Kolej na Podróż

Kolej w Macedonii Północnej – przewodnik dla pasażerów (2024)

Kolej w Macedonii Północnej jest w rozsypce. W 2023 roku odwołano szereg połączeń, pomimo zakupu nowych pociągów z Chin oraz remontu kilku dworców, koleje macedońskie są w stanie agonalnym. Ze względu na znikomą liczbę połączeń podróż pociągiem po Macedonii północnej nie jest dobrym pomysłem.

Bilety nie są jakoś szczególnie tanie, ale nie powinny nadwerężyć kieszeni.

Koleje macedońskie są niedoinwestowane. Dziesięć lat temu wydawało mi się, że prezentują przyzwoity poziom. Jak donoszą czytelnicy, w rzeczywistości nie jest tak dobrze. W pociągach nie zawsze bywa przestrzegany zakaz palenia, dużo do życzenia pozostawia czystość składów i okolic szlaków. W ostatnich latach poczyniono szereg inwestycji – dokonano niezbędnych prac remontowych na dworcu kolejowym w Skopje (wyremontowano między innymi okropne toalety) oraz 10 innych ważnych dworcach (np. w Bitoli, Veles, Gevgeliji i Prilepie), a także zakupiono spalinowe zespoły trakcyjne produkcji chińskiej.

Budowana jest linia kolejowa łącząca Macedonię Północną z Bułgarią

Na blogach podróżniczych kilkakrotnie spotkałem się ze stwierdzeniem, że Macedonia Północna to kraj, w którym można się zakochać albo go znienawidzić. Według mnie to bzdura. Dwukrotnie przejeżdżałem przez ten kraj, raz cały dzień poświęciłem na Skopje i w sumie nie odczuwam żadnych emocji. Skopje bardzo mnie rozczarowało, a reszta – ładne krajobrazy, natomiast innych miast nie widziałem i nie odczuwam takiej potrzeby.

Przewoźnik narodowy: Makedonski Železnici
Strona internetowa: www.mzt.mk
Ostatnia aktualizacja: 02.12.2023 (data pierwszej publikacji: 21 STYCZEŃ 2012)

Macedonia mapa kolejowa

Mapa sieci kolei macedońskich (źródło: Wikimedia Commons)

Spis treści:

1. Rozkład jazdy
2. Podróż pociągiem po Macedonii
3. Połączenia krajowe
4. Połączenia międzynarodowe

1. Rozkład jazdy 

Rozkładu kolei macedońskich nie ma w wyszukiwarkach międzynarodowych, czy w rozkładzie jazdy na stronie PKP. Dostępny jest jedynie na stronach internetowych macedońskiego przewoźnika.

mzt.mk – strona internetowa kolei macedońskich. Niestety, nowa wersja strony internetowej wygląda fatalnie, jest trudna w obsłudze, nie została przetłumaczona i nie wiadomo, czy rozkład jazdy jest aktualny. Jeśli chcecie sprawdzić rozkład jazdy, z górnego menu należy wybrać „ПАТНИЧКИ ПРЕВОЗ”, następnie z rozwijanego menu „Возен Ред” i w zależności od potrzeby „Поаѓање од Скопје” (odjazdy ze Skopje) lub „Пристигање во Скопје” (przyjazdy do Skopje).

ruletours – strona z rozkładami odjazdów i przyjazdów z dworca autobusowego w Skopje.

Od 25 października 2023 roku pomiędzy Skopje a Bitolą (dwa największe miasta w kraju), kursuje tylko jedna para pociągów dziennie (kilka lat temu 4-5 par). Wcześniej odwołano pociągi do Kočani i Kičeva.

Pociągiem do Macedonii Północnej – przewodnik dla pasażerów

Koleje macedońskie

Typowe malowanie macedońskich wagonów

Wagon Macedonia

Wagon kolei macedońskich – wnętrze

2. Podróż pociągiem po Macedonii

Sieć kolejowa w Macedonii nie jest rozbudowana, więc kursuje tylko kilka pociągów krajowych. Z punktu widzenia turysty to pociągi Skopje – Bitola. Pociągiem nie dojedziemy do Ochrydy, najbliższa stacja to właśnie Bitola (ładne miasto), skąd kursują liczne autobusy. Do Ochrydy dojedziemy także autobusem ze Skopje.

Jak informują czytelnicy, macedońskie koleje obecnie są w kiepskim stanie. W pociągach oficjalnie obowiązuje zakaz palenia, ale nie jest przestrzegany, nawet w nowych chińskich składach panuje brud, a jadąc można zaobserwować na przykład wyrzucanie worków ze śmieciami przez okna pociągu.

Zniżki w ruchu krajowym

Studenci do ukończenia 26 roku życia z ważną kartą Euro 26, ISIC lub legitymacjami macedońskimi – 50%.

Seniorzy i emeryci po ukończeniu 60 roku życia mają prawo do zniżki 30%. Należy mieć przy sobie legitymację K13 wydawaną przez kasy osobowe na stacjach kolejowych. Nie wiem, czy dotyczy cudzoziemców.

Dzieci do ukończenia 4 roku życia podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują osobnego miejsca, dzieci w wieku od 4 do ukończenia 12 roku życia podróżują ze zniżką 50% w pierwszej i drugiej klasie.

Grupy zorganizowane mogą skorzystać ze zniżki 50%, ale dotyczy ona tylko wycieczek organizowanych przez szkoły, instytucje kulturalne, stowarzyszenia itp., więc dla cudzoziemców raczej nie ma znaczenia. Grupa zorganizowana według przepisów kolei macedońskich to grupa licząca co najmniej 6 osób. Przejazdy grupowe ze zniżką muszą być zgłaszane z wyprzedzeniem, podstawą do otrzymania zniżki jest formularz K16 z pieczątkami i podpisami uprawnionych pracowników administracji kolei macedońskich.

Dziennikarzom zrzeszonym w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Macedonii przysługuje zniżka 30% w drugiej klasie. Podstawą do otrzymania zniżki jest legitymacja wydana przez wspomniane stowarzyszenie.

Osoby niewidome zrzeszone w Związku Niewidomych Republiki Macedonii są uprawnione do zniżki 75%. Taką samą zniżkę otrzymuje osoba towarzysząca. Zniżka tylko z legitymacją Związku Niewidomych Republiki Macedonii.

Nowy pociąg kolei macedońskich zakupiony z Chin (fot. mat. prasowe MZ Transport)

Pociąg Macedonia

Nowy pociąg kolei macedońskich – wnętrze (fot. mat. prasowe MZ Transport)

3. Połączenia krajowe

Macedonia to mały kraj, więc i połączeń kolejowych jest tylko kilka. Jeśli zaliczacie linie kolejowe, jeden dzień powinien wystarczyć na zaliczenie jednej linii (przejazd tam i z powrotem).

SKOPJE – BITOLA

Pociąg łączący stolicę Macedonii z drugim pod względem wielkości macedońskim miastem – Bitolą. Bardzo często wybierany przez turystów. Pociąg jedzie stosunkowo szybko, lecz często zatrzymuje się na stacjach położonych w szczerym polu. W upały podróż nie należy do przyjemnych – zdarzają się wtedy duże opóźnienia, podobnie jak zimą. Na odcinku Prilep – Bitola pociąg bywa zatłoczony. Jak meldują podróżnicy, trasa należy do najładniejszych w regionie.

Z miast na trasie pociągu warto zobaczyć Prilep i Bitolę, przy czym dworzec kolejowy w Prilepie położony jest daleko od centrum miasta.

Trasa pociągu:

Skopje –> Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Rajko Žinzifov –> Veles –> Topolka –> Čaška –> Stari Grad –> Martolci –> V. Antevski –> Teovo –> Sogle–> Bogomila –> Oreše –> Gostiražni –> Slepče –> Brailovo –> Senokos –> Prilep –> Galičani –> B. Gumno –> Trojkrsti –> Novoselani –> Loznani –> D. Gruev –> Bitola

Skopje - Bitola

Skład wagonowy Skopje – Bitola (aut. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

SKOPJE – GEVGELIJA

Pociąg ze Skopje do miasta Gevgelija przemierza trasę Skopje – Saloniki, docierając do przygranicznego miasta Gevgelija, w którym raczej nie ma co zwiedzać. Jest to stosunkowo drogie miasto, swego czasu znane głównie z kasyn. Do Veles pociąg jedzie szybko, później zwalnia, lecz prędkość oscyluje w granicach 50-60 km/h. Widoki bardzo ładne.

Trasa pociągu:

Skopje –> Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Kadina Reka –> Pčiwa –> Rajko Žinzifov –> Veles –>Zgropolci –> Nogaevci –> Gradsko –> Stobi –> Kukuričani –> Crveni Bregovi –> Krivolak –> Negotino V. –> Dubrovo –> Demir Kapija –> Klisura –> Miravci –> Miletkovo –> Smokvica Nova –> Smokvica –> Prdejci –> Gevgelija

Kolej w Macedonii

Pojazd RVR „Gorbaczow” kolei macedońskich (rzadko spotykany)

RVR

RVR „Gorbaczow” kolei macedońskich – wnętrze

SKOPJE – KICZEWO (ZAWIESZONE)

Trasa ze Skopje na północny zachód Macedonii do miasta Kiczewo. Brak szczegółowych informacji na temat prędkości szlakowej, z moich danych wynika, że jeżdżą tam zarówno składy wagonowe, jak i spalinowe zespoły trakcyjne, a połączenie nie cieszy się szczególną popularnością.

Ważniejsze miasta po drodze to Gostivar i Tetowo, choć osobiście nie polecałbym tych miast na zwiedzanie ze względu na zwiększone zagrożenie przestępczością pospolitą.

Trasa pociągu:

Skopje –> Železarnica –> Skopje Sever –> Gorće Petrov –> Saraj –> Sulari –> Raduša –> Orašje –> Jegunovce –> Jegunovce f-ka –> Rataje –> Tetovo –> Brvenica –> Žerovjane –> Vranovci –> Gostivar –> Lakavica –> Padalište –> Zajas –> Strogomište –> Dlapkin Dol –> Kičevo

Makedonski Zeleznici

Stary spalinowy zespół trakcyjny kolei macedońskich

SKOPJE – KOCZANI (ZAWIESZONE)

Połączenie kolejowe niezbyt popularne wśród turystów odwiedzających Macedonię. Pod względem turystycznym trasa atrakcyjna widokowo, jednak same miasta po drodze i Koczani to głównie blokowiska, ze słabo rozwiniętą infrastrukturą typu noclegi.

Nie mam danych na temat prędkości szlakowej.

Trasa pociągu:

Skopje – Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Rajko Žinzifov –> Veles –> Košulčevi –> Jazla –> Taso Arsov –> Orce –> Ovče Pole–> Štip –> Balvan –> Vanco Prke –> Zletovica –> Sokolarci –> Obleševo –> Koczani

SKOPJE – TABANOVCI

Pociągi kursujace ze stolicy Macedonii Północnej do miejscowości Tabanovci, na granicy macedońsko-serbskiej. Prędkość średnia, ładne widoki, po drodze można zatrzymać się w mieście Kumanovo, w którym jednak niewiele ciekawego zobaczymy, a sam dworzec kolejowy znajduje się daleko od centrum.

Trasa pociągu:

Skopje –> Maxari –> Ilinden –> Miladinovci –> Deqadrovci –> Agino Selo –> Romanovci –> Prevoj –> Kumanovo –> Karpoš –> Tabanovci

Wagon kolei macedońskich

Wnętrze wagonu 2 klasy kolei macedońskich

4. Połączenia międzynarodowe

Macedonia Północna do niedawna posiadała połączenia kolejowe z Serbią i Grecją Do Albanii można dojechać jedynie autobusami. Z dworca autobusowego w Skopje codziennie odjeżdża kilka autobusów bezpośrednich do Tirany.

Grecja/Serbia

Brak informacji  o kursowaniu pociągu Belgrad – Saloniki w 2024 roku. Nie kursują także pociągi z Bitoli do Floriny – od wielu lat zapowiadano reaktywację połączenia.

Kosowo

Brak połączenia Prisztina – Skopje, choć na taki pociąg można natrafić w rozkładach jazdy.

Bułgaria

W 2019 roku przyspieszyła budowa linii kolejowej z Kumanova do granicy bułgarskiej. Być może za kilka lat ruszą pociągi pomiędzy Macedonią Północną a Bułgarią. Jak donoszą czytelnicy, prace idą bardzo powoli.

Albania

Nie ma połączeń kolejowych pomiędzy Macedonią Północną a Albanią. Dawniej albański pociąg do Pogradca dojeżdżał prawie pod albański brzeg Jeziora Ochrydzkiego, pod granicę albańsko-macedońską. Niestety, linia od prawie dziesięciu lat jest nieczynna. Planowana była budowa linii przez Pogradec do Grecji, ale w ciągu 10 lat pewnie nawet nie rozpoczną prac. 

I klasa Macedonia

Zmodernizowany wagon I klasy

%d bloggers like this: