W czerwcu 2020 roku, z kilkuletnim opóźnieniem w stosunku do planowanego terminu, został uroczyście oddany do użytku nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu. Jest to tak zwany dworzec systemowy; został zbudowany na miejscu starego, ogromnego dworca. Z wyposażenia starego dworca zachowano mozaikę widoczną na ścianie od strony ulicy. Zmianę przeszło również otoczenie budynku – w miejscu dawnego hotelu Glob wybudowano piętrowy parking Park & Ride, zwiększono liczbę miejsc parkingowych przy dworcu.
Oświęcim dla ambitnych – przewodnik po Oświęcimiu

Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu

Mozaika ze starego dworca
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu – udogodnienia dla podróżnych
Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu podzielony jest na część pasażerską, część biurową i część usługową. W części biurowej działa PKP Oddział Gospodarki Nieruchomościami i Straż Ochrony Kolei, w części usługowej placówka Poczty Polskiej i zakład zegarmistrzowski.
Dla podróżnych najważniejsza jest część pasażerska. Część pasażerska to średniej wielkości poczekalnia, wyglądająca znacznie lepiej niż ogromna hala nowego dworca. Pasażerowie mają do dyspozycji siedzenia, przy których zamontowano gniazdka klasyczne i gniazdka USB. Dostępne są skrzynki bagażowe – w czasie opracowywania artykułu cena za przechowanie bagażu przez 24 godziny wynosiła 13 złotych. Wydzielono osobną część w założeniu pełniące funkcję kącika dla dzieci z pomieszczeniem do przewijania niemowląt. W tej części na uwagę zasługuje bardzo ładna mapa Polski.
Toalety bezpłatne i czynne przez cały czas otwarcia dworca – w części męskiej jest jedna kabina i dwa pisuary. Toalety czyste, ale nie było mydła w pojemnikach (na szczęście na korytarzu był płyn do dezynfekcji). Nie ma prysznica. Jeśli chodzi o toalety, to bardzo pozytywna zmiana, bowiem wcześniej były płatne i otwarte o niekreślonych porach (zwykle 7-18, w weekendy czasami w ogóle), co sprawiało problem osobom korzystającym z porannych i wieczornych połączeń.
Kasy biletowe są nieczynne – na kasy przeznaczono dwa okienka, jednak nie ma w nich nawet żadnej informacji. Bilety można kupić w biletomacie województwa małopolskiego (na pociągi Polregio) lub u konduktora (pociągi Kolei Śląskich).
W poczekalni stoi także automat z ciepłymi napojami. Automat informacji turystycznej nie działał podczas mojej wizyty.
Brakuje elektronicznej tablicy odjazdów i przyjazdów, ewentualnie systemu informacji pasażerskiej komunikacji miejskiej i międzymiastowej, co ze względu na skomplikowaną organizację transportu w Oświęcimiu nie prędko nastąpi.
Na peron 1 wchodzi się z wprost z dworca. Peron jest wysoki, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pojazdów typu EN57 lub wagonów. Na perony 2 i 3 przechodzimy przez tory. Perony nie są zadaszone, ale postawiono wiaty dające minimalne schronienie przed deszczem i wiatrem. Na peronach odjazdy pociągów pokazują wyświetlacze klapkowe. Przy peronie 1 dostępne są stojaki dla rowerów.

Poczekalnia na dworcu w Oświęcimiu

Nieczynne okienka kasowe

Toalety
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu – otoczenie
Oświęcimski dworzec kolejowy położony jest w niezbyt ładnej okolicy, dwa kilometry od centrum miasta i ponad kilometr od Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Do muzeum najlepiej dojść pieszo, pomiędzy muzeum w Oświęcimiu a Brzezinką kursuje bezpłatny autobus dla turystów.
Przed dworcem znajdują się przystanki komunikacji miejskiej i podmiejskiej, busów i autobusów. Ich rozmieszczenie jest niezrozumiałe nawet dla miejscowych korzystających nieregularnie z połączeń, a tym bardziej dla turystów. Brakuje czytelnych rozkładów jazdy i biletomatów komunikacji miejskiej.
Przy dworcu zbudowano duży parking na 80 samochodów, ponadto około 100 metrów dalej stoi nowo zbudowany parking Park & Ride na prawie 300 samochodów – w trakcie opracowywania artykułu można z niego było skorzystać z bezpłatnie, od września 2020 roku będzie bezpłatny z biletem na przejazd.
Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu (07.2016)

Budowa dworca systemowego w Oświęcimiu