Sieradz to dawne miasto wojewódzkie w województwie łódzkim, niezbyt popularne wśród turystów; czasami bywa zaliczane do najbrzydszych polskich miast. Tutejszy dworzec kolejowy został bardzo ładnie wyremontowany, ale jak na takie miasto ma niewiele do zaoferowania. Na stacji w Sieradzu zatrzymują się pociągi osobowe i pospieszne. Można stąd dojechać do Kalisza, Poznania, Wrocławia, Łodzi i Warszawy.
Opis według stanu z 21.07.2023 – informacje mogą się zdezaktualizować.
Dworzec kolejowy w Sieradzu – usługi dla pasażerów
Dworzec kolejowy w Sieradzu zaskakuje pod kilkoma względami. Jak informują czytelnicy, od stycznia 2023 roku na dworcu nie działa kasa biletowa, która wcześniej i tak działała bardzo krótko. W trakcie opracowywania artykułu nie było też biletomatu.
Hol czysty, zadbany, jednak znajduje się w nim tylko kilka miejsc do siedzenia. Zamontowano monitory LCD z systemem informacji pasażerskiej, pokazujące przyjazdy i odjazdy pociągów. Sygnalizowane są problemy z nagłośnieniem.
Toaleta czysta.
Na dworcu nie ma sklepu ani automatu z napojami. W pobliżu można zrobić zakupy w Kauflandzie.
Na placu przed dworcem utworzono parking.
Sieradzki dworzec nie posiada skrzynek bagażowych ani przechowalni bagażu.
Dworzec kolejowy w Sieradzu – rys historyczny
Koncesję na budowę kolei łączącej Warszawę z Kaliszem przyznano w 1900 roku. Linię o długości 250 kilometrów budowano w latach 1900-1902. Pierwszy pociąg przejechał trasę 15 listopada 1902 roku. W 1904 roku linia została wydłużona do Nowych Skalmierzyc, gdzie powstała stacja graniczna pomiędzy zaborem rosyjskim a pruskim.
Dworzec kolejowy w Sieradzu został zbudowany w 1902 roku według ujednoliconego projektu dla linii Warszawsko-Kaliskiej. Dworce według tego samego projektu zobaczymy w położonych przy tej linii Pabianicach, Łasku i Zduńskiej Woli, takie dworce pojawiły się w Strykowie, Głownie, Sochaczewie i Zgierzu. Należy wziąć pod uwagę, że linię Warszawsko-Kaliską poprowadzono trasą Warszawa – Błonie – Sochaczew – Łowicz – Łódź – Pabianice – Sieradz – Kalisz.
Do elementów stacji należały dworzec kolejowy, 2 kilkurodzinne parterowe domy mieszkalne, 2 perony – jednokrawędziowy z dworcem oraz wyspowy w osi dworca). Cała infrastruktura budowlana została skoncentrowana po południowej stronie torów stacyjnych.
Podczas działań wojennych (I i II wojna światowa) kilkakrotnie wysadzany był most nad Wartą, przez co powodowało przerwy w ruchu pociągów.
W 1941 roku wybudowano nową, monumentalną, podobną do wieży na stacji Pleszew w Kowalewie.
Po 1945 roku powstała dobudówka do magazynu towarowego.
W czasach PRL-u dużą popularnością wśród mieszkańców i przyjezdnych cieszył się bar dworcowy.
Remont budynku dworca zakończył się w 2013 roku. Zadbany budynek świeci jednak pustkami i nie zanosi się na poprawę sytuacji.
Atrakcje turystyczne w pobliżu
Sieradz nie jest miastem szczególnie atrakcyjnym turystycznie. Dworzec kolejowy w Sieradzu położony jest daleko od najciekawszych miejsc w centrum miasta. Spacer zajmie około 20 minut. W centrum warto zobaczyć rynek i Muzeum Okręgowe. Można też zobaczyć kościoły pw. Wszystkich Świętych i św. Stanisława. W tej ostatniej świątyni zobaczymy malowidła przedstawiające życie św. Jadwigi królowej Polski. W miejscu dawnego zamku powstał park z terenami rekreacyjnymi oraz niewielkim skansenem.
Zobacz również:
Pociągiem po województwie łódzkim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem z Sieradza – propozycje wycieczek jednodniowych
Źródła:
[1] sieradzkiepkp.blogspot.com/2015/09/historia-kolei-w-sieradzu.html
[2] Dokumentacja konserwatora zabytków