Kolej na Podróż

Pociągiem do Serbii – przewodnik (2021)

Ze względu na remont linii kolejowej Belgrad – Budapeszt dojazd pociągiem do Serbii jest bardzo utrudniony. Teoretycznie można dojechać pociągiem do Serbii przez Chorwację, lecz to czasochłonna i męcząca opcja. W artykule przedstawię krótko możliwości dojazdu, jednak gdybym miał wybierać pomiędzy pociągiem a samolotem, wybrałbym samolot nawet, gdybym musiał zapłacić znacznie więcej.

UWAGA!!! Informacje nie uwzględniają ograniczeń w podróżowaniu i kursowaniu pociągów spowodowanych przez pandemię. W trakcie opracowywania wpisu nie kursowała większość pociągów międzynarodowych – informacje należy każdorazowo sprawdzać w wyszukiwarce połączeń. 

  • 1 lutego 2019 roku koleje serbskie odwołały WSZYSTKIE pociągi na odcinku Belgrad – Nowy Sad. Jest to związane z remontem linii kolejowej Budapeszt – Belgrad. Nie wiadomo, jak długo potrwają utrudnienia.

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2021

Spis treści:

1. Pociągiem do Serbii – dojazd przez Chorwację
2. Pociągiem do Suboticy i Nowego Sadu
3. Zestawienie kosztów

1. Pociągiem do Serbii – dojazd przez Chorwację

Jeśli zdecydujecie się na dojazd pociągiem do Serbii przez Chorwację, należy przygotować się na długą i często niewygodną podróż. Ceny biletów być może nie będą wygórowane, natomiast prawdopodobnie będzie konieczne wykupienie noclegu lub noclegów, co znacznie podniesie koszty podróży.

Do Chorwacji można dojechać pociągiem przez cały rok z przesiadką w Wiedniu lub w Budapeszcie (z wyłączeniem czasowych ograniczeń w kursowaniu pociągów). W lecie uruchamiane są także dodatkowe pociągi wakacyjne – w roku 2021 będą to najprawdopodobniej pociągi nocne Praga – Rijeka firmy Regiojet oraz Bratysława – Split przez Zagrzeb.

W międzynarodowym rozkładzie jazdy widnieje grupa wagonów bezpośrednich Belgrad – Lublana dołączanych w Zagrzebiu do pociągu nocnego Zagrzeb – Zurych. W czasie opracowywania artykułu wagony nie kursowały, jednak istnieje nadzieja na przywrócenie kursowania w lecie. Byłaby więc możliwość dojazdu pociągiem do Belgradu.

W opracowaniach widnieje także inny pociąg bezpośredni Belgrad – Zagrzeb, który również nie kursował w czasie opracowywania wpisu z powodu pandemii koronawirusa.

Szczegółowe informacje na temat dojazdu pociągiem do Chorwacji dostępne są TUTAJ.

Koleje chorwackie i słoweńskie na swoich stronach nie informują o cenach biletów na odcinki Zagrzeb – Belgrad i Lublana – Belgrad. Strona kolei serbskich podaje następujące ceny:

Bilet na pociąg Belgrad – Zagrzeb w ofercie SparSchiene: 19 euro (wliczona rezerwacja)
Bilet na pociąg Belgrad – Lublana w ofercie Ljubljana Specijal: 29 euro (wliczona rezerwacja)
Bilet na pociąg Belgrad – Maribor w ofercie Maribor Specijal: 29 euro (wliczona rezerwacja)

Pociąg Wiedeń - Zagrzeb

Austriacki wagon bezprzedziałowy w pociągu Wiedeń – Zagrzeb

2. Pociągiem do Suboticy i Nowego Sadu

Do czasu remontu linii kolejowej Budapeszt – Belgrad najlepszym sposobem na dotarcie pociągiem do Serbii było skorzystanie z pociągu dziennego lub nocnego Budapeszt – Belgrad. W rozkładzie jazdy 2020/2021 przewidziane są dwa pociągi pomiędzy Budapesztem a Suboticą, skąd dalej można dojechać do Nowego Sadu. Niestety, odcinek Nowy Sad – Belgrad należy pokonać autobusem. W czasie opracowywania artykułu połączenia te były zawieszone z powodu pandemii koronawirusa.

Jak patrzyłem na rozkład i zestawienie pociągów, jeden pociąg był pociągiem regionalnym z dwoma wagonami bezpośrednimi do Suboticy. Drugi to pociąg Flirt 3 kolei węgierskich, więc należy się spodziewać, że na stacji Kelebia następuje przesiadka do serbskiego szynobusu.

Ceny biletów w 2021 roku:

Budapeszt – Subotica według taryfy normalnej: 19,90 EUR (tam); 22,70 EUR (tam i z powrotem)
Budapeszt – Sombor oferta Bacska Special: 12 EUR (tam); 20 EUR (tam i z powrotem)
Przejściówka Kiskunahalas – Subotica: 2,80 EUR

Paradoksem jest sytuacja, kiedy ktoś jedzie w jedną stronę do Suboticy. Jeśli kupi bilet Budapeszt – Sombor za 12 euro, bilet będzie tańszy o 7,90 EUR niż bilet do Suboticy, ale nikt nie skontroluje, czy z Suboticy będzie kontynuował podróż do Somboru.

Na razie z Suboticy do Nowego Sadu można kontynuować podróż pociągami kolei serbskich. W przyszłości przebudowywany będzie również ten odcinek, więc należy liczyć się z utrudnieniami. Prawdopodobnie będzie możliwy dojazd do Nowego Sadu objazdem przez Sombor.

W 2021 roku PKP Intercity po cichu wycofało ofertę Visit Budapest pozwalającą tanio dojechać do Budapesztu i z powrotem.

3. Zestawienie kosztów

Poniżej orientacyjne zestawienie kosztów dojazdu pociągiem do Serbii. Wariant 1 – dojazd przez Chorwację z uwzględnieniem biletów promocyjnych:

Pociągiem do Serbii z przesiadką w Wiedniu:

Bilet promocyjny Warszawa – Wiedeń: 19,90 euro
Bilet promocyjny Wiedeń – Zagrzeb: 29,90 euro
Bilet promocyjny Zagrzeb – Belgrad: 19,00 euro

Łączny koszt biletu Warszawa – Belgrad to 68,80 euro, nie licząc dopłat za miejsca w wagonach z miejscami do leżenia i sypialnych. Z Katowic i Krakowa będzie to 20 euro mniej, jeśli uda się trafić na najtańsze bilety promocyjne na odcinku Katowice – Wiedeń.

Obecnie nie da się dojechać pociągiem do Serbii przez przejście graniczne Horgoš – Röszke – w następnych latach planowana jest modernizacja serbskiego odcinka tej linii kolejowej, więc być może za kilka lat będzie istniała możliwość dojazdu przez Segedyn.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wsparcie bloga

Jeśli spodobał ci się artykuł i chciałbyś czytać jeszcze lepsze i wartościowe treści, możesz Postawić mi kawę, czyli wesprzeć mój blog dowolną darowizną. Niestety, żyjemy w czasach, kiedy nie da się utrzymać bloga z reklam, a uczciwi twórcy bez układów nie mają szans z wielkimi koncernami oraz blogerami-wydmuszkami agencji marketingowych. Obecnie ogromne pieniądze zarabia się na głupocie i kryptoreklamach, natomiastt wartościowe blogi masowo upadają. Blogi takie jak ten mogą przetrwać tylko dzięki wsparciu czytelników.

Flirt

Pociąg dalekobieżny Flirt 3 kolei węgierskich (fot. MAV)

ZS 711

Spalinowy zespół trakcyjny 711 kolei serbskich (fot. Srdan Popović, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

%d bloggers like this: