Kolej na Podróż

Pociąg Budapeszt – Belgrad – informacje

W związku ze zbliżającym się sezonem turystycznym coraz więcej osób szuka informacji o pociągu Budapeszt – Belgrad. Jest to niedrogie połączenie umożliwiające tani dojazd pociągiem do Belgradu i z powrotem, w związku z czym postanowiłem zebrać wszystkie informacje w jednym artykule.

Jeżeli planujecie inne podróże koleją po Serbii i Węgrzech, zapraszam do lektury pozostałych poradników, z których od lat korzystają inne portale turystyczne i blogerzy podróżniczy:

Uwaga!!! Kursowanie pociągów zmienia się na przestrzeni lat i informacje podane wpisie mogą być nieaktualne. Zapraszam do lektury aktualizowanych przewodników:
Kolej w Serbii – przewodnik dla pasażerów
Kolej na Węgrzech – przewodnik dla pasażerów

 

ROZKŁAD JAZDY:

W rozkładzie jazdy 2016/2017 na trasie Budapeszt – Belgrad kursują trzy pociągi pasażerskie – jeden pociąg kategorii EC/IC oraz dwa pociągi pospieszne. Dwa pociągi jadą w dzień, jeden to pociąg nocny.

Rozkład jazdy za stroną kolei węgierskich:

Budapeszt - Belgrad

Pociąg Budapeszt – Belgrad – rozkład jazdy 2016/2017

Zdarzają się niewielkie opóźnienia, ale rozkład jazdy można brać jako obowiązujący. Na pewno jest dużo lepiej niż z pozostałymi pociągami dalekobieżnymi przejeżdżającymi przez sieć kolei serbskich.

CENY BILETÓW:

Ceny biletów są zryczałtowane i bardzo atrakcyjne, biorąc nawet pod uwagę stosunkowo długi czas przejazdu.

Ceny obowiązujące w czasie opracowywania artykułu:

Taryfa Beograd Special i Bačka Special:

Budapeszt – Belgrad – 15 euro (tam) / 26 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt – Nowy Sad – 12 euro (tam) / 20 euro (tam i z pworotem)
Budapeszt – Sombor (z przesiadką w Suboticy) 12 euro (tam) / 20 euro (tam i z powrotem)

Według informacji na stronach kolei węgierskich i kolei serbskich oferta nie obowiązuje przy podróżach do Suboticy, ale przecież można kupić bilet do Somboru, wysiąść w Suboticy i zrezygnować z przesiadki.

Bilety w taryfie Beograd Special można kupić w kasach międzynarodowych w Budapeszcie i Belgradzie nawet kilka godzin przed odjazdem pociągu. Bilety można również kupić w sklepie internetowym kolei węgierskich na stronach:

https://elvira.mav-start.hu/
https://jegyvasarlas.mav-start.hu

Po zakupie na skrzynkę mailową przyjdzie kod, który później wprowadzamy w biletomacie kolei węgierskich na wybranych stacjach kolejowych (w tym na dworcach międzynarodowych w Budapeszcie).

Bilety są ważne w drugiej klasie w konkretnym pociągu i nie podlegają zwrotowi ani wymianie. Powrót możliwy do miesiąca.

Aczkolwiek jest to oferta typu Spezial, biletów jest bardzo dużo i nie spotkałem się z sytuacją, aby komuś nie udało się go kupić, jednak podczas szczytów przewozowych w sezonie letnim należy się przygotować na ewentualność konieczności kupna biletów według taryfy normalnej.

Taryfa normalna:

Ceny biletów w taryfie normalnej w pociągu Budapeszt są znacznie droższe niż w taryfie Spezial, lecz umowa dwustronna kolei serbskich i węgierskich przewiduje zniżkę 30% z kolejowej taryfy międzynarodowej w podróży tam i 60% z kolejowej taryfy międzynarodowej przy podróży z powrotem, więc ceny nie są tak wysokie jak w Europie Zachodniej.

Ceny biletów w taryfie normalnej w chwili opracowywania artykułu:

Bilety w jedną stronę:

Budapeszt – Subotica: 15,70 euro (2 klasa) / 23,50 euro (1 klasa)
Budapeszt – Nowy Sad:  23 euro (2 klasa) / 36 euro (1 klasa)
Budapeszt – Belgrad:  29,90 euro (2 klasa) / 44,80 euro (1 klasa)

Bilety tam i z powrotem:

Budapeszt – Subotica – Budapeszt:  18 euro (2 klasa) / 26,70 euro (1 klasa)
Budapeszt – Nowy Sad – Budapeszt: 26,30 euro (2 klasa) / 39,50 euro (1 klasa)
Budapeszt – Belgrad – Budapeszt: 34,10 euro (2 klasa) / 51,20 euro (1 klasa)

Dzieci płacą połowę ceny (nie podano wieku).

Jak widać, ceny na przykład do Suboticy są znośne przy podróży tam i z powrotem, w jedną stronę wychodzi dość drogo w porównaniu do cen w taryfie promocyjnej.

DOPŁATA DO KUSZETKI:

W pociągu nocnym oprócz wagonów z miejscami do siedzenia kursuje wagon z miejscami do leżenia, czyli tzw. kuszetka. Niestety, jest to wagon kolei serbskich, więc rozsypujący się stary grat. Miejsca do leżenia są wprawdzie wygodne i można się wyspać, ale w serbskich wagonach sypialnych i kuszetkach nie obowiązuje zakaz palenia i powietrze przesiąknięte jest dymem papierosowym nawet przy otwartych oknach. Toalety są brudne.

Dopłata do kuszetki Budapeszt – Belgrad wynosi:

miejsce w przedziale sześcioosobowym – 8 euro.
miejsce w przedziale czteroosobowym – 10 euro.

Miejsce w kuszetce można wykupić w kasach międzynarodowych w Budapeszcie lub u konwojenta, o ile będą wolne miejsca. W sezonie letnim może zabraknąć wolnych miejsc.

PRZEWÓZ ROWERÓW:

Przewóz rowerów jest niemożliwy. Można jedynie złożyć rower i przewozić jako bagaż podręczny. Każdy pasażer może nieodpłatnie przewieźć trzy sztuki bagażu.

PRZEWÓZ ZWIERZĄT:

Przewóz zwierząt nie jest możliwy w wagonach z miejscami do leżenia (wyjątek to pies-przewodnik osoby niewidomej). W przypadku wagonów z miejscami do siedzenia można przewieźć nieodpłatnie małego psa (do 5 kg) w transporterze dla zwierząt. Bilet dla większego psa kosztuje 15,6 euro w jedną stronę. Pies musi być na smyczy i w kagańcu. Zwierzęta muszą posiadać wszystkie dokumenty niezbędne w podróży międzynarodowej.

KTÓRY POCIĄG WYBRAĆ:

Jeżeli jedziemy do Belgradu lub Nowego Sadu, to zdecydowanie pociąg nocny B 340/341 Beograd. Jest to pociąg pospieszny zestawiony z najlepszych bezprzedziałowych serbskich wagonów z miejscami do siedzenia klasy pierwszej i drugiej oraz wagonu z miejscami do leżenia. Wagony z miejscami do siedzenia są klimatyzowane. Wagon z miejscami do leżenia nie.

Nie chodzi tu jednak o komfort, tylko o dogodne pory odjazdu i przyjazdu oraz bardzo powolną podróż na odcinku Subotica – Nowy Sad. Pociąg jedzie tam ze średnią prędkością ok. 30 km/h, a nawet jeszcze wolniej, przez co podróż jest bardzo męcząca.

W przypadku przejazdu do Suboticy lepiej wybrać któryś z pociągów dziennych, można sobie nawet zrobić wycieczkę jednodniową z Budapesztu, ewentualnie wykupić niedrogi nocleg w Suboticy i przy okazji zwiedzić Sombor oraz Palić.

Pociąg EC 344/345 Avala zestawiony jest z klimatyzowanych węgierskich wagonów z miejscami do siedzenia I i II klasy oraz wagonu restauracyjnego. W drugiej klasie do wyboru są wagony z przedziałami i wagony bezprzedziałowe, w pierwszej klasie tylko wagon z przedziałami.

Pociąg B 342/343 Ivo Andrić to pociąg pospieszny zestawiony z nowoczesnych serbskich wagonów bezprzedziałowych pierwszej i drugiej klasy. Wagony są klimatyzowane.

INNE INFORMACJE:

Trasa Budapeszt – Belgrad miała być w tym roku remontowana, jednak nadal nie wiadomo, kiedy remont się rozpocznie i czy w ogóle się rozpocznie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Belgrad – praktyczny przewodnik

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnicie ten post znajomym lub dodacie odnośnik do mojego bloga 🙂

Srbija Voz

Typowy wagon drugiej klasy w pociągu dziennym Ivo Andrić i pociągu nocnym Budapeszt – Belgrad

Srbija Voz

Typowy wagon pierwszej klasy w pociągu dziennym Ivo Andrić i pociągu nocnym Budapeszt – Belgrad

 

 

%d bloggers like this: