Kolej na Podróż

Pociągiem do Niemiec – przewodnik dla pasażerów (2023)

W ostatnich latach znacznie poprawiły się możliwości dojazdu pociągiem do Niemiec, szczególnie jeśli chodzi o pociągi regionalne, choć należy odnotować także zmiany niekorzystne dla pasażera.

Kursuje dużo pociągów pomiędzy Polską a Niemcami. W artykule przedstawiłem najważniejsze z nich. Należy wiedzieć, że ze względu na przedłużające się prace torowe kursowanie pociągów ze Szczecina do Niemiec jest utrudnione i na odcinkach niektórych tras obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa lub trzeba podróżować z przesiadkami.

W trakcie opracowywania artykułu najkorzystniejszą ofertą podróżowania pociągiem po Niemczech były bilety sieciowe jednodniowe na całe landy ważne od godziny 09:00 w dni robocze lub od 00:00 w soboty, niedziele i święta do 03:00 dnia następnego, szczególnie w przypadku podróży w grupach od 2 do 5 osób. Jeśli zostanie wprowadzony bilet na pociągi regionalne, komunikację miejską i autobusową za 49 euro na miesiąc, znany pod nazwą Deutschlandticket, podróż pociągiem do Niemiec będzie jeszcze łatwiejsza.

Ostatnia aktualizacja: 16.01. 2023

Zastrzeżenie

Artykuł zawiera informacje ułatwiające samodzielne zaplanowanie podróży. Niektóre mogą się zdezaktualizować. O zagadnienia typu zniżki dla studentów i rodzin, utrudnienia w ruchu, lepiej pytać bezpośrednio u przewoźnika lub na licznych grupach o podróżowaniu. Jeśli moje informacje okażą się przydatne, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt.

Spis treści:

1. Pociągiem do Niemiec – PKP Intercity
2. Polregio
3. Koleje Dolnośląskie
4. Uznamska Kolej Uzdrowiskowa
5. Pociągiem do Niemiec – kierunek Monachium

Berlin

Panorama Berlina (fot. dreamstime.com)

1. Pociągiem do Niemiec – PKP Intercity

PKP Intercity uruchamia szereg pociągów pomiędzy Polską a Niemcami na kilku trasach. Pociągi dzienne zestawione są z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów z miejscami do siedzenia – bezprzedziałowych i wagonów z przedziałami; w składach pociągu są także wagony pierwszej klasy i wagony restauracyjne.

Moim zdaniem pociągi są bardzo wygodne, lecz to moja subiektywna opinia. W artykule podałem ceny biletów promocyjnych, jednak są to bilety z najniższego szczebla, których jest niewiele i w rzeczywistości należy liczyć się z wydatkiem o 10-15 lub 20 euro wyższym. W sezonie letnim bilety promocyjne trudno upolować.

Bilety na pociągi PKP Intercity do Niemiec kupujemy na stronach:

www.intercity.pl – strona internetowa PKP Intercity
www.bahn.de – strona internetowa Deutsche Bahn

Pociągi Warszawa – Berlin (BWE)

Osoby wybierające się pociągiem do Niemiec najczęściej wybierają pociągi Warszawa – Berlin przez Poznań, którymi można bardzo szybko i wygodnie dotrzeć do stolicy Niemiec.

Poza widokiem pomnika Jezusa w Świebodzinie trasa nie wyróżnia się niczym szczególnym pod względem widokowym, jednak pociąg jedzie szybko, a wagony są bardzo wygodne, przynajmniej moim zdaniem.

W pociągach obowiązuje promocja Super Promo International. Ceny najtańszych biletów w promocji (podaję tylko ceny biletów drugiej klasy, bo jestem leniwy i nie chce mi się aktualizować zbyt często):

Warszawa – Berlin – 24,90 EUR
Konin – Berlin – 24,90 EUR
Poznań – Berlin – 14,90 EUR

Pociąg Gdynia – Berlin (Gedania)

Raz dziennie kursuje także pociąg z Gdyni do Berlina. Połączenie pozwala wygodnie i bez przesiadek dojechać pociągiem do Niemiec mieszkańcom Trójmiasta, Bydgoszczy, czy Gniezna.

Ceny najtańszych biletów w promocji Super Promo International:

Gdynia – Berlin – 24,90 EUR
Gdańsk – Berlin – 24,90 EUR
Bydgoszcz – Berlin – 24,90 EUR
Gniezno – Berlin 24,90 EUR

Za tyle samo mogą kupić bilet promocyjny mieszkańcy Torunia, którzy muszą jednak dojechać na pociąg do Bydgoszczy lub Inowrocławia.

Pociąg Wawel Przemyśl – Berlin

PKP Intercity uruchamia także dzienny pociąg Wawel z Przemyśla do Berlina przez Kraków, Katowice, Wrocław, Legnicę i Zieloną Górę. Jest to pociąg dzienny, który chętnie wybrałbym, gdybym miał jechać pociągiem do Niemiec z Katowic, a z Berlina kontynuowałbym podróż niemieckim pociągami. Najtańsze bilety Super Promo International w pociągu Wawel Przemyśl – Berlin:

Przemyśl – Berlin – 19,90 EUR
Rzeszów – Berlin – 19,90 EUR
Tarnów – Berlin – 19,90 EUR
Kraków – Berlin – 19,90 EUR
Katowice – Berlin – 19,90 EUR
Opole – Berlin – 14,90 EUR
Wrocław – Berlin 14,90 EUR
Zielona Góra – Berlin – 14,90 EUR

Pociąg Nightjet do Berlina

Przez terytorium Polski przejeżdża także pociąg Nigthjet do Berlina z wagonami z Bogumina, Grazu i Budapesztu. Z połączenia mogą skorzystać między innymi osoby z Raciborza, Kędzierzyna-Koźla, Opola, Brzegu, Wrocławia, Legnicy, Lubina, Głogowa i Zielonej Góry. Na polskich dworcach pociąg w kierunku Berlina zatrzymuje się w środku nocy lub wcześnie rano.

Ceny najtańszych biletów w promocji Super Promo International:

Racibórz – Berlin – 14,90 EUR
Kędzierzyn-Koźle – Berlin – 14,90 EUR
Opole – Berlin – 14,90 EUR
Wrocław – Berlin – 14,90 EUR
Legnica – Berlin – 14,90 EUR
Zielona Góra – Berlin – 14,90 EUR

W przypadku Legnicy, Lubina, Głogowa i Zielonej Góry brak biletów promocyjnych w szczeblach II-V.

Bilety na pociąg również kupujemy na stronie www.intercity.pl

Super Promo International – ważne informacje

Bilety na pociągi do Niemiec w promocji Super Promo International są stosunkowo tanie. W artykule podałem ceny biletów z I szczebla cenowego. Kiedy bilety z tej puli zostaną wykupione, w systemie sprzedaży dostępne są droższe bilety z II szczebla cenowego, potem z III, IV i V (o ile są dostępne dla danej relacji).

Bilet zakupiony w promocji obowiązuje na konkretne połączenie, nie można go wymienić ani zwrócić, więc w razie choroby lub innego zdarzenia losowego bilet przepada. W cenie biletu zawarta jest rezerwacja miejsca.

Pociągiem do Niemiec

Pociąg PKP Intercity na stacji Berlin Hbf (fot. dreamstime.com)

2. Pociągiem do Niemiec – Polregio

W ofercie Polregio są również pociągi do Niemiec. Połączenia realizowane są przez Polregio lub niemieckich przewoźników, ale oferty i warunki stosowania biletów promocyjnych są zbyt skomplikowane, aby przedstawić je w artykule.

Polecam samodzielną lekturę ofert na stronie Polregio, gdzie zawarto dużo szczegółowych i przydatnych informacji.

Szczecin – Lubeka

Jedno z najpopularniejszych połączeń bezpośrednich z Polski do Niemiec. Obecnie podróż pociągiem do Lubeki jest utrudniona ze względu na zastępczą komunikację autobusową na części trasy przynajmniej do końca lipca 2023 roku.

Do czasu wprowadzenia biletu Deutschlandticket dobrym rozwiązaniem, szczególnie dla małych grup, jest bilet dzienny na Meklemburgię-Pomorze Przednie. Jak poinformował nas jeden z czytelników, bilet ten w dni robocze ważny jest od godziny 09:00, ale wcześniej można z nim podróżować w dwóch pociągach ze Szczecina (nie wiem, czy aktualne).

Szczegółowe informacje o bilecie na wymienionej wcześniej stronie Polregio  oraz na stronie Deutsche Bahn.

Szczecin – Berlin

Bardzo popularne połączenie na podróże pociągiem do Niemiec, obecnie występują utrudnienia ze względu na prace torowe.

Również w tym przypadku warto pomyśleć o bilecie jednodniowym na Brandenburgię, który można kupić w kasach w Szczecinie. Więcej informacji na stronie Deutsche Bahn. Bilet uprawnia do przejazdu komunikacją miejską na terenie Brandenburgii, więc szybko się zwraca i jest szczególnie opłacalny dla małych grup (2-5 osób).

Kostrzyn – Berlin

Połączenie z Kostrzyna do Berlina obsługuje Niederbarnimer Eisenbahn. Podobnie jak w poprzednich połączeniach, należy liczyć się z utrudnieniami. Bilet powrotny Kostrzyn – Berlin w taryfie RegioSpecjal Niemcy kosztuje 41 euro, dlatego bardziej opłaca się wykupić bilet sieciowy jednodniowy na Brandenburgię, do informacji o którym odnośnik podałem przy połączeniu Szczecin – Berlin.

Z kolei według informacji na temat cen biletu na stronie przewoźnika Niederbarnimer Eisenbahn bilet Berlin – Kostrzyn według taryfy VBB kosztuje 12,40 euro w jedną stronę, czyli jest znacznie tańszy niż według taryfy Polregio.

Informacje o biletach Berlin – Kostrzyn na stronie Niederbarnimer Eisenbahn

Zielona Góra – Frankfurt nad Odrą

W trakcie artykułu w pociągu Zielona Góra – Frankfurt nad Odrą obowiązywały bilety graniczne, czyli tzw. „przejściówki”. Bilet Słubice – Frankfurt nad Odrą kosztował 5 złotych, na odcinek krajowy można było kupić bilet regionalny. Przepisy mogą się zmienić i należy śledzić informacje na stronie Polregio.

Zielona Góra – Gubin

Bilet graniczny obowiązuje również w połączeniach Zielona Góra – Gubin. Różnica jest taka, że bilet Gubin – Guben jest bezpłatny, więc koszt podróży ogranicza się do opłaty za bilet na odcinku krajowym. Również w tym przypadku zasady mogą się zmienić.

Zielona Góra – Görlitz

Bilety graniczne obowiązują także w pociągach Z Zielonej Góry do Görlitz. Należy kupić bilet krajowy do Zgorzelca i pobrać bezpłatną przejściówkę Zgorzelec – Görlitz.

Żagań – Forst (Lausitz)

Na takiej samej zasadzie można podróżować ostatnim z pociągów do Niemiec uruchamianych przez Polregio. Pociąg z Żagania do Forst (Lausitz) przekracza granicę w Zasiekach i przejściówka Zasieki – Forst (Lausitz) kosztuje 5 złotych.

Lubeka

Lubeka (fot. dreamstime.com)

3. Koleje Dolnośląskie

Osoby podróżujące pociągiem do Niemiec mogą skorzystać również z pociągów Kolei Dolnośląskich. Najbardziej znanymi połączeniami do Niemiec Kolei Dolnośląskich były pociągi Wrocław – Drezno i Wrocław – Berlin. W trakcie opracowywania artykułu pociągiem do Drezna można było dojechać z przesiadką w Zgorzelcu i Görlitz.

Pociągiem do Drezna

Dojazd pociągiem do Drezna możliwy jest z przesiadką w Zgorzelcu lub Görlitz. W przypadku pociągów Kolei Dolnośląskich dostępne są bilety graniczne, czyli nieodpłatne przejściówki Zgorzelec – Görlitz dla posiadaczy biletów do Zgorzelca.

Niemiecki odcinek do Drezna obsługuje przewoźnik Länderbahn.

Ceny biletów nie zawsze są tanie, na przykład bilet w jedną stronę Wrocław – Drezno dla jednej osoby kosztuje 83 złote, powrotny ważny dwa dni 100 złotych, ale powrotny ważny 14 dni już 150 złotych. Bilet jest natomiast opłacalny w przypadku podróży w małych grupach od 2 do 5 osób, ponieważ 2,3,4 i 5 osoba płacą za bilet powrotny na tej trasie 70 złotych.

Bilet na przejazd w jedną stronę na trasie Zgorzelec – Drezno kosztuje 62 złotych, bilet powrotny ważny dwa dni 70 złotych dla jednej osoby, więc wychodzi stosunkowo niedrogo.

Szczegółowe informacje na stronie Kolei Dolnośląskich.

Bilet Euro-Nysa

Dla osób chcących zwiedzać pogranicze czesko-polsko-niemieckie dobrym rozwiązaniem jest coraz popularniejszy jedno- i trzydniowy bilet sieciowy Euro-Nysa, na terytorium Polski ważny między innymi z Bolesławca i Jeleniej Góry do Zgorzelca, skąd dalej możemy kontynuować podróż np. do Budziszyna i ciekawą linią do Żytawy, która kilka razy przejeżdża przez terytorium Polski, a pociąg zatrzymuje się na stacji Krzewina Zgorzelecka, obsługującej senne miasteczko Ostritz.

W Czechach bilet jest ważny na terenie kraju libereckiego. Co ważne, bilety są honorowane w komunikacji miejskiej i na wybranych liniach autobusowych.

Kilka lat temu bilet podrożał i wprowadzono dopłaty np. na przejazdy Żytawską Koleją Wąskotorową, ale moim zdaniem to nadal konkurencyjna oferta.

W trakcie opracowywania artykułu bilet dla jednej osoby kosztował 40 złotych, następne osoby (grupa 2-5 osób) płaciły mniej. Do biletu Euro-Nysa można dokupić bilet na przewóz rowerów.

Więcej o bilecie na stronie Kolei Dolnośląskich
Więcej o bilecie na stronie związku komunikacyjnego ZVON (ceny wyższe)
Moja relacja z podroży z biletem Euro-Nysa (2016)

Pociąg do Kultury

Koleje Dolnośląskie od kilku lat uruchamiały także Pociąg do Kultury – weekendowe połączenie z Wrocławia do Berlina, przeznaczone głównie dla niemieckich turystów.

Od 2 stycznia 2023 roku zawieszono kursowanie pociągu. Być może powróci on przed sezonem letnim, należy śledzić stronę Kolei Dolnośląskich (odnośniki wyżej).

Pociąg Wrocław – Forst (Lausitz)

Koleje Dolnośląskie uruchamiają także weekendowy pociąg przyspieszony Wrocław – Forst (Lausitz) przez Legnicę, Żagań i Żary. W pociągu obowiązuje przejściówka Zasieki – Forst w cenie 5 złotych. Na pozostałą część trasy wystarczy nabyć bilet krajowy.

Drezno

Drezno (fot. dreamstime.com)

4. Uznamska Kolej Uzdrowiskowa

Ze stacji Świnoujście Centrum do Niemiec kursują pociągi Uznamskiej Kolei Uzdrowiskowej (Usedomer Bäderbahn). W trakcie opracowywania artykułu pociągi Uznamskiej Kolei Uzdrowiskowej kursowały w relacji Świnoujście Centrum – Züssow przez popularne kurorty Ahlbeck i Heringsdorf. Na stacji końcowej można się przesiąć na pociąg do bardzo ładnego miasta Stralsund.

Uznamska Kolej Uzdrowiskowa obsługuje także połączenia autobusowe.

Kolej posiada w swojej ofercie jednodniowy bilet sieciowy dla osób indywidualnych i małych grup (2-5 osób), ale jeśli chcemy zwiedzić coś więcej, warto kupić Mecklemburg-Vorpomment Ticket, przynajmniej do czasu wprowadzenia oferty Deutschlandticket. Szczegółowe informacje o bilecie na Meklemburgię-Pomorze Przednie na stronie Deutsche Bahn.

Strona internetowa przewoźnika: www.ubb-online.com

Ahlbeck

Plaża Ahlbeck (fot. dreamstime.com)

5. Pociągiem do Niemiec – kierunek Monachium

W przypadku podróży pociągiem do Monachium można skorzystać z dwóch wariantów podróży.

Pierwszy z nich to podróż pociągiem do Berlina i stamtąd pociągiem ICE do Monachium po linii Kolei Dużych Prędkości oddanej do użytku kilka lat temu. Trasę o długości 632 kilometrów najszybszy pociąg (wieczorny) pokonuje w 4 godziny. Pozostałe jadą z Berlina do Monachium przez 4 i pół godziny. Dla mieszkańców zachodniej części Polski to dobre połączenie, jednak dla mieszkańców np. Górnego Śląska, Małopolski, czy Podkarpacia, jest jeszcze druga możliwość.

Drugi sposób na dotarcie pociągiem do Monachium to podróż z przesiadką w Pradze. Z Polski do Pragi kursuje dużo pociągów, natomiast z Pragi do Monachium kursują pociągi ekspresowe, które docierają do stolicy Bawarii po sześciu i pół godzinach jazdy.

Bilety na odcinek z Polski do Pragi i z Pragi do Monachium można kupić w sklepie internetowym kolei czeskich. W tracie opracowywania artykułu bilet Praga – Monachium na pociąg bezpośredni kosztował około 120 złotych. Był to bilet kupowany z kilkudniowym wyprzedzeniem. Najtańsze kosztują równowartość 14 euro. Wadą tego rozwiązania są częste prace torowe na odcinku Praga – Monachium. 

Monachium

Monachium (fot. dreamstime.com)

 

 

%d bloggers like this: