Kolej na Podróż

Kolej na Majorce – przewodnik dla pasażerów (2024)

Kolej na Majorce to mała sieć składająca się z trzech linii kolejowych, jednak bardzo interesująca ze względu na metro i zabytkowy, znany na całym świecie pociąg.

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2024

Pierwsza linia kolejowa na Majorce została oddana do użytku w 1875 roku i łączyła miasta Palma de Mallorca i Inca (28,6 km). Przez następne lata rozbudowywano linię, aż pod koniec XIX wieku długość sieci kolejowej linii na Majorce osiągnęła 155 km.

W latach 1905-1921 wybudowano linie kolejowe Palma – Campos i Manacor – Arta.

Lata sześćdziesiąte ubiegłego wieku to czas upadku kolei – stopniowo likwidowano ważne linie kolejowe; ruch zamarł nawet na linii Palma de Mallorca – Inca w 1981.

Od lata dziewięćdziesiątych XX wieku wdrożono program reaktywacji kolei i rewitalizacji linii kolejowych. Efekty są imponujące – pociągi znów kursują, wybudowano metro, a kolej jest jedną z największych atrakcji turystycznych wyspy.

Jeśli chodzi o bilety, to w przypadku metra i pociągów SFM obowiązuje podział strefowy, natomiast na pociąg oraz tramwaj Ferrocarril de Sóller obowiązuje odrębna taryfa ustalona przez przewoźnika. Na Majorce nie są honorowane bilety Interrail.

Metro

Metro na Majorce posiada dwie linie. Pierwsza z nich została wybudowana w latach 2005-2007 – ma 7,2 km długości i 9 stacji. Uroczyste otwarcie miało miejsce 25 kwietnia 2007 roku. Wkrótce Majorkę nawiedziła powódź i metro zostało zalane. Składy nie kursowały od września 2007 roku do 28 lipca 2007 roku. Linia o nazwie M1 łączy Plac Hiszpański w Palma de Mallorca z Uniwersytetem Wysp Balearskich.

Metro kursuje co 15 minut w godzinach szczytu i co 30 minut w pozostałych porach. Przejazd pomiędzy stacją początkową a końcową trwa 13 minut.

W 2013 roku otwarto drugą linię metra (M2) pomiędzy Placem Hiszpańskim a stacją Marratxi. Nie jest to klasyczna linia metra, bo jej trasa pokrywa się z linią kolejową Palma de Mallorca – Inca. Było to możliwe, ponieważ na Majorce obowiązuje jedna wysokość peronów dla kolei i metra.

Linia M2 ma 8,5 kilometra długości i obsługuje 10 stacji.

Pociągi na Majorce

Obecnie na Majorce prowadzone są przewozy na trzech liniach kolejowych:

T1 – Palma de Mallorca – Inca (Tren Inca)
T2 – Palma de Mallorca – Sa Pobla (Tren Sa Pobla)
T3 – Palma de Mallorca – Manacor (Tren Manacor)

Przebieg linii T2 i T3 częściowo pokrywa się z przebiegiem linii T1, ponadto część linii Palma de Mallorca – Inca jest wykorzystywana jako druga linia metra w Palma de Mallorca.

Łączna długość linii kolejowych na Majorce to 77 kilometrów.

Na stacjach końcowych pociągi są teoretycznie skomunikowane z autobusami dowożącymi pasażerów do nadmorskich miejscowości wypoczynkowych.

Połączenia kolejowe oraz linie metra obsługuje Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Strona internetowa: www.trensfm.com

Pociąg SFM na You Tube (07:24)

Zabytkowy tramwaj w Sóller

Zabytkowy tramwaj w Sóller to atrakcja kolejowa Majorki znana na całym świecie. Tramwaj łączy miasteczko Soller z portem Puerto de Soller. przejeżdżając przez centrum miasta.

Przejazd tramwajem trwa około 20 minut, a trasa liczy 5 kilometrów długości.

Tramwaj w Sóller obsługiwany jest przez firmę Ferrocarril de Sóller.

Tramwaj w Sóller na You Tube (03:05)

Soller


Zabytkowy tramwaj w Sóller
(aut. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)

Pociąg turystyczny Palma de Mallorca – Sóller

Ferrocarril de Sóller uruchamia także pociągi turystyczne na trasie Palma de Mallorca – Sóller. Kolej na Majorce kojarzy się przede wszystkim z tym pociągiem. Pociągi kursują nieprzerwanie od czasu wybudowania linii kolejowej w 1912 roku – linia została wybudowana jako kolej prywatna.

Pociąg początkowo służył mieszkańcom miejscowości Sóller oraz wsi położonych na trasie, obecnie ze względu na czas przejazdu jest typową atrakcją turystyczną, bowiem pod względem prędkości nie ma szans konkurować z autobusami.

Pociąg Tren de Sóller, nazywany „Pomarańczowym Ekspresem”, mylony jest często z zabytkowym tramwajem w Sóller, być może ze względu na wagony przypominające tramwaj.

Sam pociąg zbiera bardzo dobre recenzje ze względu na piękne widoki i zabytkowy skład. Przejazd w jedną stronę trwa godzinę i 10 minut. Rozstaw szyn na tej trasie to 914 mm.

Pociąg nie kursuje przez cały rok – w sezonie zimowym ma miejsce przerwa w kursowaniu.

Ceny biletów na pociąg i tramwaj są stosunkowo wysokie.

Szczegóły na stronie trendesoller.com

Majorka pociąg

Pociąg retro Palma de Mallorca – Sóller
(aut. click-mallorca.com, CC-BY-SA, flickr.com)

%d bloggers like this: