Obecnie na archipelagu wysp nie ma kolei. Kolej na Azorach istniała w latach 1861-1973 na największej wyspie archipelagu São Miguel.
Kolej Ponta Delgada została wybudowana w 1861 roku i służyła do przewozu urobku z pobliskiego kamieniołomu do portu w Ponta Delgada. Rozstaw szyn wynosił 2140 mm. Kolej na swoim wyposażeniu miała 3 lokomotywy parowe – pierwsza z nich prawdopodobnie została sprowadzona z Walii i 39 wagonów towarowych.Kolej miała charakter typowo przemysłowy – nigdzy nie przewoziła pasażerów, a łączna długość torów nie przekroczyła 10 kilometrów. Jak podaje jedno ze źródeł, pociągi z wagonami wypełnionymi kamieniami można było zobaczyć w latach 1862-1888. Później kolej przestała kursować, ale torów nie rozebrano, a lokomotyw i wagonów nie zezłomowano. Po zakończeniu drugiej wojny światowej reaktywowano kolej.
Kolej funkcjonowała do 1973 roku. Obecnie miejsce dawnego kamieniołomu zajmuje droga startowa lotniska w Ponta Delgada. Po kolei przemysłowej zachowały się dwie lokomotywy, które przechowywane są w garażach zarządu portu w Ponta Delgada.
Pod koniec ubiegłego wieku rozważano projektu budowy linii kolejowej Ponta Delgada – Furnas, ale ze względu na ukształtowanie terenu inwestycja nie doszła do skutku. Proponowana liniua z Ponta Delgada do Funas miała mieć długość 42,18 km, a odgałęzienie do Ribeira Grande 16,48, co dawało łącznie 58,66 km długości.
Nic nie wskazuje na to, aby kolej na Azorach została wybudowana w przyszłości.
Źródła:
[1] churcher.crcml.org/Personal/Azores/Azores.html
[2] www.facebook.com/notes/história-dos-açores/o-caminho-de-ferro-de-ponta-delgada-às-furnas/427936073977917
[3] www.publico.pt/2002/06/11/jornal/acores-querem-recuperar-locomotivas-unicas-no-mundo-171550
[4] spellerweb.net/rhindex/PortugalRH/PontaDelgada.html