Linia kolejowa Warszawa – Skierniewice łączy województwo mazowieckie z województwem łódzkim i jest fragmentem linii kolejowej Warszawa – Łódź. Po linii kursują pociągi osobowe Kolei Mazowieckich Warszawa – Skierniewice (kursują również w relacjach skróconych), weekendowe pociągi Łódź – Warszawa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, pociągi InterREGIO firmy Polregio oraz pociągi pospieszne PKP Intercity. Linia w ostatnich latach remontowana.
Zobacz również:
Pociągiem po Mazowszu – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach położonych przy liniach kolejowych województwa mazowieckiego.
Linia kolejowa Warszawa – Skierniewice – wybrane stacje
Warszawa Wschodnia – stacja kolejowa na granicy dzielnic Praga-Północ i Praga-Południe; druga pod względem wielkości w Warszawie. Dworzec podzielony na część podmiejską i dalekobieżną. Kilometr na północ od stacji Muzeum Warszawskiej Pragi, pół kilometra dalej stacja kolejowa Warszawa Wileńska, katedra św. Marii Magdaleny i atrakcje Pragi-Północ. Niecały kilometr od strony wyjścia z dworca podmiejskiego Muzeum Neonów, kilometr od stacji Park Skaryszewski. Ogólnie nieciekawa okolica, nigdy nie czułem się tam bezpiecznie.
Warszawa Wschodnia – dworzec kolejowy (podstawowe informacje)
Warszawa w jeden dzień – podstawowy przewodnik
Warszawa Stadion – stacja kolejowa zlokalizowana przy Stadionie Narodowym. Możliwość przesiadki na metro.
Warszawa Stadion – dworzec kolejowy
Pomiędzy stacjami Warszawa Stadion a Warszawa Powiśle pociąg przejeżdża przez Most Średnicowy – z okien pociągu widać ładną panoramę centrum Warszawy.
Warszawa Powiśle – niewielka stacja kolejowa w centrum Warszawy. Sto metrów do ulicy Nowy Świat, po drugiej stronie Alei Jerozolimskich Muzeum Narodowe oraz Muzeum Wojska Polskiego.
Warszawa Śródmieście PKP – podziemny dworzec kolejowy dla pociągów podmiejskich tuż przy Pałacu Kultury i Nauki – możliwe przejście na Dworzec Centralny bez wychodzenia na powierzchnię.
Warszawa Ochota – przystanek kolejowy w Warszawie. W pobliżu Muzeum Kolejnictwa Stacja Muzeum oraz Muzeum Woli.
Warszawa Zachodnia – wyremontowany dworzec kolejowy położony w sąsiedztwie dworca autobusowego, na którym zatrzymuje się większość autobusów dalekobieżnych i międzynarodowych. W pobliżu dworca Wolskie Rotundy i Muzeum Gazownictwa.
Warszawa Zachodnia – podstawowy informator
Warszawa Włochy – przystanek kolejowy w dzielnicy Włochy. Tuż przy stacji Willa Jasny Dom, w której piwnicach więziono przeciwników władzy ludowej – obecnie muzeum historii dzielnicy. Niecały kilometr od przystanku ujęcie wody oligoceńskiej, półtora kilometera od przystanku pozostałości fortu.
Warszawa Ursus – blisko przystanku ruiny fabryki Ursus (w trakcie lektury artykułu mogą być już wyburzone).
Warszawa Ursus-Niedźwiadek – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Piastów – miasto-sypialnia Warszawy (ponad 22 tys. mieszkańców). Wyremontowany dworzec kolejowy; zabudowa współczesna.
Pruszków – miasto średniej wielkości (ponad 60 tys. mieszkańców); również dominuje zabudowa współczesna. Wyremontowany dworzec kolejowy, Pałac Potulickich z parkiem (w pałacu mieści się Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego), kościół św. Kazimierza – współczesny, stylizowany na zabytkowy. Muzeum Dulag 121 poświęcone obozowi przejściowemu w czasie drugiej wojny światowej. W dzielnicy Żbików z zewnątrz warto zobaczyć kościół Niepokalanego Poczęcia NMP. W Tworkach szpital psychiatryczny i cmentarz szpitalny. 2 kilometry od centrum Pruszkowa pałac, kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła i cmentarz wojenny w Pęcicach.
Parzniew – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Brwinów – pojedyncze zabytkowe budynki. Z okien pociągu zawsze widziałem towarzystwo z alkoholem w centrum miasta.
Milanówek – nieduże miasto (16 tys. mieszkańców). Znane z zabytkowych willi w różnych częściach miasta.
Grodzisk Mazowiecki – zabytkowy wyremontowany dworzec kolejowy i końcowa stacja Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Zabudowa współczesna, wśród bloków warto zwrócić uwagę na kościół św. Anny i wille w centrum miasta (większość w opłakanym stanie).
Grodzisk Mazowiecki – dworzec kolejowy
Grodzisk Mazowiecki – wrażenia z miasta
Grodzisk Mazowiecki Radońska – stacja WKD
Atrakcje w okolicy:
– 4 km na południe od centrum miasta dawny dwór A. Chełmońskiego we wsi Adamowizna (w rękach prywatnych).
– 5 km na południe od centrum miasta odrestaurowany dwór Radonie we wsi o tej samej nazwie (w rękach prywatnych).
Jaktorów – jedyna atrakcja turystyczna to „Pomnik Ostatniego Tura”, a właściwie ostatniej turzycy, która padła w 1627 roku w okolicach Jaktorowa.
Międzyborów – w pobliżu tzw. Wydmy Międzyborowskie – ścieżka edukacyjna.
Żyrardów – interesujące pod względem architektonicznym czterdziestotysięczne miasto – dawny ośrodek przemysłu włókienniczego. Zabytkowy dworzec kolejowy, budynki przypominające śląskie familoki, Muzeum Mazowsza Zachodniego w Pałacu Dittricha, budynek Urzędu Miasta, kościół pw. Matki Bożej Pocieszenia, kościół Wniebowstąpienia Pańskiego, Muzeum Lniarstwa. Miasto zdecydowanie warte odwiedzenia, jednak nie czułem się bezpiecznie nawet w środku dnia.
Żyrardów – podstawowy przewodnik
Żyrardów – dworzec kolejowy
Sucha Żyrardowska – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Jesionka – niedaleko stacji rezerwat przyrody Puszcza Mariańska.
Radziwiłłów Mazowiecki – bardzo ładny zabytkowy dworzec kolejowy. Warto też zobaczyć kościół pw. św. Antoniego z Padwy.
Pomiędzy stacjami Radziwiłłów Mazowiecki a Skierniewice Rawka przebiega granica województw mazowieckiego i łódzkiego.
Skierniewice Rawka – przystanek kolejowy w Skierniewicach, na osiedlu Rawka. Blisko do Bolimowskiego Parku Krajobrazowego.
Skierniewice – miasto liczące niecałe 50 tys. mieszkańców, z czego większość dojeżdża do pracy w Warszawie lub Łodzi. Piękny dworzec kolejowy, w pobliżu dworca zabytkowa parowozownia i wieża ciśnień, ewentualnie Willa Aleksandria. Do centrum idzie się około 10 minut – warto zobaczyć rynek, kościoły św. Jakuba Apostoła i św. Stanisława, Park Miejski, Pałac Prymasowski, charakterystyczną bramę parkową, budynek Starostwa Powiatowego, cmentarz żydowski.
Skierniewice w jeden dzień – podstawowy przewodnik
Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