Kolej na Podróż

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – wrażenia

Pleszewska Kolej Wąskotorowa nie należy do jakichś rozreklamowanych i znanych w świecie wąskotorówek, mimo to od dawna chciałem się przejechać pociągiem specjalnym na krótkiej, zaledwie trzykilometrowej trasie, tym bardziej ucieszyła mnie wiadomość o reaktywacji kolejki od maja 2015 roku.

Reaktywacja przewozów pasażerskich to tylko pierwszy krok. Obawiałem się, że wobec braku zainteresowania kolejka pojeździ do końca wakacji i z powodu braku rentowności zostanie zamknięta. Na szczęście tak się nie stało. Pleszewska Kolej Wąskotorowa nadal kursuje.

Zobacz również:
Pleszew – szybki spacer po centrum
Pleszew – dworzec kolejowy

Do stacji Pleszew dojechałem pociągiem IC Szyndzielnia korzystając z oferty „Bilet Weekendowy”.  Stacja Pleszew znajduje się w Kowalewie, dojście do stacji Pleszew Wąskotorowy nie jest w żaden sposób oznaczone, ale raczej trudno przeoczyć krzyż św. Andrzeja tuż za dworcem i wagon motorowy Grupy SKPL.

Bilet na przejazd wąskotorówką kupiłem w kasie Przewozów Regionalnych. Specyficzną atmosferę tworzyło gdakanie kur i pianie kogutów z okolicznych gospodarstw w Kowalewie oraz pogoda.

Sobotnie kursy obsługiwał wagon motorowy MBxd2-16. W kursie do stacji Pleszew Miasto oprócz mnie jechały tylko dwie pasażerki i maszynista.

Przejazd trwa krótko, bo 10-12 minut, pojazdem trochę rzuca, a trasa na niektórych odcinkach przypomina węgierskie wąskotorówki. Po drodze są 2 przystanki na żądanie; podczas mojej wizyty pociąg nie zatrzymywał się na nich. Przy wjeździe do centrum Pleszewa emocje sięgają zenitu na dwóch przejazdach kolejowych, na których kierowcy niespecjalnie przejmują się nadjeżdżającym pociągiem.

Podróż mija bardzo szybko, na stacji Pleszew Miasto stoją dwie lokomotywy spalinowe normalnotorowe oraz lokomotywa do obsługi linii wąskotorowych z drugim wagonem.

Spacer ze stacji do Rynku trwa 5-8 minut, w zależności od tempa. W Pleszewie nie ma zbyt wielu atrakcji, dlatego godzina lub półtorej godziny pomiędzy przyjazdem z Kowalewa a podróżą powrotną w zupełności wystarczy.

Podróż powrotna tym samym wagonem wagonem motorowym, w pociągu oprócz mnie trzy pasażerki i maszynista.  Pociągi wąskotorowe są dobrze skomunikowane z pociągami odjeżdżającymi w kierunku Poznania i Ostrowa Wielkopolskiego, dlatego nie trzeba się martwić, czy zdążymy kupić bilet w kasie.

Bilet w jedną stronę kosztował 3 złote, przy czym bilety jednorazowe są biletami czasowymi – wystarczy bilet ważny 15 minut.  Za przewóz roweru lub bagażu należy dodatkowo zapłacić 2 złote. Bilety miesięczne kosztują 60 złotych. Zarządca kolejki honoruje ulgi ustawowe.

Pleszewska Kolej Wąskotorowa to ciekawa propozycja na jednodniową wycieczkę nie tylko weekendową, najlepiej połączoną ze zwiedzaniem Ostrowa Wielkopolskiego lub Jarocina, potencjał jest, choć brakuje jeszcze „świadomości marki”. Niskie obłożenie w pociągach nie wróży dobrze. Jako kolej dojazdowa jest bardzo dobrym pomysłem, jednak w dzisiejszych realiach trudno będzie utrzymać ten stan na dłuższą metę. Wiadomo, aby przyciągnąć turystów potrzeba przynajmniej kilku lat i dobrej reklamy.  Większość miłośników kolei na pewno kojarzy tę kolejkę, ale zwykłemu turyście zwiedzającemu modne miejsca nazwa „Pleszewska Kolej Wąskotorowa” nic nie mówi.

Moje wrażenia jak najbardziej pozytywne, jedyna wada to fakt, iż nie jest to klasyczna linia kolejki wąskotorowej, co widać na niektórych zdjęciach. Z punktu widzenia zarządcy to zrozumiałe, moim zdaniem jednak psuje ogólne wrażenie. Dla mnie największą atrakcją jest przejazd w wagonie z drewnianymi ławkami plus ogólna atmosfera. Na plus zaliczam również fakt, iż nie muszę tracić kilku godzin na piknik lub ognisko w oczekiwaniu na przejazd powrotny.

Pleszewska Kolej Wąskotorowa jest zarządzana przez Grupę SKPL. Byłoby świetnie, gdyby przewozy pasażerskie chociaż sezonowo reaktywowano na pozostałych liniach, gdzie można spotkać pociągi tej grupy.

Rozkład jazdy Pleszewskiej Kolei Wąskotorowej znajdziecie na stronie: http://www.shortlines.pl/travel.html

Oficjalny profil grupy SKPL na Facebooku: https://www.facebook.com/shortlines

Swoje wrażenia z Pleszewa i stacje kolejowe Pleszew, Pleszew Miasto oraz Pleszew Wąskotorowy opiszę w późniejszym terminie.

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – na stacji Pleszew Wąskotorowy

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – w oczekiwaniu na odjazd z Pleszewa Wąskotorowego

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – bilet kupiony w kasie PR

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Wagon motorowy – wnętrze

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Wagon motorowy – wnętrze

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Wagon motorowy – kabina maszynisty

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – wjazd na stację Pleszew Miasto

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – na stacji Pleszew Miasto

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Stacja Pleszew Miasto

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – lokomotywa + wagon

Pleszewska Kolej Wąskotorowa

Pleszewska Kolej Wąskotorowa – na stacji Pleszew Wąskotorowy