Kolej na Podróż

Kolej na Słowacji – przewodnik dla pasażerów (2025)

Kolej na Słowacji działa przyzwoicie, ale poza głównymi liniami rozkład jazdy czasami pozostawia wiele do życzenia. Osobiście nie lubię tłoku w pociągach oraz naprzeciwległo układu miejsc. Stary tabor jest stopniowo wymieniany. Stan dworców kolejowych pozostawia wiele do życzenia.

W listopadzie 2014 roku rząd słowacki wprowadził bezpłatne przejazdy koleją dla wybranych grup społecznych. Populistyczny krok wywołał falę entuzjazmu w Polsce (gdzie osoby należące do tych grup chciałyby również darmowych przejazdów), natomiast w Słowacji doprowadził do tłoku w pociągach i wbrew hurraoptymistycznym komentarzom nie rozwiązał problemów gospodarczych kraju.

Dla turystów jedyna godna uwagi oferta to wakacyjny bilet sieciowy Slovak, umożliwiający tanie podróże po słowackiej sieci kolejowej w lipcu i sierpniu. Kolej na Słowacji co dzień nie ma ofert pozwalających w niedrogiej cenie zwiedzić kraj. Poza darmowymi przejazdami dla uprzywilejowanych.

Przewoźnik: Železničná spoločnosť Slovensko
Strona internetowa: www.zssk.sk
Fanpage kolei słowackich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 06.06.2025

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele tygodni pracy. W dzisiejszych czasach na takich treściach nie da się zarobić – zarabia się na wychwalaniu za pieniądze miejsc, lokali gastronomicznych i usług, czego nie potrafię robić. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony oraz zmotywuje do lepszej pracy. 

Spis treści
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Pociągiem z Polski
3. Kategorie pociągów
4. Połączenia międzynarodowe
5. Bilet sieciowy Slovak
6. Całoroczne bilety regionalne
7. Najlepsze bazy wypadowe
8. Dworce kolejowe – informacje ogólne
9. Pociągi sezonowe
10. Imprezy kolejowe
11. Kolej linowo-terenowa
12. Najważniejsze koleje wąskotorowe
13. Przewóz rowerów
14. Przewóz zwierząt

IC Tatran

Słowacki pociąg na tle gór (fot. Viktor Šesták, CC-BY, flickr).

1. Rozkład jazdy i ceny

predaj.zssk.sk – sklep internetowy kolei słowackich. Możliwość nabycia biletów w komunikacji krajowej i międzynarodowej, dopłaty do wyższej klasy lub wykupienia miejsca w wagonach z miejscami do leżenia i sypialnych. Graficzny podgląd rezerwacji miejsca.

UWAGA!!! W połowie marca 2025 roku Koleje Słowackie wprowadziły nowe przepisy – za kupno biletu lub pobranie miejscówki w kasie biletowej każdorazowo należy dopłacić 1 euro. Za kupno biletu na pokładzie pociągu zapłacimy 3 euro nawet wtedy, kiedy kasa biletowa na stacji jest zamknięta.  Nie dotyczy to m.in. biletów międzynarodowych, biletów na wagony sypialne i z miejscami do leżenia. 

Mapa sieci kolei słowackich (źródło: Železnice Slovenskej republiky)

3. Pociągiem z Polski

Liczba połączeń kolejowych z Polską pozostawia wiele do życzenia. Ponad 10 lat temu zostały zlikwidowane bezpośrednie pociągi z Katowic i Krakowa do Żyliny, jak również nocny pociąg z Krakowa do Budapesztu przez Koszyce.

Na Słowację najlepiej dojechać bezpośrednio grupą wagonów pociągu nocnego do Budapesztu i pociągiem dziennym Warszawa – Budapeszt lub z przesiadką na stacjach Bogumin i Břeclav w Czechach. Kupując z wyprzedzeniem mamy szanse na kupno biletów w promocyjnych cenach.

Biletów należy szukać na stronach:

www.intercity.pl – wyszukiwarka połączeń PKP Intercity. Zalecana dla połączeń bezpośrednich.
www.cd.cz/eshop – sklep internetowy kolei czeskich. Łatwiej znaleźć tanie bilety z Polski do Czech i następnie z Czech na Słowację.

W rozkładzie jazdy 2024/2025 pozostała wysoka liczba pociągów Czadca – Zwardoń z 5 do 11 par dziennie. Ze skomunikowaniem pociągów ze strony polskiej różnie bywa, szczególnie w obliczu częstych remontów na linii z Katowic do Zwardonia.

Ceny biletów powrotnych (sprawdzane 06.06.2025):

Zwardoń – Czadca: 6 euro
Zwardoń – Skalite: 4 euro

Pociąg Muszyna – Poprad kursuje sezonowo w weekendy – zimą i w wakacje.

