Kolej na Podróż

Kolej w Pakistanie – informacje ogólne

Kolej w Pakistanie łączy największe miasta, przy czym linie kolejowe czasami poprowadzone są w dziwny sposób. Podział pociągów i wagonów jest podobny jak w Indiach. W ostatnich latach koleje pakistańskie zakupiły szereg nowych wagonów do obsługi pociągów dalekobieżnych. W 2022 roku powodzie uszkodziły lub zniszczyły dużą część infrastruktury kolejowej w Pakistanie, dlatego szczegółowych informacji należy szukać na pakistańskich forach i grupach dyskusyjnych.

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2023

Przewoźnikiem narodowym jest Pakistan Railways (پاکستان ریلویز‎). Rozstaw szyn 1676 mm. Pakistańskie pociągi wyglądają podobnie jak pociągi w Indiach, czy Bangladeszu. Każdy pociąg dalekobieżny ma inną nazwę. Jeden z najlepszych i najszybszych pociągów w kraju to Shalimar Express łączący Karaczi z Lahore. Kursuje od 1979 roku. Obecnie trasę o długości 1286 kilometrów pokonuje w 19 godzin i 10 minut, dawniej zajmowało to 16 godzin.

Rozkład jazdy i połączenia można znaleźć na stronie www.pakrail.gov.pk

Zastrzeżenie

Ze względu na znikome zainteresowanie artykuł jest aktualizowany raz na kilka lat i informacje mogą się zdezaktualizować. Jeśli wpis okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt.

Koleje pakistańskie

Pakistański pociąg dalekobieżny (fot. dreamstime.com)

Połączenia międzynarodowe

Poniżej zamieszczam informacje o pociągach międzynarodowych w Pakistanie. Nie mam czasu na sprawdzanie ani aktualizację tych informacji; służą jedynie jako dane orientacyjne. Szczegółowe rozkłady jazdy i aktualne informacje należy znaleźć samodzielnie na lepszych stronach o  podróżowaniu w tamtych rejonach.

Pakistan posiada połączenie kolejowe z Indiami. Pociąg Thar Express kursuje raz lub dwa razy w tygodniu z Karaczi przez Hajdarabad do indyjskiej stacji Munabao. Dawniej z granicy pakistańskiej do Munabao pasażerowie byli przewożeni autobusami. Nie wiem, jak jest obecnie. Na stacji Munabao pasażerowie przesiadają się do indyjskiego składu Thar Link Express kursującego na trasie Munabao – Bhagat Ki Kothi.

Dwa razy w tygodniu kursował pociąg Samjhauta Express pomiędzy Lahore a Delhi. Kursowanie pociągu zawieszono z powodu napięć politycznych; po obu stronach granicy zostały uwięzione wagony. Według informacji prasowych kursowanie pociągu miało zostać wznowione w najbliższym czasie, ale różnie bywa.

Pomiędzy Pakistanem a Iranem kursował pociąg Kweta – Zahedan. Był to jeden z najwolniejszych pociągów świata. Na pokonanie 732 kilometrów potrzebował ponad 33 godzin, a w składzie nie ma wagonów z miejscami do leżenia i wagonów sypialnych. Podczas powodzi w 2022 roku część trasy została podmyta, w związku z czym należy sprawdzić samodzielnie, czy pociąg już kursuje.

Kolej w Pakistanie

Pociąg Thar Express na stacji Mirpukhas (fot. dreamstime.com)

Koleje aglomeracyjne

Na obszarze Pakistanu funkcjonują przynajmniej dwie koleje aglomeracyjne, aczkolwiek w przyszłości sytuacja może się zmienić.

Karachi Circular Line – w listopadzie 2020 roku otwarto pierwszy odcinek odbudowanej kolei okrężnej w Karaczi. Odcinek o długości 14 kilometrów łączy dworzec główny w Karaczi ze stacją Orangi. Linia została zamknięta w 1999 roku z powodu strat finansowych i złego stanu torów. Według zapowiedzi odbudowa miała się zakończyć do końca 2023 roku, ale może się wydłużyć o kilka lat.

Kolej aglomeracyjna w Lahore – w 2020 roku oddano do użytku pierwszą linię kolei aglomeracyjnej w Lahore. Linia prowadzi ze stacji Lahore Central do Ali Town (27,1 km). Na odcinku 25,4 kilometrów linia została poprowadzona nad ziemią, 1,7 km biegnie pod ziemią. Planowane jest wybudowanie linii niebieskiej (24 km) oraz linii łączącej dworzec główny z lotniskiem. Trasa obsługiwana jest przez nowe składy produkcji chińskiej.

Pakistan pociąg

Pakistański pociąg zestawiony z nowych wagonów na dworcu w Lahore (fot. dreamstime.com)

Khyber Pass Railway

Khyber Pass Railway to nazwa linii kolejowej przez Przełęcz Chajberską, budowanej przez Brytyjczyków w latach 1905-1907. Linia obecnie biegnie z Peszawaru do Landi Kotal. Dawniej kończyła się w Landi Khana – 3 kilometry od granicy z Afganistanem. Brytyjczycy chcieli wybudować linię kolejową z Peszawaru do Kabulu, ale afgańscy królowie byli zagorzałymi przeciwnikami kolei i już w 1932 roku odcinek Landi Kotal – Landi Khana został wyłączony z użytku.

Khyber Pass Railway liczy 58 kilometrów i uważana jest za jedną z najpiękniejszych linii kolejowych świata. Na trasie linii są 43 tunele oraz 92 wiadukty i mosty. Tory prowadzą też przez pas startowy lotniska międzynarodowego w Peszawarze.

Koleje Pakistanu przez długi czas organizowały wycieczki pociągami retro zestawionymi z parowozu i wagonów retro dla zamożnych turystów.

Obecnie linia jest nieużywana – potężne monsuny w 2006 roku zniszczyły część linii, do dziś nie zrealizowano planów odbudowy, choć co jakiś czas pojawiają się informacje o możliwości odbudowy linii i utworzenia połączenia kolejowego z Afganistanem. Plany zostały ponownie przekreślone w 2022 roku z powodu zniszczeń wywołanych przez powódź.

Ghora Tram

Jedną z atrakcji kolejowych Pakistanu był (lub jest) tramwaj konny w małej wsi Gangapur. Tramwaj konny w stylu retro kursuje od 1898 roku i łączy wieś z najbliższą stacją kolejową – Buchiana. Długość trasy wynosi około 3 kilometry. Z powodów finansowych po stu latach kursowania wydawało się, że tramwaj konny zakończył działalność, ale być może nadal kursuje.

Pakistan kolej

Dworzec kolejowy Bahawalpur (fot. dreamstime.com)

%d bloggers like this: