Do portu w Montevideo w połowie kwietnia 2017 roku przypłynął statek transportujący siedem spalinowych zespołów trakcyjnych Y1 zamówionych przez koleje urugwajskie AFE (Administración de Ferrocarriles del Estado).
Pojazdy będą przeznaczone do obsługi jedynego regularnego kolejowego połączenia pasażerskiego w Urugwaju pomiędzy Montevideo a 25 Agosto. Przewoźnik Administración de Ferrocarriles del Estado planuje również reaktywację połączenia podmiejskiego Montevideo – Victor Sudriers, obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej.
Szynobusy typu Y1 zostały wyprodukowane w latach 1979-1981 dla kolei szwedzkich i kolei jugosłowiańskich. Obecnie pociągi tego typu spotkamy w Chorwacji na liniach podmiejskich w okolicach Puli i Splitu, w Serbii na linii Nisz – Zaječar oraz w Kosowie, przy czym pociągi kolei serbskich powinny zostać wycofane z eksploatacji już w tym lub w przyszłym roku.
Koleje urugwajskie od kilku lat posiadają pięć pojazdów tego typu – 4 kursują regularnie, jeden służy jako „magazyn” części zamiennych. Warto wspomnieć, że dostawa pierwszych pojazdów Y1 do Urugwaju w 2014 roku została w tym kraju przyjęta z podobną euforią jak dostawa pociągów ED 250 (pot. Pendolino) dla PKP Intercity.
Szynobusy docelowo mają zastąpić składy wagonowe.
Kolej w Urugwaju jest bardzo zaniedbana i pomimo gęstej sieci linii kolejowych, nawet przewozy towarowe prowadzone są na bardzo małą skalę ze względu na fatalny stan torów kolejowych. W ostatnich latach widać światełko w tunelu – co jakiś czas pojawiają się informacje o możliwości rewitalizacji kilku linii kolejowych, jednak nie wiadomo, czy nawet po rewitalizacji zostaną uruchomione przewozy pasażerskie.