W grudniu został wyburzony niemal cały dworzec kolejowy w Oświęcimiu, a na czas rozbiórki i budowy dworca systemowego utworzono tymczasowy dworzec w kontenerach. Ze względu na ich umiejscowienie sporo osób, nie tylko turystów, ma problemy ze zorientowaniem się w warunkach funkcjonowania dworca. Oto informacje co i jak.
Tymczasowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu został umieszczony w jednym z kontenerów postawionych przy dawnym wjeździe na parking pomiędzy wyburzonym dworcem a wyburzonym hotelem „Glob” (trwa tam budowa parkingu Park & Ride). Wśród drzwi należy pociągnąć za klamkę tych z oznaczeniem „Kasa”.
UWAGA!!! W czerwcu 2020 roku został oddany do użytku nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu. Zobacz szczegółowe informacje:
Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu – informacje
ZAPRASZAM DO LEKTURY ZAKTUALIZOWANEGO PRZEWODNIKA PO OŚWIĘCIMIU
Z pewnością wielu z was słyszało o Oświęcimiu w kontekście byłego nazistowskiego obozu zagłady. Oświęcim to jednak nie…
Posted by Kolej na Podróż on Tuesday, 16 July 2019
W środku czynna jest kasa biletowa, płatna toaleta (nie znam godzin otwarcia) oraz zakład zegarmistrzowski. Postawiono też automat z ciepłymi napojami. Pomieszczenie dość ciasne, ale ciepłe i stosunkowo czyste – ogólne wrażenie, o dziwo, pozytywne. Jest też osiem siedzeń, zegar oraz wywieszony rozkład jazdy wraz z informacjami typu regulamin przewozów. Na dworcu nie ma skrzynek bagażowych.
Wada to ponad 100 metrów na peron – trzeba przejść wzdłuż płotu otaczającego teren budowy, dopiero przy kładce (w czasie opracowywania artykułu za resztkami dawnego dworca) skręcić w stronę torów.
Pociągi kursują normalnie. Na perony przechodzi się jak dotychczas, zamontowane są wiaty i klapkowe wyświetlacze odjazdów pociągów.
Nie zmieniło się nic, jeśli chodzi o kursowanie autobusów komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej. Nadal odjeżdżają z przystanków pod dawnym dworcem, przez które przechodzimy idą z kontenera w stronę peronu oraz z przystanku po drugiej stronie ulicy.
Za parking służy plac przy kładce nad torami prowadzącej na Brzezinkę. Drugi z dawnych parkingów jest częścią placu budowy.
Do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau najlepiej dojść pieszo, idzie się 15-20 minut.
Do końca 2019 roku w Oświęcimiu ma powstać tzw. dworzec systemowy, czyli jeden z dworców budowanych według tego samego projektu. Dworzec będzie wyglądał ładnie, ale może okazać się za mały po remoncie linii kolejowych do Krakowa oraz uruchomieniu pociągów Oświęcim – Tychy przez Bieruń oraz biorąc pod uwagę fakt, że przed dworcem znajduje się węzeł przesiadkowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej oraz przystanek autobusów dalekobieżnych.

Kontenery, jeden z nich służy za dworzec

Wejście do dworca

Wnętrze dworca

Kasa biletowa

Wnętrze dworca

Niewyburzona część starego dworca

Parking przy kładce nad torami