Kolej w Libanie obecnie nie funkcjonuje, ale ma bogatą historię, szczegółowo opisaną na stronach anglojęzycznych. W najlepszych latach sieć kolejowa Libanu liczyła 408 kilometrów.
Już w latach osiemdziesiątych XIX wieku pojawiały się plany budowy linii kolejowych na terytorium dzisiejszego Libanu, który wtedy był częścią Imperium Osmańskiego – brytyjski podróżnik Laurence Oliphant proponował budowę linii kolejowej z Hajfy do Damaszku. Ze względów politycznych (Imperium Osmańskie widziało zagrożenie dla handlu w libańskich portach) zmuszono Brytyjczyków do porzucenia prac przy budowie kolei.
W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku francuski inżynier Edouard Coze wyszedł z propozycją, aby do portu w Trypolisie doprowadzono linię kolejową łączącą port z terytorium dzisiejszej Syrii.
W 1895 roku pierwszy pociąg przejechał z Bejrutu do miasta Rijak. Linia dalej prowadziła do Damaszku.
W 1911 roku wybudowano linię Trypolis – Homs, która podczas I wojny światowej została zniszczona przez wojska Imperium Osmańskiego, a rozebrane tory posłużyły do budowy linii Damaszek – Bagdad.
W czasie drugiej wojny światowej Brytyjczycy wybudowali linię Trypolis – Bejrut – An-Nakura, skąd dalej prowadziła linia kolejowa do Hajfy i dalej do Port Said oraz Kairu. Linia służyła głównie do transportu żołnierzy.
Linia Trypolis – Hajfa funkcjonowała do 1948 roku, do czasu wybuchu I wojny izraelsko-arabskiej, odcinek An-Nakura -Bejrut rozebrano, natomiast na pozostałej części linii (Bejrut – Trypolis) pociągi kursowały normalnie – dwa razy w tygodniu do Bejrutu dojeżdżał pociąg Orient Express, ponadto kursował autobus szynowy Bejrut – Aleppo.
6 czerwca 1956 roku kolej w Libanie zostala znajonalizowana. Koleje państwowe nazywały się Chemin de Fer de l’État Libanais.
W połowie lat sześćdziesiątych kolej znalazła się w kryzysie z powodu rosnącej roli transportu samochodowego.
W 1975 roku wybuchła wojna domowa w Libanie. Pociągi pasażerskie przestały kursować, pociągi towarowe kursowały nieregularnie, przewożąc głównie paliwo i artykuły pierwszej potrzeby.
Ruch na lini Trypolis – Bejrut został wstrzymany 15 lutego 1979 roku po wybuchu trzech bomb w miejscowości Koura.
Południowa część sieci kolejowej została wyłączona z użytku w grudniu 1983 po intensywnym ostrzale z terytorium Izraela.
W 1985 roku na krótko wznowiono kursowanie pociągów Bejrut – Al-Batrun
Podczas wojny domowej duża część infrastruktury została zniszczona i rozkradziona.
Po zakończeniu wojny 7 października 1991 roku uruchomiono „Pociąg Pokoju” pomiędzy stacjami Daoura a Dżunija. Była to krótka trasa prowadząca z przedmieść Bejrutu do miasta oddalonego o około 15 kilometrów na północ od libańskiej stolicy. Zapowiadano także odbudowę kolei. „Pociąg Pokoju” kursował zaledwie 49 dni.
Do 1997 roku kursowały pociągi z Bejrutu do cementowni Szikka.
Od tamtego czasu niewiele się zmieniło. Kilkakrotnie zapowiadano odbudowę linii kolejowych w Libanie, jednak do dziś zachowały się tylko fragmenty torów, opuszczone stacje kolejowe i pojedyncze lokomotywy oraz wagony.
W historii kolei w Libanie odnajdziemy także polski motyw – w 1976 roku (czyli już po wybuchu wojny domowej) do Libanu dostarczono 20 polskich lokomotyw spalinowych, które miały zastąpić lokomotywy spalinowe. Wraz z lokomotywami do kraju wyjechali polscy mechanicy z rodzinami, którzy przez dwa lata szkolili libańskich kolejarzy. Historię tych lokomotyw udokumentował znany miłośnik kolei – Michał Bis. Ówczesny student AGH w 2015 roku wyjechał do Libanu, gdzie nakręcił film o lokomotywach. Film przez jakiś czas wyświetlano w różnych polskich miastach na bezpłatnych pokazach. Jak ustalił autor filmu, lokomotywy były w użyciu w latach 1976-1997, a od 20 lat stoją nieużywane w magazynach wojskowych w Bejrucie.
Źródła:
[1] legal-agenda.com/en/article.php?id=3037
[2] www.aljazeera.com/indepth/inpictures/2016/04/trip-time-lebanon-disappearing-railway-160428105018442.html
[3] www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1572321%2Cpolskie-lokomotywy-w-libanie-bohaterkami-filmu-studenta-agh.html
[4] www.middleeasteye.net/features/stroll-along-lebanons-vanishing-railways
[5] www.mashallahnews.com/meeting-along-rail-line/