Kolej na Podróż

Pociągiem do Czarnogóry – przewodnik (2022)

Dojazd pociągiem do Czarnogóry jest obecnie bardzo utrudniony ze względu na remonty linii kolejowych w Serbii, a konkretnie linii Belgrad – Budapeszt. W 2022 roku Serbowie otworzyli linię kolejową Belgrad – Nowy Sad, natomiast została zamknięta linia Subotica – Nowy Sad. Możliwy jest dojazd przez Sombor lub Zrenjanin do Nowego Sadu i kontynuacja podróży do Belgradu, jednak oferta przewozów jest mizerna, a podróż bardzo długa.

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2022

Spis treści:

1. Pociągiem do Czarnogóry – dojazd przez Chorwację
2. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Belgrad – Bar
3. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Subotica – Bar
3. IIe to kosztuje
4. Relacja czytelników

Informacja techniczna

Zapraszam również do śledzenia fanpage'a na Facebooku, gdzie będę zamieszczał krótkie prezentacje interesujących, mniej znanych miejsc w Polsce i nie tylko jako inspirację oraz najważniejsze informacje o nowych połączeniach kolejowych i promocjach.

1. Pociągiem do Czarnogóry – dojazd przez Budapeszt

Obecnie jedyna możliwość dojazdu pociągiem do Czarnogóry to dojazd przez Budapeszt. Należy to zrobić w następujących krokach:

a) dojazd pociągiem do Budapesztu.

Ceny biletów sprawdzamy na stronie www.intercity.pl

b) przejazd pociągiem Budapeszt – Segedyn

Na trasie kursują szybkie pociągi Intercity kolei węgierskich. Przejazd znacznie wygodniejszy niż dawnymi pociągami Budapeszt – Kelebia przez Kiskunhalas

c) przejazd autobusem Segedyn – Kelebia

nic nie wiem o zastępczej komunikacji autobusowej. Przejazd trwa niecałą godzinę.

d) przejazd pociągiem Kelebia – Subotica

przejazd spalinowym zespołem trakcyjnym kolei serbskich.

Do 2025 roku zamknięta jest linia Subotica – Nowy Sad. Dalej możliwy jest przejazd do Nowego Sadu przez Sombor i dalej szybkim pociągiem do Belgradu lub przez Zrenjanin. Niestety, pociągów z Suboticy jest bardzo mało i jeżdżą bardzo powoli.

Natomiast została wyremontowana linia Horgoš – Subotica i wkrótce dojazd z Budapesztu do tego serbskiego miasta będzie dużo łatwiejszy.

Podróż należy planować za pomocą stron:
jegy.mav.hu – wyszukiwarka i sklep kolei węgierskich
www.srbvoz.rs – wyszukiwarka kolei węgierskich

Planowana jest także odbudowa linii kolejowej z Suboticy do węgierskiego miasta Baja.

2. Pociągiem do Czarnogóry – dojazd przez Chorwację

 

UWAGA!!! INFORMACJE NIEAKTUALNE. PODCZAS OPRACOWYWANIA AKTUALIZACJI ARTYKUŁU NIE KURSOWAŁY POCIĄGI POMIĘDZY SERBIĄ A CHORWACJĄ.

Jeśli zdecydujecie się na dojazd pociągiem do Czarnogóry przez Chorwację, należy przygotować się na długą i często niewygodną podróż. Ceny biletów być może nie będą wygórowane, natomiast prawdopodobnie będzie konieczne wykupienie noclegu lub noclegów, co znacznie podniesie koszty podróży.

Do Chorwacji można dojechać pociągiem przez cały rok z przesiadką w Wiedniu lub w Budapeszcie (z wyłączeniem czasowych ograniczeń w kursowaniu pociągów). W lecie uruchamiane są także dodatkowe pociągi wakacyjne – w roku 2021 będą to najprawdopodobniej pociągi nocne Praga – Rijeka firmy Regiojet oraz Bratysława – Split przez Zagrzeb.

W międzynarodowym rozkładzie jazdy widnieje grupa wagonów bezpośrednich Belgrad – Lublana dołączanych w Zagrzebiu do pociągu nocnego Zagrzeb – Zurych. W czasie opracowywania artykułu wagony nie kursowały, jednak istnieje nadzieja na przywrócenie kursowania w lecie. Byłaby więc możliwość dojazdu pociągiem do Belgradu.

W opracowaniach widnieje także inny pociąg bezpośredni Belgrad – Zagrzeb, który również nie kursował w czasie opracowywania wpisu z powodu pandemii koronawirusa.

Szczegółowe informacje na temat dojazdu pociągiem do Chorwacji dostępne są TUTAJ.

