Kolej na Podróż

Kolej w Australii – informacje dla pasażerów

Kolej w Australii nie jest tak rozbudowana jak kolej na obszarach europejskich o podobnej wielkości. Kursuje kilka pociągów dalekobieżnych pomiędzy największymi miastami oraz pociągi wycieczkowe Great Southern Rail, których ceny zwalają z nóg.

Ponadto w największych miast działają koleje aglomeracyjne, nieregularnie wyjeżdżają w trasę pociągi kolei turystycznych w różnych częściach kraju.

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2023

Zastrzeżenie

Artykuł zawiera głównie podstawowe informacje o podróżowaniu koleją i atrakcjach kolejowych. Ze względu na znikome zainteresowanie artykuł jest aktualizowany raz na kilka lat i informacje mogą się zdezaktualizować. Jeśli wpis okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt.

Kolej w Australii  – spis treści:

1. Pociągi Great Southern Rail
2. Pociągi Countrylink
3. Pociągi Queensland Railways
4. Pociągi Transwa
5. Bilety sieciowe i karnety
6. Kuranda Scenic Railway
7. Koleje turystyczne
8. Kolej na Tasmanii

Melbourne dworzec

Dworzec kolejowy Melbourne Flinders (fot. dreamstime.com)

1. Pociągi Great Southern Rail

Great Southern Rail to najpopularniejszy wśród turystów australijski przewoźnik. Obsługuje znane na całym świecie luksusowe pociągi jadące przez kilka dni przez australijskie pustkowia. Podróżni mogą wybrać z kilku oferowanych podróży oraz kategorii wagonów. Dodatkowo istnieje opcja pakietów bilet + noclegi + zwiedzanie, dzięki czemu turyści mogą dostosować plan wycieczki do swoich potrzeb.

The Ghan

Transkontynentalny pociąg kursujący z Adelajdy do Darwin. Podróżni spędzają na pokładzie pociągu trzy dni, a w czasie podróży pociąg pokonuje aż 2979 kilometrów. Rozkład jazdy ułożony jest tak, aby najatrakcyjniejsze miejsca były mijane w ciągu dnia; dodatkowo pasażerowie mają możliwość zwiedzenia Alice Springs. Ze względu na różnorodność krajobrazów i przepiękne widoki jest to jedna z niezapomnianych podróży reklamowana w przewodnikach turystycznych i programach telewizyjnych.

Ceny biletów na pociąg Ghan są bardzo zróżnicowane. Cennik podzielony jest na wysoki i niski sezon, duże zniżki można uzyskać kupując bilet z wyprzedzeniem. Szczegóły na stronie przewoźnika.

W wybranych klasach dzieciom, emerytom oraz studentom przysługują zniżki.

NAJWAŻNIEJSZE MIASTA NA TRASIE POCIĄGU THE GHAN:

Adelajda – stolica stanu Australia Południowa, położona nad rzeką Torrens. Rozległe miasto, którego dzielnice poprzecinane są rezerwatami przyrody i niewielkimi parkami narodowymi. Jak przystało na charakter miasta, do najpopularniejszych atrakcji należą ogrody – botaniczny i zoologiczny, popularnością cieszą się też placówki muzealne: Muzeum Południowej Australii, małe Muzeum Migracji, czy R M Williams Outback Hritage Museum. Warto zobaczyć Chinatown, odwiedzić miejscowe bazary, albo pojeździć po mieście tramwajem lub autobusami dla turystów. Adelajda to miasto zdecydowanie warte odwiedzenia, przy okazji można popłynąć na Wyspę Kangurów.

Alice Springs – drugie pod względem wielkości miasto Terytorium Północnego, liczące około 25 tysięcy mieszkańców. Miasto położone niemal na środku kontynentu, otoczone pustynią. Baza wypadowa dla turystów chcących zwiedzić legendarną formację skalną Uluru (odległość ok. 450 km od miasta) lub Kings Canyon (ok. 300 km od miasta). Można wynająć samochód lub wykupić wycieczkę zorganizowaną. W mieście jest niewiele godnych uwagi atrakcji, najlepsze recenzje zbiera prywatne „Sanktuarium Kangurów”. Miłośnicy gadów powinni zajrzeć do Alice Springs Reptile Centre. Z muzeów należy wymienić Mbantua Fine Art Gallery and Cultural Museum oraz Road Transport Hall of Fame.

Katherine – sześciotysięczne miasteczko na obszarze Terytorium Północnego. Doskonała baza wypadowa do wycieczek po Parku Narodowym Nitmiluk, w pobliżu wodospady Edith. Wycieczki po okolicy organizowane są przez biura podróży, w ofercie dostępnych sporo pakietów – wędrówki, przejazdy samochodami terenowymi itp. W samym miasteczku godne uwagi jest małe muzeum regionalne oraz produkty rękodzielnicze Aborygenów, robione pod turystów.

Darwin – stolica Terytorium Północnego, około 70 tysięcy mieszkańców. W 1974 roku zniszczone przez cyklon Tracy. Atrakcje jak w innych australijskich miastach – plaże, parki, niezamieszkałe tereny w okolicy, ponadto Muzeum i Galeria Sztuki Terytorium Północnego, a także tor wyścigowy i korty tenisowe, na których odbywają się czasami zawody wysokiej rangi. Z innych muzeow godne uwagi jest jedynie niewielkie Muzeum Lotnictwa.

Indian Pacific

Najsłynniejszy australijski pociąg to The Ghan. Kolej w Australii ma jeszcze lepszy pociąg – Indian Pacific. Pociąg kursuje od ponad 40 lat i cieszy się niezmiennie ogromnym powodzeniem. Pociąg jedzie z Sydney przez Adelajdę do Perth. To trasa o długości 4352 kilometrów. Pociąg, podobnie jak „The Ghan” zestawiony jest z wagonów wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Wszystkie wagony przeszły gruntowną modernizację, dzięki czemu są idealne do tak dalekich i nastrojowych podróży.

NAJWAŻNIEJSZE MIASTA NA TRASIE POCIĄGU INDIAN PACIFIC:

Sydney – największe miasto Australii, z licznymi atrakcjami, zabytkami oraz okazałymi współczesnymi budowlami typu Opera i Harbour Bridge. Do tego plaże, niekończące się ścieżki spacerowe, parki, muzea – słowem wszystko, czego dusza zapragnie. Turyści polecają krótkie rejsy promami, wizytę w miejscowym ogrodzie zoologicznym oraz akwarium. Z muzeów wyróżniają się: Muzeum Żydowskie, The Rocks Discovery Museum, Australian Museum, Australian National Maritime Museum, Justice & Police Museum oraz Hyde Park Barracks Museum. Miłośnicy dobrej czekolady powinni koniecznie zajrzeć do Haigh’s Chocolates Queen Victoria Building. Wadą Sydney są wysokie ceny – wstęp do niemal wszystkich atrakcji turystycznych jest płatny, a bilety kosztują niemało.

Broken Hill – dwudziestotysięczne miasteczko, w pobliżu kopalnie rud cynku i ołowiu. W samym mieście niewiele do zobaczenia, dobre recenzje zbiera niewielkie muzeum kolejnictwa Sulphide Street Railway & Historical Museum oraz Whites Minerals and Mining Museum. Ofertę turystyczną uzupełniają galerie sztuki.

Adelajda – patrz: The Ghan

Kalgoorlie – rozległe miasto górnicze w Zachodniej Australii, liczące około 30 tysięcy mieszkańców. Zadbane centrum, wizytówkami miasta są budynki poczty, ratusza oraz Hotelu York. Można też zobaczyć Muzeum Zachodniej Australii i niewielki browar.

Perth – stolica stanu Australia Zachodnia. Dwumilionowe, dynamicznie rozwijające się miasto, w śródmieściu dominuje współczesna zabudowa – biurowce i drapacze chmur. Miłośnicy zabytków powinni wybrać się do leżącego w aglomeracji Perth miasteczka Fremantle, natomiast w samym Perth zachowało się niewiele godnych uwagi zabytków – najładniejszy to zdecydowanie Government House. Liczne parki, między innymi Kings Park, ogrody, ścieżki spacerowe. Centrum Perth ładnie się prezentuje z brzegu rzeki Swan. Skromna, jak na miasto takiej wielkości, oferta muzealna – Western Australia Museum, Western Australian Medical Museum i Museum & Fire Safety Education Centre. Ponadto kilka mniejszych muzeów.

The Overland

Pociąg „Overland” nie jest tak znany jak pierwsze dwa, ale ze względu na komfort podróż nim jest godna polecenia. Pociąg kursuje trzy razy w tygodniu z Adelajdy do Melbourne i z powrotem. Odległośc między miastami to 828 kilometrów. Jest to pociąg dzienny oferujący najwyższy standard podróży w niedawno zmodernizowanych wagonach.

NAJWAŻNIEJSZE MIASTA NA TRASIE POCIĄGU THE OVERLAND:

Adelajda – patrz: The Ghan

Murray Bridge – szesnastotysięczne miasteczko bez zabytków, muzeów i jakichś większych atrakcji turystycznych. W sezonie organizowane są rejsy promami po rzece Murray.

Nhill – kolejne z małych miasteczek bez atrakcji turystycznych. W centrum miasta ładny park i pomnik upamiętniający ofiary wojny.

Horsham – pole golfowe, ładny park w centrum oraz winiarnia to wszystko, co może zaoferować to miasteczko liczące nieco ponad trzy tysiące mieszkańców.

Ararat  – przyjemne miasteczko, w którym zachowało się kilka zabytkowych, stylowych budynków. W jednym z nich mieści się biuro informacji turystycznej. Dobre recenzje zbierają tutejsze muzea – J Ward Museum Complex i Gum San Chinese Heritage Centre. Powodzeniem cieszą się też nocne wycieczki z opowiadaniami o duchach – Aradale Ghost Tour.

Geelong – dynamicznie rozwijające się miasto, położone 75 kilometrów od Melbourne. Sporo atrakcji najróżniejszego rodzaju – plaże, parki, ogrody, karuzele, muzea i zabytki. Turyści polecają ogrody botaniczne, National Wool Museum, Geelong Museum of Motoring + Industry. Geelong to niezbyt popularne miasto wśród polskich turystów odwiedzających Australię, które jednak warto odwiedzić, choć stacja kolejowa znajduje się daleko od centrum miasta.

Melbourne – drugie pod względem wielkości miasto Australii, stolica stanu Victoria. Wśród drapaczy chmur można znaleźć szereg interesujących zabytków, między innymi zabytkowy dworzec kolejowy Flinders Street, pobliska katedra świętego Patryka i Biblioteka Stanowa. Bogata oferta muzealna – do najciekawszych muzeów należą National Sports Museum, Imigration Museum, Melbourne Museum – parki, ogrody, ogród botaniczny, ogród zoologiczny, tarasy widokowe i mnóstwo innych atrakcji. Pomiędzy najciekawszymi miejscami w śródmieściu kursuje zabytkowy tramwaj. W Melbourne każdy znajdzie coś dla siebie.

The Great Southern

Luksusowy pociąg kursujący z Adelajdy do Brisbane. Z informacji podanych na stronie przewoźnika wynika, że jest to pociąg oferujący przejazdy wycieczkowe połączone z przystankami i zwiedzaniem różnych miejsc na trasie przejazdu pociągu. Przejazd z Adelajdy do Brisbane trwa 6 dni, 5 nocy podróżni spędzają na pokładzie pociągu.

KLASY W POCIĄGACH GREAT SOUTHERN RAIL

Turyści zamierzający przemierzać Australię na pokładzie pociągów Great Southern Rail mogą wybrać jedną z kilku klas przejazdu. Klasy różnią się ceną oraz jakością i liczbą usług zawartych w cenie biletu. Moim zdaniem idealnym wyborem jest klasa „Gold Service”, jednak jest to bardzo droga opcja.

Red Service – wagon z wygodnymi fotelami wypoczynkowymi. Na końcu każdego wagonu znajduje się umywalka i toaleta z prysznicem. Posiłki dostępne za dodatkową opłatą, podobnie jak koce i poduszki. W cenniku jest uwzględniona klasa Red Service Sleeper, jednak nie ma żadnego opisu.

Red Service Premium – w pociągu dziennym „Overland”. Wygodne siedzenia, więcej miejsca na nogi niż w Red Service oraz dostęp do wagonu barowego.

Gold Service – eleganckie, stylowe wagony sypialne z możliwością złożenia łóżek i tym samym przekształcenia przedziału sypialnego w przedział dzienny. Posiłki w cenie biletu. Każdy przedział wyposażony jest we własną toaletę, prysznic, gniazdka elektryczne , szafę, stół oraz lampkę nocną.

Platinum Service – prywatny apartament dla dwóch osób. W zasadzie wszystko, co w klasie Gold Service, tylko większy przedział oraz posiłki serwowane do przedziału. W przedziałach znajduje się również dobrze zaopatrzony barek, ale za wina trzeba dodatkowo zapłacić. Zaletą są także panoramiczne okna.

W pociągach Great Southern Rail oprócz wspomnianych wagonów trzech klas znajdują się również wagony restauracyjne oraz wagon salonowy pełniący również funkcję wagonu panoramicznego.

Najbardziej zamożne osoby podróżujące grupach sześcio- i ośmioosobowych mają możliwość wynajęcia prywatnych luksusowych wagonów z pełni wyposażoną kuchnią, odtwarzaczem DVD, prywatnym przedziałem restauracyjnym oraz luksusowymi przedziałami sypialnymi.

Więcej informacji można znaleźć na oficjalnej stronie przewoźnika: www.journeybeyondrail.com.au
Oficjalny fanpage Great Southern Rail na Facebooku

Kolej w Australii

Pociąg The Ghan (fot. dreamstime.com)

2. Pociągi NSW Trainlink (ex Countrylink)

Inny australijski przewoźnik – NSW TRAINLINK – ma w swojej ofercie kilka ciekawych połączeń dalekobieżnych w konkurencyjnych cenach oraz pociągi regionalne w Nowej Południowej Walii.

Pociągi XPT

Pomiędzy Melbourne i Sydney oraz w relacji Sydney – Brisbane codziennie kursują wygodne, klimatyzowane pociągi XPT. Jeden pociąg kursuje w dzień, drugi w nocy. Pociąg są zaprojektowane i traktowane jako ekspresowe pociągi pasażerskie, chociaż osiągane przez nie prędkości nie są zawrotne.

W pociągach dziennych XPT pasażerowie mogą wybierać pomiędzy klasą ekonomiczną a klasą pierwszą. Obie klasy w zasadzie niczym się od siebie nie różnią. W pociągu, oprócz wagonów z miejscami do siedzenia, znajduje się wagon barowy.

W pociągach nocnych XPT oprócz wagonów z miejscami do siedzenia kursuje jeden wagon sypialny z przedziałami dwuosobowymi. Na każde dwa przedziały przypada toaleta z prysznicem. Miejsca w wagonie sypialnym nie można zarezerwować przez internet.

Pociągi Xplorer

Pociągi XPLORER kursują z Sydney do Armidale, Moree, Griffith, Broken Hill oraz Canberry. Pociąg XPLORER to najczęściej zmodernizowany, klimatyzowany spalinowy zespół trakcyjny.

Autokary NSW TrainLink

Poza przewozami kolejowymi NSW TrainLink organizuje przewozy autokarowe pomiędzy wybranymi miastami południowo-wschodniej Australii. O autokarach nie powinienem pisać na stronie kolejowej, te jednak są warte uwagi, choćby ze względu na fakt, że przy podróży trwającej dłużej niż dwie godziny na pokładzie autokaru musi być toaleta Autokary są klimatyzowane, mają duże przyciemniane okna, a nawet kompletny zestaw pierwszej pomocy. Autokary są reklamowane jako luksusowe, choć na zdjęciach nie prezentują się jakoś rewelacyjnie.

Szczegółowe informacje: www.nswtrainlink.info

NAJWAŻNIEJSZE MIASTA, DO KTÓRYCH DOCIERAJĄ POCIĄGI REGIONALNE NSW TRAINLINK:

Albury – miasto (50 tys. mieszkańców) pomiędzy Canberrą a Melbourne. Koniecznie należy zwiedzić miejscowy ogród botaniczny, zachwycający zwiedzających od ponad 130 lat. W ogrodzie botanicznym znajdziemy ponad 1000 egzotycznych gatunków roślin. Inne atrakcje to pomnik Monument Hill War Memorial na wzgórzu dominującym nad miastem, jezioro Hum z zaporą. galeria sztuki oraz Library Museum. Dumą Albury są tereny zielone – na terenie miasta znajduje się 460 hektarów parków i ogrodów.

Armidale  – ładne miasteczko (23 tys. mieszkańców). Turyści przyjeżdżają tu głównie po to, aby zobaczyć niedalekie piękne wodospady, natomiast w samym mieście przyjezdnych może zainteresować niewielkie muzeum kolejnictwa, Muzeum Drukarstwa, Muzeum Antyków i Muzeum Edukacji. Dużo klubów, kafejek, miasteczko podobno ożywa nocą. W pobliżu parki narodowe, szerokie możliwości uprawiania sportów wodnych, jak również szlaki turystyczne.

Bathurst – miasto liczące około 33 tysięcy mieszkańców. Miejsce, gdzie rozpoczęła się australijska gorączka złota w XIX wieku. Obecnie znane z toru wyścigowego Mount Panorama. Zabytki to między innymi dawny ratusz, kościół św. Trójcy (1834), kościół świętego Stefana z 1872 roku oraz posiadłość Abercrombie House w stylu tudoriańskim z lat 70. XIX wieku. Trzy większe muzea – National Motor Racing Museum, Ash’s Speedway Museum oraz Australijskie Muzeum Minerałów i Skamieniałości. Bardzo ładny park Machattie. Miejscowe więzienie niedostępne dla turystów. W pobliżu jaskinie i zbiornik retencyjny.

Canberra – stolica Australii. Bardzo ładne miasto, ośrodek administracyjny i kulturalny, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie. Najważniejsze miejsca Canberry to Australian War Memorial i Parlament. Oprócz nich ważne instytucje ze słowem „narodowy” w nazwie: Biblioteka Narodowa, Archiwum Narodowe, Muzeum Narodowe Australii, Galeria Narodowa. Liczne polecane muzea, między innymi Museum of Australian Democracy, Canberra Museum and Gallery oraz Canberra Railway Museum, którego zarządca uruchamia co jakiś czas pociągi retro. Zadbane tereny zielone – wizytówką Canberry jest jezioro Burley Griffin, otoczone ścieżkami pieszo-rowerowymi. Dla dzieci przygotowano Questacon – centrum nauki i techniki. Gdybym kiedyś jechał do Australii, Canberra byłaby najważniejszym miejscem na mojej liście miejsc do zwiedzenia.

Dubbo  – 40-tysięczne miasto położone 396 kilometrów od Sydney. W centrum zachowały się domy wybudowane w stylu wiktoriańskim, bardzo dużo turystów przyjeżdża dawnego więzienie Old Dubbo Gaol, które niedawno zostało całkowicie odnowione. Wizytówką Dubbo jest ogród zoologiczny rozpościerający się na powierzchni 300 hektarów. Ponadto warto zobaczyć planetarium (Dubbo Observatory) i niewielkie muzeum wojskowe (Dubbo Military Museum), a na koniec pospacerować po ogrodach japońskich Shoyoen Sister City Garden.

Griffith – przyjemne miasteczko (ok. 17 tys. mieszkańców), znane jako ośrodek winiarstwa oraz ośrodek rolnictwa. Jedyna atrakcja turystyczna w mieście to w zasadzie Pioneer Park (skansen) i Muzeum Włoskie, w pobliżu park narodowy Cocoparra, słynna Hermit’s Cave i malownicze jezioro Wyangan.

Moree – miasteczko bez godnych uwagi zabytków, największa atrakcja turystyczna to Moree Artesian Aquatic Centre – słynne baseny i ośrodek spa, zbierające świetne recenzje wśród zwiedzających. Miasteczko często nawiedzane przez powodzie.

Orange – ładne miasto (ok. 40 tys. mieszkańców) w odległości 258 kilometrów od Sydney, znany ośrodek winiarstwa. W mieście liczne winiarnie, puby i restauracje. W Orange nie ma pięknych zabytków (poza dawnym ratuszem), natomiast miasto może pochwalić się zadbanymi terenami zielonymi – parkami, ogrodami, rezerwatem przyrody, a miłośnicy kolei mogą się przejechać kolejką miniaturową w Matthews Park.

Parkes – dziesięciotysięczne miasteczko z ładną, niską zabudową. Sporo kościołów, jak na miasto tej wielkości – symbolem miasta jest ogromny radioteleskop i planetarium (CSIRO Parkes Observatory), wysokie oceny od turystów otrzymuje kompleks parków i muzeów The Henry Parkes Centre.

Tamworth – miasto znane z odbywającego się tu w styczniu festiwalu muzyki country. Inne atrakcje, dostępne dla turystów przez cały rok to niewielki „park torbaczy”, muzeum country i centrum rozrywki, małe muzeum kolejnictwa Australian Railway Monument and Rail Journeys Museum, Powerhouse Motorcycle Museum z kolekcją 50 odrestaurowanych motocykli, a całości dopełniają ładne parki i Złota Gitara – wizytówka miasta.

Australia pociąg

Pociąg XPT (fot. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)

3. Pociągi Queensland Rail Travel

Queensland Rail Travel mają w swojej ofercie przewozy podmiejskie, przewozy dalekobieżne oraz pociągi typowo turystyczne. Poniżej znajdują się krótkie opisy najważniejszych z nich.

Spirit of The Queensland

Jeden z najbardziej znanych australijskich pociągów dalekobieżnych kursujący pięć razy w tygodniu pomiędzy Brisbane a Cairns. Trasę o długości 1681 kilometrów pokonuje w 24 godziny. Dawniej znany pod nazwą „The Sunlander”, rok temu na trasie zaczęły kursować nowe wagony, między innymi klasy RailBed – wagon z fotelami wypoczynkowymi, które za dnia wyglądają jak normalny wagon z miejscami do siedzenia, w nocy natomiast rozkładają się jak łóżko. Ponadto dostępne są wagony klasy Premium Economy, czyli wagony bezprzedziałowe z miejscami do siedzenia.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU SPIRIT OF QUEENSLAND:

Brisbane – stolica stanu Queensland, trzecie co do wielkości miasto Australii. Ośrodek handlowy, administracyjny i akademicki. Zabudowa śródmieścia to drapacze chmur, widoczne na zdjęciach ilustrujących to miasto w przewodnikach. Poza ratuszem niewiele zabytków, zabudowa współczesna, wśród turystów popularne są drogie promy kursujące po rzece przepływającej przez centrum miasta, bardzo wysoko oceniane są miejskie tereny zielone. Liczne galerie sztuki, trochę mniej muzeów niż w miastach o podobnej wielkości – najważniejsze to Queensland Museum, Queensland Maritime Museum oraz Queensland Police Museum. Dobrym sposobem na zwiedzanie Brisbane jest zabytkowy tramwaj.

Caboolture – miasto satelickie Brisbane. Brak atrakcji turystycznych. Każdego roku odbywa się tu popularny festiwal muzyki country.

Gympie – małe miasteczko (18 tys. mieszkańców), położone 160 km na północ od Brisbane. Miejscowy skansen Gympie Gold Mining and Historical Museum znany jest w całej Australii. Świetne recenzje zbiera drugie z miejscowych muzeów – Woodworks Museum & Interpretive Centre. Miłośników kolei z pewnością ucieszy możliwość przejażdżki pociągiem retro prowadzonym przez parowóz, znanym pod nazwą Mary Valley Heritage Railway.

Maryborough – miasteczko, w którym zachowało się kilkanaście zabytkowych budynków. Dwa ważniejsze muzea – Maryborough Military & Colonial Museum oraz Bond Store Museum o migracji. Dla miłośników kolejki przejażdżki pociągiem retro po krótkiej trasie.

Bundaberg – miasto liczące ponad 70 tysięcy mieszkańców, ośrodek przemysłu cukrowniczego. Warto zobaczyć niewielkie muzeum kolejnictwa, destylarnię rumu, ogród zoologiczny lub Hinkler Hall of Aviation.

Rockhampton – ważny węzeł transportowy, miasto położone nad rzeką Fitzroy (80 tys. mieszkańców). Świetne recenzje zbiera miejscowe Archer Park Rail Museum, natomiast najbardziej znane atrakcje turystyczne to skansen Rockhampton Heritage Village i jaskinie Capricorn. Poza terenami zielonymi i wymienionymi już miejscami turyści odwiedzają C.Q. Military & Artifacts Museum.

Mackay – ośrodek przemysłowy i handlowy. Jedyny godny uwagi zabytek to budynek dawnego ratusza (obecnie informacja turystyczna), natomiast Mackay to dobre miejsce dla miłośników zakupów (ogromna galeria handlowa), pływania (kompleks basenów, aquapark) oraz pieszych wędrówek i zadbanych parków.

Townsville – jedno z najszybciej rozwijających się miast tej części Australii. Atrakcje turystyczne to Maritime Museum of Townsville, Museum of Tropical Queensland, Army Museum North Queensland, regionalna galeria sztuki i akwarium. W pobliżu szerokie możliwości wypoczynku nad wodą oraz uprawiania sportów wodnych.

Cairns – typowo turystyczne miasto, popularne szczególnie wśród miłośników nurkowania. Promenady, marina, plaże, w pobliżu Kuranda Scenic Railways, do tego tętniące życiem puby i kawiarnie.

Spirit of The Outback

Pociąg łączący Brisbane z Longreach. Odległość pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 1325 kilometrów, a podróż trwa dokładnie 24 godziny. Pociąg kursuje dwa razy w tygodniu. Pociąg zestawiony jest z wagonów bezprzedziałowych z miejscami do siedzenia klasy ekonomicznej, wagonów sypialnych klasy ekonomicznej z przedziami trzyosobowymi oraz wagonów sypialnych pierwszej klasy z przedziałami jedno- i dwuosobowymi. Pasażerowie wagonów sypialnych pierwszej klasy posiłki mają wliczone w cenę. Ponadto w pociągu znajduje się wagon restauracyjny i wagon salonowy.

The Inlander

Pociąg kursujący pomiędzy dwoma popularnymi miejscowościami turystycznymi Townsville a Mount Isa. Odległość pomiędzy stacjami to 977 kilometrów, a pociąg pokonuje trasę w 20 godzin. W pociągu są takie same wagony jak w innych pociągach Queensland Railway, czyli wagon bezprzedziałowy z miejscami do siedzenia klasy ekonomicznej, wagony sypialne z przedziałami jedno-, dwu- i trzyosobowymi oraz wagon restauracyjny i salonowy.

The Westlander

„Westlander” to nazwa pociągu kursującego dwa razy w tygodniu pomiędzy Brisbane a Charleville. W Charleville pasażerowie mogą się przesiąść do autokarów jadących w kierunku Quilpie i Cunnamulla. Podczas podróży trwającej 17 godzin pociąg pokonuje 777 kilometrów. Pociąg zestawiony jest z wagonów takiej samej kategorii jak pozostałe pociągi dalekobieżne w ofercie Queensland Railway.

Szczegółowe informacje: www.qr.com.au

Brisbane pociąg

Dworzec kolejowy w Brisbane (fot. dreamstime.com)

4. Pociągi Transwa

Transwa to przewoźnik obsługujący połączenia kolejowe i autokarowe w okolicach Perth. W swojej ofercie ma kilka ciekawych połączeń dalekobieżnych.

Australink

Pociąg kursujący wzdłuż wybrzeża południowo-zachodniej Australii łączy Perth z Bunbury. Odległość pomiędzy tymi stacjami to tylko 181 kilometrów, a pociąg pokonuje ją w dwie godziny i 30 minut, co jest bardzo przyzwoitym wynikiem.

Pociągi z Perth do Bunbury kursują od 1947 roku. Początkowo były ciągnięte przez lokomotywę parową, a czas podróży wynosił około 3,5 godziny. Obecnie połączenie, podobnie jak inne połączenia dalekobieżne Transwa, obsługiwane jest przez spalinowy zespół trakcyjny. Na trasie codziennie kursują dwie pary pociągów. Na pokładzie pociągu pasażerowie mogą zakupić przekąski.

Avonlink

„Avonlink” to nazwa handlowa dla pociągu łączącego Northam z Midland. W ciągu godziny i 20 minut pociąg pokonuje 120 kilometrów. Z Midland można dojechać pociągami podmiejskimi do Perth. Pociągi „Avonlink” kursują od września 1995 roku.

Prospector

Najdłuższe połączenie obsługiwane przez Transwa. Pociąg kursuje z Perth przez Merredin do Kalgoorlie. Pokonuje odległość 655 kilometrów, a przejazd trwa 6 godzin i 45 minut. Pociągi kursują dwa razy dziennie od poniedziałku do piątku. Pierwszy „Prospector” wyjechał w trasę w 1971 roku. Początkowo był to pociąg nocny, a podróż trwała aż 14 godzin. Przełom w jakości połączeń nastąpił w 2004 roku, kiedy na linię wprowadzono spalinowe zespoły trakcyjne, a czas przejazdu skrócił się o 7 godzin. W niektórych miejscach pociągi mogą osiągać prędkość nawet 160 kilometrów na godzinę.

Szczegóły: www.transwa.wa.gov.au

5. Bilety sieciowe i karnety turystyczne

Osoby podróżujące po Australii mogą skorzystać z kilku ciekawych ofert umożliwiających zwiedzanie Australii pociągiem za konkurencyjną cenę. Poniżej znajduje się lista dostępnych biletów sieciowych pozwalających podróżować koleją w okresie ważności biletu. Cen nie podaję, bowiem ze strony, na której w ubiegłym roku wszystko było świetnie wytłumaczone, nie znalazłem żadnych informacji na temat karnetów, natomiast na stronie pośrednika ceny mogą być wyższe niż w rzeczywistości.

Backtracker Rail Pass – karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży wszystkimi pociągami XPT i Xplorer oraz skomunikowanymi autokarami w okresie 3 miesięcy lub 6 miesięcy .

Aus Reef and Outback Pass – karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami The Ghan, Indian Pacific, The Overland,Spirit of The Queensland, , Tilt Train, Spirit of the Outback, The Westlander oraz The Inlander w okresie 3 miesięcy lub 6 miesięcy .

Queensland Explorer Pass – bilet sieciowy umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami po sieci Queensland Rail Travel w okresie 3 miesięcy lub 6 miesięcy.

Trans Aus Pass – karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami The Ghan, Indian Pacific, The Overland, XPT oraz Explorer w okresie 3 miesięcy

Rail Explorer Pass – karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podrózy pociągami The Ghan, Indian Pacific i The Overland w okresie 3 miesięcy lub 6 miesięcy.

Aus Reef and Beach Pass – karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podrózy pociągami Spirit of The Queensland, Tilt Train, Spirit of the Outback, The Westlander, The Inlander, XPT oraz XPLORER w okresie 3 miesięcy lub 6 miesięcy .

East Coast Discovery Pass – coś w stylu biletu półrocznego. Umożliwia odbycie nieograniczonej liczby przejazdów na określonym odcinku w okresie 6 miesięcy. Oferta jest ograniczona do kilku odcinków, najtańsze to Melbourne – Sydney oraz Sydney – Brisbane.

Bilety można zamawiać u licznych pośredników w sprzedaży biletów kolejowych.

Adelajda pociąg

Dworzec kolejowy w Adelajdzie (fot. dreamstime.com)

6. Kuranda Scenic Railway

Kolejka znana z pięknych widoków wzdłuż całej trasy. Pociąg ciągnięty przez lokomotywę spalinową zestawiony jest z wagonów w stylu retro. Pociągi kursują przez cały rok (oprócz wybranych świąt) dwa razy dziennie na trasie Cairns – Kuranda. Przejazd trwa godzinę i 55 minut. Podróżni mogą wybrać z trzech klas: „Heritage class” to najtańsza klasa i najmniej komfortowa, chociaż trudno tu narzekać na jakieś niedogodności. Druga opcja to „Gold Class”. Tutaj w każdym wagonie jest steward/stewardka, a podróżni mogą zakupić zimne napoje, m.in. soki i wina. Najdroższa klasa nazywa się „Royal Service”. Wagony przeznaczone dla tej klasy to stylowe wagony salonowe. Pasażerowie otrzymują „pakiet upominkowy” z gadżetami kolejki. We wszystkich trzech klasach dla pasażerów przygotowano zimne ręczniki przydatne szczególnie podczas australijskiego sezonu letniego.

Więcej informacji: www.ksr.com.au

Kuranda kolej

Kuranda Scenic Railway – widok z okien pociągu (fot. dreamstime.com)

7. Kolej w Australii – koleje turystyczne

Kolej w Australii to także koleje turystyczne kursujące nieregularnie po różnych częściach kraju. W artykule zebrałem tylko najważniejsze z nich, a lista nie wyczerpuje tematu.

Gulflander – zabytkowy autobus szynowy kursujący pomiędzy Normanton a Croydon. Przejazdy po rzadko zaludnionych terenach odbywają się tylko w sezonie, a podróż w jedną stronę trwa 5 godzin. Pociąg kursuje nieregularnie, więc chętni muszą każdorazowo sprawdzać informacje na stronie przewoźnika.

Strona oficjalna: www.gulflander.com

Savannahlander – zabytkowy autobus szynowy wyprodukowany w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku kursujący okazyjnie pomiędzy Cairns a Forsayth. Na stronie internetowej przewoźnika można znaleźć informacje o kilku rodzajach wycieczek pociągiem – począwszy od wycieczek jednodniowych, po wycieczki czterodniowe. Oferta jest bogata.

Strona oficjalna: www.savannahlander.com.au

The Bellarine Railway – „Bellarine Railway” to jedna z największych atrakcji turystycznych w stanie Victoria. Zarządca kolejki uruchamia w weekendy oraz w wybrane dni różne pociągi ciągnięte przez lokomotywę parową lub spalinową. Jednym z nich jest „Blues Train” kursujący w soboty od sierpnia do maja. Jest to pociąg wieczorny zestawiony z czterech wagonów pasażerskich (każdy może pomieścić 50 pasażerów) oraz specjalnego wagonu, w którym na trasie odbywają się koncerty zespołów muzycznych, nie tylko lokalnych. Pociąg ten cieszy się ogromną popularnością wśród turystów. „Blue Express” odjeżdża z Queenscliff, zatrzymuje się na kilku stacjach, aby po czterech godzinach powrócić na stację.

Interesującą atrakcją, szczególnie dla dzieci, jest „Dzień z Thomasem”, czyli lokomotywą znaną z popularnej kreskówki dla dzieci. W wybrane dni organizowane są przejazdy bajkowym pociągiem pomiędzy stacyjkami Oliver a Dodge (przejazd tam i z powrotem trwa 40 minut), a dla dzieci organizatorzy przygotowują bogaty program towarzyszący.

Odwiedzający stację kolejki „Bellarine Railway” mają również możliwość obejrzenia ciekawej kolekcji zabytkowych pojazdów szynowych z całej Australii – lokomotyw, wagonów i szynobusów.

„Bellarine Railway” mieści się w Queenscliff. Można tam łatwo dojechać z Melbourne. W Melbourne należy wsiąść do pociągu firmy V/Line, który zawiezie nas do Geelong, skąd kursuje skomunikowany autokar do Queenscliff.

Strona oficjalna: bellarinerailway.com.au

Bennett Brook Railway – kolejka wąskotorowa o długości 6 kilometrów znajdująca się w Whiteman Park 16 kilometrów od Perth. Kolejka kursuje codziennie – regularnie jeżdżą pociągi z lokomotywą spalinową, natomiast w lipcu oraz podczas imprez okolicznościowych pasażerowie mogą się przejechać pociągiem ciągniętym przez lokomotywę parową. .

Strona oficjalna: bbr.org.au

The Cockatoo Run – pociąg o tej sympatycznej nazwie kursuje w wybrane czwartki i niedziele z Sydney do Moss Vale. Pociąg ciągnięty przez lokomotywę spalinową zestawiony jest ze zmodernizowanych wagonów retro oraz wagonu barowego. Podróż tym pociągiem jest atrakcyjna nie tylko ze względu na skład pociągu, ale również dzięki walorom widokowym. Pociąg mija las deszczowy, wodospady, a w jednym z miejsc rozpościera się piękny widok na Morze Tasmana. Po drodze przewidziane są fotostopy.

Strona oficjalna: eastcoastheritagerail.com.au

Cooma Monaro Railway – okazyjne przejazdy zabytkowym szynobusem na trasie Cooma – Chakola (ok. 19 km). Zgodnie ze zaktualizowanymi informacjami na stronie przewoźnika, obecnie działalność skupia się na niewielkim muzeum kolejnictwa, natomiast na stronie bardzo trudno znaleźć informacje o przejazdach.

Strona intenetowa: cmrailway.org.au

Daylesford Spa Country Railway  – zabytkowy autobus szynowy kursujący pomiędzy stacjami Daylesford a Musk. Przejazdy odbywają się w każdą niedzielę z wyjątkiem dni, kiedy obowiązuje czerwony stopień zagrożenia pożarowego w buszu. Przejazd w jedną stronę trwa 15 minut, a szynobus kursuje 6 razy dziennie. Kolejka znajduje się na terenie parku narodowego na północ od Melbourne. Działa dzięki grupce zapaleńców.

Strona oficjalna: www.dscr.com.au

Hotham Valley Tourist Railway  – 97 kilometrów od Perth znajduje się kolej leśna kursująca na trasie o długości 8 kilometrów. Podróż rozpoczyna się w Dwellingup, a po dojechaniu do końca trasy pasażerowie mogą odbyć krótki spacer po chronionym obszarze znanym z rzadkich gatunków roślin. Kolej raz lub kilka razy w roku uruchamia także tzw. „pociąg kulinarny” na dłuższej trasie 

Strona internetowa: www.hothamvalleyrailway.com.au

Kerrisdale Mountain Railway – położona na odludziu zabytkowa kolejka oferująca krótkie przejazdy po malowniczych terenach regionu Kerrisdale. Kolejka znajduje się 100 kilometrów na północ od Melbourne. Podróż tam i z powrotem trwa 35 minut, a bilet połączony jest z biletem wstępu do małego muzeum kolejowego Na miejscu można zamówić posiłek. Ze stacyjki na szczycie wzgórza roztacza się piękna panorama okolic. Jest to romantyczne miejsce wykorzystywane również jako miejsce ślubów lub mniejszych uroczystości podobnego typu.

Brak strony internetowej

Lachlan Valley Railway – zabytkowe pociągi i szynobusy okazyjnie kursujące z miasteczka Cowra. Obecnie pociągi kursują bardzo rzadko, a informacje dostępne są na stronie zarządcy kolejki. Wśród taboru znajdziemy zarówno zabytkowe lokomotywy parowe i spalinowe, zabytkowe wagony, jak i zabytkowe szynobusy. W chwili obecnej najważniejszym źródłem dochodów zarządcy są publikacje na DVD zawierające zdjęcia i filmy z przejazdów kolejką.

Strona oficjalna: www.lvr.com.au

Mary Valley Heritage Railway – kolejka turystyczna kursująca na czterdziestokilometrowej trasie z Gympie do Imbil. Większość pociągów jest ciągnięta przez lokomotywy parowe. Pociąg przejeżdża przez malownicze, wiejskie tereny.

Strona oficjalna: www.maryvalleyrattler.com.au

Mornington Railway – niedaleko Melbourne znajduje się Mornington, gdzie w wybrane dni kursują pociągi retro zestawione z zabytkowych wagonów ciągniętych przez lokomotywę parową lub spalinową. Pociągi kursują na krótkiej trasie Mornington – Moorooduc, a przejazd w jedną stronę trwa 17 minut. Kolej ta jest warta uwagi ze względu na ciekawy tabor.

Strona oficjalna: www.morningtonrailway.org.au

Old Ghan Historical Railway – zabytkowa kolejka wąskotorowa znajdująca się w MacDonnell Siding, 10 kilometrów na południe od Alice Springs. Z pierwotnej linii wąskotorowej czynny jest jedynie około dziesięciokilometrowy odcinek, po którym okazyjnie odbywają się przejazdy turystyczne. Na stacji początkowej można obejrzeć kolekcję zabytkowych wagonów i lokomotyw. Brak aktualnych informacji odnośnie rozkładu jazdy.

Pemberton Tramway Company – przewoźnik obsługujący pociągi turystyczne na dwóch liniach:
Pemberton – Lyall (21 kilometrów)
Pemberton – Northcliffe (36 kilometrów)
Połączenia obsługiwane są przez zabytkowy tramwaj albo przez pociąg zestawiony z lokomotywy parowej oraz zabytkowych wagonów. Tramwaj kursuje nad rzekę Warren dwa razy dziennie, natomiast na stronie przewoźnika nie udało mi się znaleźć aktualnego rozkładu jazdy pociągów parowych. Pemberton znajduje się 335 kilometrów od Perth i można tam dojechać autokarem przewoźnika Transwa.

Strona oficjalna: www.pemtram.com.au

Pichi Richi Railway – interesujące pociągi turystyczne kursujące okazyjnie pomiędzy Port Augusta a Quorn na trasie o długości 78 kilometrów. Pociągi kursują w wybrane dni kilka razy w roku. Turyści mogą wybrać z kilku pociągów, m.in. z „Afghan Express”, „Pichi Richi Explorer” oraz „Transcontinental”. Wszystkie pociągi są zestawione z zabytkowych pojazdów – lokomotyw i wagonów. W ofercie zarządcy kolei znajdują się również podróże zabytkowym szynobusem „Barwell Bull”.

Strona internetowa: www.prr.org.au

Puffing Billy – jeden z najbardziej znanych australijskich pociągów parowych przemierzający trasę o długości 23 kilometrów z Belgrave do Gembrook, około 42 kilometrów na wschód od Melbourne. Pociąg kursuje codziennie z wyjątkiem kilku dni świątecznych. Pasażerowie mogą spodziewać się nietypowej przejażdżki przez wiejskie tereny. Nietypowej, bowiem jak zobaczycie na zdjęciach na stronie organizatora, część pasażerów podróżuje siedząc w oknie, z nogami wystawionymi z wagonu. Po drodze pociąg mija małe, wiejskie stacyjki, a największą atrakcją jest przejazd po mostach wiszących. Ponadto na stacji Menzies Creek znajduje się Muzeum Maszyn Parowych posiadające kolekcję zabytkowych lokomotyw i wagonów. Obecnie jest ono zamknięte ze względu na prace konserwacyjne.

Strona oficjalna: www.puffingbilly.com.au

Queensland Pioneer Steam Railway – zabytkowa kolej prowadząca przewozy pociągami ciągniętymi przez lokomotywę parową. Znajduje się niedaleko miasta Ipswich. Pociągi kursują pomiędzy stacjami Swanbank i Bundamba Racescouse. Z rozkładu jazdy nie zrozumiałem, czy kursują w każdą niedzielę, czy też w wybrane dni. Zarządca kolejki ma w swojej kolekcji kilka ciekawych wagonów, między innymi wagon więzienny.

Strona oficjalna:www.qpsr.net

Victoria Goldfields Railway – zabytkowe pociągi ciągnięte przez lokomotywę parową i spalinową kursujące pomiędzy Castlemaine a Maldon. Przejazdy odbywają się najczęściej w każdą środę i niedzielę miesiąca, jak również w wybrane dni. Podróż w jedną stronę trwa 45 minut. Do Castlemaine można dojechać pociągiem podmiejskim z Melbourne obsługiwanym przez V/Line.

Strona oficjalna: www.vgr.com.au

Australia kolej

Pichi Richi Railway (fot. Alan & Flora Botting, CC-BY-SA, flickr.com)

Don River Railway – przewozy turystyczne w pobliżu Davenport. Dzięki staraniom wolontariuszy udaje się utrzymać muzeum kolei oraz uruchamiać zabytkowe pociągi. Pociągi kursują codziennie co godzinę od 10:00 do 15:00. Od poniedziałku do soboty pasażerowie mogą przejechać się zabytkowym szynobusem, natomiast w niedziele kursują klasyczne składy wagonowe. Obecnie z powodu awarii parowozu niedzielne pociągi prowadzi lokomotywa spalinowa. Na stacji kolejki podróżni mogą się zaopatrzyć w pamiątki i modele pociągów.

Strona internetowa: www.donriverrailway.com.au

Ida Bay Railway – kolej wąskotorowa kursująca okazyjnie po siedmiokilometrowej trasie wiodącej przez tasmański busz. Pociąg składa się z lokomotywy spalinowej oraz dwóch wagoników. Kolejka znajduje się 100 kilometrów na południe od Hobart. Kolejce groziła likwidacja, jednak wzrost ruchu turystycznego i promocja w mediach sprawiły, że przetrwała trudny okres.

Strona internetowa: idabayrailway.com.au

Redwater Creek Railway  – wąskotorowa linia turystyczna o długości kilometra w Sheffield. Pociągi parowe kursują przez cały rok w wybrane weekendy. Kolejka jest znana jako jednak z największych atrakcji turystycznych Tasmanii, mimo tak krótkiej trasy. W marcu organizowana jest impreza Steamfest. Pociąg kursuje tylko dzięki staraniom wolontariuszy.

Strona internetowa:www.sheffieldsteam.com.au

Wee Georgie Good Steam Railway – kolej wąskotorowa kursująca okazyjnie w Tullah po krótkim odcinku pozostałym po dawnej linii kolejowej, która stała się niepotrzebna po wybudowaniu autostrady biegnącej przez miasteczko. Długość trasy to 1,8 km, czas przejazdu 20 minut w dwie strony. Pociąg kursuje w wyznaczone dni, zwykle 2 razy w miesiącu.

Strona internetowa: www.weegeorgiewood.com.au

West Coast Wilderness Railway – ciekawa linia turystyczna o długości 35 kilometrów pomiędzy Strahan a Queenstown. Po trasie kursują pociągi zestawione z lokomotywy parowej lub spalinowej oraz zabytkowych wagonów. Kolej słynie z pięknych widoków. Zwraca również uwagę bardzo ładnie wykonana strona internetowa, na której można znaleźć wszystkie potrzebne informacje. Po drodze przewidziany jest przystanek na lunch oraz krótką wycieczkę po buszu. Na pokładzie pociągu można zakupić herbatę oraz mały lunch. Przejazdy kolejką są dostępne tylko w pakietach obejmujących np. 2 noclegi, przejazd i zwiedzanie ciekawych miejsc. Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie internetowej kolei.

Strona internetowa: www.wcwr.com.au

Tasmańskie Muzeum Transportu – Na przedmieściach Hobart znajduje się Muzeum Transportu posiadające w swoich zbiorach bogatą kolekcję zabytkowych lokomotyw, wagonów, autobusów szynowych i pojazdów kolejowych różnego przeznaczenia. Oprócz tego zwiedzający mogą zobaczyć zabytkowe autobusy i tramwaje, a także wystawę różnego rodzaju fotografii i dokumentów związanych z transportem na Tasmanii. Muzeum jest otwarte w soboty, niedziele i święta państwowe od 13:00 do 16:15 (ostatnie wejście). W pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca organizowane są krótkie przejazdy zabytkowym pociągiem ciągniętym przez lokomotywę parową.

Strona internetowa: tasmaniantransportmuseum.com.au

Tasmania kolej

West Coast Wilderness Railway (fot. Atsushi Kase, CC-BY, flickr.com)

%d bloggers like this: