Kolej na Podróż

Najpiękniejsze linie kolejowe w Niemczech

Podróż pociągiem po Niemczech pozwala dotrzeć do wielu pięknych i interesujących miejsc. Dla miłośników kolei podróż pociągiem jest atrakcją samą w sobie, a celem podróży mogą być najpiękniejsze linie kolejowe w Niemczech. Przygotowałem listę najważniejszych list kolejowych w Niemczech o wyjątkowych walorach krajobrazowych. Oczywiście lista nie jest kompletna i w przyszłości pewnie zostanie poszerzona.

Najpiękniejsze linie kolejowe w Niemczech

1. Linia kolejowa Gera – Weischlitz

Linia kolejowa o długości 60 kilometrów biegnąca przez Turyngię i Saksonię. Pociąg przejeżdżą przez dolinę Białej Elstery. Rzeka przecina linię kolejową czternaście razy, a na dużej części trasy z okien pociągu można podziwiać pagórkowaty i zalesiony teren. Linia kolejowa biegnie pod Elstertalbrücke; wiaduktem kolejowym zbudowanym z około 12 milionów cegieł.

Z najważniejszych miast Gerą a Weischlitz należy wymienić Greiz (około 20 tysięcy mieszkańców) z niedużym centrum, Zamkiem Górnym i Zamkiem Dolnym. W centrum rozpościera się zadbany park miejski z Pałacem Letnim. Pociągi zatrzymują się także w Plauen (65 tysięcy mieszkanców), miasta znanego dawniej z przemysłu koronkarskiego i sukienniczego. Ładne centrum można podziwiać z wieży Bärensteinturm w parku miejskim, w mieście warto zobaczyż także Stary Ratusz, dwuwieżowy kościół św. Jana konsekrowany w 1122 roku, Muzeum Vogtlandu, Muzeum Koronki, Muzeum Obrony Przeciwlotniczej, czy dawną kopalnię. Dumą miasta jest także most na Elsterze z rozpiętością przęsła 90 metrów.

Pociągi Vogtlandbahn pokonują całą trasę w ciągu 70-75 minut. Z Weischlitz można kontynuować podróż do miasta Cheb w Czechach.

2. Kolej Doliny Łaby (Drezno – Bad Schandau)

Linia kolejowa doskonale znana pasażerom pociągów jadących z Berlina i Drezna do Pragi. Na trasie Drezno – Bad Schandau i dalej do czeskiego Děčína kursują również pociągi S-Bahn, które trasę Drezno – Bad Schandau (linia S1) pokonują w ciągu 45 minut. Niemal cały czas pociąg jedzie wzdłuż brzegów Łaby, a z okien widać piękne formacje skalne i zalesione wzgórza. Pasażerowie mogą dostrzec z pociągu słynny Most Bastei (Basteibrücke) – najbardziej znany punkt widokowy w okolicy.

W weekendy pociągi zapełniają się miejscowymi wycieczkowiczami zmierzającymi w góry – z większości przystanków i stacji kolejowych po drodze prowadzą szlaki turystyczne po malowniczych terenach Gór Połabskich.

Wzdłuż trasy pociągu znajduje się kilka miejsc wartych odwiedzenia. W Pirnie zachował się szachownicowy układ ulic w Starym Mieście, warto też zobaczyć późnogotycki kościół, górującą nad miastem twierdzę Sonnenstein oraz dawne przedmieścia Schifftorvorstadt. Ze stacji Kurort Rathen dotrzemy do formacji skalnej Bastei, a ze stacji Königstein do malowniczej twierdzy. W malowniczo położonym uzdrowisku Bad Schandau kursuje jedyny w Niemczech tramwaj wjeżdżający do parku narodowego, Kirnitzstahlbahn.

Osoby wysiadające na stacji Schöna mogą przepłynąć promem do czeskiego miasteczka Hřensko i stamtąd wyruszyć w piesze wędrówki po Czeskiej Szwajcarii. W Děčínie warto zobaczyć zamek przekształcony w muzeum oraz ogród zoologiczny położony na skale górującej nad miastem.

3. Moseltalbahn

Linia kolejowa z Koblencji do Trewiru w kraju związkowym Nadrenia-Palatynat. Kolej biegnie wzdłuż Mozeli i wzgórz pokrytych winoroślą. Obecnie kolej biegnie przeważnie wzdłuż lewego brzegu rzeki. Do lat 60. XX wieku tory znajdowały się na prawym brzegu rzeki w miejscu, gdzie dziś rowerzyści tłumnie poruszają się ścieżką rowerową. Linia kolejowa o długości 113 km została otwarta w 1879 roku, po pięciu latach budowy. Czas przejazdu całej trasy to około 2 godziny.

Najciekawsze zabytki kolejowe na trasie to – tunel Cesarza Wilhelma (Kaiser-Wilhelm-Tunnel)(4205 m długości), dwupoziomowy most nad Mozelą w Bullay oraz Pündericher Hangviadukt oraz wiadukt o długości 768 metrów z lat 1876-1880, zbudowany przy stromym zboczu, zniszczony podczas drugiej wojny światowej i odbudowany po wojnie.

Warto zwiedzić Muzeum Kolejnictwa w Koblencji, atrakcją tego miasta są również dwa inne miejsca: Niemiecki Róg (Deutsches Eck), trójkątny cypel omywany przez wody Mozeli i Renu, przekształcony w plac licznie odwiedzany przez turystów z całego świata oraz twierdza górującą nad Koblencją. Trewir to zabytkowe miasto z licznymi zabytkami i bardzo ładnym Starym Miastem, zdecydowanie warte odwiedzenia. Po drodze warto zatrzymać się w Cochem z majestatycznym zamkiem na wzgórzu nad miastem, barokowym ratuszem z XVIII wieku i stylowymi domami szachulcowymi. Ze stacji Moselkern można dojść pieszo do zamku Eltz.

4. Schwarzwaldbahn

Malownicza linia kolejowa o długości 149 km na terenie kraju związkowego Badenia-Wirtembergia. Kolej łączy miasta Offenburg i Singen. Czas przejazdu pomiędzy miastami wynosi około godzinę i 50 minut. Ze względu na skalisty teren, serpentyny, wąwozy i konieczność wybudowania licznych tuneli, linia kolejowa była budowana w latach 1865-1873. W latach 70. XX wieku linia została zelektryfikowana.

Najważniejsze obiekty inżynieryjne wzdłuż linii to Sommerau Tunnel o długości 1697 m oraz wiadukt w Hornberg przerzucony nad centrum miasta.

Linia kolejowa nie jest szczególnie atrakcyjna, jeśli chodzi o miejsca atrakcyjne turystycznie. Na obrzeżach Singen warto zobaczyć zamek zbudowany na skale wulkanicznej. Dobrze zachowane ruiny są największymi ruinami zamku w Niemczech. Można zobaczyć małe i ładne centrum Gengenbach, w mieście Triberg atrakcją jest Muzeum Czarnego Lasu oraz największy na świecie zegar z kukułką, a w okolicy znajduje się jeden z największych wodospadów w Niemczech i sanktuarium Maria in der Tanne.

5. Linia kolejowa wzdłuż Jeziora Bodeńskiego

Na terenie kraju związkowego Badenia-Wirtembergia znajduje się także linia kolejowa malowniczo położona wzdłuż północnego brzegu Jeziora Bodeńskiego. Na trasie z Radolfzell do Lindau można podziwiać jezioro, alpejskie szczyty i winnice. Podróż z przesiadką w Friedrichschafen trwa około dwóch godzin. Po austriackiej i szwajcarskiej stronie Jeziora Bodeńskiego również poprowadzono atrakcyjne widokowo linie kolejowe. Dzięki biletowi Bodensee Ticket można podróżować pociągami regionalnymi wokół zbiornika wodnego na terenie trzech krajów.

Najpiękniejszym miejscem na trasie pociągów jest Lindau, jedno z moich ulubionych niemieckich miast. Zabytkowe centrum położone jest na wyspie, blisko stacji kolejowej Lindau-Insel. Najważniejsze zabytki to port i stara latarnia z XIII wieku. Na pobliskim molo stoi nowa latarnia. Na tle zabudowy wyróżnia się gotycko-renesansowy Stary Ratusz (1422-1436) z fasadą zdobioną freskami. Wzdłuż wybrzeża ciągną się trasy spacerowe. W Friedrichschafen można zwiedzić Muzeum Zeppelinów.

6. Marschbahn na wyspę Sylt

Jedną z najciekawszych i najatrakcyjniejszych widokowo linii kolejowych w Niemczech jest linia kolejowa na wyspę Sylt. Wyspa połączona jest ze stałym lądem sztuczną groblą Hindenburgdamm („Grobla Hinderburga”) o długości 8 km, po której poprowadzono linię kolejową. Groblę zbudowano w latach 1923–1927 pomimo sztormów znacznie utrudniających prace budowlane. Uroczyste otwarcie miało miejsce 1 czerwca 1927 roku. W latach 70. XX wieku dobudowano drugie torowisko.

Jedyny sposób, aby dostać się na wyspę samochodem, to skorzystanie z pociągu z wagonami do przewozu samochodów Niebüll – Westerland. Poza sezonem pociąg kursuje kilkanaście razy dziennie, w sezonie letnim „Autozug Sylt” uruchamiany jest nawet 26 razy w ciągu dnia. Czas przejazdu pomiędzy stacjami wynosi 35 minut. Na wyspę można także łatwo dojechać pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Przejazd pociągiem Hamburg – Westerland trwa 3 godziny i 15 minut. Kursują także pociągi IC i ICE z Kolonii, Frankfurtu i Berlina. Ze stacji Berlin Hbf do stacji Westerland dojedziemy w 5 godzin i 40 minut.

Na Sylcie znajdują się trzy stacje kolejowe Morsum, Keitum i Westerland. Główna stacja, na której rozpoczynają i kończą bieg pociągi, to Westerland.
Kursują także promy łączące Sylt z duńską wyspą Rømø.

Wyspa Sylt znana jest z pięknej przyrody, szerokich plaż i czystego powietrza. Wyspę najlepiej zwiedzać piechotą lub korzystać ze ścieżek rowerowych. Należy zaznaczyć, że ceny są bardzo wysokie.

7. Höllentalbahn

Höllentalbahn to linia kolejowa z Freiburg im Breisgau do Donaueschingen oddana do użytku w 1887 roku. Jest to linia jednotorowa. Na szczególną uwagę zasługuje odcinek Himmelreich – Hinterzarten. Na dwunastokilometrowej trasie pociąg pokonuje różnicę wysokości 400 metrów. Do 1933 roku na tym odcinku kursowała kolej zębata. Na trasie znajduje się kilkanaście tuneli oraz piękny wiadukt Ravenna (Ravennabrücke) nad wąwozem Ravenna. Wiadukt o długości 225 metrów wznosi się na wysokość 58 metrów i został zbudowany w latach 1926-1927. W czasie drugiej wojny światowej wiadukt został wysadzony przez wojska niemieckie. Po wojnie odbudowany przez Francuzów.

Warto zobaczyć Freiburg im Bresgau z licznymi interesującymi zabytkami, między innymi średniowieczną katedrą (Freiburg Münster), pięknym ratuszem, arboretum i kilkoma muzeami poświęconymi między innymi Dolinie Renu. Po drodze pociąg zatrzymuje się na dwóch stacjach w Titisee-Neustadt, znanym uzdrowisku oraz ośrodku sportów zimowych. W miejscowości odbywają się zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich.

8. Lahntalbahn

Linia kolejowa na terenie krajów związkowych Nadrenia-Palatynat i Hesja. Na początkowym odcinku przecina Ren, następnie tory biegną wzdłuż rzeki Lahn. Linia kolejowa otwierana etapami w latach 1858-1863 należy do najstarszych czynnych linii kolejowych w Niemczech. Duża częśc trasy znajduje się kilka metrów nad powierzchnią rzeki Lahn, a pociąg przejeżdża przez liczne mosty i tunele. Długość trasy to 104 km.

Wzdłuż linii kolejowej leży kilka interesujących miasteczek. W uzdrowisku Bad Ems zachowały się budynki stanowiące cenne przykłady architektury uzdrowiskowej z XIX i XX wieku. W pobliskim Nassau można zobaczyć kameralne centrum oraz zamek położony na wzgórzu, skąd rozpościera się panorama miasteczka. We wsi Balduinstein atrakcją turystyczną są ruiny zamku. W Diez turyści zwiedzają pałac Oranienburg oraz zamek, a miasto Limburg an der Lahn (35 tys. mieszkańców) słynie z katedry i starego mostu z 1315 roku.

9. Mittelrheinbahn

Linia kolejowa o długości 187 km z Kolonii do Moguncji poprowadzona na dużej części wzdłuż Renu. Przebiega przez krajobraz kulturowy Górnej Doliny Środkowego Renu, który od 2002 roku wpisany jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Najpiękniejszy odcinek trasy znajduje się pomiędzy Bingen/Rüdesheim a Koblencją. Linia z dużym ruchem pasażerskim i towarowym, pomiędzy Kolonią a Koblencją oraz Bingen i Moguncją, pociągi mogą jechać z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Pierwszy odcinek linii oddano do użytku w 1844 roku.

Wzdłuż linii leży dużo interesujących miast (między innymi Bonn) i miasteczek.

10. Waldbahn

Waldbahn to ogólnie nazwa dla kilku linii kolejowych w Bawarii, znanych z walorów krajobrazowych. Nazwa odnosi się między innymi do linii kolejowych Plattling – Bayerisch Eisenstein, Zwiesel – Grafenau, Zwiesel – Bodenmais i Gotteszell – Viechtach. Wzdłuż linii kolejowych znajdują się liczne atrakcje przyrodnicze i szlaki turystyczne.

Najciekawsza linia kolejowa łączy Plattling i Bayerisch Eisenstein. Po drodze pociąg przejeżdża przez kilka wiadukty, z których najdłuższy liczy 305 metrów i tunel Hochbühl o długości 569 m.

Linia kolejowa kończy się na stacji Bayerisch Eisenstein/Železná Ruda-Alžbětín. Dworzec kolejowy przedzielony jest granicą niemiecko-czeską, co czyni go unikatem na mapie kolejowej Europy. Z Bayerisch Eisenstein można kontynuować podróż czeskimi pociągami malowniczą linią do Pilzna lub do Pragi.

Powiązane artykuły:

Kolej w Niemczech – przewodnik dla pasażerów

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele godzin pracy. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony, a także da mi motywację do pracy nad portalem utrzymującym się tylko z dobrowolnych datków czytelników.

Najpiękniejsze linie kolejowe w Niemczech

Wiadukt Ravenna

%d bloggers like this: