Kolej na Podróż

Pociągiem do Chorwacji – przewodnik dla pasażerów (2024)

Podróż pociągiem do Chorwacji, poza sezonem urlopowym nie jest łatwa. Pociągi w Chorwacji nie dojeżdżają do większości najpopularniejszych miast, natomiast bardzo dobrze rozwinięta jest tam sieć połączeń autobusowych i wysiadając w Zagrzebiu lub Rijece bez większych problemów dostaniemy się do wielu nadmorskich miejscowości.

Nie kursuje bezpośredni pociąg z Polski do Chorwacji i nie należy liczyć na zmianę w tym roku.

W artykule przedstawiłem najlepsze możliwości podróży pociągiem do Chorwacji. W przeciwieństwie do ubiegłych lat znacznie poprawiła się oferta taryfowa PKP Intercity do Wiednia, natomiast oferta kolei czeskich z roku na rok jest coraz mniej atrakcyjna, więc w większości przypadków nie opłaci się kupowanie biletu do Wiednia od pierwszej stacji za czeską granicą.

Wadą podróży pociągiem do Chorwacji jest długi czas podróży – trzeba poświęcić na nią co najmniej dwa dni. Dla studentów i bezrobotnych nie ma to znaczenia, natomiast osoby ceniące sobie czas wybiorą inne rozwiązanie.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2024

UWAGA!!! Artykuł zostanie ponownie zaktualizowany przed sezonem wakacyjnym.

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli uważasz, że treści publikowane na stronie są przydatne i ułatwiają podróż, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną (np. 5 zł). Dla takich stron jak ta nie ma miejsca w dzisiejszych czasach – rzetelność i uczciwość przegrywają z lansem, blichtrem oraz pogonią za sensacją, więc bez wsparcia czytelników strona nie przetrwa. 

Spis treści:

1. Pociąg Kraków – Split
2. Dojazd pociągiem do Wiednia lub Budapesztu
3. Pociąg Bratysława – Split
4. Pociąg Praga – Rijeka/Split
5. Pociągiem do Chorwacji z Wiednia
6. Pociągiem do Chorwacji z Budapesztu
7. Pociąg sezonowy IC Adria Budapeszt – Split
8. Zalety i wady pociągów Regiojet
9. Pociągiem do Chorwacji – kierunek Osijek
10. Pociągiem do Chorwacji – kierunek Pula
11. Pociągiem do Chorwacji przez Włochy
12. Dojazd pociągiem do innych chorwackich miast
13. Który pociąg wybrać?
14. Pociągiem nocnym do Zagrzebia + Lublana i Triest
15. Wycieczka kolejowa dla miłośników kolei – propozycja

Więcej o Chorwacji:

Najciekawsze zamki w Chorwacji
Istria – największe atrakcje turystyczne

Rijeka

Rijeka (fot. dreamstime.com)

1. Pociąg Kraków – Split

W 2024 roku pociąg Kraków – Split na pewno nie pojedzie i nie należy liczyć na uruchomienie tego pociągu w najbliższej przyszłości (chociaż PKP Intercity zapowiadało uruchomienie pociągu z Polski do Chorwacji w nieokreślonym terminie).

Szaleństwo wokół pociągu Kraków – Split pokazuje obłudę mediów, które zarobiły mnóstwo pieniędzy na reklamach, publikując niesprawdzone informacje i rzekomo pewne rozkłady jazdy. Niestety, takie media przetrwają, natomiast takie rzetelne i uczciwe wobec czytelników strony jak ta, nie mają szans na przetrwanie.





2. Dojazd pociągiem do Wiednia lub Budapesztu

Pierwszy krok w podróży pociągiem do Chorwacji to dojazd do Wiednia lub Budapesztu. Ewentualnie do Pragi lub stacji Břeclav, jeśli chcemy kontynuować podróż pociągiem Regiojet Praga – Rijeka. Opcji jest mnóstwo.

Do Wiednia szybko i wygodnie dojedziemy pociągami dziennymi i nocnymi. W przypadku pociągu nocnego z Krakowa i Warszawy należy uważać na kradzieże na terytorium Republiki Czeskiej. Czeska policja jest wyjątkowo nieudolna, dlatego nie potrafią sobie poradzić ze zjawiskiem znanym od lat.

Najtańsze bilety promocyjne z Warszawy do Wiednia kosztują 19,90 euro, a z Krakowa i Katowic 9,90 euro. Są to bilety na wagony z miejscami do siedzenia drugiej klasy, na konkretne połączenie i nie podlegają zwrotowi. W rzeczywistości, kupując bilet z krótkim wyprzedzeniem, należy liczyć się z wydatkiem około 40,90 euro.

Ceny biletów można sprawdzić na stronie shop.oebbtickets.at. Do niedawna część biletów była dostępna na stronie www.intercity.pl.

W przypadku podróży do Budapesztu trzeba polować na bilety promocyjne PKP Intercity lub jechać z przesiadkami, bowiem w 2021 roku, po cichu wycofano bardzo atrakcyjną ofertę Visit Budapest.

3. Pociąg Bratysława – Split

W 2023 roku ponownie zostanie uruchomiony pociąg Bratysława – Split. Jest to pociąg nocny, uruchamiany przez koleje austriackie we współpracy z kolejami słowackimi. Grupa wagonów bezpośrednich będzie rozpoczynała bieg w Bratysławie, następnie w Wiedniu dołączone zostaną kolejne wagony, w tym wagony do przewozu samochodów. Pociąg pojedzie między innymi przez Graz, Maribor i Zagrzeb.

Ceny biletów Bratysława – Split zaczynają się od 29,90 euro w wagonach z miejscami do siedzenia, przy czym są to najtańsze bilety promocyjne i bilety w normalnej taryfie oraz bilety promocyjne spoza najtańszego kontyngentu są znacznie droższe. Bilety Wiedeń – Split kosztują tyle samo. Ceny biletów na przewóz motocykli i samochodów zaczynają się od 79,90 euro.

W trakcie opracowywana aktualizacji dopłata za przejazd w wagonie z miejscami do leżenia wynosiła 50 euro, a za miejsce w wagonie sypialnym 100 euro. Bardzo dużo, chociaż wagony komfortowe – wagony sypialne to zmodernizowane, klimatyzowane wagony kolei słowackich.

Bilety od lutego można zakupić na stronie shop.oebbtickets.at

Uwaga!!! Ze względu na roboty torowe w 2024 roku wagon do przewozu motocykli i samochodów będzie kursował tylko z Wiednia do Splitu.

Pociągiem do Chorwacji

Pociąg Bratysława – Split – wagon sypialny (mat. prasowe kolei chorwackich)

Słowacki wagon sypialny

Słowacki wagon sypialny w środku (fot. materiały prasowe kolei słowackich)

4. Pociąg Praga – Rijeka firmy Regiojet 

Przez ostatnie lata ogromną popularnością cieszył się pociąg sezonowy z Pragi do Splitu i Rijeki, uruchamiany przez czeskiego przewoźnika Regiojet.

Pociąg kursował  w sezonie letnim, zestawiony był z wagonów bezprzedziałowych z miejscami do siedzenia oraz wagonów z miejscami do leżenia. Bilety były stosunkowo tanie, aczkolwiek w 2023 roku sporo podrożały.

Pociągiem do Chorwacji firmy Regiojet podróżowało mnóstwo polskich turystów. Zbierał on różne recenzje – pasażerowie narzekali na pijaństwo, hałaśliwą młodzież, czy nieprzewidziane sytuacje związane z koniecznością przesiadki do autobusów komunikacji zastępczej.

W połowie stycznia 2024 roku przewoźnik ogłosił, iż w 2024 roku nie uruchomi pociągów do Chorwacji.

Pociągiem do Chorwacji

Pociąg Praga – Split w Chorwacji (fot. dreamstime.com)

5. Pociągiem do Chorwacji z Wiednia

Sytuacja z pociągiem z Wiednia do Chorwacji jest niejasna. W trakcie opracowywania artykułu wyszukiwarka PKP pokazywała bezpośrednie połączenie Wiedeń – Zagrzeb, natomiast wyszukiwarka kolei austriackich oraz strona kolei chorwackich informowały o konieczności przesiadki w Wiedniu. Proszę o informację kogoś, kto pojechał. 

Z Wiednia do Zagrzebia można dojechać pociągiem również z przesiadką w Villach.

Najtańsze bilety z Wiednia do Chorwacji w ofercie Spar Schiene kosztują 29 euro. Bilety można kupić przez internet na stronie kolei austriackich. Podczas wyszukiwania w czasie opracowywania artykułu bilety były dostępne nawet z kilkudniowym wyprzedzeniem. Bilety promocyjne za tę cenę dostępne są na obie trasy – przez Graz i Villach.

Sklep internetowy kolei austriackich: shop.oebbtickets.at

Na stronie sklepu kolei austriackich również sprawdzimy rozkład jazdy pociągów z Wiednia do Chorwacji.

Ile to kosztuje:

Bilet Warszawa – Wiedeń: 19,90 euro
Bilet Wiedeń – Zagrzeb: 29,90 euro

Przejazd pociągiem do Chorwacji wyniesie nas 49,80 euro w jedną stronę. Z Katowic i Krakowa o 10 euro taniej, ale tak naprawdę dostępność biletów za tę cenę jest bardzo mała.

Pociąg Wiedeń - Zagrzeb

Austriacki wagon bezprzedziałowy w pociągu Wiedeń – Zagrzeb

6. Pociągiem do Chorwacji z Budapesztu (całoroczne)

Kursują bezpośrednie pociągi dzienne Budapeszt – Zagrzeb. Koleje węgierskie posiadają w swojej ofercie bilety promocyjne na przejazdy w jedną stronę (oferta limitowana), przejazdy powrotne (oferta nielimitowana) oraz przejazdy powrotne na trasie Budapeszt – Zagrzeb przez Lublanę. W trakcie opracowywania artykułu nie było informacji, czy będzie kursował nocny pociąg wakacyjny Budapeszt – Split.

Bilety promocyjne SparDay Budapeszt – Zagrzeb kosztują 15 euro. Są to bilety na konkretne połączenie, niepodlegające wymianie ani zwrotowi. W cenę biletu wliczona jest rezerwacja miejsca w wagonie drugiej klasy z miejscami do siedzenia.

Nielimitowana pula biletów w taryfie normalnej według porozumienia kolei węgierskich z chorwackimi sprzedawana jest według następującego cennika:

Budapeszt – Zagrzeb – 25 euro w jedną stronę
Budapeszt – Rijeka – 39 euro w jedną stronę; 49 euro tam i z powrotem

Dzieci w wieku 6-14 lat płacą połowę ceny. Przewóz psa za połowę ceny. Powrót z Rijeki musi nastąpić w ciągu 14 dni. W cenie biletu nie jest zawarta rezerwacja miejsca.

Bilety na odcinek Budapeszt – Zagrzeb kupujemy na stronie jegy.mav.hu. W ubiegłych latach bilet Budapeszt – Zagrzeb w taryfie promocyjnej można było nabyć nawet taniej niż podawano na stronach oficjalnych (9,90 euro).

Ile to kosztuje:

Bilet Warszawa – Budapeszt: od 19,90 euro.
Bilet Budapeszt – Zagrzeb: 25 euro, tam i z powrotem 50 euro, ewentualnie 30 euro promocyjny

Należy pamiętać, że podróż z Budapesztu do Zagrzebia jest męcząca.

Pociągiem do Chorwacji

Chorwacki wagon z przedziałami spotykany w pociągach Budapeszt – Zagrzeb

7. Pociąg Budapeszt – Split (sezonowy)

Każdego roku koleje węgierskie uruchamiają sezonowe połączenie kolejowe Budapeszt – Split. Pociąg IC Adria kursuje trzy razy w tygodniu do końca września. Ze względu na cichą likwidację oferty Visit Budapest przez PKP Intercity, pociąg nie jest aż tak atrakcyjną ofertą dla Polaków, jak jeszcze trzy lata temu.

Zaletą jest natomiast fakt, że pociąg jest zestawiony z nowych, klimatyzowanych wagonów sypialnych, wagonów z miejscami do leżenia i wagonu restauracyjnego, przez co dojazd pociągiem do Chorwacji jest bardzo wygodny.

Ceny promocyjne w ofercie StartNight:

Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 6-os.: 49 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym, przedział 3-osobowy: 64 EUR

W cenie biletu jest śniadanie serwowane w przedziale lub wagonie restauracyjnym.

Jest to oferta bezzwrotna. Bilety w normalnej cenie zaczynają się od 79 euro za miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (Bc6) i 109 euro za miejsce w wagonie sypialnym (T3). Obowiązuje zniżka dla dzieci w wieku 6-15 lat.

Bilety można kupić na stronie jegy.mav.hu

Zestawienie pociągu Budapeszt  – Split na stronie vagonweb.cz
Zestawienie pociągu Split – Budapeszt na stronie vagonweb.cz

Pociągiem do Chorwacji

Pociąg Budapeszt – Split na stacji końcowej (lipiec 2021) fot. mat. prasowe kolei węgierskich.

8. Pociągi Regiojet – zalety i wady

Pociąg do Chorwacji firmy Regiojet jest opisywany w mediach jako synonim luksusu i ekskluzywnej jakości. W pewnym sensie jest to przełomowe połączenie ułatwiające dojazd pociągiem do Chorwacji z Czech i Polski, natomiast czytelnicy przesyłają mi zupełnie inne recenzje niż to, co możemy przeczytać w mediach, szczególnie tych żyjących z sensacyjnych tytułów lub opłacanych przez organizacje turystyczne lub przewoźników. Oto, jakie wady i zalety pociągów Praga – Split (jeśli będzie pociąg Kraków – Split), opisywali moi czytelnicy:

Zalety:
– dogodne połączenie
– możliwość zakupu przekąsek w niewygórowanych cenach
– możliwość zakupu taniego piwa
– możliwość wykupienia całego przedziału z miejscami do leżenia; doskonała opcja dla rodzin i grup.

Wady:
– czasami wielogodzinne opóźnienia
– głośne towarzystwo
– przemęczeni stewardzi
– problemy z toaletami; pod koniec trasy bywają brudne i nieczynne
– zdarza się autobusowa komunikacja zastępcza na części trasy
– problemy z czystością
– niezbyt wygodne wagony

Dużym problemem były przedłużające się kontrole graniczne, jednak od czasu wejścia Chorwacji do strefy Schengen problem został rozwiązany.

9. Pociągiem do Chorwacji – kierunek Osijek

Istnieje jeszcze opcja dla miłośników kolei lub młodych podróżników. Możemy dojechać pociągiem do Osijeka korzystając z połączenia transgranicznego z Peczem (z przesiadką).

W 2023 roku kursują cztery pary pociągów dziennie z przesiadką, ale jest to połączenie obsługiwane przez stare szynobusy kolei węgierskich i chorwackich, więc podczas upałów nie jest polecane. Podobnie jak dla osób z cięższym bagażem.

Plan podróży:

a) Dojazd pociągiem z Polski do Budapesztu
Polujemy na bilety promocyjne na stronie www.intercity.pl

b) Dojazd pociągiem z Budapesztu do Peczu

Można kupić bilet na całą trasę Budapeszt – Osijek (24-26 euro) lub na poszczególne odcinki, jeśli planujemy nocleg i zwiedzanie Peczu. Odległość z Peczu do Osijeka wynosi 82 km

c) Przejazd pociągiem Pecz – Beli Manastir

Przejazd szynobusem z Peczu do chorwackiej stacji Beli Manastir. Tam następuje przesiadka na szynobus kolei chorwackich Beli Manastir – Osijek.

Bilety można kupić w sklepie kolei węgierskich jegy.mav.hu.

Osijek

Osijek (fot. dreamstime.com)

10. Pociągiem do Chorwacji – kierunek Pula

Podróż pociągiem do Puli jest bardziej skomplikowana. W 2023 roku będzie funkcjonowało sezonowe połączenie ze Słowenią, a konkretnie ze stacją Divaca, gdzie zatrzymują się pociągi z Lublany. Ponadto będzie konieczna kolejna przesiadka na stacji Buzet, a całości dopełniają roboty torowe po słoweńskiej stronie, w związku z czym na części trasy może obowiązywać zastępcza komunikacja autobusowa.

Ogólnie najpierw należy dojechać do Lublany. Można to zrobić przesiadając się w Wiedniu lub Budapeszcie, skąd kursują bezpośrednie pociągi do Lublany. Osobiście polecałbym podróż pociągiem przez Wiedeń, ale ceny są wysokie.

Podróż raczej dla miłośników kolei i miłośników przygód. Dodatkowe informacje:

shop.oebbtickets.at – Bilety na pociąg Wiedeń – Lublana
jegy.mav.hu – Bilety na pociąg Budapeszt – Lublana
Informacje o połączeniu Lublana – Pula na stronie kolei słoweńskich

Pula

Pula (fot. dreamstime.com)

11. Pociągiem do Chorwacji  przez Włochy

Istnieje jeszcze możliwość dojazdu do Chorwacji przez Włochy, ale to opcja dla osób chcących pozwiedzać po drodze kilka innych miast, albo którym nie zależy na cenie i czasie.

Obecnie podróż w ten sposób wygląda następująco:

a) podróż do Wiednia
b) podróż pociągiem nocnym Wiedeń – Wenecja do stacji Udine
c) na stacji Udine wysiadamy nad ranem, kontynuujemy podróż pociągiem Udine – Triest (czas przejazdu godzina)
d) w Trieście mamy około czterech godzin na zwiedzanie miasta
f) pociągiem Triest – Wiedeń przez Słowenię dojeżdżamy do Lublany
g) w Lublanie bierzemy nocleg lub jedziemy pociągiem do Zagrzebia. Jeśli zdecydujemy się na przejazd do Zagrzebia, możemy wykorzystać 3 godziny na zwiedzanie Lublany, aczkolwiek nocleg w Lublanie powinien kosztować taniej niż w Zagrzebiu

Podróż powrotną z Zagrzebia w sezonie można odbyć pociągiem nocnym Regiojet, poza sezonem w godzinach popołudniowych pociągiem do Budapesztu i stamtąd nocnym lub wykupić nocleg i poświęcić dzień na zwiedzanie Budapesztu. Jeśli dobrze zaplanujemy podróż, możemy zwiedzić po drodze Wiedeń, Triest, Lublanę, Zagrzeb i Budapeszt. A nawet dodatkowo Bratysławę.

Bilety na pociąg Wiedeń – Udine kupujemy na stronie shop.oebbtickets.at. Na tej stronie możemy kupić też bilet na pociąg EC Triest – Lublana, jednak pokazywana cena (26,80 EUR w momencie aktualizacji artykułu) jest znacznie wyższa niż cena biletów podawana przez koleje słoweńskie (11,80 EUR bazowa i 9,90 EUR promocyjna). O ile bilet Udine – Triest można kupić na miejscu, nie wiem, jak z biletem Triest – Lublana, bo wyszukiwarka kolei włoskich pokazuje tylko połączenie Triest – Lublana pociągami regionalnymi, które według strony kolei słoweńskich realizowane jest z przesiadką. Jeśli ktoś ma informacje, będę wdzięczny.

