Kolej na Podróż

Kolej w Słowenii – przewodnik dla pasażerów (2024)

Kolej w Słowenii łączy najważniejsze miasta, ceny biletów kolejowych w przeciwieństwie do cen żywności i usług są niewygórowane, a dzięki niewielkiej powierzchni kraju podróż nie trwa długo. Pociągi są takie sobie, moim zdaniem standard podobny niż w Polsce.  W przewodniku przybliżę wam oferty, dzięki którym zaplanujecie podróż pociągiem po Słowenii. Moim zdaniem zdecydowanie warto. Dzięki licznym połączeniom międzynarodowym Słowenia jest także doskonałą bazą wypadową do wycieczek kolejowych.

Przewoźnik: Slovenske železnice
Strona internetowa: www.slo-zeleznice.si
Oficjalny fanpage kolei słoweńskich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 24.12.2023

Spis treści:

1. Rozkład jazdy
2. Jak dojechać
3. Połączenia kolejowe
4. Kategorie pociągów w Słowenii
5. Bilet weekendowy Izletka
6. Połączenia międzynarodowe
7. Najważniejsze linie kolejowe
8. Pociąg retro Jesenice – Nowa Gorycja
9. Jednodniowe wycieczki z Kopru
10. Muzeum Kolejnictwa w Lublanie
11. Koleje linowe w Słowenii
12. Koleje słoweńskie na You Tube
13. Dawne koleje wąskotorowe w Słowenii
14. Język słoweński dla pasażerów kolei

SZ 713

Spalinowy zespół trakcyjny serii 713

SZ 713

Wnętrze spalinowego zespołu trakcyjnego serii 713

1. Rozkład jazdy i ceny

potniski.sz.si – wyszukiwarka połączeń krajowych wraz z cennikiem na stronie kolei słoweńskich.

Mapa sieci kolejowej Słowenii

Słownik tematyczny słoweńsko-polski – darmowy słownik tematyczny języka słoweńskiego mojego autorstwa.

Przy wyszukiwaniu połączeń warto zwrócić uwagę na możliwą zastępczą komunikację autobusową na kilku trasach, na przykład Lublana – Koper. Trwają również remonty torów na trasach międzynarodowych i co jakiś czas pociągi mogą być odwoływane, podróżnych będą przewozić autobusy komunikacji zastępczej.

Uwaga!!! W 2024 roku, z powodu przebudowy stacji kolejowej w Lublanie, mogą wystąpić utrudnienia w ruchu pociągów – część pociągów będzie rozpoczynać i kończyć bieg na nowo otwartym przystanku kolejowym Ljubljana Šiška, skąd podróżni będą przewożeni autobusami na dworzec główny. Dotyczy to również pociągów międzynarodowych.

Pendolino

Pendolino kolei słoweńskich

Koleje słoweńskie

Pendolino kolei słoweńskich – II klasa

ICS

Pendolino kolei słoweńskich – I klasa

2. Jak dojechać? 

Do Słowenii najłatwiej dojechać pociągiem z przesiadką w Wiedniu, ewentualnie z drugą przesiadką w Villach, w zależności od wybranej trasy. Osoby jadące z Wiednia pociągiem popołudniowym do Zagrzebia przesiadają się w Mariborze na pociąg do Lublany.

Do Wiednia dojedziemy pociągami dziennymi i nocnymi z Warszawy, Katowic, Krakowa i kilku wielu innych polskich miast.

Kursuje także pociąg Budapeszt – Lublana przez Ptuj.

Biletów na połączenia kolei austriackich należy szukać na stronie: shop.oebbtickets.at

Szczegółowe informacje w artykule: Pociągiem do Słowenii – przewodnik

Wagon bezprzedziałowy

Zmodernizowany wagon kolei słoweńskich spotykany w pociągach międzynarodowych – I klasa

3. Połączenia kolejowe

Słowenia posiada gęstą sieć połączeń – na najbardziej popularnych liniach do stolicy pociągi kursują w dzień w takcie godzinnym. Gorzej jest z połączeniami dalekobieżnymi – pociągi bezpośrednie do Kopru poza sezonem jeżdżą tylko 3 razy dziennie, dodatkowo rano kursują dwie pary z przesiadką w miejscowości Divača.

Jeszcze gorzej jest z połączeniami do Nowej Goricy – podróż z przesiadką w Jesenicach lub bez trwa co najmniej trzy i pół godziny, aczkolwiek wynagradzają to piękne widoki z pociągu.

Obecnie trwa wymiana taboru kolei słoweńskich. Najczęściej spotykanymi pociągiem jest wygodny, klimatyzowany Siemens Desiro jeżdżący jako pociąg osobowy. Pociągi krajowe Intercity nie należą do najnowocześniejszych – wagony są stare i mają brudne toalety, natomiast same przedziały są całkiem wygodne. Na trasie Lublana – Maribor jeżdżą również pociągi Pendolino, ale te jakoś nie przypadły mi do gustu. Ogólnie nie miałem zastrzeżeń – za każdym razem podróż była bardzo komfortowa, w pociągu nie było tłoku (poza sezonowym Koper – Lublana), prędkości szlakowe przyzwoite, a pociągi dojeżdżały punktualnie lub z minimalnym opóźnieniem. Nowymi pociągami nie jechałem.

Na trasie Lublana – Koper poza sezonem często bywa uruchamiana kolejowa komunikacja zastępcza.

Dworce są czyste, zadbane, a toalety z reguły bezpłatne. Na największych dworcach znajdują się skrzynki bagażowe – pozostawienie bagażu w skrzynce kosztuje 2 euro na dobę. Dworce, podobnie jak cały kraj, są raczej bezpieczne. Jedynym mankamentem jest brak prysznica na dworcu w Lublanie .

Posiadacze ważnych biletów Interrail mogą jeździć pociągami bez dopłat. Pociągi Pendolino na trasie Lublana – Maribor są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. Przed podróżą należy pobrać miejscówkę w kasie.

Znajomość języka angielskiego jest powszechna, więc nie powinno być problemów z porozumieniem się.

W pociągach obowiązuje całkowity zakaz palenia, który jest przestrzegany.

Zakupy najlepiej robić w sklepach sieci „Mercator”, natomiast jeśli nie zdążymy kupić jedzenia, to na większych dworcach znajdują się automaty z artykułami spożywczymi.

W grudniu 2020 roku koleje słoweńskie reaktywowały połączenie Grosuplje – Kočevje.

Ze względu na modernizację taboru coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez pociągi Stadler Flirt i Stadler Kiss, przez co trudno jest zrobić zdjęcia przez okno.

EN57 Gomulka

Polski EN57 „Gomulka” w Lublanie

Gomulka pociąg

EN57 Gomulka – wnętrze

Flirt Słowenia

Pociąg Flirt w Słowenii ( (© Slovenske železnice)

Flirt Slovenske zeleznice

Wnętrze pociągu Flirt kolei słoweńskich (© Slovenske železnice)

4. Kategorie pociągów w Słowenii

Koleje słoweńskie na swojej sieci linii kolejowych wyróżniają następujące kategorie pociągów:

potniški vlak (LP lub LV) – najniższa kategoria pociągu osobowego, najczęściej na krótkich trasach. Zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych, nie ma reguły, jeśli chodzi o tabor – zwykle Siemens Desiro albo któryś ze spalinowych zespołów trakcyjnych.

Regionalni vlak (RG) – pociąg osobowy dłuższej relacji. Zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych. W przeciwieństwie do pociągu LP/LV może być zestawiony z wagonów.

Avtovlak (AV) – specjalna kategoria dla pociągów kursujących na trasie Bohinjska Bistrica – Most na Soči. Pociągi zestawione są z jednego wagonu pasażerskiego oraz wagonów do przewozu samochodów. Pasażerowie podobno jadą w swoich samochodach.

Avtovlak

Wagon pasażerski pociągu kategorii avtovlak przeznaczony dla kierowców przewożonych samochodów

Mednarodni vlak (MV) – pociąg międzynarodowy zatrzymujący się na ważniejszych stacjach kolejowych. Odpowiednik międzynarodowego pociągu pospiesznego (D). Jeśli chodzi o zestawienie, to nie ma reguły. Może mieć wysoki standard, może wyglądać jak pociąg regionalny.

Intercity (IC) – pociągi dalekobieżne krajowe i międzynarodowe zestawione z wagonów o wysokim komforcie. Zatrzymują się tylko na największych stacjach. Kiedy byłem w Słowenii, pociągi krajowe Intercity miały zwykłe wagony z przedziałami 6-osobowymi z siedzeniami obitymi pluszem (bardzo wygodne) i bez klimatyzacji.

Eurocity (IC) – pociągi międzynarodowe zatrzymujące się tylko na najważniejszych stacjach. Teoretycznie zestawione z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów, w tym wagonu restauracyjnego. Obsługa powinna znać język angielski.

Euronight (EN) – międzynarodowy pociąg nocny. W składzie pociągu tej kategorii znajdziemy wagony sypialne i wagony z miejscami do leżenia. Teoretycznie powinien być zestawiony z klimatyzowanych, komfortowych wagonów, w praktyce różnie z tym bywa.

Intercity Slovenija (ICS) – najwyższa kategoria pociągów obsługiwana przez słoweńskie Pendolino. Klimatyzowane, szybkie, wygodne, w praktyce dużo gorsze niż np. polskie i czeskie pociągi w języku potocznym znane jako Pendolino. Mnie jechało się bardzo niewygodnie. Być może dlatego, że trafiłem na miejsce przy stoliku.

Lublana Koper

Skład wagonowy pociągu IC Lublana – Koper

I klasa Słowenia

Przedział I klasy w pociągu Intercity

5. Bilet weekendowy Izletka

Od 1 czerwca 2018 roku osoby podróżujące pociągiem po Słowenii mogą skorzystać z weekendowego biletu sieciowego „Izletka”.

Bilet Izletka to bilet sieciowy uprawniający do podróży pociągami kolei słoweńskich w weekendy i święta. Bilet jest ważny do pięciu następujących po sobie dni, przy czym nie obowiązuje w dni robocze. W praktyce najczęściej będzie ważny w sobotę i niedzielę, natomiast kolejne dni ważności to święta przypadające na piątek, poniedziałek, ewentualnie kolejne dni tak, aby pomiędzy nimi nie było dnia roboczego. Jeśli święto wypada w środę, a wtorek i czwartek to dni robocze, bilet Izletka będzie ważny tylko przez jeden dzień.

Bilet dla dorosłych kosztuje 15 euro. Dzieci w wieku 6-12 lat zapłacą jedynie 7,50 euro. Jak na Słowenię, to bardzo atrakcyjna cena za dwa dni podróżowania pociągami po kraju.

Istnieje też wersja biletu dla rodzin – Družinska IZLETka. Bilet rodzinny kosztuje 30 euro i może na nim podróżować nawet 10 osób, przy czym wśród podróżnych musi być jedna osoba, która ma ukończone 12 lat i co najmniej jedno dziecko, które nie ukończyło 12 lat. Niestety, nie jest to oferta dla turystów, ponieważ aby z niej skorzystać, trzeba mieć wyrobioną specjalną kartę zniżkową kolei słoweńskich dla rodzin.

Wraz z wprowadzeniem oferty „Izletka” koleje słoweńskie wycofały ofertę „Vozovnica po pavšalni ceni”

Siemens Desiro

Pociąg Siemens Desiro kolei słoweńskich

Slovenske Zeleznice

Wnętrze Siemensa Desiro kolei słoweńskich

6. Połączenia międzynarodowe

W rozkładzie jazdy 2022/2023 niewiele zmieniło się w kwestii połączeń międzynarodowych ze Słowenii.

Austria

Kursuje bezpośredni pociąg dzienny Lublana – Wiedeń, wydłużony do Triestu, przez terytorium Słowenii przejeżdżają także pociągi z Austrii do Chorwacji.

Od grudnia 2024 roku poprawiła się oferta połączeń na trasie Graz – Maribor.

Ceny biletów promocyjnych:

Wiedeń – Lublana – od 24,90 EUR
Wiedeń – Maribor – od 19,90 EUR
Graz – Maribor – od 9,90 EUR

W rzeczywistości bilety zwykle są droższe. Biletów na połączenia kolei austriackich należy szukać na stronie shop.oebbtickets.at

Chorwacja

W trakcie aktualizacji artykułu kursowały bezpośrednie pociągi pomiędzy Chorwacją a Słowenią na kilku odcinkach. Największą popularnością cieszy się przejazd z Lublany do Zagrzebia.

Dojedziemy także pociągiem z Lublany do Puli, ale w zależności od rozkładu jazdy podróż możliwa jest pociągiem bezpośrednim, albo z przesiadką.

Pociągi regionalne kursują na kilku trasach, między innymi Ormoż – Čakovec. 11 grudnia 2023 roku wznowiono kursowanie pociągów Čakovec – Lendava. Lendava to miasteczko odcięte od reszty sieci kolejowej Słowenii. Kursują pociągi przez przejście Rogatec – Djurmanec

Bilety można nabyć w kasach kolei słoweńskich i chorwackich.

Ceny biletów za stroną kolei słoweńskich:

Lublana – Zagrzeb – 9 euro (oferta specjalna)
Maribor – Zagrzeb – 12 euro (oferta specjalna)

Lublana – Rijeka – 9 euro (oferta specjalna)
Maribor – Rijeka – 14 euro (oferta specjalna)

Lublana – Pula – 19 euro (w jedną stronę); 29 euro (powrotny)

Niemcy

Przez terytorium Słowenii przejeżdża bezpośredni pociąg dzienny i nocny Stuttgart – Zagrzeb. Możliwa jest też podróż z przesiadkami na terenie Austrii.

Bilety i rozkład jazdy na stronie reiseauskunft.bahn.de

Serbia

W 2024 roku, w trakcie opracowywania aktualizacji artykułu, nie kursowały pociągi pomiędzy Słowenią a Serbią.

Węgry

Kursuje bezpośredni pociąg dzienny Lublana – Budapeszt. Na wakacje planowany jest nocny pociąg Budapeszt – Koper, ale w trakcie aktualizacji nie było informacji o tym połączeniu.

Na Słowenię można też dojechać pociągami Budapeszt – Zagrzeb i dalej Zagrzeb – Lublana. Bilety na te pociągi sprzedawane są według osobnej taryfy.

Bilety dostępne na stronie jegy.mav.hu

Włochy

W trakcie opracowywania aktualizacji pomiędzy Słowenią a Triestem kursowały pociągi Eurocity z Wiednia. Według strony kolei słoweńskich pociągi regionalne Lublana – Triest kursują 2 razy dziennie – jeden jest wydłużony do Udine.

Bilet Lublana – Triest w pociągu regionalnym kosztuje 8 euro
Bilet Lublana – Triest w pociągu Eurocity kosztuje 11,80 euro (cena bazowa); dostępne są też bilety promocyjne za 9,90 euro

Szczegółowe informacje o połączeniu regionalnym Lublana – Triest znajdziecie na stronie kolei słoweńskich. Warto sprawdzać, ponieważ nie jestem w stanie na bieżąco śledzić sytuacji z tym połączeniem.

Nie kursują pociągi pasażerskie pomiędzy włoską Gorycją a słoweńską Nową Gorycją. Do Nowej Gorycji dojedziemy pociągiem z Jesenic (jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Europie), pomiędzy słoweńską a włoską stacją trzeba przejść pieszo (ok. 3 km).

Triest - Lublana

Pociąg regionalny Triest – Lublana (fot. dreamstime.com)

7. Najważniejsze linie kolejowe

Słowenia to niewielki kraj, ale linie kolejowe prowadzą przez malownicze tereny i warto się po prostu przejechać. Zebrałem krótkie opisy miast i miasteczek położonych przy najważniejszych liniach kolejowych.

Lublana – Murska Sobota

ZIDANI MOST – osada licząca około 300 mieszkańców, ważny węzeł transportowy i miejsce, w którym rzeka Savinja wpada do Sawy. W Zidanim Moście łączą się dwa główne linie kolejowe – szlak z Wiednia do Triestu przez Lublanę oraz linia z Lublany przez Zagrzeb do Belgradu. Na uwagę zasługują tutejsze mosty – nawet z pociągu miejsce to wygląda interesująco.

CELJE – nieduże miasto z ładnym ratuszem i zamkiem położonym na wysokim wzgórzu. Zamek położony jest daleko od centrum miasta, warto jednak się pomęczyć, bowiem ze wzgórza rozpościera się widok na centrum miasta.

PRAGERSKO – węzeł kolejowy. Pociągi jadą albo w stronę stacji Maribor i Austrii, albo w stronę Murskiej Soboty i Węgier. Przy dworcu kolejowym parowóz jako pomnik, poza tym brak atrakcji turystycznych.

PTUJ – jedno z najstarszych słoweńskich miast i jedno z najładniejszych. Malowniczo położone nad rzeką Drawą, z kameralnym, spokojnym centrum, pałacem górującym nad miastem i kilkoma zabytkami sakralnymi. Przypomina małe czeskie i węgierskie miasteczka.

MURSKA SOBOTA – same blokowiska, turysta nie znajdzie tu nic ciekawego.

Ptuj

Ptuj (fot. Felix Stahlberg, GNU, flickr.com)

Lublana – Jesenice

Kolejna z bardzo ładnych linii, poniekąd magistrala kolejowa, którą jeżdżą pociągi w stronę Villach, Salzburga i Monachium. Prędkość przyzwoita, warto przejechać się dla widoków.

ŠKOFJA LOKA – najstarsze słoweńskie miasto, do którego łatwo dojechać z Lublany. Warte odwiedzenia ze względu na malownicze, zabytkowe centrum. Nie radzę jednak wybierać pociągu, bowiem stacja kolejowa leży daleko od centrum, dokąd nie zdążyłem dojść. Jeśli macie dużo czasu – nie ma problemu.

KRANJ – malowniczo położone miasto leżące około trzydzieści kilometrów od Lublany, można powiedzieć, że górskie. Zabytkowa część jest ładna, lecz to miasto nie przypadło mi do gustu ze względu na atmosferę, ludzi, dresiarzy oraz brzydkie osiedla. W pobliżu skocznia narciarska w Planicy.

RADOVLJICA – sześciotysięczne miasteczko dobre na dwugodzinną przerwę w podróży. Odnowione centrum, muzeum miejskie i Muzeum Pszczelarstwa.

LESCE-BLED – stacja kolejowa pomiędzy lotniskiem międzynarodowym w Lublanie oraz miastem Bled, słynnym z malowniczego jeziora. W jedno i drugie miejsce dojdziemy pieszo lub dojedziemy ze stacji autobusem.

JESENICE – węzeł kolejowy. Na stacji wszystko pozamykane, w samym mieście nic ciekawego. Dobra baza wypadowa do wycieczek w góry. W Jesenicach przesiadamy się na pociągi jadące do Nowej Gorycji.

Jesenice – Nowa Gorycja

Jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Europie. Najpiękniejsze widoki są rankiem lub przez cały dzień jesienią. W lecie nie polecam ze względu na upały i tłok w pociągach. Po drodze głównie małe stacje, z których można rozpocząć wędrówkę po górach lub spływ kajakowy.

BLED – miasteczko ze słynnym jeziorem Bled, pojawiającym się w folderach reklamujących Słowenię na całym świecie. Dużo szlaków turystycznych oraz ścieżek spacerowych wokół jeziora. W lecie tłok, poza sezonem i weekendami cisza i spokój. W odległości kilku kilometrów od stacji kolejowej zamek. Aby dojść ze stacji kolejowej do miasta Bled trzeba przejść parę kilometrów, ponieważ miasto znajduje się po innej stronie jeziora niż stacja kolejowa.

BOHINJSKA BISTRICA – mała osada w górach. Dobra baza wypadowa do wycieczek. Niedaleko jezioro Bohinj oraz stanowiska archeologiczne.

KORITNICA – mała osada. Tuż za jej granicami stoi bardzo ładny wiadukt kolejowy; miejsce polecane fotografikom.

MOST NA SOČI – mała miejscowość wypoczynkowa nad rzeką Soczą i zbiornikiem retencyjnym. Węzeł drogowy, stacja kolejowa daleko od jeziora i zabudowań.

KANAL – miasteczko doskonale widoczne z pociągu. Zabudowa znana z włoskich miasteczek. Z okien pociągu prezentuje się wspaniale, w rzeczywistości już nie tak ładnie, choć dzięki pobliskim wiaduktom, zaporze oraz malowniczej okolicy, w sprzyjających warunkach atmosferycznych może być godnym polecenia miejscem dla fotografów.

Przed Nową Gorycją pociąg przejeżdża przez piękny wiadukt.

NOWA GORYCJA – miasto znane głównie z kasyn; nie ma w nim nic ciekawego dla turysty, może poza dworcem kolejowym. Warto jednak przejść granicę słoweńsko-włoską (tuż obok stacji kolejowej) i pozwiedzać włoską Gorycję. Przejście ze stacji kolejowej w Nowej Gorycji do zabytkowej części włoskiej Gorycji zajmuje tylko około 10 minut.

Jesenice - Nowa Gorycja

Jesenice z okien pociągu Jesenice – Nowa Gorycja

 

Lublana – Metlika

Niby zwykła linia kolejowa bez większych miejscowości, ale ma swój urok. Krajobrazy to pola, łąki, wzgórza i lasy, prędkość 50-60 km/h. Przejazd wspominam bardzo dobrze.

GROSUPLJE – siedmiotysięczne miasteczko bez żadnych atrakcji. W okolicy ruiny pałacyku Paproče (widać z pociągu).

MLAČEVO – stacja przy miejscowości Veliko Mlačevo, kilka kilometrów od stacji znajdują się niewielkie pozostałości po zamku Boštanj, nie wiem, czy udostępnione do zwiedzania.

NOVO MESTO – najładniejsze miasteczko na trasie (22 tysiące mieszkańców). Dworzec położony jest około 3 kilometry od centrum, turyści powinni wysiąść na stacji Novo Mesto Centar, skąd do zabytkowego centrum idzie się około 7 minut. Przy wspomnianej stacji jest tunel kolejowy i wiadukt. Centrum nieduże, na szybki spacer wystarczy godzina. Miasto często pojawia się w folderach turystycznych dzięki położeniu na wzniesieniu nad rzeką Krka, dzięki czemu w słoneczne dni pięknie wychodzi na zdjęciach. Najważniejszy zabytek to pałac Grm z niewielkim parkiem. Typowe miejsce na spokojny spacer.

ČRNOMELJ – maleńkie, zadbane miasteczko, ale brakuje atrakcji turystycznych.

Novo Mesto

Novo Mesto (fot. Andre Jakobšič, CC-BY-SA, flickr.com)

 

Lublana – Koper

Piękna linia kolejowa o zmieniającym się krajobrazie. Polecam przejechać się składem wagonowym z przedziałami 6-osobowymi i otwieranymi oknami.

POSTOJNA – stacja kolejowa w miasteczku znanym na całym świecie dzięki pięknym jaskiniom wydrążonym przez rzekę Pivkę. Trasa turystyczna została utworzona w starym korycie rzeki. Jedyne miejsce na świecie, gdzie występuje gatunek płaza odmieniec jaskiniowy. Na części trasy zwiedzających przewozi podziemna kolejka 10 kilometrów od stacji Postojna znajduje się piękny zamek Predjama osadzony na klifie.

PIVKA – węzeł kolejowy, z miejscowości prowadzi linia kolejowa do chorwackiej Rijeki. Jedyna atrakcja turystyczna w miasteczku to Park Historii Wojskowości – niewielka kolekcja pojazdów wojskowych oraz wystawa eksponatów związanych z wojskiem.

DIVAČA – kolejny węzeł kolejowy (linia do Seżany), ładny dworzec kolejowy. Mała, niebrzydka miejscowość, utworzono tu małe Muzeum Słoweńskich Aktorów Filmowych.

KOPER – ładne, rozwijające się miasto przy granicy z Włochami. Jedyny słoweński port. Z punktu widzenia turysty wygląda na dużo większe miasto, niż jest w rzeczywistości. Na obejście centrum wystarczy wprawdzie godzina, lecz o wiele dłużej można spacerować po ścieżkach i w spokoju podziwiać uroki miasta. Warto również wejść na wieżę widokową w Katedrze Wniebowzięcia N.M.P. . Osobiście polecam przynajmniej jednodniową wizytę, chociaż w lipcu i sierpniu jest tam mnóstwo ludzi, a upały są nie do zniesienia.

Lublana - Koper

Widok z pociągu Lublana -Koper

8. Pociąg retro Jesenice – Nowa Gorycja

Jedną z najnowszych atrakcji turystycznych Słowenii jest przejazd pociągiem retro (muzejski vlak) na opisanej wcześniej malowniczej trasie Jesenice – Nowa Gorycja. Pociąg zestawiony z lokomotywy parowej i wagonów retro kursuje w wybrane dni od maja do października.

Przejazd w jedną stronę trwa 3 godziny – organizatorzy przygotowali sporo wycieczek fakultatywnych, nie trzeba więc jechać do Nowej Gorycji (choć polecam ze względu na włoską część), można wysiąść np. w Kanale lub innej stacji i udać się na wycieczkę autobusową. Rozkład jazdy jest ułożony w taki sposób, aby wycieczka trwała cały dzień.

W 2017 roku cena biletu na przejazd pociągiem retro z Jesenic do Nowej Gorycji i z powrotem kosztuje 45 euro dla osoby dorosłej i 25 euro dla dziecka w wieku 6-12 lat.

Szczegółowe informacje na temat dni kursowania i programu na stronie www.visitslovenia.pl

Pociąg retro

Pociąg retro Jesenice – Nowa Gorycja (źródło: Visit Slovenia)

 

9. Jednodniowe wycieczki z Kopru

Poza sezonem niektórzy z was pewnie chętnie zatrzymają się w mieście Koper. Kończą tu bieg pociągi z Lublany, lecz w niedużej odległości znajdują się trzy miasta, do których bez problemu dojedziemy autobusami. O ile pobliski Portoroż to nowoczesny kurort wypoczynkowy z licznymi kasynami, to warto zobaczyć Izolę, Piran oraz włoski Triest.

IZOLA – niewielkie miasto o śródziemnomorskiej zabudowie. Brak wyróżniających się zabytków, po prostu dobre miejsce na spokojny, półtoragodzinny spacer. Najlepiej prezentuje się przystań.

PIRAN – perełka Słowenii. Piękne miasteczko uważane za jedno z najpiękniejszych nad Adriatykiem. Bardzo popularne wśród turystów, czemu trudno się dziwić. Jest bowiem naprawdę bardzo ładne i przyjemnie się je zwiedza. Oprócz spaceru po zabytkowej części miasta warto zwiedzić kościół św. Jerzego górujący nad miastem. Piękna architektura, piękne krajobrazy – obowiązkowy punkt podczas wizyty w Słowenii. Do miasta można łatwo dojechać autobusami z Kopru. Przejazd trwa od 30 minut do godziny.

TRIEST – dawniej słoweńskie miasto, obecnie włoski port położony około 20 kilometrów od Kopru. Autobusem z Kopru jedzie się tam od 45 minut do godziny. Ważny port morski z zabytkowym centrum. Najważniejsze miejsca to Piazza Unità d’Italia, Canal Grande w pobliżu centrum Triestu, zamek Miramare, ruiny teatru rzymskiego oraz Pałac Gubernatora. Na zwiedzanie miasta warto przeznaczyć cały dzień. Dodatkowa atrakcja to zabytkowy tramwaj Triest – Villa Opićina prowadzący niemal do granicy włosko-słoweńskiej.

10. Muzeum Kolejnictwa w Lublanie

Bardzo blisko dworca kolejowego w Lublanie znajduje się Muzeum Kolejnictwa prowadzone przez koleje słoweńskie. Jeszcze w 2010 roku muzeum to wyglądało tak fatalnie, że nie odważyłem się nawet o nim pisać na stronie. Jednak jak informują czytelnicy, od tamtego czasu sporo się zmieniło i muzeum stało się placówką godną polecenia.

Muzeum zostało założone w 1981 roku. Z początku maleńki, zaniedbane, z czasem rozrastało się. Obecnie największą atrakcją placówki jest kolekcja 9 lokomotyw parowych, z czego kilka to bardzo rzadkie egzemplarze.

Zwiedzający mogą zobaczyć, jak funkcjonowała stacja kolejowa w czasach Monarchii Austro-Węgierskiej, obejrzeć kolekcję drezyn oraz różnych urządzeń związanych z koleją.

Dla miłośników historii kolei przygotowano stałą wystawę „Rozwój sieci kolejowej” z bogatą dokumentacją fotograficzno-kartograficzną, wystawę mundurów kolejarskich, a także małą galerię sztuki poświęconą dziełom związanym z koleją. Przed budynkiem wybudowano krótką pętlę kolei miniaturowej.

W muzeum ma siedzibę słoweńskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei.

Muzeum czynne jest od wtorku do niedzieli od 10:00 do 18:00, adres to Parmova ulica 35 1000 Ljubljana. Wstęp płatny.

11. Koleje linowo-terenowe w Słowenii

W Słowenii działają dwie koleje linowo-terenowe

Funikular na Wzgórze Zamkowe w Lublanie

Kolej linowo-terenowa w Lublanie została oddana do użytku w 2006 roku, jednak pierwszy pomysł wybudowania kolejki łączącej Stare Miasto ze Wzgórzem Zamkowym kiełkował już w 1897 roku; w internecie można znaleźć list ówczesnego żupana Lublany do władz Monarchii Austro-Węgierskiej, w którym nadmienia on zalety wybudowania windy. W 1905 władze Lublany odkupiły zamek i powstały konkretne projekty, jednak musiało upłynąć sto lat, zanim zostały zrealizowane.

Decyzję o budowie kolei linowo-terenowej podjęto w 2000 roku, budowa rozpoczęła się pięć lat później. Koszty budowy okazały się znacznie wyższe niż planowano, mimo to w grudniu 2006 roku kolejka przewiozła pierwszych pasażerów.

Przejazd z dolnej stacji do górnej trwa minutę, przeszklona gondola może jednorazowo przewieźć 33 pasażerów. Kolej kursuje przez cały rok, przejazd płatny.

Więcej informacji: www.ljubljanskigrad.si/sl/grajska-dozivetja/vzpenjaca

Funikular w Jaskiniach Skocjańskich

Kolej linowo-terenowa wozi turystów także w Jaskiniach Skocjańskich .Niestety, na oficjalnych stronach organizacji turystycznych oraz stronach pasjonatów nie można znaleźć informacji na jej temat, aczkolwiek w wyszukiwarkach łatwo znajdziecie zdjęcie tej kolejki.

Skocjan

Kolej linowo-terenowa przy Jaskiniach Skocjańskich (aut. Stephen Colebourn, CC-BY-SA, flickr.com)

12. Dawne koleje wąskotorowe w Słowenii

Obecnie w Słowenii nie ma czynnych kolei wąskotorowych, nie licząc kolejki wożącej turystów po Postojnej Jamie. Dawniej istniały cztery ważniejsze koleje wąskotorowe i sporo krótkich kolei leśnych. Poniżej najważniejsze kolejki, które nie przetrwały.

Porečanka (Parenzana)

Jak wiecie z lektury artykułu, do miast Izola i Portoroż nie dociera kolej. Jednak na przykład w Izoli koło stacji benzynowej stoi bardzo ładna lokomotywa parowa jako pomnik. Została ona wystawiona w 2002 roku z okazji stulecia kolei wąskotorowej łączącej Triest – Koper – Izolę – Portoroż i chorwackie miasto Poreč (kolej opisałem w artykule o Chorwacji).

Ta konkretna lokomotywa nigdy nie kursowała na tej linii, jednak wyprodukowano ją właśnie z myślą o Porečance. Linia została oddana do użytku pod koniec 1902 roku; planowano jej przedłużenie do miejscowości Kanfanar. Rozkwit linii nastąpił w 1904 po otwarciu stacji kolejowej w Portorožu – słoweńskim mieście dzisiaj słynącym raczej z drogich hotelów i kasyn. Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgierskiej kolejka została przejęta przez Włochów i włączona we włoską sieć kolejową.

Ostatni pociąg do Triestu odjechał 31 sierpnia 1935 roku.

Obecnie linia dawnej kolei wąskotorowej w dużej części została zamieniona na ścieżkę rowerową, nazwaną „Szlakiem zdrowia i przyjaźni”. O przeszłości przypomina lokomotywa parowa na stacji Koper oraz lokomotywa w Izoli.

Mówiło się o planach odbudowy tej linii w przyszłości, jednak są one nierealne.

Linia Poljčane – Slovenske Konjice – Zreče

Mniej znana linia kolejowa wybudowana w niecałe pół roku, oddana do użytku 19 grudnia 1892 roku. W związku z rozwojem przemysłu górniczego w tej części Słowenii na początku XX wieku rozpoczęto budowę przedłużenia linii. Linia służyła przede wszystkim do przewozu węgla i pracowników kopalni, trasa była interesująca ze względu na fakt, iż pociąg kilkakrotnie przejeżdżał nad rzeką Dravinją i pierwsza część trasy prowadziła wzdłuż linii normalnotorowej.

Na początku I wojny światowej kopalnie w okolicy przestały pracować, mimo to kolej nadal funkcjonowała. W czasach wojennych jeńcy wojenni z Rosji, Rumunii i Włoch pracowali przy przedłużeniu linii Zreče, dokąd ostatecznie doprowadzono tory już po wojnie – w 1921 roku.

Po zakończeniu I wojny światowej linia nie miała właściciela, więc popadała w ruinę. Dzieła zniszczenia dopełniła kolejna wojna światowa. Po wojnie utrzymanie linii oraz transport były zbyt drogie, szczególnie przy rozwoju transportu drogowego, więc pociąg już nigdy nie wyjechał w trasę. Za koniec kolejki przyjmuje się rok 1962.

Linia o długości 20,96 km miała rozstaw torów 760 mm. Pozostał po niej parowóz w Muzeum Kolejnictwa w Lublanie, pociąg-pomnik przy dawnej stacji Zreče oraz inny pociąg-pomnik w miejscowości Slovenske Konjice, gdzie kiedyś przebiegała linia kolejowa. Co ciekawe, parowozy przy wspomnianych pomnikach nie kursowały na linii. We wsi Zreče urządzono także Izbę Pamięci poświęconą tej kolejce.

Zrece

Pociąg-pomnik na stacji Zreče (aut. Ajnzponar, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Linia kolejowa Čedad – Kobarid

Linia wybudowana przez Włochów w 1915 roku do zaopatrywania wojsk na linii frontu podczas I wojny światowej, została poważnie uszkodzona podczas działań wojennych. Po zakończeniu wojny wspomniane obszary nadal były w rękach Włochów, linię naprawiono i wydłużono. Od 1921 roku służyła również do przewozu pasażerów.

Długość trasy wynosiła 27,8 km. Ze względu na rosnące koszty utrzymania linii podjęto decyzję o jej likwidacji, co uczyniono w 1932 roku.

Trasa dawnej linii kolejowej obecnie znajduje się na terytorium Słowenii. Po linii wąskotorowej nie zachowało się niemal nic.

Kolej pionierska w Lublanie

Koleje pionierskie, zwane również dziecięcymi, były bardzo popularne w krajach byłego ZSRR. Pojedyncze takie kolejki powstawały też w innych krajach dawnego Bloku Wschodniego.

Jedna z nich została wybudowana w Lublanie. Plany budowy kolejki powstały w 1947 roku; początkowo wahano się pomiędzy lokalizacją nad jeziorem Bled lub w Lublanie. Zwyciężyła Lublana i dzięki wysiłkowi pracujących w czynie społecznym już rok później kolejka była gotowa.

Kolej została uroczyście otwarta 13 czerwca 1948 roku. Trasa liczyła 3819 metrów, rozstaw szyn wynosił 760 mm. Kolejka rozpoczynała i kończyła bieg na stacjach Trnovski Gozd i TV 15, po drodze zatrzymywała się na stacji Jelenov Žleb.

Przejazdy początkowo cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, podobnie jak kursy kolejarskie dla dzieci. Niestety, po dwóch latach zainteresowanie gwałtownie spadło, a koszty utrzymania kolejki stały się zbyt wysokie. W 1952 roku podjęto decyzję o likwidacji kolejki.

Po dawnej linii kolejki pionierskiej biegnie ścieżka rowerowa.

Źródło: www.zeleznica.net/pionirska-proga

13. Język słoweński dla pasażerów kolei

Wprawdzie koleje słoweńskie mają stronę bardzo dobrze przetłumaczoną na język angielski, w Słowenii nie powinno też być problemów z porozumieniem się po angielsku, jednak warto zapamiętać podstawowe słówka dotyczące podróżowania koleją i odczytywania rozkładu jazdy:

ROZKŁAD JAZDY I WYSZUKIWANIE POŁĄCZEŃ:

iskalnik – wyszukiwarka
izstopna postaja – stacja docelowa
muzejski vlak – pociąg retro
nadomestni prevoz – zastępcza komunikacja autobusowa
odhod – odjazd
ovire na progach – utrudnienia w ruchu
povezava – połączenie
prevoz hišnih ljubljenčkov – przewóz zwierząt domowych
prevoz koles – przewóz rowerów
prihod – przyjazd
vozni red – rozkład jazdy
vstopna postaja – stacja początkowa
zamuda – opóźnienie

BILET

abonentska vozovnica – bilet okresowy
dodatek k ceni vozovnice – dopłata do biletu
družina – rodzina
enosmerna vozovnica – bilet tam
otrok – dziecko
popust – zniżka
povratna vozovnica – bilet powrotny
razdalja – odległość
razred – klasa
rezervacija sedeža – rezerwacja miejsca
skupina – grupa
splošna vozovnica – bilet sieciowy
veljavnost – ważność
vlak višjega ranga – pociąg wyższej kategorii
vozovnica – bilet
vrnitev denarja – zwrot pieniędzy
zakonski popust – ulga ustawowa

DWORZEC:

blagajna – kasa
garderobna ormarica – skrzynka bagażowa
peron – peron
podhod – przejście podziemne
shraniti prtlago – przechować bagaż
železniška postaja – dworzec kolejowy; stacja kolejowa
železniško postajališče – przystanek kolejowy

PODRÓŻ KOLEJĄ – PODSTAWOWE SŁÓWKA
dizelska garnitura – spalinowy zespół trakcyjny
dizelska lokomotiva – lokomotywa spalinowa
elektromotorna garnitura – elektryczny zespół trakcyjny
gozdna železnica – kolej leśna
hitrost – prędkość
lokomotiva – lokomotywa
ozkotrina proga – linia wąskotorowa
potnik – podróżny; pasażer
prekiniti potovanje – przerwać podróż
prestop – przesiadka
pritožba – skarga
proga – linia
prtljažni vagon – wagon bagażowy
reklamacija – reklamacja
sprevodnik – konduktor
strojevodja – maszynista
tir – tor
tirnica – szyna
vlak – pociąg
vožnja – przejazd
zemljevid – mapa
železnica – kolej
železniško križišče – węzeł kolejowy

Lublanica

Lublana – rzeka Lublanica

%d bloggers like this: