Linia kolejowa Bydgoszcz – Piła wykorzystywana jest przez pociągi osobowe i pociągi pospieszne. Prędkość szlakowa przyzwoita, miejscami ładne krajobrazy, natomiast z podróży tą linią zapamiętałem głównie rozpadające się dworce kolejowe.
Zobacz również:
Pociągiem po województwie kujawsko-pomorskim – co zwiedzić i zobaczyć
Strona główna —> Pociągiem po Polsce
Linia kolejowa Bydgoszcz – Piła – wybrane stacje:
Bydgoszcz Główna – ważny węzeł kolejowy i jedna z największych polskich stacji kolejowych. Dworzec kolejowy położony 10-15 minut piechotą od najważniejszych atrakcji Bydgoszczy, ale trzeba przejść przez nieciekawą i niebezpieczną (po zmroku dzielnicę). W centrum Bydgoszczy należy zobaczyć Wyspę Młyńską, tzw. Bydgoską Wenecję – kamienice położone nad Młynówką, Operę, bulwary nad Brdą oraz położony nad tą rzeką budynek Poczty Polskiej, kilka kościołów, ewentualnie Muzeum Historii Brudu i Mydła. Tzw. Exploseum – szeroko reklamowana nowa atrakcja turystyczna leży około 7 kilometrów od centrum miasta. Osobiście podobało mi się centrum, architektura, ale poza centrum nie czułem się bezpiecznie.
Inne atrakcje:
- Myślęcinek – park kultury i wypoczynku na przedmieściach Bydgoszczy z niewielkim ogrodem zoologicznym, ogrodem botanicznym, polem golfowym, a nawet stokiem narciarskim. Dawniej kursowała tu także kolej parkowa. (6 km od dworca Bydgoszcz Główna)
- Exploseum – muzeum II wojny światowej utworzone w budynkach niemieckiej fabryki materiałów wybuchowych. Zwiedzającym udostępniono także tunele. Jedna z najnowszych atrakcji turystycznych, szeroko promowana we wpisach sponsorowanych na blogach komercyjnych (8 km)
Bydgoszcz Zachód – przystanek kolejowy w dzielnicy Czyżkówko. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu.
Bydgoszcz Osowa Góra – najbardziej wysunięty na zachód dworzec kolejowy w Bydgoszczy, położony w pobliżu dzielnicy przemysłowej.
Pawłówek – przystanek kolejowy na pograniczu wsi Pawłówek i Kruszyn. Kilometr od przystanku Owczy Most, z którego widać połączenie kanałów Bydgoskiego i Górnonoteckiego. We wsi Kruszyn schrony bojowe (2-3 km od stacji) oraz kościół pw. Świętego Kazimierza Królewicza (1 km od stacji).
Zielonczyn – stacja kolejowa. Niedaleko stacji zaczynają się rezerwaty przyrody.
Ślesin – warto zobaczyć drewniany kościół pw. św. Mikołaja.
Nakło nad Notecią – małe miasto, moim zdaniem ani szczególnie ładne, ani brzydkie. W centrum kościół pw. św. Stanisława, pojedyncze zabytkowe budynki, dla bogatych przystań nad Notecią. W pobliskim Paterku (3 km od stacji) prywatne muzeum zabytkowych autobusów.
Za stacją Jadwiżyn rozpoczyna się województwo wielkopolskie.
Anieliny – brak atrakcji turystycznych w pobliżu.
Samostrzel – we wsi o tej samej nazwie co stacja kościółek pw. św. Stanisława Kostki.
Wyrzysk Osiek – można zobaczyć Muzeum Kultury Ludowej.
Krostkowo – zabytkowy kościół św. Mikołaja i bł. Biskupa Michała Kozala z drewnianą dzwonnicą.
Białośliwie – miejscowość znana z kursującej nieregularnie kolejki wąskotorowej; można też zobaczyć kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa z lat 1927-1929.
Miasteczko Krajeńskie – wieś licząca około 1,1 tys. mieszkańców. Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, w sąsiednim Brzostowie kaplica rodziny Rosenau. 6 km od stacji, w miejscowości Grabówno kościół pw. św. Antoniego z Padwy.
Kaczory – mały wiejski kościół pw. św. Andrzeja Boboli. Za miejscowością rozpościera się rezerwat przyrody Torfowisko Kaczory
Piła Główna – średniej wielkości miasto, dawna stolica województwa, ważny węzeł kolejowy. Niemal cała zabytkowa zabudowa Piły została zniszczona podczas II wojny światowej, więc dominują blokowiska. Najważniejsze atrakcje turystyczne to zabytkowy dworzec Piła Główna, Muzeum Okręgowe Stanisława Staszica, kościół pw. Stanisława Kostki, kościół św. Rodziny; z nowszych atrakcji Pilskie Muzeum Wojskowe.
Piła Główna – dworzec kolejowy
Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