Kolej w Uzbekistanie łączy najważniejsze miasta i działa znacznie lepiej, niż mógłby sobie to wyobrazić ktoś, kto nie słyszał wcześniej o tym kraju. O ile wierzyć relacjom podróżników, najwolniejsze pociągi nie różnią się od innych w krajach byłego ZSRR, natomiast wagony pociągów międzynarodowych i pospiesznych są czyste i zadbane (aczkolwiek to nadal kupe i płackartne). Dumą Uzbekistanu są Koleje Dużych Prędkości obsługiwane przez pociągi Talgo wyprodukowane w Hiszpanii – komfort jazdy jest bardzo wysoki. Bilety na te pociągi są stosunkowo drogie.
Przewoźnik narodowy to O‘zbekiston temir yo‘llari.
Ważne odnośniki
Strona internetowa kolei Uzbekistanu
Aktualny rozkład jazdy pociągów w Uzbekistanie (strona nie zawsze działa)
Fanpage kolei Uzbekistanu na Facebooku
Mapa kolei w Uzbekistanie (za stroną O‘zbekiston temir yo‘llari)
Rozkład jazdy dla poszczególnych stacji na portalu poezdato.net:
Buchara Chiwa Karszy Kitob Nukus Samarkanda Taszkient
Inne informacje ogólne
Uzbekistan, oprócz licznych połączeń krajowych, posiada również połączenia międzynarodowe z Rosją oraz niedawno uruchomione pociągi Taszkient – Ałmaty (część obsługiwana przez składy Talgo). W 2018 roku kursował sezonowy pociąg do Kirgistanu w relacji Taszkient – Biszkek – Bałykczy. Nie wiadomo, czy będzie kursował nadal.
Pociągi kursujące po liniach Kolei Dużych Prędkości (Taszkient – Samarkanda – Buchara) funkcjonują pod nazwą Afrosiyob. Zestawione są z dwóch wagonów klasy VIP (11 miejsc w wagonie), 2 wagonów klasy Biznes (26 miejsc w każdym wagonie), 4 wagonów klasy ekonomicznej (36 miejsc w każdym wagonie) oraz wagonu barowego. Pociągi mogą rozwijać prędkość maksymalną 250 kilometrów na godzinę.
– w czerwcu 2016 roku prezydenci Uzbekistanu i Chin uroczyście otworzyli linię kolejową Angren-Pap, umożliwiającą połączenie Kotliny Fergańskiej z resztą Uzbekistanu i uruchomienie pociągów do Andiżanu z pominięciem terytorium Tadżykistanu. Linia ma długość 123,1 km, a tunel o długości 19,2 km (Kamchik) wybudowany przez Chińczyków jest najdłuższym tunelem kolejowym w Azji Centralnej.
Kolej dziecięca w Taszkiencie
Miłośników kolei w Uzbekistanie zainteresuje nie tylko kolej dużych prędkości. W 1940 w Taszkiencie uruchomiono typową dla krajów ZSRR kolejkę dziecięcą . Linia o długości 1700 metrów wiedzie między stacjami Yoshlik i Navoi, a w taborze kolejki możemy spotkać polskie wagony z Pafawagu. Kolejka była remontowana w 2000 i 2005 roku, w 2010 doczekała się nawet własnej strony internetowej. Nie mam aktualnych informacji, czy kolejka jeszcze kursuje. Powinna znajdować się w centrum miasta, na obszarze zwanym „National Park of Uzbekistan”, tuż za budynkiem parlamentu, niedaleko stacji metra „Eshlik”.
Podobna kolejka kursowała w Kokand, ale nie znalazłem informacji odnośnie aktualnego jej stanu. Informacje po rosyjsku i zdjęcia dostępne są na stronie www.parovoz.com
Podczas opracowywania aktualizacji artykułu strona kolei dziecięcej nie działała.
Muzeum Kolei w Taszkiencie
Niedaleko głównej stacji kolejowej Taszkientu znajduje się Muzeum Kolei otwarte w 1989 roku. Muzeum nie jest może tak imponujące jak największe europejskie muzea, ale zwiedzający mogą sporą obejrzeć kolekcję dobrze zachowanych lokomotyw parowych, w tym lokomotywę parową z kolejki dziecięcej w Kokandzie. Jest również trochę lokomotyw elektrycznych i wagonów pasażerskich. Według informacji na stronach internetowych po muzeum kursuje kolejka dla zwiedzających, lecz nie udało mi się znaleźć zdjęć, ani nagrań, aby potwierdzić tę informację. Muzeum jest czynne codziennie od 9 do 18.
Spacer po Muzeum Kolei w Taszkiencie na You Tube
Kolej w Uzbekistanie na You Tube
Najciekawsze filmy na You Tube pokazujące kolej w Uzbekistanie:
Podróż pociągiem Chiwa – Buchara (18:30)(26:19)
Podróż pociągiem nocnym Samarkanda – Taszkient (17:10(2018)
Pociąg Taszkient – Buchara (zwykłe wagony)(03:16)(2016)
Pociąg Taszkient – Andiżan (00:19)(2016)
Pociąg Taszkient – Samarkanda (02:27)(2015)
Wejście do pociągu Afrosiyob Taszkient – Samarkanda (03:14)(2013)
Pociąg Nowosybirsk – Taszkient (01:31)(2008)
Kolej w Azji: Afganistan Armenia Arabia Saudyjska Azerbejdżan Bahrajn Bangladesz Bhutan Birma Brunei Chiny Filipiny Gruzja Indie Indonezja Irak Iran Izrael Japonia Jemen Jordania Kambodża Katar Kazachstan Kirgistan Korea Południowa Kuwejt Laos Liban Malediwy Malezja Mongolia Nepal Oman Pakistan Singapur Sri Lanka Tadżykistan Tajlandia Tajwan Timor Wschodni Turkmenistan Uzbekistan Wietnam Zjednoczone Emiraty Arabskie