Ceny biletów:

Poprad – Muszyna – 5 EUR
Kieżmark – Muszyna 4 EUR

W wakacje 2025 będzie kursował weekendowy pociąg Polregio Sanok – Medzilaborce. W tym pociągu bilety kupuje się osobno na odcinek polski i osobno na słowacki, ponadto trzeba dokupić miejscówkę za odcinek graniczny.

Zwardoń - Czadca

Pociąg kursujący na trasie Zwardoń – Czadca (fot. Železničná spoločnosť Slovensko)

3. Kategorie pociągów

Kategorie słowackich pociągów nie różnią się wiele od polskich. W rozkładzie jazdy stosuje się oznaczenia:
Os – pociąg osobowy
Zr – pociąg przyspieszony (rzadko spotykany)
R – pociąg pospieszny
RJx – pociąg Regiojet Bratysława – Zurych
EX – ekspres
EC – Eurocity
SC – Supercity

W grudniu 2024 r. z rozkładu jazdy wycofano kategorię pociągów Intercity kursujących pomiędzy Bratysławą a Koszycami. Było to dobre posunięcie, ponieważ cennik dopłat i dynamiczny system naliczania ceny biletów bardzo komplikowały podróż.

W pociągach pospiesznych często spotkamy zmodernizowane, klimatyzowane wagony z przedziałami i bezprzedziałowe. Jak patrzyłem na nowe wagony, niektóre z nich będą miały siedzenia w układzie szeregowym.

Jeśli chodzi o tabor, najbardziej lubię piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne EPJ (671) wyprodukowane przez Skoda Transportation Group (odpowiedniki czeskich pociągów City Elefant). Przyjemnie podróżuje się też motoraczkami, przynajmniej dopóki nie świeci mocne słońce. Natomiast wagony są niby wygodne, ale jak wspomniałem nie lubię naprzeciwległego układu siedzeń i bardzo awaryjnych toalet. Jeśli nie ma tłoku, da się wytrzymać, ale od czasu wprowadzenia darmowych przejazdów tłok panuje często.

Intercity

Pociąg Intercity – typowy wagon I klasy

Intercity druga klasa

Pociąg Intercity – typowy wagon drugiej klasy. Wagony tego typu spotkamy także w pociągach pospiesznych.

Przedział dla dzieci

Przedział dla dzieci w pociągu Intercity (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

4. Połączenia międzynarodowe

Słowacja posiada bardzo dobrą sieć połączeń z Czechami, natomiast sprawa wygląda gorzej, jeśli chodzi o połączenia z innymi sąsiadami. Na pewno dużo do zrobienia pozostaje w połączeniach z Polską. Brakuje pociągu Kraków – Koszyce.

Austria

Podczas pobytu w Bratysławie warto wybrać się na wycieczkę jednodniową do Wiednia. Pociągi kursują co godzinę, czas przejazdu również wynosi godzinę. Ceny biletów są stosunkowo niskie, ale koleje słowackie nie oferują biletu dobowego na komunikację miejską w Wiedniu za niewielką dopłatą.

Przykłady cen biletów powrotnych (za zssk.sk sprawdzane 06.06.2025):

Bratysława – Wiedeń – 19 euro (tam i z powrotem)

Możliwe jest dokupienie biletu na przewóz roweru.

Bratislava-Ticket oferowany przez koleje austriackie umożliwia podróż komunikacją miejską w Bratysławie w pierwszy dzień ważności.

Wiedeń – Bratysława – 18 euro (tam i z powrotem)

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień – najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich.

Uwaga!!! Pociągi Bratysława – Wiedeń odjeżdżają ze stacji Bratislava – Petržalka, położonej na największym słowackim osiedlu. Wkrótce powinny wrócić również na dworzec główny. 

Przy podróżach w głąb Austrii obowiązuje oferta Europa Express od dowolnej stacji ujętej w międzynarodowym systemie sprzedaży biletów na Słowacji do dowolnej stacji ujętej w międzynarodowym systemie sprzedaży biletów w Austrii. Ceny biletów zaczynają się od 14,90 euro – przedsprzedaż zaczyna się 60 dni przed planowaną podróżą. Dzieci do ukończenia 15 roku życia mogą podróżować w towarzystwie dorosłego z biletem Europa Express za darmo (maksymalnie dwoje dzieci na jedną osobę dorosłą).

predaj.zssk.sk – sklep internetowy kolei słowackich

Bratysława - Wiedeń

Wnętrze pociągu Bratysława – Wiedeń

Chorwacja

W lecie 2024 roku koleje słowackie, we współpracy z kolejami austriackimi, uruchamiają pociąg Bratysława – Split przez Wiedeń. Jest to pociąg nocny, zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia, wagonów sypialnych i autokuszetek. Bilety są stosunkowo drogie, szczególnie jeśli chcemy jechać na leżąco. Pociąg będzie kursował 3 razy w tygodniu W 2024 roku autokuszetki będą kursować z Wiednia.

shop.oebbtickets.at – wyszukiwarka i sklep kolei austriackich. Możliwość zakupu biletów na pociąg Bratysława – Split.

Czechy

Pomiędzy Czechami a Słowacją kursują liczne pociągi. Począwszy od pociągów międzynarodowych uruchamianych przez koleje czeskie i słowackie, po pociągi międzynarodowe uruchamiane przez Regiojet i Leo Express. Wybór jest bardzo duży, więc informacje w dużym skrócie.

Najpopularniejszymi pociągami wśród Polaków są pociągi Praga – Żylina i Praga – Koszyce, do których przesiadają się polscy podróżni na przykład w Boguminie i w Czeskim Cieszynie. Kilka pociągów jedzie inną trasą, przez Horni Lidec – Puchov; kończą one najczęściej bieg na stacji Zvolen. Można do nich wsiąść np. w Ołomuńcu. Przejazdy według taryfy międzynarodowej nie są już takie tanie jak kiedyś, na szczęście można znacznie obniżyć koszty biletu.

Bez problemu dojedziemy również z Pragi i Brna do Bratysławy pociągami zmierzającymi do Budapesztu. Odnośnie cen biletów, to różnią się informacje podane aktualizacje na stronach internetowych kolei czeskich i słowackich. Oferta kolei czeskich i słowackich jest szeroka, nie sposób tu opisać wszystkich ofert. Na przykład oferta Europa Express pozwala na podróż pomiędzy Bratysławą a Pragą za 12 euro.

Ceny mogą się różnić o 1-2 euro, inna też może być cena w kasie niż w internecie.

www.cd.cz/eshop – sklep internetowy kolei czeskich.
predaj.zssk.sk – sklep internetowy kolei słowackich

Bezpośrednie pociągi między Pragą a Koszycami uruchamia Regiojet. To komfortowe pociągi z wagonami z miejscami do siedzenia zakupionymi od kolei austriackich oraz rumuńskimi wagonami bezprzedziałowymi Astra.

Regiojet – rozkład jazdy i sklep internetowy

Również Leo Express uruchamia jeden pociąg dziennie pomiędzy Pragą a Koszycami. Do Koszyc dojeżdża on po godzinie 22, natomiast w drogę powrotną do Pragi jedzie jako pociąg nocny – jest to pociąg obsługiwany przez pojazdy typu Flirt, a więc bez miejsc do leżenia i miejsc sypialnych. Trudno polecić to połączenie, choć fotele w najwyższej klasie można wygodnie rozłożyć.

Pociąg również zatrzymuje się w Czeskim Cieszynie. Ceny różnią się, w zależności od dnia i obłożenia pociągu.

Więcej informacji: www.le.cz

Koleje czeskie i słowackie uruchamiają ponadto pociągi lokalne kursujące z różną częstotliwością na trasach:

Kuty – Brzecław
Vrbovce – Hodonin

Arriva uruchamia pociągi lokalne Myjava – Strážnice – na całej trasie obowiązują bilety sieciowe Zintegrowanego Systemu Transportu IDS JMK.

W grudniu 2022 roku zawieszono kursowanie pociągów regionalnych na trasie Jablunkov Navsi – Czadca.

Na innych trasach (np. Makov – Roznov pod Radhostem, Holic nad Moravou – Hodonin) kursują autobusy komunikacji regionalnej.

Szwajcaria

Na pociągi obowiązuje oferta promocyjna Europa Express, czyli bilety bezzwrotne kupowane z wyprzedzeniem. Przedsprzedaż rozpoczyna się najwcześniej 60 dni przed odjazdem. Ceny biletów zaczynają się od 39,90 euro.

Liczne pociągi Railjet kursują do Zurychu z Wiednia.

predaj.zssk.sk – sklep internetowy kolei słowackich

Węgry

Pomiędzy Słowają a Węgrami kursują liczne pociągi przez przejście graniczne Sturovo – Szob. Są to najczęściej pociągi z Niemiec i Czech do Budapestu. Drugie popularne połączenie to Koszyce – Budapeszt przez Miskolc. Pociągi z Bratysławy i Koszyc do Budapesztu jeżdżą co dwie godziny.

Dawniej koleje słowackie posiadały w ofercie bardzo tanie bilety powrotne. Obecnie nie wiem, jakie są dostępne oferty, ponieważ na stronie kolei słowackich nie ma cennika. W sklepie internetowym można natomiast kupić bilety Europa Express – kupowane z kilkudniowym wyprzedzeniem są znacznie tańsze niż w dzień odjazdu. Ceny w sklepach obu kolei różnią się od siebie.

predaj.zssk.sk – sklep internetowy kolei słowackich
jegy.mav.hu – sklep internetowy kolei węgierskich

Możliwy jest też dojazd z Koszyc do miejscowości Slovenske Nove Mesto, tam piesze przekroczenie granicy i z Satoraljaujhely pociągiem np. do Miskolca lub z przesiadką do Tokaju.

Pomiędzy stacjami Sturovo a Esztergom co dwie godziny kursuje autobus – koszt biletu to około 0,70 euro. Taksówkarze wołają 4-5 euro za przejazd pomiędzy miastami, co opłaci się, jeśli taksówkę wezmą 3-4 osoby.

Przewóz rowerów w pociągach EC i EN pomiędzy Bratysławą lub Koszycami a Budapesztem kosztuje 5 euro, trzeba też zapłacić 2 euro za obowiązkową rezerwację miejsca.

Na trasie Bratislava Petržalka – Hegyeshalom kilka razy dziennie kursują pociągi GySeV. Na stacji Hegyeshalom możliwa jest przesiadka do pociągów jadących w stronę miasta Gyor.

Ukraina

W grudniu 2022 roku przywrócono kursowanie pociągu Koszyce – Mukaczewo. Pociąg będzie kursował 2 razy dziennie, planowane jest uruchomienie nocnego pociągu sezonowego.

ZSSK 813

Wnętrze pociągu serii 813 obsługującego pociągi Koszyce – Mukaczewo

5.Bilet sieciowy Slovak

Bilet sieciowy Slovak to pojawiająca się od kilku lat oferta kolei słowackich, uprawniająca do podróżowania przez 31 następujących po sobie dni w lipcu i sierpniu po Słowacji. Ze względu na konieczność wykupienia kart zniżkowych i wysokie ceny, nie była ona zbyt popularna.

W 2017 roku koleje słowackie zmieniły warunki oferty – niektóre warianty biletu staniały, wprowadzono również bilet tygodniowy euro bez konieczności kupowania kar zniżkowych. Rok później bilety sprzedawano także na czerwiec

Dla osób w wieku 26-60 lat najlepsza oferta to Slovak Týždeň – bilet ważny przez siedem następujących po sobie dni lub do ostatniego dnia sierpnia. Jedyny wymagany dokument to ważny dokument tożsamości – dowód osobisty, prawo jazdy lub paszport.

Bilet tygodniowy w zupełności wystarczy na zwiedzenie najważniejszych miejsc na Słowacji, do których da się dojechać pociągiem, o ile nie chcecie zaliczać kolei wąskotorowych kursujących w weekendy.

W 2025 roku cena biletu tygodniowego wynosiła 29 euro.

Bilet Slovak – przewodnik dla pasażerów

6. Całoroczne bilety sieciowe regionalne

W wakacje koleje słowackie oferują wspomniany wcześniej bilet sieciowy Slovak, natomiast przez cały rok można korzystać z biletów Zintegrowanego Systemu Transportu w kraju bratysławskim i żylińskim. W ofercie są również bilety jednodniowe i trzydniowe dla turystów, dzięki którym łatwo zaplanować podróż autobusami regionalnymi, wybranymi pociągami oraz komunikacją miejską.

IDS BK – zintegrowany system transportu kraju bratysławskiego, obejmujący również część kraju trnawskiego. Pociągami dojedziemy między innymi do Komarna i Trnawy

ID ŽK – zintegrowany system transportu kraju żylińskiego. Niedrogie bilety umożliwiające łatwy dojazd z Żyliny na przykład do Martina. Trudniej dojechać do niektórych atrakcji położonych daleko od linii kolejowych.

Na wschodzie Słowacji funkcjonuje system transportu zintegrowanego IDS Východ obejmujący kraje koszycki i preszowski. Na razie bilety ważne są w autobusach regionalnych (w tym w autobusie Bardejów – Krynica-Zdrój) i komunikacji miejskiej w wybranych krajach, w przyszłości do systemu mają zostać włączone pociągi regionalne kolei słowackich.

7. Najlepsze bazy wypadowe

Dużo osób lubi zwiedzać kraje wybierając sobie bazę wypadową i organizując wycieczki jednodniowe pociągiem po okolicznych atrakcjach turystycznych.

Kolej na Słowacji dociera do wielu interesujących miejsc, jednak z różnych względów nie zawsze uda się zorganizować wycieczkę jednodniową.

Najlepszymi miejscami na bazę wypadową są następujące miejsca: Bratysława, Koszyce, Żylina, Poprad, Zvolen lub Bańska Bystrzyca, czyli największe węzły kolejowe.

Problemem jest znalezienie stosunkowo niedrogiego noclegu o przyzwoitym standardzie.

Poniżej kilka propozycji wycieczek jednodniowych:

Wycieczki jednodniowe pociągiem z Bratysławy
Wycieczki jednodniowe pociągiem z Koszyc
Wycieczki jednodniowe pociągiem z Popradu

Oczywiście moje propozycje nie wyczerpują tematu i być może w przyszłości uzupełnię artykuły.

8. Dworce kolejowe – informacje ogólne 

Dworce kolejowe na Słowacji nie należą do najpiękniejszych. W ostatnich latach wyremontowano kilka najważniejszych dworców (Koszyce, Trnawa, Puchov), ale wiele z nich wymaga pilnego remontu i Polaków może zaskoczyć przepaść, jaka dzieli wyremontowane polskie dworce od słowackich. Na dworcach zwykle jest szaro i ponuro, czynne są kioski z prasą i kanapkami, restauracje i bary dworcowe podobne są do tych czeskich, choć podobno nie mają tej atmosfery, co czeskie. Na plus należy natomiast zapisać możliwość zakupienia biletu międzynarodowego w wielu mniejszych miejscowościach, co w Polsce jest nie do pomyślenia. Bezpieczeństwo na poziomie podobnym jak u nas, należy uważać w dzielnicach przydworcowych.

Toalety płatne, ceny zwykle niższe niż w Polsce, czystość czasami pozostawia wiele do życzenia (toalety na dworcu w Czadcy to koszmar). Prysznice dostępne na dworcach w Koszycach, Trnawie, Popradzie i Zwoleniu. Przenocować można na dworcach w Popradzie, Trnawie, Żylinie i Trenczynie, choć nie polecam tego ostatniego.

Przechowalnie bagażu są na największych dworcach, na mniejszych są likwidowane w związku z brakiem zainteresowania. Tylko na niektórych stacjach w miejsce zlikwidowanych przechowalni instaluje się skrzynki na bagaż.

Największym rozczarowaniem może być dworzec główny w Bratysławie. Posępne miejsce, a o placu i okolicy nie wspominam. Odradzam kupno jedzenia w budkach przy dworcu – w moim przypadku zawsze kończyło się to zatruciem pokarmowym (na szczęście lekkim).

Najlepiej natomiast wypada wyremontowany dworzec w Koszycach. Nieźle też prezentuje się dworzec Poprad – Tatry.

Tłumaczenia napisów spotykanych na dworcach:

cestovný poriadok – rozkład jazdy
čakáreň – poczekalnia
eskalátory – schody ruchome
koľaj – tor
nástupište – peron
odchody – odjazdy
platný cestovný lístok – ważny bilet
príchody – przyjazdy
pokladnica – kasa
reštaurácia – restauracja
úschovňa batožín – przechowalnia bagażu
vestibul – hol
vlak – pociąg
výťah – winda
zákaznícke centrum – centrum obsługi klienta
železničná stanica – stacja kolejowa; dworzec kolejowy

Najładniejsze dworce kolejowe na Słowacji

Żylina witraż

Na dworcu kolejowym w Żylinie zobaczymy piękne witraże

9. Pociągi sezonowe

Koleje słowackie i samorządy w sezonie letnim uruchamiają kilka interesujących pociągów sezonowych kursujących po trasach, na których zawieszono lub zlikwidowano ruch pasażerski i ożywają one tylko w wakacje oraz wybrane dni. W trakcie opracowywania artykułu nie były do dyspozycji pełne informacje o połączeniach, dlatego wymieniam tylko kilka z nich, które jeżdżą każdego roku.

UWAGA!!! Niektóre pociągi mogą nie wyjechać w trasę w tegoroczne wakacje. Wszystko zależy od decyzji samorządów – nie sposób tego śledzić na bieżąco. 

Oprócz wymienionych pociągów sezonowo kursują pociągi retro na trasie dawnej kolei zębatej Tisovec – Zbojská

Záhoráčik – bardzo popularny pociąg kursujący z Bratysławy do miejscowości Plavecké Podhradie, gdzie znajdują się ruiny zamku z XIII wieku. Malowniczo położone na wzgórzu służą jako punkt widokowy. Trasa pociągu prowadzi przez region Zagórze, znany z licznych ścieżek rowerowych i jezior. Skład pociągu to wagon motorowy i wagon doczepny przeznaczony do przewozu rowerów. Od dwóch lat zawieszony.

Spiska Nowa Wieś – Spiskie Podgrodzie – pociąg dowożący turystów po krótkiej trasie z leżącej przy magistrali kolejowej Bogumin – Koszyce stacji Spiska Nowa Wieś w pobliże ruin zamku w Spiskim Podgrodziu. Pociągi kursowały po dziesięciokilometrowej trasie od 1894 roku, w 2012 roku połączenia zawieszono z przyczyn ekonomicznych. W 2018 roku miasto Spiskie Podgrodzie zakupiło „motoraczek”, który kursuje w letnie weekendy i cieszy się dużą popularnością wśród turystów.

Preszów – Stara Lubowla – wakacyjne przejazdy pociągiem pomiędzy interesującym Preszowem (ładne centrum) i Starą Lubowlą znaną z zamku oraz niewielkiego skansenu. Trasa prowadzi przez Pławiec. Po części trasy kursuje także sezonowy pociąg Poprad – Muszyna.

Koszyce – Murań – pociąg z Koszyc do miejscowości Murań w kraju bańskobystrzyckim, znanej z góry Cyganka i ruin zamku. W okolicy liczne szlaki turystyczne po Parku Narodowym „Murańska Planina”. Pociąg kursuje tylko w niedziele, czas przejazdu to około dwie i pół godziny.

Koszyce – Slavošovce – pociąg do stacji, niedaleko której warto zobaczyć tunel kolejowy o długości 2,5 km o kształcie litery „S”. Tunel nie byłby niczym nadzwyczajnym gdyby nie fakt, że nigdy nie położono w nim szyn i do dziś jest atrakcją turystyczną. W pobliżu liczne szlaki turystyczne.

Koszyce – Dobszyna – pociąg dla miłośników długi wędrówek po malowniczych szlakach. W pobliżu jaskinie i ośrodek narciarski, ale na co dzień można do nich dojechać pociągami z Koszyc w stronę Levic zatrzymującymi się na stacjach Stratená i Mlynky.

Spiska Nowa Wieś – Lewocza – pociągi do Lewoczy, jednego z najpiękniejszych słowackich miasteczek, kursowały zaledwie raz w roku, z okazji jakiejś pielgrzymki. W 2021 roku w rozkładzie jazdy pojawiły się weekendowe pociągi kursujące od lipca do połowy sierpnia. Przejazd trwa 14 minut, a Spiska Nowa Wieś, jak już wcześniej pisałem, leży przy magistrali kolejowej Bogumin – Koszyce, dzięki czemu dojazd jest bardzo łatwy. Miejmy nadzieję, że pociągi będą kursować również w następnych latach.

Ponadto kursują pociągi Preszów – Bańska Bystrzyca przez Margecany. Pociąg widnieje jako wakacyjny pociąg turystyczny, jednak jak zauważyłem w rozkładzie jazdy, na trasie pociągu przewozy odbywają się przez cały rok, podobnie jak na trasie pociągu Bańska Bystrzyca – Mlynky. Dodatkowe pociągi pojawią się także na trasie Zwoleń – Bańska Szczawnica, a kilka pociągów ze wsi Stakčín zostanie wydłużonych do Preszowa.

Zahoracik

Pociąg Záhoráčik (fot. Bratislavsky kraj)

10. Imprezy kolejowe

Każdego roku na Słowacji organizuje się szereg imprez kolejowych, w czasie których podróżni mają okazję przejechać się pociągami retro, czasami prowadzonymi przez lokomotywy parowe. Najwięcej z nich odbywa się z okazji Dnia Dziecka i w okresie polskich Mikołajek. Dawniej szczegółowy kalendarz imprez zamieszczał czeski portal Želpage, obecnie trudno znaleźć wiarygodne źródło. Poniżej podaję najbardziej znane imprezy kolejowe na Słowacji:

Rendez – cykliczna impreza organizowana przez Muzeum Kolejnictwa w Bratysławie. Odbywa się zwykle pod koniec czerwca. Rendez to zlot zabytkowych pojazdów szynowych (lokomotyw i wagonów) z terytorium Czechosłowacji. Co jakiś czas na imprezie pojawiają się pociągi retro z Węgier, Austrii i Niemiec. Muzeum Kolejnictwa w Bratysławie organizuje ponadto liczne imprezy jednodniowe w różnych częściach Słowacji.

Rušňoparáda – impreza kolejowa organizowana w kwietniu w Koszycach przez tamtejszą kolej dziecięcą, aczkolwiek kolej dziecięca w weekend, kiedy odbywa się impreza, jest nieczynna. Podczas imprezy odbywa się pokaz współczesnego i zabytkowego taboru kolejowego, przejazdy pociągami retro po liniach kolejowych w okolicach Koszyc (w tym na co dzień nieczynnych dla ruchu pasażerskiego), przejazdy autobusami retro po Koszycach oraz szereg imprez towarzyszących. W trakcie opracowania artykułu impreza nie miała swojej strony internetowej.

Przejazdy „Kometą” po Tatrzańskich Kolejach Elektrycznych – w letnie weekendy oraz wybrane dni po sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych można się przejechać starymi „elektryczkami” o nazwie Kometa i Trojča, które dawniej jeździły po sieci TEZ. Trudno powiedzieć, czy to tramwaj, czy pociąg, w każdym razie cieszą się ogromną popularnoscią. Niedawno Tatrzańskie Koleje Elektryczne oraz kolej zębata Szczyrba – Szczyrbskie Pleso przeszły wymianę taboru i być może wkrótce jako pociągi retro będą kursować pojazdy jeżdżące w Wysokich Tatrach do 2020 roku.

Imprezy organizowane przez klub Albatros – przejazdy pociągami retro po różnych trasach na terytorium Słowacji, czasami również po Republice Czeskiej. Oprócz imprez jednodniowych organizowane są kilkudniowe wyprawy kolejowe. Pociągi najczęściej prowadzone są przez parowóz 498.104 Albatros, od którego nazwę wziął organizator imprez. Inne prowadzi lokomotywa spalinowa T478.1201 nazywana potocznie „Cecaňa”.

Informacje o imprezach: www.albatrosklub.sk

Horehronský expres – nazwa pociągu oznacza stare motoraczki kursujące kilka razy w roku na malowniczych trasach kraju bańskobystrzyckiego, w okolicach miasta Brezno. Przejazdy odbywają się bardzo rzadko, a w okolicy warto przejechać się także innymi interesującymi kolejami, jak Čiernohronská železnica – wąskotorówka ze słynnym przejazdem przez boisko oraz kolejką zębatą Tisovec.

Więcej informacji: expres.zahoramizadolami.sk

Słowacki pociąg

Słowacki pociąg retro (fot. Bratysławski kraj)

11. Kolej linowo-terenowa 

Na terytorium Słowacji znajduje się tylko jedna kolej linowo terenowa, należąca do sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych. Kolej linowo-terenowa Stary Smokowiec – Hriebenok zarządzana jest przez Tatrzańskie Koleje Linowe (Tatranské lanové dráhy).  Kolejka pokonuje trasę o długości 1937 metrów w ciągu 5 minut. W ciągu godziny wagoniki mogą przewieźć 900 osób. Różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową to 247 metrów.

Kolej została oddana do użytku 16 grudnia 1908 roku. Plany budowy linii kolejowej w tym miejscu powstały znacznie wcześniej, bo już w ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku. Lata 1967-1968 to kolejna modernizacja i wymiana taboru. Przez ten czas trasa kolejki była skrócona, a wagoniki zatrzymywały się przy prowizorycznych peronach. Po wichurze w listopadzie 2004 roku przez kilka miesięcy kolejka nie kursowała. W 2007 roku kolej została wyremontowana, wymieniono również tabor.

12. Najważniejsze koleje wąskotorowe

Koleje wąskotorowe na Słowacji opisałem w osobnym artykule, ale ze względu na liczne prośby, postanowiłem najważniejsze z nich umieścić w artykule o podróżowaniu koleją po Słowacji, bo kolej na Słowacji to również wąskotorówki. Oto one:

Čiernohronská železnica – kolejka leśna o rozstawie szyn 760 mm kursująca na trasie Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo. Kolejka po raz pierwszy wyjechała w trasę w 1909 roku łącząc tartaki w Ciernym Balogu i Hroncu. Następne odcinki i odgałęzienia budowali jeńcy wojenny w czasie I wojny światowej. Łączna długość sieci kolei wąskotorowych w tym rejonie wynosiła w czasach świetności 131,98 km. Do dziś zachowało się tylko ok. 15 kilometrów.

Strona internetowa: www.chz.sk

Trenčianska elektrická železnica – kolejka wąskotorowa, a właściwie tramwaj kursujący na trasie Trenčianska Teplá a Trenčianske Teplice. Długość trasy wynosi 5 kilometrów. Pomysł budowy krótkiej linii kolejowej przeznaczonej do przewozu kuracjuszy pomiędzy uzdrowiskiem a stacją Trenčianska Teplá przy dzisiejszej magistrali kolejowej Żylina – Bratysława pojawił się już w 1886 roku. Do niedawna przyszłość tej linii stała pod znakiem zapytania, od jakiegoś czasu w wybrane dni odbywają się przejazdy.

Strona internetowa: www.trezka.sk

Orawska Kolej Leśna – kolej leśna tuż przy granicy z Polską, kursująca przez cały rok (jeśli wierzyć informacjom Muzeum Orawskiego) Kolejka znajduje się w miejscowości Oravská Lesná. W najlepszym okresie łączna długość kolejki wraz z odgałęzieniami wynosiła 110 kilometrów, zostało tylko 8 km. Trasę kolejki odbudowywano w latach 1996-2008, jej właścicielem jest Muzeum Orawskie.

Strona internetowa: www.oravskemuzeum.sk

Kolejka leśna Vychylovka – zabytkowa kolejka leśna Vychylovka to drugi z zachowanych odcinków dawnej kolejki orawsko-kysuckiej. Dzisiaj jest częścią Muzeum Kysuckiej Wsi w Nowej Bystrzycy. Kolejka kursuje na trasie Skansen- stacja Chmúra – Skansen w okresie od 1 maja do 31 października. Od poniedziałku do piątku pociągi są prowadzone przez lokomotywy spalinowe, w soboty i niedziele przez lokomotywy parowe.

Kolej dziecięca w Koszycach – jedyna zachowana kolej pionierska na Słowacji, położona na przedmieściach Koszyc. Trasa pomiędzy stacjami Čermeľ i Alpinka liczy 3,9 km, a rozstaw szyn to 1000 mm. Zazwyczaj pociągi prowadzi lokomotywa spalinowa, ale czasami na trasie można natrafić na wyremontowaną lokomotywę parową „Katka” (szczególnie w lipcowe i sierpniowe weekendy). Przejazd pociągiem w jedną stronę trwa około 20 minut.

Strona internetowa: www.detskazeleznica.sk

Kolej leśna Vychylovka

Pociąg kolei leśnej (fot. Manfred Kopka, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

13. Kolej na Słowacji – przewóz rowerów

W większości pociągów uruchamianych przez koleje słowackie dostępne są wydzielone miejsca do przewozu rowerów (w spalinowych zespołach trakcyjnych najczęściej trzy miejsca), jak również wagony z miejscami do przewozu rowerów. Wagony z takimi miejscami oznaczone są stosownym piktogramem.

Przewóz rowerów możliwy jest do wyczerpania miejsc. Rowery można też przewozić w przedsionku pierwszego wagonu (pierwsze drzwi) lub przedsionku ostatniego wagonu (ostatnie drzwi). Jeden pasażer może przewieźć maksymalnie 3 rowery – za każdy płaci się osobno.

System przewozu rowerów jest stosunkowo skomplikowany. W rozkładzie jazdy spotkamy następujące informacje:

zjednodušená preprava – możliwość przewozu rowerów bez miejscówki według przepisów podanych wyżej.
zjednodušená preprava v špeciálnom vozni s možnosťou rezervácie – możliwość przewozu rowerów w wydzielonym wagonie; rezerwacja fakultatywna.
zjednodušená preprava v špeciálnom vozni s povinnou rezerváciou – możliwość przewozu rowerów w wydzielonym wagonie; rezerwacja obowiązkowa.
preprava bicyklov vylúčená – brak możliwości przewozu rowerów

W części pociągów dalekobieżnych dostępne są wagony bagażowe, w których prowadzona jest usługa „Pojazdná úschovňa batožín”, czyli odpowiednik przechowalni bagażu. Jest to usługa dodatkowo płatna, załadunek roweru odbywa się przed wejściem do pociągu, rower odbieramy po wyjściu z pociągu na stacji docelowej. O wszystko dba pracownik odpowiedzialny za wagon bagażowy. W części pociągów rezerwacja miejsc dla rowerów w tym wagonie jest fakultatywna, w części obowiązkowa – zaleca się wykupienie rezerwacji wcześniej w kasie. W ten sam sposób można na przykład przewozić większy bagaż.

Większe grupy rowerzystów zobowiązane są zgłosić przejazd najpóźniej pięć dni przed planowaną podróżą.

Przewóz rowerów i hulajnóg – szczegółowe informacje

Wagon do przewozu rowerów

Miejsca dla rowerów (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

14. Przewóz zwierząt

W pociągach kolei słowackich zwierzęta można przewozić w wagonach z miejscami do siedzenia w drugiej klasie. W wagonie przedziałowym pozostali pasażerowie z przedziału nie mogą sprzeciwić się przewozowi zwierzęcia. W pierwszej klasie nie ma możliwości przewozu zwierząt.

Zwierząt nie wolno przewozić w wagonach z miejscami do leżenia i wagonach sypialnych.

Małe zwierzęta umieszczone w klatce lub przeprawce przewozi się bezpłatnie.

Psy należy przez całą podróż trzymać na smyczy, a pies powinien mieć założony kaganiec. Bilet na przewóz psa kosztuje 50% ceny biletu normalnego. W pociągach EuroCity dodatkowo trzeba dopłacić 1 euro, natomiast w pociągach IC obowiązuje osobny cennik.

Na sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych dla psa można kupić ulgowy bilet sieciowy czasowy, na przykład jednodniowy – kosztuje 50% ceny biletu normalnego.

Przewóz zwierząt – szczegółowe informacje

DMU

Nowe słowackie SZT-y na trasy regionalne (fot. koleje słowackie)

%d bloggers like this: