Linia kolejowa Poznań – Kutno to fragment linii kolejowej nr 3 Kunowice – Warszawa i międzynarodowej linii kolejowej E20 Berlin – Moskwa. Opisywany fragment biegnie głównie przez obszar województwa wielkopolskiego, kończy się w województwie łódzkim. Linia remontowana w ostatnich latach. Na trasie kursują pociągi regionalne (głównie Koleje Wielkopolskie), pociągi pospieszne i EIC. W przypadku pociągów EIC niemal na całej długości linii przejazd z prędkością 120-160 km/h. Linia atrakcyjna pod względem turystycznym, choć do niektórych atrakcji trzeba dojechać rowerem lub dojść pieszo.
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa wielkopolskiego.
Linia kolejowa Poznań – Kutno – stacje:
Poznań Główny – duży dworzec kolejowy połączony z galerią handlową i dworcem autobusowym. Ważny węzeł przesiadkowy. Z dworca kolejowego do Starego Rynku idzie się 10-15 minut, po drodze przechodzimy przez Stary Browar, a później podążamy deptakiem – ulicą Półwiejską. Można również w niecałe 10 minut dojść do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dalej w stronę Starego Rynku udać się ulicą Święty Marcin. Bardzo dobre położenie, bliskość centrum miasta i najważniejszych zabytków, natomiast sam dworzec jest taki sobie – moim zdaniem przerost formy nad treścią. Poznań zdecydowanie warto zwiedzić.
Poznań Garbary – dworzec systemowy, blisko bardzo ładny park Cytadela – doskonały na długie spacery, z Muzeum Uzbrojenia, Muzeum Armii Poznań, cmentarzami wojskowymi oraz rosarium. Z dworca idzie się około kilometr do Ostrowa Tumskiego i centrum Poznania.
Poznań Wschód – perony dworca wyremontowane, budynek straszy od lat. Nieciekawe miejsce.
Poznań Antoninek – niedaleko stacji tereny spacerowe, dwa kilometry do ogrodu zoologicznego.
Swarzędz – bardzo ładny budynek dworca kolejowego. Miasto przemysłowe znane z fabryki mebli. Blisko centrum Jezioro Swarzędzkie – popularne miejsce spacerów i wycieczek rowerowych; w lecie dostępna niewielka plaża. Można także zobaczyć kościół pw. św. Marcina z 1638 roku. 8 kilometrów na południe od stacji kościół pw. Narodzenia NMP w Tulcach.
Paczkowo – we wsi Siekierki Wielkie (2 km na południe od stacji) drewniany kościół pw. św. Jadwigi.
Kostrzyn Wielkopolski – stacja kolejowa w liczącym niecałe 10 tysięcy mieszkańców Kostrzynie. Można zobaczyć przeciętny rynek i kościół pw. św. Piotra i Pawła z zabytkową, odrestaurowaną dzwonnicą.
Gułtowy – 2 kilometry na północny zachód od stacji Pałac Krzyckich we wsi Siedlec (własność prywatna; niedostępny dla turystów). W tej samej wsi można zobaczyć malowniczo położony kościół pw. św. Mikołaja. W położonej 2,5 kilometra na południe od stacji wsi Gułtowy pałac zaadaptowany na restaurację i szachulcowy kościół pw. św. Kazimierza z lat 1737-1738. 2 kilometry na północny wschód od stacji Ogród Botaniczny „Elżbietówka” w Brzeźnie. 5 kilometrów na południowy zachód od stacji pałacyk w Drzązgowie (zamieszkały).
Nekla – miasteczko (niecałe 4 tys. mieszkańców). Do zobaczenia kościół pw. św. Andrzeja Apostoła z lat 1899-1901 i zespół dworski. 5 kilometrów na południe od stacji ruiny pałacu i zabytkowy młyn w Dzierżnicy. 6,5 kilometra na południe od stacji wieś Giecz – rezerwat archeologiczny Gród Piastowski, drewniany kościół pw. św. Jana Chrzciciela i Matki Bożej oraz murowany kościół pw. Św. Mikołaja i Najświętszej Maryi Panny. 11 kilometrów na południe od stacji drewniany kościół pw. św. Katarzyny w Bagrowie.
Podstolice – w centrum wsi (2 kilometry na południe od stacji) dwór zaadaptowany na obiekt noclegowy.
Września – miasto (ok. 30 tys. mieszkańców). Ładny rynek z zabytkowym ratuszem. Zabytki sakralne, w tym drewniany kościół Świętego Krzyża. Pałac na Opieszynie (sala bankietowa), za którym rozpościera się park miejski. Przy ulicy Kaliskiej postawiono parowóz Px48 z 1954 roku z dwoma wagonami upamiętniający Wrzesińską Kolej Dojazdową Września – Pyzdry.
Atrakcje w okolicy:
– 5 kilometrów na południowy wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Marcina w Kaczanowie.
– 11 kilometrów na południowy wschód od stacji drewniany kościół pw. św Andrzeja Apostoła w Nowej Wsi Królewskiej
– 18 kilometrów na południowy wschód od stacji dawna granica zaborów w Kołaczkowie
– 22 kilometry na południowy wschód od stacji Pyzdry – dawna stacja końcowa Wrzesińskiej Kolei Dojazdowej; interesujące miasteczko z ładną panoramą od strony Warty, Muzeum Regionalnym, kilkoma zabytkami sakralnymi oraz dawnym dworcem kolei wąskotorowej, zaadaptowanym do innych celów.
Gutowo Wielkopolskie – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Otoczna – 6 kilometrów na południe od stacji kościół pw. św. Apostołow Filipa i Jakuba w Gozdowie. 4 kilometry na północ od stacji kościół pw. św. Urszuli w Szemborowie.
Wólka – kilometr na północ od stacji drewniany kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej w Stawie. 6 kilometrów na północ od stacji kościół pw. św. Marii i Magdaleny w Brudzewie.
Strzałkowo – małe miasto (ok. 5,3 tys. mieszkańców). Można zobaczyć kościół św. Doroty z 1934 roku. W pobliżu cmentarz jeńców wojennych i osób internowanych. 4 kilometry na południe od stacji niszczejący pałacyk w Paruszewie. 7 kilometrów na południe od stacji drewniany kościół pw. św. Małgorzaty w Graboszewie.
Słupca – miasto (ok. 14 tys. mieszkańców). Warto zobaczyć drewniany kościół pw. św. Wawrzyńca, inne atrakcje to kościół pw. św. Wawrzyńca i Rynek. Charakterystyczny budynek dworca kolejowego wymaga remontu. Na północy miasta Jezioro Słupeckie z czynnym sezonowo kąpieliskiem oraz pozostałościami dawnego grodziska na wyspie.
Atrakcje w okolicy:
– 5 kilometrów na północny wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Bartłomieja w Koszutach Małych.
– 10 kilometrów na południe od stacji Dom Pracy Twórczej Uniwersytetu im. Adama Mickiewiczu w pałacu we wsi Ciążeń.
– 10 kilometrów na południowy wschód od stacji piękne opactwo cystersów w Lądzie. Za Lądem Nadwarciański Park Krajobrazowy.
– 13 kilometrów na południowy wschód stacji Zagórów – kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła oraz kościół ewangelicki.
Cienin – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Cienin Kościelny – blisko stacji kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej z połowy XVIII wieku.
Spławie – dwa kilometry na południe od przystanku położone jest miasteczko Golina (ok. 3 tys. mieszkańców). Zabytki to dworek z parkiem i drewniany kościół pw. św. Jakuba Apostoła z 1765 roku.
Kawnice – jedyny zabytek we wsi to kościół pw. Matki Bożej Pocieszenia.
Konin Zachód – przystanek kolejowy w nieciekawej okolicy. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu.
Konin – dawne miasto wojewódzkie rozpościerające się na dużej powierzchni. Nieduże centrum miasta z kilkoma interesującymi zabytkami położone jest około 3 kilometry na południe od dworca kolejowego. Najważniejsze zabytki to ratusz, dawna synagoga, kościół pw. św. Bartłomieja i Słup Koniński – najstarszy znak drogowy w Europie Środkowo-Wschodniej. W dzielnicy Gosławice (8 km na północ od stacji) Muzeum Okręgowe.
Atrakcje w okolicy:
8 kilometrów na południe od stacji kościół św. Piotra i Pawła w Starym Mieście.
14 kilometrów na północny wschód od stacji Sanktuarium w Licheniu.
10 kilometrów na północny zachód od stacji klasztor Eremitów Kamedułów w Bieniszewie.
Kramsk – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Budki Nowe – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Koło – wyremontowany dworzec kolejowy. Nieduże centrum miasta oddalone o 3 kilometry od dworca; 5 kilometrów od dworca ruiny zamku w Kole. Oprócz ruin zamku kościoły i Muzeum Technik Ceramicznych. Niebezpieczna okolica dworca kolejowego. 8,5 km na południe od stacji drewniany kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Białkowie Kościelnym. 8 kilometrów na północ od stacji kościół pw. św. Jakuba we Wrzący Wielkiej.
Barłogi – można zobaczyć kościół pw. św. Rocha. 3 kilometry na południowy zachód od stacji drewniany kościół pw. św. Mikołaja w Grzegorzewie. 7,5 kilometra na południowy wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła w Umieniu. 4,5 kilometra na północny wschód od stacji ruiny zamku w Borysławicach Zamkowych; dwa kilometry dalej drewniany kościół w Borysławicach Kościelnych.
Kłodawa – bardzo zaniedbana stacja kolejowa położona 3 kilometry od centrum miasta. W centrum miasta godne uwagi zabytki to drewniany kościół p.w. św. Fabiana i Sebastiana i kościół Wniebowzięcia N.M.P.. Tyle samo z dworca idzie się do zabytkowej kopalni soli, która obecnie jest wizytówką miasta. 3 kilometry na południe od stacji pałacyk we wsi Krzywata (własność prywatna).
Turzynów – 3 kilometry na zachód od stacji kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Rdutowie. 3,5 kilometra na północ od stacji drewniany kościół kościół Podwyższenia Świętego Krzyża oraz pałacyk (prawdopodobnie własność prywatna) we wsi Chodów.
Pomiędzy stacjami Turzynów a Krzewie przebiega granica województw wielkopolskiego i łódzkiego
Krzewie – 2 kilometry na północ od stacji centrum Krośniewic; zabytki i atrakcje to zaniedbany pałac, kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, regionalne Muzeum im. J. Dunin-Borkowskiego oraz nieczynna linia Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej.
Nowe Kutnowskie – we wsi drewniany kościół pw. św. Floriana
Kutno – ważny węzeł kolejowy. Nieduże miasto z centrum położonym około kilometr od wyremontowanego dworca kolejowego. Najważniejsze miejsca to rynek i kościół pw. św. Wawrzyńca. Przy rynku czynne jest Muzeum Regionalne. Poza centrum Muzeum Bitwy nad Bzurą.
Kutno w pigułce
Linia kolejowa Toruń – Kutno – co zwiedzić i zobaczyć (pociąg + rower)
Linia kolejowa Kutno – Sierpc – co zwiedzić i zobaczyć (pociąg + rower)
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.