Kolej w Macedonii jeszcze dwa lata temu była w rozsypce. W 2025 roku przywrócono kilka połączeń i być może podróż pociągiem po Macedonii Północnej pozwoli dotrzeć do kilku interesujących miejsc.
Bilety nie są jakoś szczególnie tanie, ale nie powinny nadwerężyć kieszeni.
Koleje macedońskie są niedoinwestowane. Dziesięć lat temu wydawało mi się, że prezentują przyzwoity poziom. Jak donoszą czytelnicy, w rzeczywistości nie jest tak dobrze. W pociągach nie zawsze bywa przestrzegany zakaz palenia, dużo do życzenia pozostawia czystość składów i okolic szlaków. W ostatnich latach poczyniono szereg inwestycji – dokonano niezbędnych prac remontowych na dworcu kolejowym w Skopje (wyremontowano między innymi okropne toalety) oraz 10 innych ważnych dworcach (np. w Bitoli, Veles, Gevgeliji i Prilepie), a także zakupiono spalinowe zespoły trakcyjne produkcji chińskiej.
Budowana jest linia kolejowa łącząca Macedonię Północną z Bułgarią
Na blogach podróżniczych kilkakrotnie spotkałem się ze stwierdzeniem, że Macedonia Północna to kraj, w którym można się zakochać albo go znienawidzić. Według mnie to bzdura. Dwukrotnie przejeżdżałem przez ten kraj, raz cały dzień poświęciłem na Skopje i w sumie nie odczuwam żadnych emocji. Skopje bardzo mnie rozczarowało, a reszta – ładne krajobrazy, natomiast innych miast nie widziałem i nie odczuwam takiej potrzeby.
Przewoźnik narodowy: Makedonski Železnici
Strona internetowa: www.mzt.mk
Ostatnia aktualizacja: 16.06.2025 (data pierwszej publikacji: 21 STYCZEŃ 2012)

Mapa sieci kolei macedońskich (źródło: Wikimedia Commons)
Spis treści:
1. Rozkład jazdy
2. Podróż pociągiem po Macedonii
4. Połączenia międzynarodowe
1. Rozkład jazdy
Rozkładu kolei macedońskich nie ma w wyszukiwarkach międzynarodowych, czy w rozkładzie jazdy na stronie PKP. Dostępny jest jedynie na stronach internetowych macedońskiego przewoźnika.
mzt.mk – strona internetowa kolei macedońskich. Niestety, nowa wersja strony internetowej wygląda fatalnie, jest trudna w obsłudze, nie została przetłumaczona i nie wiadomo, czy rozkład jazdy jest aktualny. Jeśli chcecie sprawdzić rozkład jazdy, z górnego menu należy wybrać „Возен Ред” i w zależności od potrzeby „Поаѓање од Скопје” (odjazdy ze Skopje) lub „Пристигање во Скопје” (przyjazdy do Skopje).
ruletours – strona z rozkładami odjazdów i przyjazdów z dworca autobusowego w Skopje.
Obecnie kursują trzy pary pociągów Skopje – Bitola. Jeden z pociągów jest wydłużony do stacji Žabeni 5 kilometrów od granicy z Grecją, jednak żaden pociąg nie przekracza granicy.
-> WSPARCIE STRONY<—
Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele dni pracy. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony, a także da mi motywację do pracy nad portalem.

Typowe malowanie macedońskich wagonów

Wagon kolei macedońskich – wnętrze
2. Podróż pociągiem po Macedonii
Sieć kolejowa w Macedonii nie jest rozbudowana, więc kursuje tylko kilka pociągów krajowych. Z punktu widzenia turysty to pociągi Skopje – Bitola. Pociągiem nie dojedziemy do Ochrydy, najbliższa stacja to właśnie Bitola (ładne miasto), skąd kursują liczne autobusy. Do Ochrydy dojedziemy także autobusem ze Skopje.
Jak informują czytelnicy, macedońskie koleje obecnie są w kiepskim stanie. W pociągach oficjalnie obowiązuje zakaz palenia, ale nie jest przestrzegany, nawet w nowych chińskich składach panuje brud, a jadąc można zaobserwować na przykład wyrzucanie worków ze śmieciami przez okna pociągu.
Zniżki w ruchu krajowym
Studenci do ukończenia 26 roku życia z ważną kartą Euro 26, ISIC lub legitymacjami macedońskimi – 50%.
Seniorzy i emeryci po ukończeniu 60 roku życia mają prawo do zniżki 30%. Należy mieć przy sobie legitymację K13 wydawaną przez kasy osobowe na stacjach kolejowych. Nie wiem, czy dotyczy cudzoziemców.
Dzieci do ukończenia 4 roku życia podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują osobnego miejsca, dzieci w wieku od 4 do ukończenia 12 roku życia podróżują ze zniżką 50% w pierwszej i drugiej klasie.
Grupy zorganizowane mogą skorzystać ze zniżki 50%, ale dotyczy ona tylko wycieczek organizowanych przez szkoły, instytucje kulturalne, stowarzyszenia itp., więc dla cudzoziemców raczej nie ma znaczenia. Grupa zorganizowana według przepisów kolei macedońskich to grupa licząca co najmniej 6 osób. Przejazdy grupowe ze zniżką muszą być zgłaszane z wyprzedzeniem, podstawą do otrzymania zniżki jest formularz K16 z pieczątkami i podpisami uprawnionych pracowników administracji kolei macedońskich.
Dziennikarzom zrzeszonym w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Macedonii przysługuje zniżka 30% w drugiej klasie. Podstawą do otrzymania zniżki jest legitymacja wydana przez wspomniane stowarzyszenie.
Osoby niewidome zrzeszone w Związku Niewidomych Republiki Macedonii są uprawnione do zniżki 75%. Taką samą zniżkę otrzymuje osoba towarzysząca. Zniżka tylko z legitymacją Związku Niewidomych Republiki Macedonii.

Nowy pociąg kolei macedońskich zakupiony z Chin (fot. mat. prasowe MZ Transport)

Nowy pociąg kolei macedońskich – wnętrze (fot. mat. prasowe MZ Transport)
3. Połączenia międzynarodowe
Macedonia Północna do niedawna posiadała połączenia kolejowe z Serbią i Grecją Do Albanii można dojechać jedynie autobusami. Z dworca autobusowego w Skopje codziennie odjeżdża kilka autobusów bezpośrednich do Tirany.
Grecja/Serbia
Brak informacji o kursowaniu pociągu Belgrad – Saloniki w 2025 roku. Nie kursują także pociągi z Bitoli do Floriny – od wielu lat zapowiadano reaktywację połączenia.
Kosowo
Brak połączenia Prisztina – Skopje, choć na taki pociąg można natrafić w rozkładach jazdy. Pociąg ma rozpocząć kursowanie po zakończeniu remontu linii kolejowej z Prisztiny do granicy macedońsko-kosowskiej.
Bułgaria
W 2019 roku przyspieszyła budowa linii kolejowej z Kumanova do granicy bułgarskiej. Być może za kilka lat ruszą pociągi pomiędzy Macedonią Północną a Bułgarią. Jak donoszą czytelnicy, prace idą bardzo powoli.
Albania
Nie ma połączeń kolejowych pomiędzy Macedonią Północną a Albanią. Dawniej albański pociąg do Pogradca dojeżdżał prawie pod albański brzeg Jeziora Ochrydzkiego, pod granicę albańsko-macedońską. Niestety, linia od prawie dziesięciu lat jest nieczynna. Planowana była budowa linii przez Pogradec do Grecji, ale w ciągu 10 lat pewnie nawet nie rozpoczną prac.

Zmodernizowany wagon I klasy