożą podróżnych pomiędzy przystankiem kolejowym Pfaffenthal-Kirchberg a przystankiem tramwajowym (Kirchberg, Rout Bréck – Pafendall). Ze względu na duże nachylenie pomiędzy przystankiem kolejowym a tramwajowym zdecydowano się na częściowe wykorzystanie ruchomych schodów ze stacji, a dalej kolei linowo-terenowej o długości około 200 metrów.

Trasa kolejki liczy 200 metrów. Jest obsługiwana przez dwa wagony; każdy z nich może pomieścić 168 osób – w ciągu godziny z kolei linowo-terenowej może skorzystać 7200 osób. Podróż trwa 63 sekundy, różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 38,5 metra. Kolejka kursuje bardzo często i od początku eksploatacji można z niej skorzystać bez ponoszenia opłat.

Podano również, że w ciągu roku od uruchomienia kolei linowo-terenowej skorzystało z niej 1,5 miliona pasażerów.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

SZT CFL

Spalinowy zespół trakcyjny Kolei Luksemburskich w 1987 roku. Obecnie ten typ pojazdu można spotkać podczas przejazdów specjalnych organizowanych przez CFL (fot. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

%d bloggers like this: