Praha hlavní nádraží to główny dworzec kolejowy w stolicy Czech, na którym rozpoczynają i kończą bieg pociągi dalekobieżne i międzynarodowe. Dworzec ma kilka poziomów, z czego dla polskiego pasażera poziom górny z parkingiem i przystankiem autokarów Deutsche Bahn jest raczej nieistotny.
Zobacz również:
Praga na weekend – praktyczny przewodnik
Zapraszam do lektury poradnika dla osób planujących podróż koleją po Czechach. Rozkład jazdy, połączenia, informacje praktyczne, zniżki i promocje.
Posted by Kolej na Podróż on Sunday, 24 March 2019
Budynek dworca Praha hlavní nádraží widziany z Parku Wilsona nie zachęca do wizyty. Wrażenie nie jest mylne, bowiem hala dworcowa wygląda ponuro, a ogólne wrażenie przypomina czasy głębokiego socjalizmu czechosłowackiego, pomimo licznych punktów handlowych i tablic elektronicznych. Znacznie lepiej wygląda zabytkowa fasada dworca widziana z parkingu pomiędzy ulicą Wilsonovą a dworcem.
W hali dworcowej znajdują się liczne punkty handlowe, gastronomiczne i biura sprzedaży biletów firm przewozowych, w tym kolei czeskich, Regiojet i Leo Express. Do kas krajowych i międzynarodowych kolei czeskich w południe ustawiają się bardzo długie kolejki. Nie zauważyłem natomiast biletomatów, które są normą na polskich dworcach. W sklepach można kupić wszystko. Ceny są jednak zawyżone, warto zrobić zakupy w supermarkecie Billa. Nie polecam również wymiany pieniędzy w dworcowych kantorach.
Z hali głównej dworca można wjechać do zabytkowej części dworca. Jest to tzw. „stary dworzec główny”, znany też pod nazwą „Fantova budova”, zbudowany w stylu secesyjnym na początku XX wieku według projektu architekta Josefa Fanty. Odrestaurowana kopuła z herbami miast, do których w czasie powstania hali prowadziła kolej z Pragi robi oszałamiające wrażenie. Odrestaurowane zostały również secesyjne saloniki rządowe, w których na pociągi czekali wówczas dygnitarze, ale nie są one udostępniane podróżnym.
Warto nadmienić, że z pierwszego budynku dworca, wybudowanego w stylu renesansowym w latach 1869-1871 nie zostało nic. Dworzec główny w Pradze został oddany do użytku w 1871 roku.
Na perony przechodzi się przejściami podziemnymi pod torami. Przejścia czyste, szerokie, przy jednym z nich znajduje się wejście do toalet i przechowalni bagażu. Toalety czynne są w godzinach 03:00-00:45, skorzystanie z toalety kosztuje 20 koron czeskich, co jest bardzo wysoką kwotą jak na czeskie warunki. W toaletach wydzielono miejsce na kabinę z prysznicem. Alternatywą dla drogiej przechowalni bagażu są skrzynki bagażowe w hali głównej dworca.
Dworzec posiada halę peronową, w związku z czym wszystkie perony są zadaszone. Perony zostały wyremontowane, są czyste i trudno coś zarzucić zastosowanym rozwiązaniom. Przy peronie 1 stoi rzeźba Nicholasa Winstona z dwojgiem dzieci z walizkami – upamiętnia ona brytyjskiego maklera i filantropa, który w 1939 roku uratował 669 żydowskich dzieci przed transportem do obozów koncentracyjnych.
Z dworca do centrum można dojechać metrem (wejście z hali głównej) lub dojść pieszo – na Plac Wacława idzie się 10 minut. Tyle samo idzie się na dworzec autobusowy Florenc. Otoczenie dworca wygląda fatalnie – na ławkach przed dworcem często zbierają się narkomani i żule, a czeska policja jest nieudolna, więc w razie kłopotów nie należy liczyć na pomoc z ich strony.
Dworzec czynny jest przez całą dobę. W internecie pojawiają się czasami informacje o wysokim zagrożeniu przestępczością w nocy, mnie się udało przenocować bez żadnych problemów. Budynek dworca patrolowany jest przez policję, straż miejską i firmę ochroniarską, jednak wszystkie wymienione służby należy traktować raczej jako zagrożenie.
Źródła:
[1] https://bydleni.idnes.cz/hlavni-nadrazi-fantova-kavarna-nadrazi-v-praze-fqw-/stavba.aspx?c=A160531_152718_stavba_web
[2] https://bydleni.idnes.cz/salonek-hlavni-nadrazi-07f-/dum_osobnosti.aspx?c=A150119_172130_dum_osobnosti_web
Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