Kolej na Podróż

Kolej w Luksemburgu – przewodnik dla pasażerów (2024)

Kolej w Luksemburgu łączy stolicę kraju z większością miast i wsi księstwa. Dostępne są również połączenia międzynarodowe dla dojeżdżających do Luksemburga do pracy, jednak siatka połączeń międzynarodowych nie jest tak imponująca, jak jeszcze kilka lat temu. Od 1 marca 2020 roku Luksemburg wprowadził bezpłatne przejazdy komunikacją publiczną na terytorium kraju w pociągach, autobusach i tramwajach.

Przewoźnik narodowy: CFL (Société National des Chemins de Fer Luxembourgeois)
Strona internetowa: www.cfl.lu
Oficjalny fanpage Kolei Luksemburskich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 09.01.2024

Spis treści:

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia międzynarodowe
3. Koleje wąskotorowe i turystyczne
4. Kolej linowo-terenowa Pfafenthal – Kirchberg

CFL

Stary spalinowy zespół trakcyjny Kolei Luksemburskich (CFL)

Wnętrze pojazdu ze zdjęcia powyżej (fot. Willem90, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

1. Rozkład jazdy i ceny

Rozkład jazdy i ceny luksemburskich pociągów można sprawdzić na stronie www.cfl.lu. Podane są również rozkłady jazdy autobusów CFL oraz dostępna jest możliwość zakupu biletu przez internet.

Rozkład jazdy kolei w Luksemburgu i wybranych autobusów uruchamianych przez koleje luksemburskie dostępny jest również w wyszukiwarkach połączeń PKP.

Od 1 marca 2020 roku komunikacja publiczna w Luksemburgu jest bezpłatna. Bezpłatnie można podróżować pociągami, autobusami i tramwajami. Nie ma ograniczeń co do narodowości, zameldowania, czy wieku. Jedyne ograniczenie to konieczność przejazdu drugą klasą. Osoby podróżujące pierwszą klasą pociągów nadal muszą mieć bilet.

W przypadku podróży międzynarodowych bilet z krajów ościennych wystawiany jest do granicy z Luksemburgiem, za luksemburski odcinek podróży nie jest naliczana opłata.

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli uważasz, że treści publikowane na stronie są przydatne i ułatwiają podróż, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną (np. 5 zł). Dla takich stron jak ta nie ma miejsca w dzisiejszych czasach – rzetelność i uczciwość przegrywają z lansem, blichtrem oraz pogonią za sensacją, więc bez wsparcia czytelników strona nie przetrwa. 

Luksemburg

Pociąg CFL na stacji w stolicy księstwa.

Kolej w Luksemburgu

Skład typu push-pull Kolei Luksemburskich z wagonami piętrowymi

Luksemburg pociąg

Wagon piętrowy Kolei Luksemburskich – górny pokład

Luksemburg kolej

Wagon piętrowy Kolei Luksemburskich – dolny pokład

2. Połączenia międzynarodowe

Luksemburg posiada połączenia kolejowe z Francją, Belgią, i Niemcami. O ile dobrze pokazuje rozkład jazdy, nie kursują już pociągi Bruksela – Zurych przez Luksemburg.

Belgia

W 2024 roku kursowały bezpośrednie pociągi Liege – Luksemburg (niektóre rozpoczynały lub kończyły bieg w Liers) oraz pociągi Arlon – Luksemburg (jeden poranny rozpoczynał bieg w Namur). Do Liege i Arlon dojedziemy bezpośrednio z Brukseli. Ponadto kursują pociągi regionalne Hollerich – Athus przez Rodange.

Pociągi Luksemburg – Liege zestawione są ze starych wagonów kolei belgijskich z przedziałami sześcioosobowymi. W wagonach nie ma klimatyzacji.

Luksemburg - Liege

Wagon pociągu Luksemburg -Liege

Pociąg Luksemburg

Pociąg Luksemburg – Liege – 1 klasa

Luksemburg - Liege

Pociąg Luksemburg – Liege – 2 klasa

Niemcy

Zlikwidowano pociągi Intercity pomiędzy Luksemburgiem, Kolonią, ewentualnie Norddeich. Kursują pociągi RE Luksemburg – Koblencja i regionalne Luksemburg – Dusseldorf. Oba rodzaje pociągów przejeżdżają przez Trewir.

Holandia

Obecnie nie kursują bezpośrednie pociągi z Luksemburgu do Holandii. Możliwa jest podróż pociągiem Luksemburg – Liege i tam przesiadka na pociąg do Maastricht.

Francja

Kursują bezpośrednie pociągi Luksemburg – Metz (- Nancy) oraz pociągi TGV Luksemburg – Paryż i Luksemburg – Marsylia. Kursują pojedyncze pociągi Longwy – Luksemburg (ew. Hollerich) przeznaczone dla dojeżdżających do pracy. W rozkładzie jazdy pojawiają się także pojedyncze pociągi Audun-le-Tiche – Esch-sur-Alzette.

Kolej we Francji – przewodnik dla pasażerów

Luksemburg - Paryż

Pociąg TGV Luksemburg – Paryż

TGV

Pociąg TGV Luksemburg – Paryż – II klasa

TGV

Pociąg Luksemburg – Paryż – I klasa

3. Koleje wąskotorowe i turystyczne

Luksemburg to bardzo mały kraj, ale również tutaj możemy znaleźć kilka miejsc, które zainteresują miłośników kolei . Oprócz wymienionych poniżej pociągów retro, czy kolei wąskotorowych, koleje luksemburskie okazjonalnie uruchamiają pociągi specjalne zestawione z lokomotywy parowej i wagonów retro.

Chemins de Fer Lankelz

Kolej miniaturowa wybudowana w 1997 roku w Esch/Alzette – Lankelz wozi dzieci i dorosłych w każdą niedzielę od 1 maja do 15 października po dwóch liniach: pierwsza linia to pętla o długości 1 kilometra, natomiast druga to linia pomocnicza o długości 350 metrów. Miniaturowe lokomotywy są replikami lokomotyw kursujących kiedyś po Luksemburgu.

Strona internetowa: www.rail.lu/cflankelz.html
Strona internetowa: Chemins de Fer Lankelz na You Tube

Luxembourg-Blankenberge-Express

Pociąg wycieczkowy z Luksemburga do Blankenberge na belgijskim wybrzeżu uruchamiany w wybrane wakacyjne weekendy wspólnie przez koleje belgijskie, koleje luksemburskie i miłośników kolei skupionych w stowarzyszeniu Groupement des Amis du Rail działającym od 1973 roku. Stowarzyszenie posiada w swojej kolekcji kilka pojazdów szynowych, między innymi zabytkowy szynobus i jedyny w Luksemburgu wagon restauracyjny nazwany „Rendez-Vous”.

Kursowanie pociągu zostało zawieszone w 2017 roku.

Strona internetowa: www.gar.lu
Pociąg Luxembourg – Blankeberge Express na You Tube

Minièresbunn

Kolej wąskotorowa kursująca w wybrane dni na kilku krótkich odcinkach, między innymi Fond-de-Gras – Lasauvage, Fond-de-Gras – Saulnes. Największą atrakcją linii jest przejazd przez tunel o długości 1.4 km na terenie dawnej kopalni . Pociągi prowadzone są przez parowozy lub spalinowozy, natomiast przez wspomniany tunel przejeżdżają ciągnięte przez lokomotywę elektryczną.

Strona internetowa: minettpark.lu

Museum of Slate Quarrying

Dawna wąskotorowa kolej przemysłowa okazyjnie przewożąca pasażerów po trasie na terenie Muzeum Łupków koło Haut-Martelange. Podróż trwa 30 minut, a pasażerowie mogą wysłuchać specjalistycznego wykładu na temat historii wydobycia łupków w regionie. Cena biletu dla osoby dorosłej wynosi 2 euro.

National Mining Museum

Kolej kopalniana na terenie Narodowego Muzeum Górnictwa koło Rumelange przewozi pasażerów po krótkiej trasie częściowo znajdującej się pod ziemią. Przejazd kolejką kosztuje 5 euro, na stronie internetowej brak szczegółowych informacji. Warto pamiętać, że temperatura w podziemiach jest stała i niezależnie od pory roku wynosi około 10 stopni Celsjusza.

Narodowe Muzeum Górnictwa koło Rumelange na You Tube- widać tory kolejki

Train 1900

Pociąg retro kursujący pomiędzy stacjami Pétange i Bois-de-Rodange na trasie o długości około 7,3 km . Pociąg przejeżdża między innymi przez Fond-de-Gras, gdzie można się przesiąść na opisywaną wcześniej kolej Minièresbunn. Maksymalne nachylenie linii w okolicach wzgórza Prenzebierg wynosi aż 23%. Przejazd w jedną stronę trwa godzinę, z czego ponad dwadzieścia pięć minut zajmuje postów w Fond-de-Gras. Pierwszy pociąg tej linii wyjechał w trasę 4 sierpnia 1973 roku, od tamtej pory przejazdy odbywają się co rok w niedziele i święta od 1 maja do ostatniej niedzieli września. Grupy zorganizowane mogą wynająć pociąg w dowolnym terminie.

Strona internetowa: www.train1900.lu
Train 1900 na You Tube

4. Kolej linowo-terenowa Pfaffenthal-Kirchberg

Koleje Luksemburskie CFL oprócz pociągów obsługują także kolej linowo-terenową Pfaffenthal-Kirchberg w mieście Luksemburg. Kolejka została oddana do użytku 10 grudnia 2017 roku. Dwa równoległe tory przewożą podróżnych pomiędzy przystankiem kolejowym Pfaffenthal-Kirchberg a przystankiem tramwajowym (Kirchberg, Rout Bréck – Pafendall). Ze względu na duże nachylenie pomiędzy przystankiem kolejowym a tramwajowym zdecydowano się na częściowe wykorzystanie ruchomych schodów ze stacji, a dalej kolei linowo-terenowej o długości około 200 metrów.

Trasa kolejki liczy 200 metrów. Jest obsługiwana przez dwa wagony; każdy z nich może pomieścić 168 osób – w ciągu godziny z kolei linowo-terenowej może skorzystać 7200 osób. Podróż trwa 63 sekundy, różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 38,5 metra. Kolejka kursuje bardzo często i od początku eksploatacji można z niej skorzystać bez ponoszenia opłat.

Podano również, że w ciągu roku od uruchomienia kolei linowo-terenowej skorzystało z niej 1,5 miliona pasażerów.

SZT CFL

Spalinowy zespół trakcyjny Kolei Luksemburskich w 1987 roku. Obecnie ten typ pojazdu można spotkać podczas przejazdów specjalnych organizowanych przez CFL (fot. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

%d bloggers like this: