Dwa tygodnie temu na fanpage’u portalu Lotoholik.pl pojawiła się galeria zdjęć z przejazdu pociągiem kursującym z centrum stolicy Kambodży na lotnisko. Postanowiłem zgłębić temat, ponieważ na stronie Royal Railways – przewoźnika kolejowego w Kambodży nie było informacji o uruchomieniu tego pociągu, a zagranicznych mediów branżowych z braku czasu nie śledzę.
Pociąg na lotnisko w Phnom Penh kursuje od 10 kwietnia 2018 roku. Połączenie obsługuje Royal Railways, a jak widać na zdjęciach udostępnionych przez Lotoholik.pl, skład jest zestawiony z lokomotywy, wagonu towarowego i starego wagonu pasażerskiego przypominającego w środku wagon kolei aglomeracyjnej. No i nie widać toalety. Dworzec kolejowy w Phnom Penh został wyposażony w wagi, w związku z czym prawdopodobnie w przyszłości będzie się tam można odprawić.
Jak można przeczytać w mediach, pociąg na lotnisko w Phnom Penh kursuje co 20-30 minut przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Prędkość nie jest zawrotna – przejazd odcinkiem liczącym 10 kilometrów zajmuje około 45 minut. Do końca lipca przejazd pociągiem jest darmowy.
W czerwcu do Kambodży miały zostać dostarczone nowe spalinowe zespoły trakcyjne wyprodukowane w Meksyku. Według zapewnień przewoźnika mają one być wyposażone w toalety, klimatyzację, a po dopuszczeniu ich do ruchu podróż pociągiem będzie trwała 25 minut.
Linia została wybudowana nakładem własnym Kambodży, bez pomocy i inwestycji międzynarodowych. Problemem jest jej przebieg – część linii przebiega przez gęsto osiedlone dzielnice biedoty i pociąg musi zwolnić ze względu na dzieci bawiące się kilka metrów od linii, część także przez główne ulice stolicy Kambodży.
Na filmach z otwarcia widać pociąg z lokomotywą i nowym, klimatyzowanym wagonem, jednak był to przejazd dla oficjeli, na co dzień kursują znacznie gorsze pociągi.
Pociąg na lotnisko w Phnom Penh to kolejny etap odbudowy kolei w Kambodży. Wcześniej uruchomiono pociąg Phnom Penh – Sihanoukville, w lipcu została oddana do użytku w całości odbudowana linia z Phnom Penh do Poipet – miasta na granicy z Tajlandią. Pojawi się więc szansa na pociągi Phnom Penh – Aranyaprathet lub Bangkok – Poipet. Jeśli nawet nie zostaną uruchomione pociągi międzynarodowe, to z Aranyaprathet, pierwszej stacji po tajlandzkiej stronie granicy, dwa razy dziennie kursują pociągi do Bangkoku.
Źródła:
[1] https://www.phnompenhpost.com/business/ride-airport-phnom-penhs-latest-mode-public-transport
[2] https://www.phnompenhpost.com/business/ride-airport-phnom-penhs-latest-mode-public-transport
[3] https://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/phnom-penh-airport-shuttle-train-launched.html
[4] https://www.baolau.com/blog/cambodia-thailand-train-link-to-be-finished/