Jarocin to jeden z największych wielkopolskich węzłów kolejowych, położony przy linii kolejowej Poznań – Kluczbork. Dworzec kolejowy w Jarocinie przypomina konstrukcją dworzec kolejowy w położonym przy tej samej linii Kluczborku. Miasto ciekawe, warte odwiedzenia i doskonała baza wypadowa do wycieczek koleją po województwie wielkopolskim.
Opis według stanu z dnia 25.07.2023 – informacje mogą się zdezaktualizować
Dworzec kolejowy w Jarocinie – usługi dla pasażerów
Dworzec kolejowy w Jarocinie, podobnie jak wiele innych polskich dworców, posiada dużo niezagospodarowanej przestrzeni i świeci pustkami.
Kasa biletowa czynna w wyznaczone dni.
Na dworcu nie ma punktu gastronomicznego, dla podróżnych ustawiono automat z ciepłymi napojami oraz automat vendingowy z przekąskami.
Toaleta płatna, czysta i dobrze utrzymana.
Przejście na perony odbywa się przejściem podziemnym; brak wind dla niepełnosprawnych.
Dworzec bezpieczny, regularnie patrolowany przez Straż Ochronę Kolei.
Dworzec kolejowy w Jarocinie – rys historyczny
Dworzec kolejowy w Jarocinie został wybudowany w latach 1870-1875, kiedy budowano linię kolejową Oleśnica – Gniezno. Jak twierdzi strona zabytek.pl, obecny budynek pochodzi z okresu po 1886, natomiast nic nie wiadomo o pierwszym budynku dworca. Pierwszy pociąg przejechał po tej linii w 1875 roku, w tym samym roku rozpoczął się ruch na linii Kluczbork – Poznań. Początkowo stacja miała 2 perony.
W 1888 roku uruchomiono linię przez Krotoszyn do Leszna i dobudowano peron od strony zachodniej.
Na przełomie XIX i XX wieku stacja została rozbudowana.
9 listopada 1918 roku polscy buntownicy zajęli dworzec i węzeł kolejowy w Jarocinie.
25 października 1919 r. na dworcu mieszkańcy spotkali się z marszałkiem Józefem Piłsudskim.
Dworzec był modernizowany w latach 1979-1983 oraz 1987-1988.
W 2013 roku przeprowadzono remont generalny dworca wraz z otoczeniem, który kosztował 4,3 mln zł.
Dworzec charakteryzuje się cechami typowymi dla pruskiego budownictwa kolejowego i miał pełnić funkcję jednego z najważniejszych pruskich węzłów kolejowych. Wystrój wnętrza typowy dla przełomu XIX i XX wieku. Obiekt trzyczłonowy na rzucie prostokąta, ściany z cegły klinkierowej. Hol o układzie trzynawowym, poszczególne nawy oddzielone od siebie arkadami. Sufit i górne partie ścian holu głównego zdobione sztukateriami.
Atrakcje turystyczne w okolicy
Dworzec kolejowy w Jarocinie położony jest niedaleko centrum miasta – spacer zajmie około 10 minut. W centrum wyróżnia się rynek z neobarokowym ratuszem ozdobionym arkadowymi podcieniami. W pobliżu znajduje się kościół św. Marcina; na jego wieży zamontowano zegar mechaniczny z połowy XIX wieku.
Ciekawym miejscem jest park z pięknie wyremontowanym Pałacem Radolińskim, dokąd przeniesiono Muzeum Regionalne, mieszczące się wcześniej w ratuszu. W samym parku warto zwrócić uwagę na jedną z najdłuższych w województwie alei grabowych. Inne warte odwiedzenia jarocińskie muzeum nawiązuje do czasów, kiedy odbywał się tu Festiwal Piosenki Rockowej – Spichlerz Polskiego Rocka przentuje ekspozycję poświęconą historii tego festiwalu. O czasach festiwalowych przypomina również Pomnik Glana.
Na terenie jarocińskiego węzła kolejowego w wyznaczone dni można zwiedzać parowozownię.
Jarocin to także bardzo dobra baza wypadowa do wycieczek koleją po województwie wielkopolskim. Jeśli mamy trochę czasu, dojedziemy także do województw opolskiego i opolskiego.
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć
Źródła:
[1] Dokumentacja konserwatora zabytków