Kolej na Podróż

Słowacja – jak dojechać (wakacje 2015)

Coraz więcej osób pyta się na różnych forach, jak dojechać na Słowację. Postanowiłem opublikować wykaz opcji dostania się do Słowacji komunikacją publiczną według stanu na początek sierpnia 2015 roku. Część połączeń to połączenia wakacyjne, co zaznaczyłem.

1. Dojazd przez Cieszyn lub Bogumin

Moim zdaniem nadal najlepszy sposób, aby dojechać na Słowację. Problemem jest dotarcie do Cieszyna, bowiem pociągów jak na lekarstwo, a busy z Katowic zbierają fatalne recenzje. Po przyjeździe do Cieszyna przekraczamy granicę pieszo, dochodzimy do dworca i tam kupujemy bilet do któregoś z miast na trasie do Koszyc, np. do Czadcy lub Żyliny.

Przykładowe ceny bez promocji:

Czeski Cieszyn – Czadca 4,40 euro/121 CZK (České dráhy)
Czeski Cieszyn – Żylina 6 euro/166 CZK (České dráhy)
Czeski Cieszyn – Poprad 14 euro/386 CZK (České dráhy)
Czeski Cieszyn – Koszyce 19,5 euro/538 CZK (České dráhy)

Na trasie kursują również pociągi Regiojet:

Czeski Cieszyn – Czadca 91-149 CZK
Czeski Cieszyn – Żylina 125-203 CZK
Czeski Cieszyn – Poprad 252-433 CZK
Czeski Cieszyn – Koszyce 252-510 CZK

Jeżeli wybierzecie podróż pociągiem Regiojet, polecam klasę RELAX. Ceny są podobne jak w pociągach kolei czeskich, natomiast podróż do Koszyc wyjdzie taniej. Wagony tej klasy cieszą się jednak dużą popularnością i może zabraknąć w nich miejsc.

Odnośniki:

www.lajkonikbus.pl – polecane autobusy z Krakowa i Bielska-Białej do Cieszyna
busbrothers.pl – busy z Katowic do Cieszyna
www.cd.cz – wyszukiwarka połączeń i oferty kolei czeskich
www.regiojet.cz – wyszukiwarka połączeń i oferty Regiojet

2. Dojazd przez Bogumin

Bardzo dobra opcja dla osób podróżujących pociągami Eurocity z Warszawy.  Koszt biletu powrotnego z Warszawy do Bogumina nie jest taki wysoki, a w Boguminie można się wygodnie przesiąść na pociągi kolei czeskich do Żyliny, Popradu i Koszyc.

Ceny biletów:

Bogumin – Czadca 6,4 euro/177 CZK
Bogumin – Żylina 8 euro/221 CZK
Bogumin – Poprad 16 euro/442 CZK
Bogumin – Koszyce 21,5 euro/593 CZK

Natomiast do Bratysławy pojedziemy wagonem bezpośrednim lub z przesiadką na stacji Břeclav. Cena biletu Bogumin – Bratysława to 20 euro lub 552 CZK.

Ceny biletów międzynarodowych do Bratysławy w sierpniu 2015 roku

Warszawa – Bratysława

Cena za bilet w 2 klasie w jedna stronę –  72,9 Euro
Dopłata za miejsce w wagonie z miejscami do siedzenia – 3,5 Euro
Dopłata za miejsce w kuszetce 6-osobowej – 11,9 Euro
Dopłata za miejsce w kuszetce 4-osobowej – 16,1 Euro
Dopłata za miejsce w wagonie sypialnym 3-osobowym – 22,4 Euro
Dopłata za miejsce w sypialnym 2 miejscowym – 30,8 Euro

Katowice – Bratysława

Cena za bilet w 2 klasie w jedna stronę –  50,6 Euro
Dopłata za miejsce w wagonie z miejscami do siedzenia – 3,5 Euro
Dopłata za miejsce w kuszetce 6-osobowej – 11,9 Euro
Dopłata za miejsce w kuszetce 4-osobowej – 16,1 Euro
Dopłata za miejsce w wagonie sypialnym 3-osobowym – 22,4 Euro
Dopłata za miejsce w sypialnym 2-osobowym – 30,8 Euro

 

Wnętrze pociągu EX Praga - Żylina

Wnętrze pociągu EX Praga – Żylina

3. Dojazd przez Zwardoń

Kursują pociągi Czadca – Zwardoń oraz pociągi Katowice – Zwardoń, lecz nie są one skomunikowane, dodatkowo podróż utrudnia brak możliwości kupna przejściówki po polskiej stronie. Częste zmiany rozkładu jazdy po polskiej stronie uniemożliwiają napisanie artykułu z konkretnymi godzinami odjazdów i przyjazdów pociągów.

Ceny przejściówek kupowanych po słowackiej stronie:

Zwardoń – Czadca: 3,2 euro
Zwardoń – Skalite: 2 euro

Sporo podróżników decyduje się na piesze przekroczenie granicy. Ze Zwardonia do pierwszej stacji po słowackiej stronie (Skalité-Serafínov) idzie się około 15 minut.  Można też przekroczyć granicę, dojść do pierwszego przystanku autobusowego (Skalité-Kožak) i stamtąd dojechać do Czadcy, gdzie przesiadamy się na pociąg do Żyliny. Nie jest to dobre rozwiązanie dla osób podróżujących z cięższym bagażem.  Połączenia obsługiwane są przez SAD Žilina, czas przejazdu do Czadcy to 38 minut, a cena biletu w jedną stronę 1,20 euro.  Do stacji kolejowej Skalité dojedziemy w 12 minut – bilet kosztuje 0,75 euro.

Odnośniki:

http://www.sadza.sk/files/cp-2013/502406_2015-06-01.pdf – rozkład jazdy autobusów Skalité – Czadca

4. Dojazd z Krakowa, Krynicy i Muszyny.

Od kilku lat nie kursuje pociąg bezpośredni Kraków – Muszyna – Koszyce. Obecnie dojazd, poza letnimi weekendami, jest bardzo utrudniony.  W wakacyjne weekendy kursuje bezpośredni autobus Krynica – Bardejów, dzięki któremu można tanio i szybko dojechać do Słowacji.  Autobus zatrzymuje się przy dworcu kolejowym Bardejov, skąd dojedziemy pociągiem do Preszowa i dalej do Koszyc.

Więcej: Połączenie Krynica – Bardejów-Zdrój

Osoby jadące pociągami relacji Kraków – Krynica-Zdrój itp. powinny wysiąść w Muszynie. Z Muszyny należy dostać się do Leluchowa (ok. 9 km). Nie jest jasne, czy obecnie kursują busy. Lokalne strony internetowe informowały o regularnych kursach busów Krynica-Zdrój – Dubne przez Leluchów, ale podczas opracowywania artykułu nie udało mi się znaleźć sprawdzonego rozkładu. Przewozy w tamtym rejonie obsługuje firma Arnika, gdzie należy szukać aktualnych rozkładów jazdy.

Jeżeli uda nam się dostać do Leluchowa, przekraczamy granicę pieszo, do niedalekiego miasteczka Čirč. Z miasteczka Čirč odjeżdżają autobusy w stronę miejscowości Stara Lubownia, skąd dostaniemy się pociągiem np. do Popradu lub autobusem do Preszowa. Autobus przejeżdża też przez miejscowość Plaveč. W piątki i niedziele odjeżdża stamtąd jedna para pociągów do Popradu i Koszyc. Są to pociągi dowożące studentów, więc odradzam ze względu na tłok.

Od maja kursują bezpośrednie busy Tiger Express relacji Kraków – Koszyce przez najpopularniejsze słowackie miasta, w tym Poprad. Busy są komfortowe, lecz jadą dość długo (w środku nie ma toalety), a bilety nie należą do najtańszych.  Obecnie to jednak najlepsze połączenie pomiędzy Krakowem a Koszycami.

Odnośniki:

Tiger Express uruchamia połączenie z Krakowa do Koszyc
http://www.arnika-krynica.com.pl/strefa-pasazera/rozklad-jazdy.html – rozkład jazdy w okolicach Krynicy
http://www.buskarpaty.sk/index2.html – rozkłady jazdy Bus Karpaty (wybieramy St.Ľubovňa-Orlov-+Čirč-Obručné)

5. Inne możliwości dojazdu na Słowację

To nie wszystkie możliwości dojazdu na Słowację. Osoby wybierające się do Bratysławy mogą dojechać bezpośrednimi autokarami Polski Bus relacji Warszawa – Katowice – Wiedeń.  Kursują dwa autokary dziennie. Połączenie to cieszy się bardzo dużą popularnością i bardzo trudno zakupić tak reklamowane najtańsze bilety.

Więcej:  http://www.polskibus.com/ 

Z Zakopanego kursują bezpośrednie autobusy firmy Strama do Popradu, przez najpopularniejsze miejscowości słowackich Tatr. Przejazd stosunkowo szybki, ceny przystępne, natomiast są to zwykle starsze autobusy bez toalety.  Autobusy kursują codziennie od 15 czerwca do 15 października.

Więcej: http://www.strama.eu/

Osoby jadące z zachodniej Polski (najlepiej z Wrocławia) powinny rozważyć opcję dojazdu do Pragi autokarami Polski Bus lub Simple Express, ewentualnie pociągami do Pardubic. Z Pragi i Pardubic dojedziemy na Słowację bezpośrednimi pociągami. Polecam ofertę Europa Express, dzięki której znacznie obniżymy koszty przejazdu, przy czym bilety należy kupować w kasie lub przez internet najpóźniej 24 godziny przed planowaną podróżą (w artykule na blogu opisałem warunki taryfowe przy kupnie biletu w kasie na Słowacji lub przez sklep internetowy kolei słowackich, ale w Czechach ceny są takie same).

Więcej: 

Europa Express – tanio pomiędzy Czechami a Słowacją
https://www.cd.cz/eshop/ – sklep internetowy czeskich kolei

Kiepsko wygląda możliwość dotarcia na Słowację przez Bieszczady. Od 1 sierpnia do końca września 2015 roku w weekendy kursuje pociąg Jasło – Komańcza, obsługiwany szynobusem.

Jasło (odj. 07:00) –> Komańcza (przyj. 09:31)
Komańcza (odj. 16:10) –> Jasło (przyj. 18:40)

Niestety, nie ma żadnego pociągu ani autobusu na Słowację. Trzeba przejść 20 kilometrów do miejscowości Medzilaborce, aby wsiąść do pociągu Medzilaborce – Humenne.  Jeszcze pięć lat temu pociągi dojeżdżały do Nowego Łupkowa, gdzie można było przesiąść się do pociągu Nowy Łupków – Medzilaborce. Ze względu na skomplikowane przepisy taryfowe oraz słabą promocję pociągi nie cieszyły się popularnością i strona słowacka zrezygnowała z połączeń, co pociągnęło za sobą rezygnację z połączeń do Nowego Łupkowa po polskiej stronie.

To tyle, jeśli chodzi o tegoroczne połączenia pomiędzy Polską a Słowacją. W przyszłym roku powstanie kolejny poradnik. Zapraszam też do lektury pozostałych poradników:

http://kolej.darlex.pl/czechy – podróż koleją po Czechach – poradnik
http://kolej.darlex.pl/slowacja – podróż koleją po Słowacji – poradnik