Islandia nie posiada obecnie czynnych linii kolejowych. Kolej na Islandii w przeszłości ograniczała się do trzech linii przemysłowych.
Islandia - artykuły o Islandii na blogu |
---|
1. Kolej na Islandii - informacje ogólne 2. Ciekawostki o Islandii |
Na początku XX wieku pojawiła się propozycja budowy linii kolejowej z Reykjaviku do Selfoss przez Þingvallavatn, z możliwością wydłużenia w przyszłości do Akranes, Borgarfjörður i Rangarvöllur. Projekt nie doczekał się realizacji, podobnie jak tańszy i krótszy projekt linii kolejowej z Reykjaviku do Selfoss przez Þrengsli, który opublikowano w 1921 roku. Dziesięć lat później porzucono plany budowy linii kolejowych w Islandii.
W latach 1913-1928 funkcjonowała kolej wąskotorowa o długości prawie 12 km – przeznaczona była do przewozu kamieni do falochronów przy budowanym porcie. Linia rozpoczynała się przy kamieniołomie Öskjuhlíð i biegła do zachodniej części miasta, gdzie były budowane falochrony. Pociągi prowadzone były przez dwie lokomotywy parowe wyprodukowane w Niemczech w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku, przez krótki czas wcześniej eksploatowane w Danii.
Linia o rozstawie szyn działała do 1928 roku, natomiast torowisko i infrastrukturę zdemontowano w latach 1944-1945.
Oba parowozy pozostały na wyspie do dziś i można je zobaczyć w Muzeum Miejskim w Reykjaviku (lokomotywa Pioner) oraz na nabrzeżu portowym (lokomotywa Minør).
Druga z islandzkich linii kolejowych powstała na farmie Korpúlfsstaðir na przedmieściach Reykjaviku w latach 1925-1930. Farma w Korpúlfsstaðir była jednym z największych gospodarstw mlecznych w Islandii – wagoniki służyły do transportu ładunków, nie miały lokomotywy i były obsługiwane przez pracowników farmy. Kolej o rozstawie szyn 600 mm została zlikwidowana w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś nie ma śladu po kolejce, a na miejscu farmy powstało centrum sztuki.
W latach 2003-2008, podczas budowy elektrowni wodnej Kárahnjúkar, zbudowano kolej wąskotorową do przewozu robotników i materiałów budowlanych. Łączna długość torowiska przekroczyła 50 kilometrów. Kolej została zlikwidowana po zakończeniu budowy tuneli i elektrowni, pozostała po niej lokomotywa CFL 180 DCL i wagonik, które stoją dziś jako pomnik.
W 2001 roku pojawił się projekt budowy linii kolejowej łączącej centrum Reykjaviku z lotniskiem Keflavik. Linia o długości 50 kilometrów według założeń miała zostać otwarta do końca 2010 roku, jednak z planów nic nie wynikło.
W 2018 i 2019 roku po raz kolejny poinformowano o planach budowy linii kolejowej Reykjavik – Keflavik. Pociąg o nazwie Lava Express ma tym razem ruszyć w 2025 roku.
Źródła:
[1] Wikipedia
[2] www.whatson.is/why-are-there-no-trains-in-iceland/
[3] www.railwaygazette.com/news/iceland-studies-airport-link/29011.article
[4] grapevine.is/mag/interview/2017/07/17/all-aboard-the-lava-express-that-train-will-soon-be-here-at-last/
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.