Koleje chorwackie i słoweńskie na swoich stronach nie informują o cenach biletów na odcinki Zagrzeb – Belgrad i Lublana – Belgrad. Strona kolei serbskich podaje następujące ceny:

Pociąg Wiedeń - Zagrzeb

Austriacki wagon bezprzedziałowy w pociągu Wiedeń – Zagrzeb

3. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Belgrad – Bar

W rozkładzie jazdy 2021/2022 przez cały rok kursuje przynajmniej jedna para pociągów Belgrad – Bar. Prawdę mówiąc nie potrafię zorientować się w obecnym rozkładzie kolei serbskich, więc nie będę pisał, co i jak. Nowością w 2022 roku jest odjazd ze stacji Beograd Centar. Stacja Topcider została zamknięta i nie wiem, jak będzie z przewozem samochodów.

Rozkład jazdy należy sprawdzać na stronie kolei serbskich www.srbvoz.rs

Można założyć, że w sezonie wakacyjnym, o ile będzie lepsza sytuacja, zostanie uruchomiona dodatkowa para pociągów (pociąg dzienny).

Trasa Belgrad – Bar należy do najpiękniejszych linii kolejowych świata. Najładniejsze widoki są na czarnogórskim odcinku Bijelo Polje – Podgorica, ewentualnie jeśli lubicie jeziora, to w drodze do Baru pociąg przejeżdża wzdłuż Jeziora Szkoderskiego. Należy liczyć się z dużymi opóźnieniami, które zdarzają się dość często, sięgając czasami 6-8 godzin.

Jeśli nie będziecie mogli sfotografować widoków ze względu na panujący mrok lub miejsce po niewłaściwej stronie wagonu, trasę Podgorica – Bijelo Polje możecie również przejechać czarnogórskim pociągiem regionalnym.

Pociąg nocny Belgrad – Bar zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia (przedziały cztero- i sześcioosobowe), wagonów sypialnych i wagonów do przewozu samochodów, czyli autokuszetek. Osobiście nie lubię podróżować czarnogórskimi i serbskimi wagonami sypialnymi i kuszetkami, ponieważ nie jest w nich przestrzegany zakaz palenia, a mieszkańcy Bałkanów lubią palić, więc okropnie śmierdzi papierosami. Po nocy w takim wagonie całe ubranie jest przesiąknięte smrodem. Do tego wagony są w większości bardzo stare, wymagające remontu (ale wygodne). Niektórym to nie przeszkadza.

Ceny biletów na pociąg Belgrad – Bar w 2022 roku za stroną kolei serbskich:

Bilet Belgrad – Bar:

Bilet drugiej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 21 EUR + 3 EUR miejscówka = 24 EUR
Bilet pierwszej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 31,80 EUR + 3 EUR = 34,80 EUR

Bilet Belgrad – Podgorica:

Bilet drugiej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 19,20 EUR + 3 EUR = 22,20  EUR
Bilet pierwszej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 28,80 EUR + 3 EUR = 31,80 EUR

Dopłaty do miejsc w wagonach sypialnych i kuszetkach:

Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 6-osobowy (2 klasa): 6 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 4-osobowy (1 klasa): 4 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 3-osobowy (2 klasa): 15 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 2-osobowy (2 klasa): 20 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 1osobowy (1 klasa): 45 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 20 EUR (przedział 2-osobowy)
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 45 EUR (przedział 1-osobowy)

Dopłata za przewożony samochód w wagonie do przewozu samochodów: 30 EUR

Gdybym miał wybierać, wybrałbym stylowe wagony sypialne, które normalnie kursują w pociągu turystycznym „Plavi Voz”.

Wagon z miejscami do leżenia kolei czarnogórskich (przedziały 4-osobowe)

Plavi Voz

Wagon sypialny ze składu pociągu turystycznego „Plavi Voz”

3. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Subotica – Bar

Przez wiele lat, w okresie wakacyjnym, kursował pociąg nocny Subotica – Bar z rozkładem jazdy idealnym do fotografowania widoków po czarnogórskiej stronie linii. W składzie pociągu co jakiś czas pojawiały się wagony bezpośrednie z Pragi, Budapesztu, czy nawet Moskwy.

W 2020 roku pociąg nie kursował, prawdopodobnie nie będzie kursował także w roku 2021.

Odwołanie pociągu spowodowane jest całkowitym zamknięciem linii kolejowej Nowy Sad – Belgrad. Po zakończeniu remontu powinien wrócić na trasę.

Pociągiem do Czarnogóry

Zdezelowana serbska kuszetka ze składu pociągu Subotica – Bar

5. Koszty

Dojazd pociągiem do Czarnogóry nie jest tani, do tego jest bardzo czasochłonny. Jak obliczyłem w artykule o dojeździe pociągiem do Chorwacji, koszty z wykorzystaniem biletów promocyjnych będą rozkładać się następująco:

Ze względu na zmiany w komunikacji pomiędzy Węgrami a Serbią oraz brakiem pociągów z Chorwacji do Serbii, nie jestem w stanie podać aktualnych cen biletów. 

Pociągiem do Czarnogóry z przesiadką w Wiedniu:

Bilet promocyjny Warszawa – Wiedeń: 19,90 euro
Bilet promocyjny Wiedeń – Zagrzeb: 29,90 euro
Bilet promocyjny Zagrzeb – Belgrad: 19,00 euro
Bilet Belgrad – Bar: 24 euro

Obecnie jeśli upolujemy bilety promocyjne do Budapesztu, nie wyjdzie tak drogo, 

Pociągiem do Czarnogóry z przesiadką w Budapeszcie:

Bilet Warszawa – Budapeszt i z powrotem: 56 euro
Bilet Budapeszt – Zagrzeb – promocyjny/normalny (powrotny): 30/50 euro
Bilet promocyjny Zagrzeb – Belgrad (powrotny): 38,00 euro
Bilet Belgrad – Bar (powrotny): 48 euro

Łączny koszt biletu powrotnego Warszawa – Bar to 172 euro lub 192 euro + dopłaty za miejsca w wagonach z miejscami do leżenia i sypialnych. Z Katowic i Krakowa cena biletu powrotnego będzie o 10 euro niższa. Ze względu na warunki taryfowe atrakcyjnych cenowo biletów PKP Intercity do Budapesztu nie ma sensu wyliczenie uwzględniające koszty biletów w jedną stronę.

Serbia sypialny

Serbski wagon sypialny

6. Relacja czytelników

Zapraszam do lektury z podróży pociągiem do Czarnogóry nadesłanej przez naszych czytelników. Podróż miała miejsce w 2019 roku.

W sierpniu postanowiliśmy pojechać na Bałkany trasą: Gdańsk – Wiedeń – Lublana – Belgrad – Bar. Tam gdzie można kupić bilety online – nie ma z niczym problemu. Niepewność wzbudzał zakup biletów w Lublanie i Belgradzie. I tu wiadomość dla przyszłych turystów: nie ma obawy o
dostępność biletów. Tym bardziej, że za każdym razem planowaliśmy spędzić w mieście do którego przyjechaliśmy dwie noce, więc bilet był kupowany był trzy dni przed odjazdem.

Pociąg z Lublany do Belgradu w połowie pusty. Większość turystów to niemieccy skauci, którzy poranek na peronie rozpoczynali od papierosa i piwka.

Po drodze mieliśmy problem, bo pociąg potrącił kobietę przechodzącą w miejscu niedozwolonym. I słowa uznania dla kolei Chorwackich, które w 1,5 godziny zorganizowały zastępczy skład.

Wracając do tematu biletów: również w Belgradzie nie było problemu z zakupem. Pociąg miał opóźnienie po kolizji, ale mimo to większość pasażerów potraktowała Belgrad jedynie jako stację przesiadkową, kontynuując podróż nocnym do Baru.

Z ciekawości zapytałem w kasie na dworcu Belgrad Topcider jaka jest cena przewozu samochodu do Baru. Ogólna cena 2 osoby dorosłe + samochód wynosiła około 400 pln.

Kilka uwag swobodnych: pociągi na Bałkanach są klimatyzowane, wodę i jedzenie lepiej mieć swoje bo gastronomia to większości przypadków obnośni sprzedawcy piwa. Na dworcach kupując bilety nie popisywać się zaawansowaną składnią języka Szekspira. W przeciwieństwie do transportu autobusowego, na kolei bez problemu można za bilety płacić kartą.

Chcąc pojechać podobną trasą, polecam na zwiedzanie Lublany 1 cały dzień, Belgradu 2 dni, Bar to miejsce wypadowe nad jezioro Szkoderskie i na plażę do Ulcinj.

Dalej pojechaliśmy już autobusem do Kotoru, później autobusem do Dubrownika, samolotem do Berlina i Flixbusem do Gdańska. Warto wiedzieć, że kupując bilet online na autokar Kotor-Dubrownik , z biletem i tak trzeba pójść do kasy na dworcu i dokupić „peronówkę”.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wsparcie bloga

Jeśli podoba ci się blog i chciałbyś mnie wesprzeć drobną darowizną, możesz to zrobić TUTAJ. Na blogu nie ma kryptoreklam, nieoznaczonych wpisów sponsorowanych, nie współpracuję z przewoźnikami ani organizacjami turystycznymi. W dzisiejszych czasach takie blogi nie są w stanie przetrwać bez wsparcia czytelników.

Belgrad - Bar

Pociąg dzienny Belgrad – Bar w 2019 roku (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)

Granica

Granica kolejowa serbsko-czarnogórska (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)

%d bloggers like this: