Kolej na Podróż

Pociągiem do Czarnogóry – lato 2017

W roku 2017 dojazd pociągiem do Czarnogóry będzie znacznie utrudniony ze względu na remont linii kolejowej Belgrad – Bar. Na podstawie informacji zebranych od kolei czeskich, węgierskich i serbskich opracowałem przewodnik pokazujący, jak dojechać pociągiem do Czarnogóry w sezonie letnim 2017.

Jak na razie, koleje czeskie wstrzymały sprzedaż biletów na bezpośrednie relacji Praga – Bar, które były najwygodniejszym sposobem, aby dojechać pociągiem do Baru.

POCIĄG BELGRAD – BAR W WAKACJE:

AKTUALIZACJA: Sytuacja z pociągami Belgrad – Bar i Subotica – Bar zmienia się w sposób nieprzewidywalny. Ze względu na częste zmiany i sprzeczne informacje nie jestem w stanie zagwarantować aktualności informacji. Ostatnie wieści zamieściłem w artykule Belgrad – Bar – zmiany i zamieszanie z rozkładem.

Pociąg nocny Belgrad – Bar przez Kragujevac (od 15 lipca przez Valjevo)

Pociąg nocny Belgrad – Bar przez Kragujevac po raz pierwszy wyjedzie w trasę 16 czerwca 2017 roku. Pierwszy pociąg w kierunku Bar – Belgrad pojedzie 17 czerwca. Poniższy rozkład jazdy jest orientacyjny; został mi przekazany przez koleje serbskie Srbija Voz przez w formie roboczej, przed publikacją:

UWAGA!!! Od 15 lipca pociąg kursuje normalnie przez Valjevo bez komunikacji zastępczej.

Belgrad – Bar przez Kragujevac – orientacyjny rozkład jazdy:

Beograd (odj. 20:17) –> Lapovo (22:10-22:35) –> Kragujevac (23:22-23:24) –> Kraljevo (01:00-01:37) –> Użice (03:17-03:22) –> Bijelo Polje (07:44-08:10) –> Podgorica (10:24-10:36) –> Bar (przyj. 11:37)

Bar – Belgrad przez Kragujevac – orientacyjny rozkład jazdy:

Bar (odj. 16:50) –> Podgorica (17:48-17:53) –> Bijelo Polje (20:02-20:35) –> Użice (01:05-01:10) –> Kraljevo (02:22-03:00) –> Kragujevac (04:37-04:38) –> Lapovo (05:24-05:52) –> Belgrad (przyj. 08:20)

 

Pociąg będzie zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia, wagonów sypialnych i autokuszetek.

Pociąg dzienny IC Tara Belgrad – Bar przez Lajkovac i Valjevo

Pociąg kursuje codziennie. Na odcinku Belgrad – Lajkovac podróżni przewożeni są autobusami komunikacji zastępczej. Według najnowszych informacji kolei serbskich pociąg od 15 lipca 2017 roku do końca wakacji kursuje bez zastępczej komunikacji autobusowej. Informacja niezweryfikowana.

Rozkład jazdy pociągu dziennego Belgrad – Bar przez Lajkovac

Kierunek Belgrad – Bar:

Belgrad (odj. 09:10) –> Lajkovac (10:40-10:41) –> Valjevo (11:02-11:03) –> Pożega (12:28-12:29) –> Użice (12:50-12:55) –> Vrbnica (16:49-17:19) –> Bijelo Polje (17:32-18:06) –> Podgorica (20:09-20:15) –> Bar (przyj. 21:10)

Kierunek Bar – Belgrad:

Bar (odj. 07:10) –> Podgorica (08:04-08:10) –> Bijelo Polje (10:13-10:45) –> Vrbnica (10:58-11:23) –> Użice (15:25-15:32) –> Pożega (15:53-15:54) –> Valjevo (17:20-17:21) –> Lajkovac (17:42-17:43) –> Belgrad (przyj. 19:13)

Oczywiście należy mieć na uwadze wielogodzinne opóźnienia, które na trasie Belgrad – Bar są normą, choć rzadko zdarza się, że pociąg przyjedzie punktualnie.

Pociąg IC Tara Belgrad – Bar będzie zestawiony ze zmodernizowanych wagonów kolei czarnogórskich, wagonów kolei serbskich oraz autokuszetek. Skład będzie kursował w relacji Bar – Lajkovac i Lajkovac – Bar. W składzie pociągu jest też wagon restauracyjny, z którego wielu blogerów robi zdjęcia najładniejszego odcinka trasy.

Zestawienie pociągu dostępne jest na stronie vagonweb.cz. W zestawieniu widać czeski wagon bezpośredni. Z informacji przekazanych przez koleje czeskie wynika jednak, że wagon bezpośredni Praga – Bar nie będzie kursował przynajmniej do połowy lipca.

POCIĄG SUBOTICA – BAR W WAKACJE:

AKTUALIZACJA: POCIĄG SUBOTICA – BAR POWINIEN KURSOWAĆ NORMALNIE OD 15 LIPCA 2017 ROKU. KOLEJE CZESKIE URUCHAMIAJĄ BEZPOŚREDNIE WAGONY PRAGA – BAR DWA RAZY W TYGODNIU.

Według rozkładu jazdy kolei serbskich Srbija Voz oraz informacji od kolei węgierskich, pociąg Subotica – Bar będzie kursował na całej trasie bez zastępczej komunikacji autobusowej.  Dwa razy w tygodniu do pociągu będą dołączane wagony bezpośrednie kolei węgierskich. Pociąg Subotica – Bar kursuje w okresie 2/3.06.2017-3/4.09 2017. Autokuszetki kursują od stacji Nowy Sad.

Oficjalny rozkład jazdy pociągu Subotica – Bar:

Kierunek Subotica – Bar:

Subotica (odj. 18:37) –> Nowy Sad (21:08-21:31) –> Beograd Centar (22:56-22:59) –> Pożega (02:21-02:22) –> Użice (02:43-02:48) –> Bijelo Polje (07:44-08:15) –> Podgorica (10:24-10:36) –> Bar (przyj. 11:57)

Kierunek Bar – Subotica:

Bar (odj. 16:50) –> Podgorica (17:43-17:53) –> Użice (01:22-01:27) –> Pożega (01:48-01:49) –> Beograd Centar (04:59-05:02) –> Nowy Sad (06:35-06:58) –> Subotica (przyj. 09:37)

Pociąg Panonija Subotica – Bar zestawiony jest z serbskich wagonów z miejscami do siedzenia, czarnogórskich wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia oraz autokuszetek. Dwa razy w tygodniu w składzie pociągu pojadą wagony bezpośrednie kolei węgierskich Budapeszt – Bar – wagon z miejscami do siedzenia, dwa wagony z miejscami do leżenia oraz wagon sypialny. Zestawienie pociągu dostępne jest na stronie vagonweb.cz.

Wagony bezpośrednie Budapeszt – Bar kursują w następujących terminach:

Budapeszt – Bar : 16.06.2017 – 01.09.2017 we wtorki i piątki
Bar – Budapeszt : 17.06.2017 – 02.09.2017 w środy i soboty

Budapeszt - Bar - rozkład jazdy

Rozkład jazdy wagonów Budapeszt – Bar w 2017 roku

CENY BILETÓW NA POCIĄGI DO BARU:

Ceny biletów na pociągi do Czarnogóry pozostają od lat niezmienione i w 2017 roku są następujące:

Ceny biletów w pociągach Belgrad – Bar i Subotica – Bar

Belgrad – Bar – 21 euro (2 klasa); 31,80 euro (1 klasa) + rezerwacja 3 euro
Belgrad – Podgorica 19,20 euro (2 klasa); 28,80 euro (1 klasa) + rezerwacja 3 euro

Subotica – Bar – 27 euro (2 klasa) + rezerwacja 3 euro = 30 euro
Nowy Sad – Bar 23,80 euro (2 klasa) + rezerwacja 3 euro = 26,80 euro

Dopłaty do biletów w pociągach Belgrad – Bar i Subotica – Bar:

Rezerwacja miejsca do siedzenia: 3 euro (obowiązkowa)
Dopłata do wagonu z miejscami do leżenia: 6 euro (2 klasa); 9 euro (1 klasa)
Dopłata do wagonu sypialnego (3-osobowy): 15 euro
Dopłata do wagonu sypialnego (2-osobowy): 20 euro
Dopłata do wagonu sypialnego (1-osobowy): 45 euro
Przewóz samochodu: 30 euro.

Ceny biletów w wagonach Budapeszt – Bar:

Budapeszt – Bar i z powrotem – obowiązuje oferta Montenegro Specijal. Bilet powrotny kosztuje 66 euro + ewentualne dopłaty. Problem z biletami z Budapesztu do Baru jest taki, że nie są dostępne przez internet i trzeba je kupić osobiście w kasie międzynarodowej kolei węgierskich. Jest duże ryzyko, że na przykład w lipcu wszystkie bilety zostaną wyprzedane.

Dopłaty do miejsc w wagonach Budapeszt – Bar w jedną stronę:

wagon z miejscami do leżenia (przedział 6-osobowy) – 9,4 euro
wagon z miejscami do leżenia (przedział 4-osobowy) – 14 euro
wagon sypialny (przedział 3-osobowy) – 15,4 euro
wagon sypialny (przedział 2-osobowy) – 23,1 euro

DOJAZD POCIĄGIEM DO CZARNOGÓRY Z POLSKI:

Kompletny przewodnik, jak dojechać pociągiem z Polski do Czarnogóry:

Krok 1:

W poprzedniej wersji przewodników na blogu pisałem, iż najtrudniej dojechać do czeskiej granicy, a potem możemy kupić tanie bilety kolei czeskich. Sytuacja się zmieniła.

Od 15 czerwca 2017 roku PKP Intercity wprowadziło nową ofertę Budapest Specjal. W zryczałtowanej taryfie sprzedawane są bilety powrotne ważne przez miesiąc, czyli powrót musi nastąpić do miesiąca od pierwszego dnia ważności biletu. Bilety obowiązują tylko w drugiej klasie pociągów bezpośrednich z Polski do Budapesztu

Ceny biletów Budapest Specjal dla osób dorosłych:

Warszawa – Budapeszt – Warszawa – 49 euro + miejscówki
Kraków – Budapeszt – Warszawa – 39 euro + miejscówki
Katowice – Budapeszt – Warszawa – 39 euro + miejscówki

Podróżni posiadający bilety wydane w taryfie Budapest Specjal muszą obowiązkowo pobrać miejscówki. Cena miejscówek to 3,5 euro przy podróżach z Polski do Budapesztu i 3 euro przy podróży z Budapesztu do Polski. Czyli przejazd w jedną stronę z Katowic do Budapesztu będzie nas kosztował 18,5 euro + cena miejscówki.

Pula biletów jest nielimitowana. Według mnie jest to bardzo atrakcyjna oferta, choć internauci narzekają na zbyt wysokie ceny. Moim zdaniem warto dopłacić niż tłuc się autokarem.

Więcej informacji o taryfie: Pociągiem do Budapesztu – nowa oferta PKP Intercity

Koleje czeskie sprzedają bilety promocyjne z Bogumina i Ostrawy do Budapesztu. Najtańsze bilety można kupić za 16 euro. Trzeba jednak kupować z dużym wyprzedzeniem przez sklep internetowy kolei czeskich. Jeśli się nie uda, dostępne są bilety np. za 26 euro.

Są to bilety na konkretny pociąg i nie podlegają zwrotowi – oferta Včasná jízdenka Evropa.

Sklep internetowy kolei czeskich: www.cd.cz/eshop/

Czechy - Budapeszt

Tani bilet kolei czeskich do Budapesztu. Trzeba tylko dotrzeć do Bohumina.

Krok 2:

Kupujemy w Budapeszcie bilet powrotny Montenegro Specijal za 66 euro + ewentualne dopłaty i jedziemy do Czarnogóry. Bilety można kupić na http://elvira.mav-start.hu/

Jeśli się nie uda, pozostaje kupić bilet na pociąg Budapeszt – Subotica lub Budapeszt – Nowy Sad. Bilety na odcinek Budapeszt – Nowy Sad dostępne są w promocji Beograd Special i kosztują 12 euro (tam) / 20 euro (tam i z powrotem). Z Budapesztu do Suboticy nie ma biletów promocyjnych, bilet normalny kosztuje 15,70 euro (2 klasa) / 23,50 euro (1 klasa). Można to obejść kupując bilet Budapeszt – Sombor w taryfie specjalnej za 12 euro i wysiadając w Suboticy. Możliwości jest sporo.

Można też dojechać do Belgradu i stamtąd udać się w podróż pociągiem dziennym do Baru, narażając się na konieczność podróżowania na części trasy autobusem komunikacji zastępczej.

INNE INFORMACJE:

W pociągach do Baru należy liczyć się z tłokiem i wielogodzinnymi opóźnieniami. W pociągach nie przestrzega się zakazu palenia, dlatego wysiądziecie przesiąknięci zapachem dymu papierosowego. Osobiście wybrałbym podróż wagonami kolei węgierskich.

Jak już wspominałem, rozkłady jazdy należy traktować orientacyjnie, bowiem normą na tej trasie są kilkugodzinne opóźnienia.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnicie ten post znajomym lub dodacie odnośnik do mojego bloga 🙂

%d bloggers like this: