Kolej na Podróż

Linia kolejowa Lublin – Dęblin – co zobaczyć (pociąg + rower)

Opisywana w artykule linia kolejowa Lublin – Dęblin to fragment linii kolejowej nr 7 Warszawa – Dorohusk, przy czym ze względu na potrzeby artykułu i turystów jako stację początkową przyjąłem Lublin Główny. Linia zelektryfikowana, wybudowana w 1877 roku. Od 2016 roku trwa remont linii – między innymi budowa drugiego toru, remonty dworców, peronów i wymiana torów oraz wzmocnienie nasypu. Remont linii na odcinku Lublin – Dęblin powinien skończyć się w trzecim kwartale 2020 roku, a remont całej linii Warszawa – Dorohusk w 2023 roku. Odległość pomiędzy stacjami Lublin Główny a Dęblin to 72 kilometry.

Powiązane artykuły:

Pociągiem po województwie lubelskim – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach położonych wzdłuż linii kolejowych w województwie lubelskim.

Linia kolejowa Lublin – Dęblin – stacje:

Lublin Główny – główny dworzec kolejowy w Lublinie. Położony około 2 kilometry od Śródmieścia z licznymi zabytkami. Stolica województwa lubelskiego; ważny węzeł kolejowy; ośrodek przemysłowy i akademicki. Miasto reklamowane na wszystkich możliwych blogach komercyjnych; bardzo wysokie ceny noclegów. Z atrakcji w pobliżu dworca kolejowego należy wymienić kościół pw. św. Michała Archanioła.

Najważniejsze zabytki i atrakcje w centrum miasta:

– Brama Krakowska
– Zamek Lubelski
– Wieża Trynitarska
– Archikatedra św. Jana Chrzciciela
– Rynek
– Muzeum Zakładu Historii Farmacji
– Brama Grodzka
– Sobór Przemienienia Pańskiego
– kościół pw. Świętego Ducha

Lublin Zachodni – w pobliżu przystanku osiedle oraz rezerwat przyrody – popularne miejsce spacerów mieszkańców Lublina.

Stasin Polny – w okolicach stacji tereny spacerowe – wspomniany już rezerwat przyrody, wąwóz, lasy itp.

Motycz – niedaleko stacji źródło św. Wojciecha, uważane za cudowne źródełko. We wsi Konopnica (2,5 km na wschód od stacji) kościół pw. Wniebowzięcia NMP z początku XX wieku.

Motycz Leśny – w zasadzie w pobliżu stacji nie ma atrakcji turystycznych. W miejscowości stał kiedyś zabytkowy drewniany kościół, który został podpalony w 1994 roku przez młodych uciekinierów – podopiecznych Katolickiego Ośrodka Resocjalizacji i Wychowania Młodzieży w Bielsku-Białej, którym nie podobał się rygor panujący w Domu Zakonnym w Łabuniach, dokąd przyjechali na zajęcia terapeutyczne. W miejscu spalonej świątyni wybudowano nowy kościół.

Miłocin – 4,5 kilometra na północ od stacji pałac w Tomaszowicach z 1863 roku. 6 kilometrów na północ od stacji dwór w Moszenkach. 5 kilometrów na południe od stacji neoklasycystyczny Dwór Świeżawskich we wsi Palikije. 8 kilometrów na południe od stacji wieś Wojciechów – drewniany kościół pw. św. Teodora, Wieża Ariańska, prywatny zwierzyniec, park edukacyjny Owadolandia.

Sadurki – zabytkowy drewniany dworzec kolejowy.

Czesławice – 5 kilometrów na północ od stacji niszczejący dwór w Ługowie. 10 kilometrów na północ od stacji pałac w Garbowie – w tej samej miejscowości ruiny kościoła ruiny kościoła pw. św. Wojciecha, neogotycki kościół Przemienienia Pańskiego z lat 1908-1912 oraz dzwon z 1512 roku. 7 kilometrów na południe od stacji wąwóz i tereny spacerowe w Nowym Gaju.

Nałęczów – dworzec kolejowy w kolonii Drzewce, 4 kilometry od centrum Nałęczowa. Obok nieczynna stacja kolei wąskotorowej, która dawniej rozpoczynała i kończyła tu bieg, a obecnie kursuje tylko na odcinku Karczmiska – Opole Lubelskie. Nałęczów to popularne uzdrowisko; można zobaczyć zabytkowe wille, Park Zdrojowy oraz Muzea – Bolesława Prusa i Stefana Żeromskiego.

Łopatki – 5 kilometrów na południe Wąwolnica – cel pielgrzymek; pielgrzymi przybywają do Wąwolnicy, aby zobaczyć cudowną figurkę Matki Boskiej w kaplicy na miejscu rozebranego kościoła. Obok okazała bazylika Mniejsza Matki Boskiej Kębelskiej. Przez Wąwolnicę przebiega także nieczynna część Nadwiślańskiej Kolei Wąskotorowej. Dwa kilometry za Wąwolnicą, w miejscowości Kębło, kapliczka w miejscu objawienia Matki Boskiej. Do Wąwolnicy i Kębła dojdziemy także z dworca w Nałęczowie, jak i z centrum uzdrowiska (6-8 km).

Klementowice – we wsi kościół pw. św. Klemensa i św. Małgorzaty z lat 1916-1927. 2 kilometry na południe od stacji wiatrak holenderski. 6 kilometrów na północ od stacji kościół pw. Narodzenia NMP i Św. Michała Archanioła w Kurowie.

Pożóg – 2 kilometry na północ od stacji zabytkowy kościół pw. św. Anny w Końskowoli.

Puławy – stacja na peryferiach Puław. Opuszczony, bardzo ładny drewniany budynek dworca kolejowego z 1877 roku (prawdopodobnie zostanie wyburzony). 3 kilometry od stacji dzielnica Włostowica – warto zobaczyć kościół św. Józefa (1726-1728), zabytkowy Cmentarz Włostowicki, a także Pałac Marynki na pograniczu dzielnicy i centrum Puław.

Puławy Miasto – dworzec otwarty w 2016 roku, podobny do systemowego, położony 2 kilometry od najciekawszych atrakcji w centrum miasta. Warto zobaczyć między innymi kompleks pałacowo-parkowy z wspomnianym już wcześniej Pałacem Marynki, a także innymi zabytkami i atrakcjami, między innymi Pałacem Czartoryskich, Świątynią Sybilli, Domkiem Gotyckim, czy kościołem Wniebowzięcia NMP. W centrum Puław można się przesiąść do busa i dojechać do Kazimierza Dolnego w około 20 minut.

Puławy Chemia – przystanek kolejowy przy zakładach azotowych.

Puławy Azoty – druga ze stacji w pobliżu zakładów azotowych. Brak atrakcji turytycznych.

Gołąb – pod koniec 2019 roku przystanek przeniesiony w nowe miejsce. W starej lokalizacji drewniany dworzec kolejowy. Centrum wsi położone 3 kilometry na południe od stacji, warto zobaczyć renesansowy kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, św. Floriana i św. Katarzyny z lat 1626-1634 oraz stojący tuż obok Domek Loretański.

Skoki-Borowa – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Dęblin – miasto (16 tys. mieszkańców); baza sił powietrznych, węzeł kolejowy. W Dęblinie warto zobaczyć Muzeum Sił Powietrznych, pozostałości Twierdzy Dęblin, cmentarz wojenny, drewniany kościół pw. Chrystusa Miłosiernego oraz zespół pałacowo-parkowy położony 5 kilometrów od centrum miasta (rektorat Akademii Lotniczej).