Kolej na Podróż

Linia kolejowa Wrocław – Ostrów Wielkopolski – co zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa Wrocław – Ostrów Wielkopolski biegnie po obszarze województw dolnośląskiego i wielkopolskiego. Łączy dwa ważne węzły kolejowe. Trasa pociągów do Oleśnicy pokrywa się z trasą pociągów Wrocław – Kluczbork, natomiast do Grabowna Wielkiego z trasą pociągów Wrocław – Krotoszyn. Po linii kursują pociągi REGIO Wrocław – Łódź firmy Polregio oraz pociągi pospieszne z Wrocławia do Łodzi i dalej do Warszawy oraz Białegostoku.

Powiązane artykuły:

Pociągiem po Dolnym Śląsku – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa dolnośląskiego.

Linia kolejowa Wrocław – Ostrów Wielkopolski – stacje:

Wrocław Główny – dworzec główny we Wrocławiu położony w centrum miasta, 10 minut na piechotę od Rynku. Zabytkowy, bardzo ładny dworzec, naprzeciwko nowy dworzec autobusowy połączony z galerią handlową. W centrum Wrocławia i w okolicach dworca znajdziemy mnóstwo zabytków i atrakcji turystycznych, co wymagałoby napisania kilku dodatkowych artykułów.

Wrocław Główny – podstawowe informacje

Wrocław Mikołajów – pół kilometra od stacji rzeźba „Pociąg do nieba” przedstawiająca parowóz na torach zwrócony w kierunku nieba. Tuż obok Muzeum Współczesne z wystawami sztuki współczesnej – lepszą opinię niż muzeum zbiera kawiarnia na dachu budynku w oszklonej rotundzie; dostępny jest taras na zewnątrz, skąd można podziwiać panoramę okolicy.

Wrocław Nadodrze – piękny, ale bardzo zaniedbany zabytkowy dworzec kolejowy. Blisko dworca kościół św. Bonifacego – przy kościele pomnik dawnej kolejki wąskotorowej. Kilometr od dworca znajdują się reklamowane na komercyjnych blogach i portalach podróżniczych tzw. „Kolorowe podwórka”. Niedaleko podwórek klasztor Karmelitów Bosych i Sanktuarium Matki Bożej Miłosierdzia.

Wrocław Sołtysowice – półtora kilometra od stacji dawny fort, blisko fortu pozostałości po dawnym moście kolejowym.

Wrocław Psie Pole – stacja kolejowa w dzielnicy Wrocławia, która dawniej była osobnym miasteczkiem. Można zobaczyć rynek, rzeźby psów, kościół pw. św. Jakuba i Krzysztofa.

Długołęka – zabytkowy budynek dworca kolejowego. Na południe od stacji zabytkowy kościół pw. św. Michała Archanioła, w sąsiednim Kamieniu (3 km na południe od stacji) remontowany pałac. 2 kilometry na północ od stacji pałac we wsi Szczodre; w tej samej wsi rzeźba tzw. Ropucha nad stawem. W leżącym obok tej wsi Domaszczynie zameczek myśliwski, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego oraz stary cmentarz niemiecki.

Borowa Oleśnicka – stacja kolejowa we wsi Borowa. Blisko stacji Pałac Jabłonowskich (własność prywatna) oraz kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski. W położonym 3,5 km na północ od stacji Stępinie kościół pw. Narodzenia NMP z XV wieku. 2 kilometry na południe od stacji okazała kaplica w Rakowie.

Oleśnica – miasto (niecałe 40 tys. mieszkańców); pomimo zniszczeń z 1945 roku zachowało się kilka interesujących zabytków. Dworzec kolejowy położony kilometr od centrum. Warto zobaczyć Zamek Książąt Oleśnickich z parkiem, bazylikę św. Jana, kościół pw. św. Trójcy, cerkiew Zaśnięcia NMP, pojedyncze zabytkowe budynki ukryte wśród współczesnej zabudowy (np. szkoły, dawne kasyno oficerskie).

Atrakcje w okolicy:

– 3 kilometry od centrum Oleśnicy popadający w ruinę pałac w Boguszycach.
– niedaleko Oleśnicy pałacyki w Boguszycach i Wyszogrodzie.
– kościół Matki Boskiej Tuchowskiej we wsi Cieśle (7 km od centrum Oleśnicy).

Oleśnica Rataje – przystanek kolejowy w Oleśnicy. Można dostać się do centrum, ale ze względu na brak podstawowej infrastruktury lepiej skorzystać z dworca głównego.

Dąbrowa Oleśnicka – 5 kilometrów od stacji kościół pw. MB Szkaplerznej we wsi Dobra. 4 kilometry na wschód od stacji szachulcowych kościół w. MB Nieustającej Pomocy w Boguszycach.

Dobroszyce – we wsi zamek zaadaptowany na hotel oraz neogotycki kościół pw. św. Jadwigi wzniesiony pod koniec XIX wieku. 8 kilometrów na wschód od stacji ruiny pałacu w Brzezince.

Grabowno Wielkie – węzeł kolejowy. Można zobaczyć kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej. 4,5 km na północ od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Grabownie Małym.

Twardogóra – miasteczko (ok 6,5 tys. mieszkańców). Wyremontowany budynek dworca; w położonym blisko stacji centrum zabytki sakralne – bazylika mniejsza pw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych, szachulcowy kościół pw. Świętej Trójcy i Matki Boskiej z 1879 roku, dobrze wygląda także rynek z ratuszem. Wizytówką miasteczka mógłby być równieć niszczejący pałac.

Atrakcje w okolicy:

4,5 kilometra na północny wschód od stacji, we wsi Goszcz, ruiny pałacu, tuż obok remontowany kościół ewangelicki. Można zobaczyć także kościół pw. Narodzenia Matki Bożej.
6 kilometrów na północny zachód od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Grabownie Małym.
3,5 kilometra na południe od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. św. Idziego z lat 1650-1660 w Chełstówku.
10 kilometrów na południowy wschód od stacji kościół pw. św. Apostoła Mateusza w Drołtowicach z ok. 1322 roku, później wielokrotnie przebudowywany.

Bukowina Sycowska – 5 kilometrów na południe od stacji drewniany kościół pw. św. Trójcy w Dziesławicach. 7 kilometrów na południowy zachód od stacji wspominany wyżej kościół w Drołtowicach.

Międzybórz Sycowski – stacja kolejowa w miasteczku Międzybórz (ok. 2,5 tys. mieszkańców). Można zobaczyć kościół pw. św. Józefa z przełomu XIX i XX wieku, kościół ewangelicki oraz dworek.

Pomiędzy stacjami Międzybórz Sycowski a Pawłów Wielkopolski przebiega granica województw dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Pawłów Wielkopolski – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Sośnie Ostrowskie – stacja kolejowa we wsi Sośnie. Na skraju wsi neogotycki kościół Narodzenia Najświętszej Marii Panny z 1895 roku; w sąsiedniej wsi Moja Wola popadający w ruinę pałac myśliwski. We wsi Kalkowskie (5 km na wschód od stacji) zabytkowy wiatrak typu paltrak.

Granowiec – we wsi kościół pw. św. Antoniego Padewskiego i św. Jadwigi.

Garki – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Odolanów – nieduże miasteczko (ok. 5 tys. mieszkańców). Centrum blisko dworca, można zobaczyć ratusz, kościół św. Marcina, dawny kościół ewangelicki oraz drewniany kościół cmentarny pw. św. Barbary. W miasteczku działa także Muzeum Regionalne.

Atrakcje w okolicy:

10 kilometrów na północny zachód od stacji miasteczko Sulmierzyce – kilka interesujących zabytków i atrakcji: drewniany ratusz, kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z 1879 roku, zabytkowy wiatrak typu koźlak, Muzeum Regionalne. W pobliżu wsi wczesnośredniowieczne grodzisko.

Tarchały Wielkie – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Topola-Osiedle – przystanek kolejowy na obrzeżach Ostrowa Wielkopolskiego. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Ostrów Wielkopolski – ważny węzeł kolejowy i średniej wielkości miasto. Miasto o dużym potencjale turystycznym, jednak zaniedbane. W drodze z dworca do rynku wyróżnia się budynek Poczty Polskiej. W okolicach rynku interesujące zabytki sakralne – kościół NMP Królowej Polski i konkatedra pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Na obrzeżach miasta zbiornik Piaski-Szczygliczka – popularne miejsce wypoczynku mieszkańców miasta i okolic w lecie.

Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

%d bloggers like this: