Linia kolejowa Poznań – Rawicz to biegnący niemal w całości po obszarze województwa wielkopolskiego fragment linii kolejowej nr 271 Poznań – Wrocław, która z kolei jest częścią międzynarodowej magistrali kolejowej E59. Przez ostatnie lata linia remontowana. Wymieniono wiele kilometrów torów, wyremontowano stacje, przebudowano przejazdy kolejowe. Pociągi mogą rozpędzić się do 160 kilometrów na godzinę. Wzdłuż linii znajduje się sporo interesujących miejsc.
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa wielkopolskiego.
Linia kolejowa Poznań – Rawicz – stacje:
Poznań Główny – duży dworzec kolejowy połączony z galerią handlową i dworcem autobusowym. Ważny węzeł przesiadkowy. Z dworca kolejowego do Starego Rynku idzie się 10-15 minut, po drodze przechodzimy przez Stary Browar, a później podążamy deptakiem – ulicą Półwiejską. Można również w niecałe 10 minut dojść do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dalej w stronę Starego Rynku udać się ulicą Święty Marcin. Bardzo dobre położenie, bliskość centrum miasta i najważniejszych zabytków, natomiast sam dworzec jest taki sobie – moim zdaniem przerost formy nad treścią. Poznań zdecydowanie warto zwiedzić.
Poznań Dębiec – stacja kolejowa, której budynek został pomalowany przez mieszkańców w 2012 roku w ramach akcji Dulux Let’s Colour – fasadę tworzy kolorowy mural.
Luboń – trzydziestotysięczne miasto bez większych atrakcji turystycznych, znane z zakładów chemicznych. Ewentualnie można zobaczyć Pomnik Siewcy z małym parkiem i pięć domów z ceramicznej cegły tuż przy wspomnianym pomniku tworzących tzw. „kolonię inżynierską” zbudowaną w latach (1909-1914). Dawniej atrakcją był most drogowo-kolejowy, przez który biegły tory bocznicy do zakładów chemicznych Luvena, ale kilka lat temu został rozebrany. O ile mi wiadomo tory nadal biegną na krótkim odcinku drogi.
Puszczykowo – zabytkowy drewniany dworzec z charakterystycznym zegarem. W budynku dworca mieści się restauracja o nazwie „Lokomotywa”. Dawne uzdrowisko i popularny cel wycieczek mieszkańców Poznania już w pierwszych latach XX wieku. Obecnie na terenie Puszczykowa znajdują się dwie stacje kolejowe. Najbliżej atrakcji położona jest następna stacja – Puszczykówko.
Puszczykówko – zabytkowy dworzec z początku XX wieku, wyremontowany w latach 2010-2011. Niedaleko dworca znajduje się Muzeum Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera z pamiątkami z podróży słynnego podróżnika. Dodatkowa ekspozycja w ogrodzie/parku – wśród eksponatów między innymi replika statku Santa Maria. Puszczykówko to doskonała baza wypadowa do wycieczek po Wielkopolskim Parku Narodowym. Można skorzystać ze spływów kajakowych po Warcie.
Atrakcje w okolicy:
– 4 kilometry na wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła i Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Rogalinku.
– 7 kilometrów na wschód od stacji zespół pałacowo-parkowy w Rogalinie, jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych województwa. W okolicy największe w Europie skupisko dębów szypułkowych – w celu ochrony drzew utworzono Rogaliński Park Krajobrazowy.
Mosina – dworzec kolejowy wpisany do rejestru zabytków. Sezonowa atrakcja to Mosińska Kolej Drezynowa kursująca w wybrane dni na części nieczynnej linii kolejowej Puszczykówko – Osowa Góra, przez malownicze tereny Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Drużyna Poznańska – w pobliskiej wsi Krosno (1,5 km od stacji) można zobaczyć kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej.
Iłowiec – wyremontowany dworzec kolejowy, wpisany do rejestru zabytków. Stacja leży na terenie wsi Pecna, pomiędzy wsiami Pecna a Konstantynowo. Wieś Iłówiec położona jest 2 kilometry na południe od stacji; znajduje się tam pałac niedostępny do zwiedzania oraz kościół pw. św Andrzeja Apostoła. W Grzybnie (4 km na wschód od stacji) ładna siedziba Zespołu Szkół Rolniczych w dawnym zespole folwarcznym.
Czempiń – rozpoczyna się tu nieczynna dla ruchu pasażerskiego linia kolejowa Czempiń – Śrem. Odcinek Śrem – Mieszków jest nieczynny. W Czempiniu można zobaczyć kościół pw. pw. Świętych Szymona i Judy, pw. Św. Michała Archanioła, cmentarz ewangelicki i pałac niedostępny dla zwiedzających. 2 kilometry na zachód od stacji ruina dworu w Piotrkowicach. 3 kilometry na północny zachód od stacji zabytkowy młyn parowy w Piechaninie; dwa kilometry na północ od Piechanina ruiny dworu w Srocku Wielkim.
Oborzyska Stare – 3 kilometry na północny zachód od stacji zabytkowy wiatrak typu „Koźlak” w Kawczynie.
Kościan – miasto (ok. 24 tys. mieszkańców), dawniej ważny węzeł kolejowy. Wyremontowany dworzec, ładny rynek z ratuszem pośrodku (urok psują samochody), kościół pw. Wniebowzięcia NMP. W drodze z dworca do centrum mijamy Wojewódzki Szpital Psychiatryczny i ładne wille. Na peryferiach miasta wieża ciśnień zaadaptowana na ścianę wspinaczkową i obserwatorium astronomiczne. Do Kościana w sezonie letnim dojeżdżają drezyny Grodziskiej Kolei Dojazdowej jeżdżącej okazyjnie po linii kolejowej Grodzisk Wielkopolski – Kościan.
Kościan – wrażenia z miasta
Kościan – dworzec kolejowy
Atrakcje w okolicy:
– 6 kilometrów na wschód od stacji kościół pw. św. Stanisława Kostki i zespół pałacowy w Racocie (obecnie ośrodek jeździecki).
– 10 kilometrów na wschód od stacji dworek i zabytkowa dzwonnica we wsi Choryń.
– 6 kilometrów na południowy wschód od stacji pałac w Nielęgowie odnowiony i zaadaptowany na obiekt gastronomiczny.
– 9 kilometrów na południowy wschód od stacji kościół pw. św. Barbary w Gryżynie; w pobliżu ruiny innego kościoła.
Przysieka Stara – przystanek kolejowy we wsi Widziszewo. 2 kilometry na wschód od przystanku zabytkowa kapliczka. 4,5 kilometra na południowy zachód od stacji kościół pw. św. Michała Archanioła z XIV wieku w Czaczu.
Stare Bojanowo – stacja początkowa Śmigielskiej Kolei Dojazdowej, kursującej obecnie tylko kilka razy w roku do rancza „Nowa Wieś”. 5 kilometrów na zachód od stacji miasteczko Śmigiel ze stylowym dworcem wspomnianej kolejki, kościołem pw. św. Stanisława Kostki, kościołem NMP Wniebowziętej oraz szachulcowym kościołem pw. św. Wita na cmentarzu. W oddalonej o 8 kilometrów na wschód od stacji miejscowości Wonieść kościół pw. św. Wawrzyńca i Jezioro Wonieskie – kilka kilometrów dalej plaża i przystań żeglarska. 4,5 km na wschód od stacji pałac Spławie – obecnie miejsce imprez okolicznościowych.
Górka Duchowna – we wsi Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia. We wsi Radomicko (2,5 km na zachód od stacji) kościół pw. św. Jana Chrzciciela.
Lipno Nowe – 3 km na wschód od stacji kościół pw. św. Mikołaja w Goniembicach.
Leszno – miasto w województwie wielkopolskim, dawna stolica województwa. Wyremontowany dworzec kolejowy, blisko dworca centrum z bardzo ładnym rynkiem, pośrodku którego stoi ratusz. Na mnie miasto wywarło dziwne wrażenie – z jednej strony ładne centrum, dużo zabytkowych budynków, z drugiej nudno i nigdy nie miałem ochoty pozostać w Lesznie na dłużej niż 2-3 godziny. Kilka interesujących miejsc w okolicach; do większości z nich dojedziemy autobusami komunikacji miejskiej.
Leszno – wrażenia z miasta
Linia kolejowa Leszno – Głogów – co zwiedzić i zobaczyć
Atrakcje w okolicy:
8 kilometrów na południowy wschód od centrum Leszna szachulcowy kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej z lat 1666-1668 we wsi Dąbcze.
8 kilometrów na południe od centrum miasta Rydzyna z pięknym zamkiem i ładnym rynkiem (do Rydzyny dojedziemy również pociągiem). Na granicy Rydzyny i wspomnianej wcześniej wsi Dąbcze znajduje się wiatrak-koźlak oraz zbiornik wodny z plażą czynną w sezonie letnim.
6 kilometrów na północ od centrum miasta ruiny pałacu w Gronówku.
8 kilometrów na północ od centrum miasta dwór w Wyciążkowie (własność prywatna).
10 kilometrów na północny wschód od miasta miejscowość Osieczna – zamek, w którym mieści się sanatorium, Jezioro Łoniewskie z wydzieloną plażą, Muzeum Młynarstwa i Rolnictwa przy wjeździe do miasteczka od strony Leszna, rynek, kościół pw. św. Trójcy i kościół pw. św. Walentego.
Rydzyna – 3 kilometry od przystanku kolejowego wspomniany wcześniej zamek/pałac i rynek w Rydzynie. Z dworca do centrum Rydzyny dojeżdża również autobus podmiejski z Leszna.
Kaczkowo – we wsi kościół pw. św. Marcina z 1674 roku, wielokrotnie przebudowywany.
Bojanowo – miasteczko (niecałe 3 tys. mieszkańców) znane z browaru. Można zobaczyć ryneczek, kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa oraz budynek szkoły rolniczej. Zaczyna się tu linia kolejowa Bojanowo – Góra, która ma zostać odbudowana, po czym planowane jest przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich.
Rawicz – przyjemne i ładne miasto. Wyremontowany dworzec kolejowy położony ponad kilometr od centrum; po drodze zwraca uwagę budynek Poczty Polskiej. Nieduże centrum z ładnym rynkiem i ratuszem, w którym mieści się Muzeum Ziemi Rawickiej. 6 kilometrów na wschód od stacji 4 kilometry od centrum Rawicza dzielnica Sarnowa – dawniej osobna miejscowość z ryneczkiem i kościołem pw. św. Andrzeja Apostoła z połowy XVIII wieku, odnowionym w 1948 roku.
Rawicz w jeden dzień – co zobaczyć
Linia kolejowa Wrocław – Rawicz – co zwiedzić i zobaczyć
Atrakcje w okolicy:
9 kilometrów na zachód od stacji ruiny pałacu w Wiklinie.
12 kilometrów na zachód od stacji ruiny zamku, kościół pw. Niepokalanego Serca NMP i ryneczek w Wąsoszu.
10 kilometrów na wschód od stacji Miejska Górka – rynek, klasztor Franciszkanów, kościół pw. Św. Mikołaja oraz czekający na zawalenie się drewniany kościół ewangelicki.
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.