Kolej na Podróż

Moravskoslezský kraj – co zwiedzić?

W rozkładzie jazdy 2015/2016 znacznie poprawiła się oferta przewozowa pomiędzy Polską a Republiką Czeską. Pojawiły się pociągi Cieszyn – Frydek-Mistek, a od 18 stycznia 2016 roku pociągi Kolei Śląskich relacji Katowice – Bogumin przez Wodzisław Śląski kursują na całym odcinku. Pociągi z Cieszyna w stronę Czechowic-Dziedzic również kursują w lepszych godzinach, jednak z powodu odmowy finansowania połączeń przez województwo małopolskie z Czechowic-Dziedzic nie dojedziemy już w stronę Oświęcimia.

W Boguminie można się przesiąść na pociągi jadące w stronę Brna, Ołomuńca i Pragi. W Republice Czeskiej na pociągi osobowe, pospieszne, ekspresowe i Eurocity obowiązuje jedna taryfa, nie trzeba też kupować obowiązkowych miejscówek, dzięki czemu dojazd z Katowic pociągami Kolei Śląskich pozwoli sporo zaoszczędzić. Wyjątkiem są pociągi Supercity obsługiwane przez czeskie Pendolino, jednak również w tym przypadku ceny biletów i obowiązkowych miejscówek są niewygórowane.

Koleje Śląskie wcześniej podpisały z kolejami czeskimi umowę o honorowaniu jednodniowych biletów sieciowych, dzięki czemu po regionie morawsko-śląskim (Moravskoslezsky kraj) można podróżować za bardzo niską cenę.

 

W artykule krótko przedstawiłem najciekawsze miasta czeskiego regionu, jeżeli któreś was zainteresuje, możecie kliknąć w odnośnik do artykułu ze szczegółowym opisem na blogu lub samodzielnie poszukać bliższych informacji na temat miasta. W przyszłości postaram się pozwiedzać wszystkie wymienione miejsca i przedstawić aktualne informacje.



RODZAJE BILETÓW:

Osoby jadące z Polski do Czech, chcące zwiedzić Moravskoslezsky kraj w pierwszym dniu podróży, powinny zakupić „Bilet sieciowy imienny dobowy” Kolei Śląskich, który w chwili opracowywania artykułu kosztował 34 złote. Bilet jest ważny we wszystkich pociągach Kolei Śląskich oraz w pociągach Kolei Czeskich (České dráhy) na obszarze regionu morawsko-śląskiego, w zakresie ważności biletu sieciowego Celodenní jízdenka pro Moravskoslezský kraj oferowanego przez koleje czeskie.

Wrócić możemy z biletem Celodenní jízdenka pro Moravskoslezský kraj, zakupionym w kasie kolei czeskich. Bilet honorowany jest w pociągach Kolei Śląskich. Bilet kosztuje 209 CZK, czyli w przeliczeniu kosztuje tyle samo, co bilet sieciowy kolei czeskich.

Osoby jadące na wycieczkę jednodniową tam i z powrotem np. z Raciborza do Bogumina mogą skorzystać z innych ofert Kolei Śląskich. Szczegóły na stronie internetowej: https://kolejeslaskie.com/pl/pages/132/bilety-do-czech

Mapa ważności biletu na terenie Czech. Bilet NIE JEST honorowany w pociągach RegioJet i Leo Express.

Moravskoslezsky kraj

Mapa linii kolejowych regionu morawsko-śląskiego

MIASTA, KTÓRE TRZEBA ODWIEDZIĆ:

BRUNTAL – jedno z najładniejszych miast regionu morawsko-śląskiego, z przyjemnym zabytkowym centrum i renesansowym pałacem. W pobliżu wygasłe wulkany, największy w regionie zbiornik wodny i sporo szlaków turystycznych po Jesionikach.

OSTRAWA – stolica regionu morawsko-śląskiego. Duże miasto przemysłowe, pod względem zabytków i architektury nie powala na kolana, jednak turyści chwalą sobie tutejszy ogród zoologiczny i dawne tereny przemysłowe udostępnione do zwiedzania. Świetna baza wypadowa.

NOWY JICZYN – małe miasto, do którego prowadzi linia kolejowa ze stacji Suchdol nad Odrou. Bardzo ładny dworzec kolejowy, nieduże centrum z pięknym rynkiem, spokój i przyjemna atmosfera. Wprawdzie na zwiedzanie wystarczą 2-3 godziny, ale zdecydowanie warto tu przyjechać.

SZTRAMBERK – jedno z najpiękniejszych czeskich miasteczek, rozbudowane. Ze stacji kolejowej jest daleko do centrum, lepiej przyjechać autobusem z Nowego Jiczyna (10-15 minut jazdy) i wysiąść tuż przy drewnianych domkach. Stąd malowniczymi uliczkami otoczonymi domkami w stylu architektury ludowej dojdziemy do pochyłego rynku z drewnianymi kamieniczkami, a potem na wieżę widokową. Z wieży rozpościera się widok na miasto i całą okolicę. Miasteczko słynie z wyrobów cukierniczych, przede wszystkim z pierników zwanych „sztramberskimi uszami”.  Do Sztramberka trafiłem przez przypadek, miasto zachwyciło mnie.

Sztramberk

Sztramberk – widok na rynek

MIASTA KTÓRE MOŻNA ODWIEDZIĆ, ALE MOŻNA POMINĄĆ

BÍLOVEC – mało znane miasteczko, do którego dojeżdżają motoraczki ze stacji Studenka. Ładny rynek i kilka niedalekich uliczek, zameczek, do tego kościół św. Mikołaja z wieżą widokową. Na 3 godziny wystarczy. Jedno z miejsc, które chciałbym zobaczyć.

CZESKI CIESZYN – dużo brzydszy od polskiego Cieszyna. Najładniejszy budynek to dworzec kolejowy, z którego odjeżdża sporo pociągów w kierunku Pragi i Żyliny. Dobre miejsce na zakupy, supermarkety „Billa” i „Tesco” tuż za dworcem kolejowym.

FRENŠTÁT POD RADHOŠTĚM – popularna miejscowość turystyczna, ładny rynek, w okolicy liczne szlaki turystyczne po Beskidach. W pobliżu szczyt Wielki Jawornik z podobno bardzo ładnym widokiem. Dużo imprez i możliwości aktywnego wypoczynku.

FRYDEK-MISTEK – dużo blokowisk, wśród których trochę trudno znaleźć dwa rynki. Poza wspomnianymi rynkami brak atrakcji. Dobre miasto na pierwszą wycieczkę poza Czeski Cieszyn.

FRYDLANT NAD OSTRAWICĄ – z wyglądu bardzo przeciętne miasteczko, natomiast dobre jako baza wypadowa do wycieczek w Beskidy Morawskośląskie.

FULNEK – stacja końcowa linii kolejowej ze stacji Suchdol nad Odrou. Maleńkie miasteczko, warte odwiedzenia ze względu na zamek i rynek.

HLUČÍN – niezbyt popularne miasto położone około 10 kilometrów od Ostrawy. Niewielkie centrum (rynek), ponadto w okolicy bunkry w rejonie umocnionym na dawnej granicy czechosłowackiej.  Oprócz rynku warto zobaczyć małe Muzeum Regionu oraz ranczo dziecięce z mini ogrodem zoologicznym. Do Hlucina dojedziemy pociągiem z Opawy lub autobusem podmiejskim z Ostrawy.

HRADEC NAD MORAVICI – miejscowość blisko Opawy, znana z pięknego zamku. W czasach studenckich jedno z moich marzeń podróżniczych, obecnie zamek na zdjęciach nie robi na mnie wielkiego wrażenia.

KARNIÓW (KRNOV) – moje największe rozczarowanie podczas podróży po regionie morawsko-śląskim. Miasto wychwalane pod niebiosa przez Polaków, w rzeczywistości prezentuje się przeciętnie, a dworce kolejowe wymagają natychmiastowego remontu.

KOPRZYWNICA – tuż przy dworcu kolejowym mieści się popularne muzeum Tatry. Poza muzeum same blokowiska.

ODRY – kolejne z kameralnych czeskich miasteczek. Poza rynkiem nie ma tu raczej nic ciekawego.

OPAWA – jedno z miast, które niby są ładne, ale brakuje im tego czegoś, czym przyciągnęłyby turystów na dłużej. Wizytówką miasta jest dworzec kolejowy Opava-vychod, centrum przyjemne, lecz przeciętne.

PŘÍBOR – miejsce narodzin Zygmunta Freuda. Ładne, niewielkie centrum, panorama z okien pociągu zachęca do wizyty. Miasto na dwugodzinną wizytę – nieduże centrum z przyjemnym rynkiem i kilkoma ulicami, ponado Dom Rodzinny Zigmunta Freuda. Miasteczko bardzo podoba się polskim turystom.

MIASTA W OŚCIENNYCH REGIONACH

Z biletem jednodniowym na Moravskoslezsky kraj możemy dojechać do kilku stacji kolejowych w ościennych regionach, czyli w regionie Ołomunieckim i regionie Zlinskim. Spośród tych miast trzy są warte odwiedzenia.

HRANICE NA MORAVĚ (Olomoucky kraj) – ważny węzeł kolejowy. Centrum miasta niewielkie i całkiem ładne, ale położone od głównego dworca kolejowego. Bliżej centrum jest stacja Hranice na Morave mesto.

ROŻNOW POD RADEGASTEM (Zlinsky kraj) – bardzo ładny rynek i jeszcze ładniejszy skansen. Miasto popularne nie tylko w sezonie turystycznym.

VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ (Zlinsky kraj) – miasto liczące około 26 tysięcy mieszkańców, zdecydowanie warte odwiedzenia. Wizytówki miasta to rynek i niewielki zamek, w lipcu odbywa się tu Festiwal Gulaszu. Dodatkowe atrakcje to manufaktura gobelinów oraz Muzeum Straszydeł Wołoskich. Doskonała baza wypadowa do wycieczek rowerowych.

INNE CIEKAWE MIEJSCA

TŘEMEŠNÁ – wieś w pobliżu polskiej granicy, pomiędzy Karniowem a Głuchołazami, znana z malowniczej linii kolejki wąskotorowej Tremesna – Osoblaha, dojeżdżającej 2 kilometry od polskiej granicy. Od lat mówi się o wydłużeniu linii wąskotorowej do Racławic Śląskich, ale pewnie nic z tego nie wyjdzie.

MIASTA, KTÓRE NALEŻY OMIJAĆ

Moravskoslezsky kraj nie należy do najpiękniejszych regionów Republiki Czeskiej. W tym krótkim artykule wymieniłem miasta, które powinny was zainteresować, ale są tu także miejsca, które zdecydowanie odradzam.

BOGUMIN – pierwsza stacja na terytorium Republiki Czeskiej dla polskich pociągów EC oraz stacja końcowa dla pociągów Kolei Śląskich. Dworzec wygląda przyzwoicie, podobnie jak krótki deptak, natomiast miasta nie polecam ze względu na niezbyt ładną zabudowę i wysokie zagrożenie przestępczością pospolitą. Grupy agresywnej młodzieży, których boi się policja i straż miejska, żule, narkomani, to dla mnie symbole okolic dworca kolejowego. Znacznie lepsze wrażenie robi oddalona o 5 km od dworca kolejowego dzielnica Stary Bohumin.

TRZYNIEC – bardzo brzydkie miasto przemysłowe – blokowiska, huta, zanieczyszczone powietrze. Jedyny plus to nowoczesna hala sportowa. Do Trzyńca możecie więc jechać jedynie na mecz hokejowy, potem zalecam wyjazd.

GDZIE NOCOWAĆ

Moravskoslezsky kraj dysponuje dość dużą bazą noclegową, przy czym większość obiektów noclegowych znajduje się w Ostrawie. W stolicy regionu znajdziecie noclegi na każdą kieszeń, jednak ich jakość często pozostawia wiele do życzenia, podobnie jak stosunek jakości do ceny. W przypadku noclegów w internatach lub domach noclegowych (ubytovna) możecie nocować w pokoju z podejrzanymi osobnikami. Jeżeli szukacie taniego noclegu, warto rozważyć Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Cieszynie. Osoby, które cenią sobie prywatność i komfort powinny zainteresować się ofertą cieszyńskiego hotelu „Liburnia”. Inne rozwiązanie to nocleg w Raciborzu.

Dla osób decydujących się na nocleg po stronie czeskiej stworzyłem listę obiektów noclegowych, z których korzystałbym podczas podróży. Kolejność od najtańszych do najdroższych. W niektórych z wymienionych pensjonatów i hosteli można dokonywać rezerwacji przez portal booking.com, ale na stronach internetowych czasami widziałem niższe ceny niż na portalu.

Vojenská ubytovna, Krnovská 77, 746 01 Opava – jedyny godny polecenia tani obiekt noclegowy w regionie morawsko-śląskim. 1,2 km od dworca kolejowego Opava-zapad (linia w kierunku Karniowa) i 1 km od centrum. Dostępne również pokoje jednoosobowe. Dom noclegowy mieści się na terenie dawnych koszar.  Brak strony internetowej.

Ubytovna CleanCat, Nádražní 272, 735 81 Bohumín – dom noclegowy tuż przy dworcu kolejowym w Boguminie. Pokoje 2- i 3-osobowe, jakość bardzo przeciętna, ale ceny niskie. Prysznice i toalety na piętrze. Często nocują tu drużyny konduktorskie, więc może być problem z miejscem.

Hotel Piast, Nádražní 18, 737 01, Český Těšín – trzygwiazdkowy hotel w centrum Czeskiego Cieszyna, około 200 metrów od dworca kolejowego. Jak na hotel tej kategorii bardzo niskie ceny. Drożej niż w hostelach, taniej niż w hotelach. Nie wiem, jak pokoje wyglądają w rzeczywistości, ale na pewno warto zapoznać się z ofertą.

Penzion Relaxko, Na Slezsku 315, 742 45 Fulnek- czteroopokojowy pensjonat w samym centrum miasteczka Fulnek. Wyremontowany, czyściutki, w budynku działa klub fitness. Średnia kategoria cenowa.

Penzion u Zvonu, Štefánikova 2090/4, 741 01 Nový Jičín – kolejny z niewielkich pensjonatów, tym razem położony w centrum Nowego Jiczyna, blisko dworca kolejowego. Średnia kategoria cenowa, bardzo dobre recenzje i niestety, duża popularność, przez co trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Hotel Max Simek, Nádražní 186, 702 00 Ostrava – hotel średniej kategorii cenowej położony bardzo blisko głównego ostrawskiego dworca kolejowego. Spośród ostrawskich hoteli moim zdaniem to najlepszy obiekt pod względem lokalizacji i stosunku ceny do jakości.

Penzion Svaty Florian, Generála Svobody 2, 748 01 Hlučín – stylowy pensjonat w centrum Hlucina, 10 kilometrów od Ostrawy. Trochę droższy, ze względu na cenę polecany bardziej dla osób zmotoryzowanych w delegacji służbowej.

Interhotel Tatra, Záhumenní 1161/3A, 742 21 Kopřivnice – porządny hotel niedaleko dworca kolejowego i Muzeum Tatry w mieście Koprzywnica. Większość pokoi została niedawno wyremontowana, więc jakość jest naprawdę wysoka. Ceny jednak nie należą do najniższych. Koprzywnica to blokowiska, ale jednocześnie świetna baza wypadowa do wycieczek kolejowych i samochodowych.

Więcej hoteli znajdziecie na stronach miejscowych organizacji turystycznych, przy czym decydując się na nocleg w najtańszych obiektach należy pamiętać, iż możecie nocować w pokoju z jakimś niezrównoważonym osobnikiem, często też w pokojach można palić papierosy, a w toaletach i łazienkach nie można się zamknąć.

Pribor

Pribor – rynek przed remontem.

%d bloggers like this: