Kolej na Podróż

Pociągiem do Szwecji – przewodnik dla pasażerów (2023)

Nie kursują bezpośrednie pociągi do Szwecji. Od września 2022 roku kursuje codzienny bezpośredni pociąg Hamburg – Sztokholm, dzięki któremu dojazd do Szwecji stał się znacznie łatwiejszy. Jest to pociąg dotowany i bilety, szczególnie kupowane z wyprzedzeniem, nie są szczególnie drogie.

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2023

Zastrzeżenie

Pomimo moich najlepszych chęci informacje mogą się zdezaktualizować. O zagadnienia typu zniżki, czy utrudnienia w ruchu, lepiej pytać bezpośrednio u przewoźnika lub na licznych grupach o podróżowaniu. Jeśli artykuł okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt w przyszłości, bowiem nie mam sponsorów, nie współpracuję z przewoźnikami, ani nie publikuję kryptoreklam.

Pociągiem do Szwecji – przykładowy plan podróży

Poniżej przykładowy plan podróży pociągiem do Szwecji, z uwzględnieniem najpopularniejszej trasy dla większości pasażerów z Polski. Oczywiście plan możemy dostosować do własnych potrzeb, często będzie wymagana dodatkowa przesiadka, aby dojechać do któregoś ze szwedzkich miast nieobsługiwanych przez pociąg Hamburg – Sztokholm.

Uwaga: od 31 marca 2023 roku pociąg nocny Sztokholm – Hamburg zostanie wydłużony do Berlina i nie będzie trzeba przesiadać się dwa razy na terenie Niemiec.

Etap 1 – podróż do Berlina

Jeśli chcemy dojechać pociągiem do Szwecji, musimy przesiadać się na terenie Niemiec. Najczęściej przesiadki będą odbywały się w Berlinie i Hamburgu, mieszkańcy niektórych rejonów Polski mogą skierować się do Hamburga inną drogą.

Oferta połączeń kolejowych jest przyzwoita – szybkie połączenia Warszawa – Berlin, pociąg Gdynia – Berlin, pociąg Wawel, ponadto pociąg nocny oraz pociągi regionalne z Kostrzyna nad Odrą i Szczecina.

PKP Intercity posiada ofertę promocyjną Super Promo International na bilety do Berlina. Obecnie ceny najtańszych biletów kształtują się w następujący sposób:

Warszawa – Berlin 24,90 EUR (2 klasa)/34,90 EUR (1 klasa)
Poznań – Berlin 14,90 EUR (2 klasa)/24,90 EUR (1 klasa)
Przemyśl – Berlin – 19,90 EUR (2 klasa)/34,90 EUR (1 klasa)
Kraków – Berlin – 19,90 EUR (2 klasa)/34,90 EUR (1 klasa)
Katowice – Berlin – 19,90 EUR (2 klasa)/34,90 EUR (1 klasa)
Gdańsk – Berlin 24,90 EUR (2 klasa)/34,90 EUR (1 klasa)

Mieszkańcy Szczecina, Kostrzyna, Słubic i innych miast zachodniej Polski mogą dojechać do Berlina pociągami regionalnymi według osobnej taryfy tamtejszych związków regionalnych lub kupić bilet miesięczny Deutschlandticket za 49 euro na komunikację regionalną i publiczną, który ma zostać wprowadzony wiosną 2023 roku (miał obowiązywać już w styczniu, ale w ostatniej chwili odłożono jego wprowadzenie). Oferta firmy Polregio na przejazdy do Niemiec dostępna jest na stronie przewoźnika.

Biletów szukamy na stronach www.intercity.pl, reiseankunft.bahn.de lub bahn.de

Kolej w Niemczech – przewodnik dla pasażerów

Etap 2 – podróż do Hamburga

Podróż pociągiem Berlin – Hamburg. Pociągi IC i ICE z Berlina do Hamburga są drogie; w przedsprzedaży bilety promocyjne kosztują 17,90 EUR – 19,90 EUR. Oczywiście jeśli ktoś jest młody i zdrowy, to może skorzystać z pociągów regionalnych i z kilkoma przesiadkami dojechać do Hamburga z biletem Deutschlandticket. Szczególnie w nocy z piątku na sobotę jest ciekawe połączenie.

Bilety można nabyć na stronach reiseankunft.bahn.de lub bahn.de

Etap 3 – podróż pociągiem Hamburg – Sztokholm

Codziennie kursuje bezpośredni pociąg pomiędzy Hamburgiem a Sztokholmem. Jest to pociąg nocny, zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia i wagonów sypialnych. Osobiście polecam wagony sypialne – są to szwedzkie, bardzo wygodne wagony. Wagony z miejscami do leżenia składają się z przedziałów sześcioosobowych, przy czym istnieje możliwość wykupienia przedziału dla siebie.

Podczas aktualizacji artykułu ceny biletów na pociąg Hamburg Sztokholm, kupowanych z dwumiesięcznym wyprzedzeniem, wynosiły 118 PLN za miejsce w wagonie z miejscami do siedzenia i i 273 PLN za miejsce w wagonie z miejscami do leżenia lub sypialnym. Kupowane bez wyprzedzenia to ok. 165 PLN za miejsce w wagonie z miejscami do siedzenia i 318 za miejsce w wagonie z miejscami do leżenia lub sypialnym. Moim zdaniem warto dopłacić.

Ze Sztokholmu możemy kontynuować podróż pociągami dziennymi lub nocnymi na północ Szwecji, na przykład do Abisko lub Lulei.

Bilety na pociąg Hamburg – Sztokholm dostępne są na stronie kolei szwedzkich.

Szwedzki wagon sypialny – mój ulubiony

Pociągiem do Szwecji – pociąg sezonowy Berlin – Sztokholm

Od końca kwietnia do połowy września oraz w wybrane dni kursuje pociąg nocny Berlin – Sztokholm szwedzkiego przewoźnika Snalltaget. Pociąg zatrzymuje się także w Kopenhadze. Jest to połączenie komercyjne, bez dotacji, więc bilety są droższe niż w pociągu Hamburg – Sztokholm. Nie trzeba się jednak po raz drugi przesiadać. Pociąg zestawiony jest z wagonów z miejscami do leżenia z przedziałami sześcioosobowymi. Być może dla niektórych to lepszy wybór niż pociąg Hamburg – Sztokholm.

Informacje o pociągu i sklep internetowy na stronie Snalltaget.

Snalltaget

Pociąg firmy Snalltaget (fot. dreamstime.com)

Pociągiem do Szwecji – ile to kosztuje

Jeśli uda nam się trafić na bilety promocyjne, podróż pociągiem do Szwecji będzie stosunkowo szybka, komfortowa i niedroga. Przykładowe zestawienie cen dla podróży z Warszawy do Sztokholmu z najtańszymi biletami promocyjnymi:

Pociąg Warszawa – Berlin – 24,90 EUR
Bilet promocyjny Berlin – Hamburg – 17,90 EUR
Pociąg Hamburg – Sztokholm – bilet z wyprzedzeniem: ok. 25 EUR

Razem z Warszawy do Sztokholmu dojedziemy za 67,80 EUR

Tanio, ale jest haczyk. Najtańszych biletów promocyjnych jest niewiele, więc trzeba się liczyć z wydatkiem co najmniej około 100 euro. Bilety promocyjne najczęściej są imienne, nie można ich zwrócić ani zmienić daty podróży, a opóźnienia, strajki i siły wyższe mogą pokrzyżować plany podróży. Większość osób wybierze chyba podróż promem, choć o promach czytałem niezbyt zachęcające opinie.

Kolej w Szwecji – przewodnik dla pasażerów

Pociągiem do Szwecji – jak było dawniej

Kilkanaście lat temu dojazd pociągiem do Danii był łatwiejszy. Kursowały bezpośrednie wagony pociągu nocnego CNL Praga – Kopenhaga. Można było wsiąść do wagonu w Pradze, Dreźnie i Berlinie, a rano wysiąść w Kopenhadze i dalej kontynuować podróż pociągiem do Szwecji przez most nad cieśniną Sund.

Sezonowo kursował niedrogi pociąg Berlin – Malmö, który część trasy pokonywał na promie. Jego następcą jest pociąg sezonowy Snalltaget, który już jednak całość trasy pokonuje na lądzie.

Wsparcie bloga

Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku.

Pociągiem do Szwecji - Sztokholm

Sztokholm (fot. dreamstime.com)

%d bloggers like this: