Kolej w Turcji w wersji dalekobieżnej stoją na bardzo wysokim poziomie. W ostatnich latach zainwestowano sporo pieniędzy w budowę Kolei Dużych Prędkości i nowy tabor. Pomiędzy największymi miastami można więc przejechać znacznie szybciej niż kiedyś.
Ze względu na sytuację polityczną zlikwidowano dużo połączeń międzynarodowych. W lutym 2023 roku, w wyniku trzęsienia ziemi na południu Turcji, zostało zniszczonych ponad 1300 km torów.
Przewoźnik narodowy: TCDD Taşımacılık
Strona internetowa: www.tcddtasimacilik.gov.tr (rzadko działa)
Fanpage TCDD Taşımacılık na Facebooku
Profil TCDD Taşımacılık na Twitterze
Ostatnia aktualizacja: 24.12.2023
1. Podróż koleją po Turcji
Do Turcji najlepiej dolecieć samolotem. Wprawdzie w lutym 2017 roku uruchomiono pociąg Sofia – Halkali, lecz stacja znajduje się bardzo daleko od centrum Stambułu i dojazd do centrum może być bardzo czasochłonny.
Nowa strona kolei tureckich jest dużo gorsza od poprzedniej, znacznie trudniej znaleźć też interesujące nas informacje.
Pociągiem do Turcji – wskazówki dojazdu pociągiem z Polski do Turcji
Ważne odnośniki
ebilet.tcddtasimacilik.gov.tr – sklep elektroniczny kolei tureckich
www.tcddtasimacilik.gov.tr/seferler/yuksek-hizli-tren/ – rozkład jazdy pociągów dużych prędkości. (rzadko działa)
www.tcddtasimacilik.gov.tr/seferler/ana-hat-trenleri/ – rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych. (rzadko działa)
www.e-yasamrehberi.com/tren-saatleri/tren-seferleri.html – inna strona z czytelnym rozkładem jazdy pociągów dalekobieżnych.
Dzienne pociągi dalekobieżne
Dalekobieżne pociągi dzienne są z reguły zestawione z klimatyzowanych wagonów bezprzedziałowych. W klasie ekonomicznej (2 klasa) układ siedzeń to 2+2, natomiast w klasie biznes (1 klasa) (2+1). W pociągach kursują wagony restauracyjne. Na liniach dużych prędkośći przewozy są prowadzone przez pociągi hiszpańskiej produkcji – chyba najwygodniejsze, jakimi jechałem (oczywiście w Hiszpanii).
Pociągi nocne
Tureckie pociągi nocne nie należą do najszybszych, ale umożliwiają komfortową podróż za konkurencyjne ceny. Pociągi zwykle są zestawione z wagonów bezprzedziałowych z miejscami do siedzenia (Pulman vagon), czteroosobowych, klimatyzowanych kuszetek (Kuşetli vagon) oraz nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów sypialnych z przedziałami dwuosobowymi (Yatakli vagon). Ponadto w niektórych pociągach kursują wagony barowe lub restauracyjne. W tureckich wagonach spotkamy dwie toalety na końcach wagonu – – jedną klasyczną z muszlą, drugą turecką z dziurą w podłodze.
Osobiście polecam podróż wagonami sypialnymi. Przedziały dwuosobowe są czyste, wygodne, zamykane od wewnątrz; w środku jest lodówka. W wagonie znajduje się prysznic oraz toalety. Owszem, jest drożej i nie ma takiej możliwości zawierania znajomości jak w wagonie bezprzedziałowym z miejscami do siedzenia, ale odpoczniemy, wyśpimy się i mamy spokój przez całą podróż.
Nad ranem, a na niektórych trasach dłużej, z okien pociągu można podziwiać przepiękne widoki – właśnie choćby dla tych widoków warto pojechać do Turcji.
2. Trenkart
Trenkart to oferta specjalna kolei tureckich, pozwalająca niedrogo podróżować na konkretnej trasie lub na całej sieci kolejowej Turcji, z pewnymi wyjątkami.
Dla turystów przygotowano wariant „Gezgin Paketleri”, czyli bilet Trenkart ważny przez 15 lub 30 dni. Prawdopodobnie bilet Trenkart nie jest ważny w pociągach Kolei Dużych Prędkości i należy każdorazowo kupować osobny bilet na każdy przejazd, należy także każdorazowo uiścić dopłatę do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia oraz wagonu sypialnego.
Więcej informacji: www.tcddtasimacilik.gov.tr/sayfa/trenkart/
3. Połączenia międzynarodowe
Od poprzedniej aktualizacji artykułu nastąpiły istotne zmiany w kursowaniu pociągów międzynarodowych w Turcji. Oto najważniejsze informacje dotyczące połączeń międzynarodowych:
Bułgaria, Rumunia
W 2024 roku pociąg Sofia – Halkali i Bukaresz – Halkali kursują codziennie. Są to pociągi nocne, pierwszy zestawiony jest z tureckich wagonów z miejscami do leżenia i wagonów sypialnych, drugi z rumuńskich wagonów z miejscami do leżenia i sypialnych. Na części trasy kursują także wagony z miejscami do siedzenia.
W 2019 roku przez jeden weekend kursował pociąg Płowdiw – Adrianopol, ale zaledwie po dwóch dniach kursowania został zlikwidowany.
Grecja
Brak połączeń kolejowych, nie widać nadziei na poprawę. Dawniej kursował pociąg nocny Saloniki – Stambuł.
Gruzja, Azerbejdżan
Planowane jest uruchomienie zapowiadanego od dawna pociągu Baku – Tbilisi – Kars. Pociąg będzie zestawiony z nowoczesnych wagonów sypialnych Kolei Azerbejdżanu. Pomimo wielokrotnych zapowiedzi pociąg nadal nie ruszył i prawdopodobnie nigdy nie wyjedzie na tory.
Iran
W 2024 roku pociąg do Teheranu nie kursuje i raczej nie zapowiada się na powrót pociągów pasażerskich pomiędzy Turcją a Iranem.
Syria
Z powodu wojny domowej w Syrii kursowanie pociągów zawieszono na czas nieokreślony.
4. Wybrane połączenia
Informacje o wybranych połączeniach dalekobieżnych kolei tureckich:
Stambuł – Ankara
Najpopularniejsze połączenie. Pociągi rozpoczynają bieg na stacji Pendik na przedmieściach Stambułu po azjatyckiej stronie, zatrzymują się po drodze na stacjach Izmit i Eskisehir.
NAJWAŻNIEJSZE MIASTA NA TRASIE POCIĄGU:
Izmit – starożytna Nikomedia. Wiele stracił z dawnego uroku, mimo to można się tu zatrzymać na kilka godzin. Szerokie aleje, bulwary, wieża zegarowa – to tylko niektóre z atrakcji tego miasta. Duże zniszczenia spowodowało trzęsienie ziemi w 1999 roku.
Eskisehir – ważny węzeł kolejowy, nowoczesne miasto z zabytkową dzielnicą Odunpazarı. Miasto, w którym każdy znajdzie coś dla siebie – miłośnicy zabytków, miłośnicy centrów handlowych, spacerów po szerokich bulwarach, rozrywki i fotografowie, bowiem Eskisehir bardzo ładnie wychodzi na zdjęciach.
Ankara – dynamicznie rozwijająca się stolica Turcji. Gwałtowny rozwój miasta datuje się od 1923 roku, kiedy Atatürk przeniósł do Ankary stolicę Turcji. Obecnie to metropolia w pełnym tego słowa znaczeniu – liczne biurowce, siedziby koncernów, centra handlowe i usługowe. Choć miasto ma nowoczesny charakter, nie brakuje zabytków i atrakcji turystycznych – najważniejsze z nich to Muzeum Cywilizacji Anatolijskich, Mauzoleum Atatürk oraz położona na wzgórzu twierdza.
Ankara – Tatvan
Pozostałość po pociągu Ankara – Tatvan.
NAJWAŻNIEJSZE MIASTA NA TRASIE POCIĄGU:
Kayseri – duże miasto przemysłowe u podnóża wulkanu Mount Erciyes, wznoszącego się 3916 metrów nad miastem. Atrakcje to mury miejskie i twierdza. Dobra baza wypadowa dla miłośników wspinaczki i wędrówek po górach.
Sivas – zachowane zabytki z czasów osmańskich – medresy, meczety . Ponadto Muzeum Kongresu Atatürka oraz Etnografii. W pobliżu wykopaliska.
Malatya – miasto znane z licznych sadów morelowych w okolicy, doskonała baza wypadowa do wycieczek na górę Nemrut oraz pobliskich stanowisk archeologicznych. W samym mieście nie ma spektakularnych atrakcji, mimo to zbiera ono dobre recenzje ze względu na atmosferę. Można tu zrobić niedrogie zakupy w centrum handlowym, zwiedzić Muzeum Etnograficzne i Muzeum Malatayi oraz zobaczyć Wielki Meczet.
Elazig – miasto o bogatej historii, w okolicach doszło do rzezi Ormian w 1915 roku. Obecnie w pobliżu potężna zapora Keban i zbiornik wodny o tej samej nazwie. W samym mieście nie ma nic interesującego, pogoda oraz częste trzęsienia ziemi nie zachęcają do odwiedzin.
Tatvan – miasto nad jeziorem Van, otoczone majestatycznymi górami. Z budynków największe wrażenie robi meczet, natomiast w Tatvan nie ma godnych uwagi zabytków architektury.
Ankara – Kars
Dogu Ekspres to jeden z najbardziej znanych tureckich pociągów. Ze względu na prace budowlane mogą występować utrudnienia w kursowaniu pociągu:
NAJWAŻNIEJSZE MIASTA NA TRASIE POCIĄGU:
Kayseri – duże miasto przemysłowe u podnóża wulkanu Mount Erciyes, wznoszącego się 3916 metrów nad miastem. Atrakcje to mury miejskie i twierdza. Dobra baza wypadowa dla miłośników wspinaczki i wędrówek po górach.
Sivas – zachowane zabytki z czasów osmańskich – medresy, meczety . Ponadto Muzeum Kongresu Atatürka oraz Etnografii. W pobliżu wykopaliska.
Erzincan – ważny węzeł komunikacyjny. Miasto przemysłowe, bez atrakcji turystycznych. W pobliżu ładne wodospady.
Erzurum – duże miasto, ośrodek sportów zimowych, w zimie zamienia się w popularny kurort narciarski. Bardzo dobra baza wypadowa do wędrówek po górach. Dobra infrastruktura do uprawiania sportów zimowych, zbudowano tu nawet skocznię narciarską. W pobliżu piękny wodospad i jezioro, w samym mieście warto zobaczyć twierdzę, Wielki Meczet, medresę, Dom Atatürka i Muzeum Archeologiczne.
Kars – stolica średniowiecznego królestwa armeńskiego Ani rządzonego przez Bagratydów. Obecnie średniej wielkości miasto, znane z fortecy na wzgórzu, skąd rozpościera się piękna panorama miasta i okolic. W mieście znajdziemy ruiny z czasów wspomnianego królestwa, a także Muzeum Apostołów i Muzeum Archeologiczne. Warto zwiedzić w drodze do Armenii.
Rozkład jazdy pociągu Ankara – Kars
Izmir – Bandirma
Połączenie mało popularne wśród turystów.
NAJWAŻNIEJSZE MIASTA NA TRASIE POCIĄGU:
Izmir – starożytna Smyrna, obecnie nowoczesne miasto z szerokimi bulwarami, tłumnie odwiedzane przez turystów. Największe atrakcje to Muzeum Archeologiczne Smyrny i Muzeum Efezu. Bardzo dobre miejsce na wieczorne spacery nad morzem. Na spacery znakomicie nadaje się także dzielnica Alsancak w samym centrum, gdzie znajduje się drugi najstarszy dworzec kolejowy w Turcji.
Manisa – miasto liczące ponad 200 tysięcy mieszkańców, bez szczególnych atrakcji turystycznych, może poza muzeum miejskim. Znane z lokalnej odmiany kebabu.
Akhisar – miasto o bogatej historii, obecnie może pochwalić się starożytnymi ruinami w centrum miasta, znanymi pod nazwą Tepemezari.
Balikesir – dość duże miasto, mogące stanowić dobrą bazę wypadową do wycieczek przyrodniczych w okolice. Natomiast w samym mieście zachowało się trochę zabytkowych, stylowych budynków, a przewodniki polecają odwiedzenie Muzeum Rahmi Koc.
Bandirma – końcowa stacja pociągu. Miasto portowe nad Morzem Marmara, z którego odpływają promy do Stambułu (kilka dziennie, czas rejsu około 2 godzin i 10 minut. Jedyna atrakcja turystyczna to Muzeum Archeologiczne. Jeśli chcecie się poopalać na ładnej plaży, 20 minut jazdy od Bandirmy leży kurort Erdek.
Rozkład jazdy pociągu Izmir – Bandirma
5. Stambuł
Stambuł, dawniej Konstantynopol, to ogromna metropolia leżąca na dwóch kontynentach. Jest to jedno z największych miast świata, miasto z bogatą historią, legendami, dynamicznie rozwijająca się metropolia. Nie jest wprawdzie stolicą Turcji, lecz to właśnie tu jest serce tego kraju, czemu nie sposób zaprzeczyć. Miasto z niezliczoną liczbą zabytków i atrakcji turystycznych, tłumnie odwiedzane przez turystów przez cały rok. Stambuł położony jest nad cieśniną Bosfor i Morzem Marmara.
Do Stambułu najlepiej dotrzeć samolotem. Wiem, to strona o podróżowaniu koleją, ale nie oszukujmy się – lepsze 2,5 godziny w samolocie niż 2,5 dnia w pociągu. W dodatku koszty wcale nie są wyższe, a czasami można trafić na okazję np. w promocji „Szalona środa” organizowanej przez PLL LOT.
Stambuł, jak przystało na największą europejską aglomerację, posiada bardzo rozbudowaną sieć połączeń komunikacji miejskiej. Najszybszym środkiem transportu jest metro. Autobusy i tramwaje jeżdżą dość powoli, sytuację dodatkowo pogarszają ogromne korki w godzinach szczytu.
Za przejazdy komunikacją miejską w Stambule płaci się żetonami, które można kupić w automatach przy większości przystanków. Wrzucenie żetonu odblokowuje bramki blokujące przejście na przystanki.
Dużą wadą komunikacji w Stambule jest brak biletów 24-godzinnych i na przykład trzydniowych na wszystkie środki transportu. Jeżeli będziemy podróżować często, wyjdzie to bardzo drogo.
Do Stambułu najlepiej przyjechać w kwietniu lub październiku. W sezonie letnim jest bardzo gorąco, a miasto przeżywa najazd turystów z całego świata, w związku z czym należy się liczyć również z wyższymi cenami, tłokiem i ogromnymi kolejkami do najważniejszych zabytków. Temperatury w kwietniu i październiku są znośne, a w słońcu jest naprawdę przyjemnie. Łatwiej również o miejsce noclegowe.
W Stambule znajdziemy mnóstwo zabytków. Większość z nich skupiona jest w dzielnicy Sultanahmet, gdzie ceny w sklepach i obiektach noclegowych są wygórowane. Poniżej krótkie opisy najważniejszych zabytków. Pamiętajcie o ogromnych kolejkach w sezonie letnim.
Hagia Sofia (Ayasofya) – w dawnym kościele chrześcijańskim mieści się obecnie niezwykle popularne muzeum. Pierwszy kościół zbudowano na tym terenie prawdopodobnie w 325 r. Już w 360 roku Konstancjusz II zbudował tu nową świątynię, nazwaną tak jak poprzedni kościół – Hagia Sophia. Już w 404 roku świątynię strawiły płomienie. Kolejna świątynia zbudowana w tym miejscu spłonęła podczas powstania w 532 roku. W tym samym roku cesarz Justynian zlecił budowę nowej, o wiele większej świątyni. Na architektów wybrał Anthiemosa z Tralles i Izydora z Milletu. Budowę kościoła ukończono już po pięciu latach, ale los nie oszczędzał imponującej świątyni. Po trzęsieniu ziemi w 557 roku część kopuły zawaliła się. Po podwyższeniu jej o 5 metrów i wzmocnieniu kościoła, ponownie poświęcono go w 562 roku. Od tamtej pory wygląd świątyni niewiele się zmienił. Pojawiły się cztery przypory, a po zdobyciu Konstantynopola przez Mehmeda II 23 marca 1453, kościół zamieniono na meczet oraz dobudowano cztery minarety.
Atrakcje świątyni:
– groby sułtanów
– pięciometrowa mozaika Matki Boskiej z Dzieciątkim
– mozaika przedstawiająca Chrystusa, przed którym klęczy cesarz Leon VI
– sułtańska loża z XVIII wieku
– inne mozaiki na galeriach
Błękitny Meczet – meczet wybudowany w latach 1609 -1617 przez Mehmeda Agę z rozkazu sułtana Ahmeda I. Młody sułtan pragnął, aby meczet był bardziej okazały niż położona w pobliżu Haga Sophia. Wybudowany na planie kwadratu z kopułą o średnicy 23,5 metra i wysokości 43 metrów. Nazwa meczetu wzięła się od koloru fajansowych płytek pokrywających wnętrze – jest ich około 21 tysięcy. Do tego 260 okien.
Błękitny Meczet nadal pełni funkcję świątyni i odbywają się w nim modlitwy. Turyści mogą go jednak zwiedzać po zdjęciu butów. Oczywiście należy pamiętać o stosownym ubraniu.
Przy Błętitnym Meczecie działa Muzeum Dywanów i Kilimów, gdzie wystawiono kosztowne dywany głównie z anatolijskich meczetów. Wstęp płatny.
Pałac Topkapi (Topkapi Sarayi) – dawna rezydencja sułtanów położona w ścisłym centrum Stambułu. Budowa pałacu rozpoczęła się już w 1453 roku po zdobyciu Konstantynopola przez Mehmeda II. Później obiekt wielokrotnie przebudowywany, ostatnim sułtanem rezydującym w tym miejscu był Mahmud II (do 1839 roku). Nazwa pałacu oznacza ” Bramę Armatnią”. Pochodzi od armat strzegących obiektu od strony morza.
Położenie pałacu jest bardzo dobre ze strategicznego punktu widzenia, ze wzgórza roztacza się również piękna panorama okolicy. Pałac Topkapi ma aż cztery dziedzińce, z których tylko pierwszy dziedziniec był ogólnodostępny. Dziś za wejście na każdy kolejny dziedziniec również trzeba płacić, a Pałac Topkapi to zespół budynków, w których jest co zwiedzać – można zobaczyć dawny harem, kuchnie pałacowe, bibliotekę Ahmeta III czy skarbiec.
Pałac Topkapi należy do najważniejszych budynków w mieście i jest obowiązkowym punktem każdeg turysty zwiedzającego Stambuł.
Hipodrom – plac między Błękitnym Meczetem a Hagia Sophia, na którym dawniej odbywały się wyścigi rydwanów konnych. Zbudowany przez Septymiusza Sewera w 203 roku n.e., przebudowany później przez Konstantynopola Wielkiego. Dobudowano arenę z widownią mogącą pomieścić nawet 100 tysięcy widzów.
Obecnie Hipodrom to popularne miejsce spacerów i spotkań, choć w sezonie letnim tłumy turystów nie pozwalają poczuć atmosfery tego miejsca. Do najważniejszych miejsc na placu należy zaliczyć Obelisk Totmesa III przywieziony pod koniec IV wieku z Egiptu, Kolumnę Wężową ze Świątyni Apollina w Delfach, dostarczoną do Konstantynopola za czasów Konstantyna Wielkiego, kolumna Konstantyna VII Porfirogenety oraz Niemiecka Fontanna (tr. Alman Çeşmesi) wybudowana w Niemczech dla upamiętnienia wizyty Wilhelma II w Stambule w 1898 roku.
Cysterna Bazylikowa – niepozorny budynek wzniesiony w VI wieku jako zbiornik wody dla miasta. Później służyła między innymi jako składowisko odpadów. Dopiero od 1987 roku należy do popularnych atrakcji turystycznych, choć zbiera różne recenzje. Cysternę zdobi 336 kolumn ustawionych w 12 rzędach.
Meczet Sulejmana – jeden z najładniejszych meczetów w Stambule. Powstał w latach 1550-1557 za panowania Sulejmana I Wspaniałego. Położony pośród ogrodu, dominuje nad Złotym Rogiem. Na tyłach meczetu znajduje się cmentarz z grobowcem Sulejmana I i jego żony.
Akwedukt Walensa – bardzo ładny, zaniedbany i niezbyt popularny wśród turystów zabytek w dzielnicy Faith. Wybudowany w latach 368-373 za cesarza Walensa mierzy kilometr długości i 29 metrów wysokości.
6. Ankara
Ankara to stolica Turcji – uderza w niej duża liczba biurowców. Ankara to przede wszystkim bardzo ważny ośrodek administracyjny. To nowoczesne miasto, w którym bardzo trudno znaleźć kręte uliczki typowe dla Stambułu. Ankara jest stolicą Turcji od 1923 roku, wtedy była małym, prowincjonalnym miasteczkiem. Dziś, położona na kilku wzgórzach metropolia, dynamicznie się rozwija, a charakter nadają jej coraz to nowe osiedla, arterie komunikacyjne i siedziby najważniejszych instytucji w centrum. Jest tu jednak kilka miejsc, które mogą zaciekawić turystów.
Muzeum Cywilizacji Anatolijskich – najpopularniejsze muzeum w regionie i główna atrakcja turystyczna Ankary. W muzeum wystawiono znaleziska archeologiczne dokumentujące historię Anatolii. Niektóre z nich sięgają czasów paleolitu. Do najważniejszych należą prymitywne narzędzia i broń z jaskini Karain oraz gliniana statuetka bogini płodności. Muzeum mieszczące się w obszernej hali podzielone jest na kilka działów. Na zwiedzanie placówki wypada poświęcić kilka godzin. Uważa się, że to jedno z najlepszych muzeów w całej Turcji.
Muzeum Atatürka – dla Turków to najważniejsze miejsce w Ankarze i być może najwazniejsze muzeum w kraju. Poświęcone pamięci twórcy nowoczesnego państwa tureckiego, corocznie bywa odwiedzane przez setki tysięcy Turków oraz gości z zagranicy. Uwagę zwraca budowla w stylu neoklasycystycznym o długości 72 metrów, szerokości 55 metrów i 21 metrów wysokości. W środku znajduje się sarkofag „Ojca Turków”.
Wzgórze i twierdza – wzgórze wraz z twierdzą to kolejny obowiązkowy przystanek turysty podczas wizyty w Ankarze. Do wzgórza przylega stara, zaniedbana dzielnica, pełna rozpadających się budynków. Okolica to najstarsza część Ankary. W materiałach źródłowych twierdza pojawia się już w II wieku p.n.e., kiedy plemię Galatów schroniło się tam przed atakiem Rzymian. Później twierdza (Hisar) była kilkakrotnie niszczona i odbudowywana. Do dziś przetrwało między innymi 15 wież, Brama Więzienna i Brama Zamkowa. Na terenie dawnego tzw. zamku wewnętrznego znajduje się najstarszy islamski zabytek w mieście – meczet Alaettin z 1197 roku. Najwyżej położony punkt twierdzy to Ak Kale (Biały Zamek). Z Białego Zamku, jak i z pobliskiej Wieży Wschodniej, można podziwiać piękną panoramę Ankary.
Muzeum Kolejnictwa – przy dworcu kolejowym w Ankarze działa niewielkie Muzeum Kolejnictwa, gdzie można zobaczyć prywatny wagon Atatürka.
7. Konya
Interesujące miasto na południu Turcji, które słynie z zakonu tańczących derwiszy, a grób założyciela tego zakonu raz w roku jest miejscem pielgrzymek muzułmanów z całego kraju. Znacznie bardziej konserwatywne od popularnych miejsc. Do Konyi doprowadzono linię wysokich prędkości z Ankary, dzięki czemu podróżowanie koleją do tego miasta jest dużo łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu. Przejazd z Ankary (około 260 kilometrów) zajmuje obecnie godzinę i 50 minut. Pociągi kursują 8 razy dziennie. Dwa razy dziennie ponadto kursuje pociąg wysokich prędkości Eskisehir – Konya, trzy razy dziennie pociągi Konya – Kamaran oraz pociąg nocny Adana – Konya – Izmir, który w przyszłości zostanie z powrotem wydłużony do Stambułu.
Dworzec kolejowy w Konyi położony jest około 3 kilometrów od centrum miasta. Do niedawna był to mały dworzec, zupełnie nie pasujący do miasta liczącego około siedemset tysięcy mieszkańców. Został jednak przebudowany w związku z doprowadzeniem linii wysokich prędkości i prezentuje się bardzo ładnie.
Centralnym punktem miasta jest Wzgórze Alaeddina (Alaettin Tepesi), na którym stoi meczet Alaeddina, natomiast największa atrakcja turystyczna to niedalekie Muzeum Mewlewitów (Mevlana Muzesi). Warto zobaczyć także Muzeum Archeologiczne (Arkeoloji Muzesi), meczety (meczet Salima, zespół meczetowy Sahip Ata), czy Muzeum Nagrobków (Mezar Anitlar Muzesi). Jeżeli macie trochę czasu, można przejechać się autobusem do położonej 60 kilometrów od Konyi dawnej osady Çatalhöyük (pierwsze ślady osadnictwa z VII tysiąclecia p.n.e.), obecnie stanowiska archeologicznego.
7. Adana
Adana to czwarte pod względem wielkości miasto Turcji, położone na południu kraju, 350 kilometrów od Konyi. To nowoczesna metropolia, która pod względem zabytków nie ma zbyt wiele do zaoferowania. Najważniejszy zabytek to Wielki Meczet (Ulu Camii) wybudowany w 1507 roku. W pobliżu znajduje się zabytkowy, kamienny most z czasów rzymskich (125 rok n.e.) . Most ma ponad 300 metrów i podobno jest to najstarszy czynny most na świecie.
Adana słynie natomiast z lokalnego dania – adana kebap. Spotkałem różne opisy tego przysmaku, więc zacytuję najbardziej wiarygodny polski portal o Turcji: Jest to mięso mielone, pikantnie doprawione i opieczone w postaci wałeczków nad ogniem na szpadce. Podawany jest zwyczajowo z cebulą, papryką, pietruszką i pide. Danie to słynie ze swojej pikantności. Tradycyjnie twierdzi się, że ta potrawa pochodzi z Adany, ale obecnie podawana jest na terenie całego kraju” (źródło: turcjawsandalach.pl)
8. Afyon
Niezbyt duże miasto, do którego można dojechać pociągiem z Eskişehir, Konyi lub Stambułu, ewentualnie autokarem ze wszytkich największych miast. W Afyonie legalnie uprawia się mak, służący do produkcji opium w celach medycznych. Samo miasto słynie z górującej nad nim Cytadeli na wysokim wzgórzu, na które można dostać się pieszo pokonując 700 stopni prowadzących na szczyt. Ze wzgórza rozpościera się piękna panorama miasta. Do miasta przyjeżdża niewielu turystów, więc nie jest tak drogo jak w największych tureckich miastach. W Afyon znajduje się dużo meczetów oraz drewniane domki pamiętające czasy Imperium Osmańskiego.
9. Edirne
Edirne, znane również jako Adrianopol, jest miastem położonym około 5 kilometrów od granicy z Grecją i 25 od granicy z Bułgarią. Jak informują fora internetowe, pomiędzy Edirne a greckim miastem Alexandroupoli kursują bezpośrednie autobusy obsługiwane przez „Metro Turizm”. Nigdzie nie znalazłem rozkładów jazdy. Do granicy dojeżdżają także tzw. dolmusze. Pod względem połączeń kolejowych Edirne wypada bardzo słabo, dworzec kolejowy znajduje się 4 kilometry od centrum miasta.
Edirne to ładne miasto, niezbyt popularne wśród turystów i stosunkowo drogie. Zachowało swój dawny charakter, centrum nie jest zbyt duże, można je obejść pieszo w ciągu kilku godzin. Najważniejsze zabytki to Stary Meczet (Eski Camii), którego budowę rozpoczęto już w 1403 roku, meczet Selima (Selimiye Camii) – przykład klasycznej architektury osmańskiej. Kilometr za centrum miasta znajduje się kompleks meczetowy sułtana Bejazyda II budowany w latach 1484-1488. Idąc w stronę kompleksu, przechodzimy po którymś z zabytkowych, kamiennych mostów nad rzeką Tunca. W Edirne jest jeszcze kilka innych zabytkowych mostów, łaźnie oraz muzea – Muzeum Zdrowia, Muzeum Sztuki Tureckiej (Turk Islam Eserleri Muzesi), czy Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne (Arkeoloji ve Etnorafya Muzesi). Bardzo dobre miejsce na jednodniową wycieczkę, choć ze Stambułu jest dość daleko (ponad 200 kilometrów).