Kolej w Kirgistanie nie jest podstawowym środkiem transportu i należy do najbardziej zaniedbanych w krajach byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Sieć kolejowa Kirgistanu podzielona jest na dwie części, które nie są ze sobą połączone.
Pierwsza część to linia na północy kraju: Biszkek – Bałykczy i Biszkek – granica z Kazachstanem. Prowadzony jest tam ruch pasażerski i towarowy, choć ten pierwszy w małym stopniu.
Przewoźnik narodowy: Кыргыз темир жолу
Strona internetowa: www.kjd.kg
Ostatnia aktualizacja: 07.05.2023
Druga część sieci znajduje się na południu kraju. Prowadzi z Osz (drugie pod względem wielkości miasto kraju) do granicy z Uzbekistanem. Linia następnie przebiega przez terytorium Uzbekistanu, aby później znów znaleźć się na obszarze Kirgistanu. Według Map Google tory prowadzą do osady Kökdżanggak, według Open Street Map kończą się w mieście Dżalabad.
Od czasu Tulipanowej Rewolucji w 2010 roku ruch na tej linii nie jest prowadzony, a napięcia pomiędzy Uzbekistanem a Kirgistanem raczej nie dają nadziei na powrót przewozów kolejowych.
Kirgistan nie posiada połączenia kolejowego z Tadżykistanem. Tory po stronie tadżyckiej dochodzą do osady Shurab, tuż przy granicy z Kirgistanem. Nie jest planowane wydłużenie linii.
Rozkład jazdy
Rozkład jazdy pociągów w Kirgistanie dostępny jest na stronie www.kjd.kg/ky/train-schedule
Połączenia międzynarodowe
Kirgistan posiada połączenia kolejowe z Rosją. Pociągi przejeżdżają przez Kazachstan. Wszystkie pociągi zestawione są ze starych wagonów typu płackarta i kupiejnych należących do kolei Kirgistanu. Pociągi pełne są pasażerów jadących do Rosji do pracy lub na handel.
Pociągi z Kirgistanu do Rosji:
Biszkek – Moskwa – kursuje dwa razy w tygodniu
Biszkek – Kazań – kursuje raz w tygodniu
Biszkek – Nowosybirsk – kursuje dwa razy w miesiącu
W lecie 2020 roku kursuje także pociąg międzynarodowy Taszkient – Bałykczy, obsługiwany przez koleje Uzbekistanu. Pociąg ten również przejeżdża przez terytorium Kazachstanu.
Jak wynika z rozkładu jazdy na stronie poezdato.net, w 2020 roku pomiędzy Kirgistanem a Kazachstanem kursuje grupa wagonów bezpośrednich Biszkek – Szu dołączanych do składu pociągu Biszkek – Kazań. Ze stacji Szu można kontynuować podróż w głąb Kazachstanu.
Połączenia krajowe i przygraniczne
Koleje Kirgistanu uruchamiają kilka pociągów krajowych:
Biszkek – Karabałta
Pomiędzy Biszkekiem a Karabałtą kursują dwa pociągi dziennie. Pociąg nr 6059 odjeżdża ze stacji Biszkek I, pociąg nr 6061 ze stacji Biszkek II. Oba miasta dzieli odległość około 50 km, pociąg pokonuje ją w około godzinę i 45 minut. Koleje Kirgistanu nazywają to połączenie „ekspresem”.
Bilet w 2020 roku kosztuje ok. 26 somów, czyli ok. 1,4 zł
Pociąg kursuje codziennie.
Biszkek – Merke
Stacja Merke położona jest na terytorium Kazachstanu, jednak pociąg Biszkek – Merke widnieje jako pociąg krajowy kolei Kirgistanu i obowiązuje taryfa krajowa. Kursuje jeden pociąg dziennie, odjazd ze stacji Biszkek II o 17:31. Pociąg dojeżdża do Merke o 21:31.
W drogę powrotną rusza z Merke o 03:34, cztery godziny później dojeżdża do stacji Biszkek II.
Bilet w 2020 roku kosztuje równowartość 57 somów (ok. 3 zł), dzieci płacą 26 somów.
Biszkek – Tokmok
Kursuje jeden pociąg dziennie.
Biszkek I (odj. 17:20) –> Tokmok (przyj. 19:37)
Tokmok (odj. 05:03) –> Biszkek I (przyj. 07:20)
Bilet w 2020 roku kosztuje 26 somów (ok. 1,3 zł), bilet dla dzieci 9 somów.
Biszkek – Bałykczy
Sezonowy pociąg turystyczny dowożący mieszkańców stolicy do stacji Bałykczy, położonej niedaleko słynnego jeziora Issyk Kul. Pociąg kursuje od połowy czerwca do końca lipca w piątki, soboty i niedziele, w sierpniu kursuje codziennie. Wyjazd rano ze stacji Biszkek I, odjazd z Bałykczy w godzinach popołudniowych, wieczorem powrót do Biszkeku.
Trasa Biszkek – Bałykczy uważana jest za jedną z najpiękniejszych linii kolejowych na świecie i jeżeli będziecie mieli okazję, warto się przejechać tym pociągiem. Tym bardziej, że bilety są bardzo tanie.
Cena biletu wynosi w przeliczeniu około 3 zł.
Planowane inwestycje
Planowana jest budowa nowej linii kolejowej łączącej Chiny, Uzbekistan i Kirgistan. Negocjacje w sprawie jej budowy trwały od wielu lat, do porozumienia udało się dojść dopiero w grudniu 2017 roku, podczas wizyty prezydenta Kirgistanu w Taszkiencie.
Linia poprowadzi z chińskiego miasta Kashgar, przez Kirgistan, do Uzbekistanu. Linia ma mieć długość 450-500 kilometrów, większość odcinków będzie przebiegała na wysokości 2000-3500 m n.p.m. . Konieczne będzie wybudowanie prawie 50 tuneli i ponad 90 mostów.
Nowa linia ma być przeznaczona głównie do transportu towarów. Według informacji z chińskich mediów dzięki budowie linii odległość dla towarów transportowanych koleją do Europy zmniejszy się o 900 kilometrów, przez co czas dostawy zmniejszy się o 6-8 dni.
Nie podano daty rozpoczęcia ani zakończenia prac.
Kolej w Kirgistanie na You Tube
W internecie można znaleźć niewiele ciekawych filmów pokazujących koleje w Kirgistanie. Oto odnośniki do kilku z nich:
Pociąg Biszkek – Bałykczy(02:34)(2019)
Reportaż telewizyjny o pociągach w Kirgistanie (02:35)(2018)
Pociąg Biszkek – Karabałta (04:40)(2017)
Pociąg Biszkek – Karabałta (03:35)(2017) – inny reportaż telewizyjny
Pociąg Moskwa – Biszkek (01:21)(2016)
Film z podróży pociągiem Biszkek – Bałykczy cz. 1/2 (12:16)(opubl. 2016)
Film z podróży pociągiem Biszkek – Bałykczy cz. 2/2 (17:03)(opubl. 2016)
Wjazd pociągu pasażerskiego do Biszkeku (00:56)(2015)
Płackarta w pociągu Biszkek – Nowosybirsk (02:02)(2012)
Dworzec kolejowy w Biszkeku (03:06)(2012)
Pociąg Biszkek – Bałykczy (10:11)(2011)
Źródła:
[1] www.azernews.az/region/124688.html
[2] www.chinadaily.com.cn/a/201801/17/WS5a5ee7d1a310e4ebf433e4e7.html
Informacja techniczna |
---|
Zapraszam również do śledzenia fanpage'a na Facebooku, gdzie będę zamieszczał krótkie prezentacje interesujących, mniej znanych miejsc w Polsce i nie tylko jako inspirację oraz najważniejsze informacje o nowych połączeniach kolejowych i promocjach. |