Informacje o połączeniu Triest – Lublana na stronie kolei słoweńskich

Bilety z Lublany do Zagrzebia bez problemu kupicie w Lublanie. Cena promocyjna w jedną stronę to 9 euro.

Oczywiście to tylko teoretyczne połączenie. Można zrezygnować ze zwiedzania Triestu i po godzinie pobytu w tym mieście pojechać do Lublany pociągiem regionalnym z przesiadką za 8 euro. Analizowane połączenie jest pewnie nieprzydatne dla wielu osób, ale z kronikarskiego obowiązku wymieniłem je.

Zagrzeb

Ulica Radičeva w Zagrzebiu – jedno z moich ulubionych miejsc w tym mieście (fot. dreamstime.com)

12. Pociągiem do innych chorwackich miast

Jeśli do któregoś z miast nie dojedziemy pociągiem, należy szukać biletów autobusowych z Zagrzebia, Rijeki, Splitu lub Puli na stronie https://busticket4.me. Bilety na pociągi kolei chorwackich kupujemy na stronie www.hzpp.hr

Dojazd pociągiem do Dubrownika

Do Dubrownika nie dojeżdżają pociągi. Najlepiej dojechać pociągiem do Splitu i dalej kontynuować podróż autobusem.

Dojazd pociągiem do Splitu

Do Splitu dojedziemy pociągiem z Zagrzebia. W czasie opracowywania artykułu nie było wiadomo, czy pojedzie pociąg wakacyjny Budapeszt – Split.

Dojazd pociągiem do Zadaru

Do Zadaru nie dojeżdżają pociągi. Do miasta prowadzi linia kolejowa, ale od lat zamiast pociągów kursuje autobusowa komunikacja zastępcza.

Dojazd pociągiem do Szybenika

Dojazd pociągiem do Szybenika jest możliwy, ale trudny. Jedziemy pociągiem z Zagrzebia do Perkovića lub Kninu i tam kilka godzin trzeba czekać na przesiadkę na pociąg do Szybenika. Lepiej więc pojechać z Zagrzebia autobusem. Będzie znacznie szybciej.

Dojazd pociągiem do Rovinja

Do Rovinja nie dojeżdżają pociągi. Najbliższa stacja kolejowa to Pula, ale lepiej dojechać autobusem z Rijeki, Zagrzebia albo stolicy Słowenii – Lublany.

Dojazd pociągiem do Makarska

Do miasta Makarska nie dojeżdżają pociągi. Ze Splitu należy kontynuować podróż autobusem.

Szybenik

Szybenik (fot. dreamstime.com)

13. Który pociąg wybrać?

Możliwości dojazdu pociągiem do Chorwacji jest sporo, szczególnie w sezonie, ale wybór nie jest prosty. Gdybym ja chciał pojechać do Chorwacji, wybrałbym następująco:

a) poza sezonem

Poza sezonem najwygodniejszy jest dojazd z przesiadką w Wiedniu. Połączenie jest szybkie, pociągi wygodne, aczkolwiek trzeba się postarać, żeby zdobyć tanie bilety.

b) w sezonie do Zagrzebia

Gdyby celem mojej wycieczki był Zagrzeb, ewentualnie okolice, wybrałbym pociąg nocny firmy Regiojet. Pociąg przyjeżdża do Zagrzebia nad ranem, więc miałbym dużo czasu na zwiedzanie miasta, ewentualnie jakichś innych miast. Podobnie wybrałbym w drodze powrotnej.

c) w sezonie do Splitu

Nawet jeśli zostanie uruchomiony pociąg Kraków – Split, wybrałbym pociąg sezonowy kolei węgierskich z Budapesztu do Splitu. Dużą zaletą tego pociągu są bardzo wygodne wagony sypialne i z miejscami do leżenia, śniadanie w cenie biletu, a także wagon restauracyjny. Oczywiście wybór należy do was.

Zagrzeb

Zagrzeb (fot. dreamstime.com)

14. Pociągiem nocnym do Zagrzebia + Lublana i Triest 

Wiele osób wybierających podróż pociągiem do Chorwacji nie kieruje się aż do Splitu, tylko z różnych powodów wysiada w Zagrzebiu. Jak pisałem, w takim przypadku wybrałbym pociąg firmy Regiojet.

Jak zaplanowałbym taką wycieczkę? Zależy, ile miałbym czasu i czy znalazłbym niedrogie miejsca noclegowe. Na Zagrzeb spokojnie można przeznaczyć cały dzień, ale połączyłbym tę wycieczkę z pobytem w Lublanie, gdzie w sezonie można znaleźć niedrogie noclegi w internatach i akademikach.

Lublana to również doskonała baza wypadowa, więc można zorganizować wycieczkę w następujący sposób:

Dzień 1: przyjazd nocnym do Zagrzebia, zwiedzanie stolicy Chorwacji, przejazd do Lublany
Dzień 2: zwiedzanie Lublany, jakaś wycieczka po okolicy (np. do jaskini Postojna)
Dzień 3: wycieczka jednodniowa do Triestu – obecnie kursują pociągi z przesiadką, ale być może wróci połączenie bezpośrednie z pociągiem regionalnym (kursują pociągi IC). Z Triestu można pojechać do Udine i stamtąd wrócić pociągiem nocnym do Wiednia i dalej do Polski lub wracamy do Lublany.  W takim przypadku nocleg i następny dzień na zwiedzanie Zagrzebia lub powrót do Polski przez Wiedeń.

Oczywiście modyfikacji takiej wycieczki może być mnóstwo. Z Lublany dojedziemy pociągiem do Rijeki, można też wybrać się do Kopru, skąd autobusem warto pojechać do pięknego Piranu i malowniczej Izoli. Można się także przejechać po jednej z najpiękniejszych linii kolejowych Jesenice – Nowa Gorycja.

15. Wycieczka kolejowa dla miłośników kolei – propozycja

Planując podróż pociągiem do Chorwacji kilka razy chciałem przejechać kilkoma pociągami międzynarodowymi, zwiedzić ciekawe, nieduże miasta na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji, a następnie wrócić pociągami przez Wiedeń.

Proponowaną podróż można dowolnie modyfikować według potrzeb. Miejsca noclegowe wybrałem w Győr i Ptuju, ponieważ podobają mi się te miasta, baza noclegowa oferuje dobry wybór i jest stosunkowo niedrogo na tle reszty miast w obu krajach.

Dzień 1:

Dojazd do Győr możliwy jest na kilka sposobów:

a) kupujemy bilet na pociąg nocny do Budapesztu, zwiedzamy Budapeszt i jedziemy do Győr. Najdroższa opcja, ale zwiedzamy Budapeszt.
b) jedziemy pociągiem z Polski do Wiednia, Z Wiednia do Győr.

Bilety kupujemy na stronach:

www.intercity.pl – Bilety na pociąg z Polski do Wiednia
shop.oebbtickets.at
– Bilety na pociąg Wiedeń – Győr
jegy.mav.hu – Bilety na pociąg Wiedeń – Győr (często są tańsze niż na OBB)

Do Győr można także dojechać pociągami dziennymi z Terespola i Przemyśla do Budapesztu, na stacji Břeclav należy przesiąść się na pociąg firmy Regiojet relacji Praga – Budapeszt przez Győr. W tym przypadku bilety na odcinek Břeclav – Győr kupujemy na stronie www.regiojet.cz

Nocleg w Győr, miasto bardzo ładne, można odpocząć jeszcze jeden dzień, który warto poświęcić na wycieczki pociągiem do Sopron lub do opactwa Pannonhalma (do wyboru). Można też fotografować pociągi.

Dzień 2 lub 3

Podróż z Győr do słoweńskiego miasta Ptuj. Podróż z przesiadką. Wyszukiwarka połączeń pokaże przesiadkę na stacji Janoshaza, jednak najlepiej pojechać pociągiem z Győr do Veszprem i tam przesiąść się na pociąg Budapeszt – Lublana, który zatrzymuje się na słoweńskiej stacji Ptuj. Można pozwiedzać ładne miasto lub pojechać do Maribora fotografować pociągi.

Co ciekawe, linia kolejowa z Győr do Veszprem bywa uznawana za jedną z najładniejszych na Węgrzech.

Bilety kupujemy na stronie jegy.mav.hu

Dzień 3 lub 4 

Teraz niepewna sprawa, ponieważ nie wiadomo, czy pociągi lokalne pomiędzy Słowenią a Chorwacją kursują. Pokazuje je rozkład jazdy kolei niemieckich, ale różnie może być. Na ryzyko:

Podróż porannym pociągiem z Ptuja (ok. 07:45) do stacji Ormož (08:03). Ze stacji Ormož (08:11) jedziemy do chorwackiej stacji Čakovec (przyj. 08:41). Nie wolno zaspać, bo kursują tylko dwa pociągi dziennie, drugi po 17:00.

Čakovec to mało interesujące miasto, więc którymś z pociągów po 09:00 lub po 10:00 (jeśli ktoś chce pozwiedzać) można pojechać do bardziej interesującego Varaždina. Przejazd trwa 13 minut.

Siedem godzin na zwiedzanie Varaždina to aż nadto (o 17:00) jedzie powrotny i przesiadamy się tak jak wcześniej w Čakovcu i Ormožu.  Można też jechać do Zagrzebia przez stację Koprivnica (ciekawe pociągi do sfotografowania) lub przez remontowaną od lat linię z przesiadką na stacji Žabjak. Linia o długości około 120 kilometrów uważana jest za najwolniejszą linię kolejową w Chorwacji.

W sezonie wracamy nocnym pociągiem Regiojetu, poza sezonem trzeba gdzieś wykupić nocleg w okolicach Zagrzebia, a tanio nie jest. Lub wrócić do Ptuja.

Połączenie Ptuj – Ormož – Čakovec sprawdzałem na stronie reiseauskunft.bahn.de, odcinek Varaždin – Zagrzeb z z różnym powodzeniem w sklepie internetowym kolei chorwackich – nie uwzględnia przesiadek i każdy odcinek trzeba sprawdzać osobno.

Dzień 4 lub 5

Z Zagrzebia można pojechać nocnym pociągiem do Lublany, gdzie będziemy bardzo późno i wykupić nocleg w jednym z licznych obiektów noclegowych. Jeden dzień warto poświęcić na zwiedzanie słoweńskiej stolicy, ewentualnie wybrać się na wycieczkę jednodniową np. nad jezioro Bled. Możliwości mnóstwo.

Dzień 5 lub 6

Powrót do Polski. Najprościej porannym pociągiem ICS z Lublany z przesiadką w Mariborze. Jeśli spaliśmy w Zagrzebiu, pojedziemy bezpośrednio, a z Ptuja trzeba dojechać do Maribora. W Wiedniu można się przesiąść na pociąg do Polski lub pozwiedzać przez kilka godzin Wiedeń i pojechać do Polski nocnym.

shop.oebbtickets.at – Bilety na pociąg do Wiednia i do Polski

Oczywiście to tylko propozycja podróży, dobra raczej dla miłośników kolei. W drodze do Chorwacji mijamy sporo interesujących miejsc, więc jeśli ktoś chce zwiedzić kilka krajów, propozycja jak najbardziej do rozważenia, modyfikacje według indywidualnych potrzeb.

Varazdin

Varaždin (fot. dreamstime.com)

%d bloggers like this: