Kolej na Podróż

Pociągiem do Czarnogóry – przewodnik (2021)

Dojazd pociągiem do Czarnogóry jest obecnie bardzo utrudniony ze względu na remonty linii kolejowych w Serbii, a konkretnie linii Belgrad – Budapeszt na odcinku Belgrad – Nowy Sad. Remont miał być zakończony już dawno. Teoretycznie możliwy jest dojazd pociągiem do Belgradu przez Chorwację, następnie przejazd pociągiem relacji Belgrad – Bar, jednak to bardzo czasochłonna opcja i lepiej wybrać podróż samolotem, jeśli będzie taka możliwość po pandemii.

UWAGA!!! Informacje nie uwzględniają ograniczeń w podróżowaniu i kursowaniu pociągów spowodowanych przez pandemię. W trakcie opracowywania wpisu nie kursowała większość pociągów międzynarodowych – informacje należy każdorazowo sprawdzać w wyszukiwarce połączeń. 

  • 1 lutego 2019 roku koleje serbskie odwołały WSZYSTKIE pociągi na odcinku Belgrad – Nowy Sad. Jest to związane z remontem linii kolejowej Budapeszt – Belgrad. Nie wiadomo, jak długo potrwają utrudnienia.

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2021

Spis treści:

1. Pociągiem do Czarnogóry – dojazd przez Chorwację
2. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Belgrad – Bar
3. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Subotica – Bar
3. IIe to kosztuje
4. Relacja czytelników

1. Pociągiem do Czarnogóry – dojazd przez Chorwację

Jeśli zdecydujecie się na dojazd pociągiem do Czarnogóry przez Chorwację, należy przygotować się na długą i często niewygodną podróż. Ceny biletów być może nie będą wygórowane, natomiast prawdopodobnie będzie konieczne wykupienie noclegu lub noclegów, co znacznie podniesie koszty podróży.

Do Chorwacji można dojechać pociągiem przez cały rok z przesiadką w Wiedniu lub w Budapeszcie (z wyłączeniem czasowych ograniczeń w kursowaniu pociągów). W lecie uruchamiane są także dodatkowe pociągi wakacyjne – w roku 2021 będą to najprawdopodobniej pociągi nocne Praga – Rijeka firmy Regiojet oraz Bratysława – Split przez Zagrzeb.

W międzynarodowym rozkładzie jazdy widnieje grupa wagonów bezpośrednich Belgrad – Lublana dołączanych w Zagrzebiu do pociągu nocnego Zagrzeb – Zurych. W czasie opracowywania artykułu wagony nie kursowały, jednak istnieje nadzieja na przywrócenie kursowania w lecie. Byłaby więc możliwość dojazdu pociągiem do Belgradu.

W opracowaniach widnieje także inny pociąg bezpośredni Belgrad – Zagrzeb, który również nie kursował w czasie opracowywania wpisu z powodu pandemii koronawirusa.

Szczegółowe informacje na temat dojazdu pociągiem do Chorwacji dostępne są TUTAJ.

Koleje chorwackie i słoweńskie na swoich stronach nie informują o cenach biletów na odcinki Zagrzeb – Belgrad i Lublana – Belgrad. Strona kolei serbskich podaje następujące ceny:

Bilet na pociąg Belgrad – Zagrzeb w ofercie SparSchiene: 19 euro (wliczona rezerwacja)
Bilet na pociąg Belgrad – Lublana w ofercie Ljubljana Specijal: 29 euro (wliczona rezerwacja)
Bilet na pociąg Belgrad – Maribor w ofercie Maribor Specijal: 29 euro (wliczona rezerwacja)

Pociąg Wiedeń - Zagrzeb

Austriacki wagon bezprzedziałowy w pociągu Wiedeń – Zagrzeb

2. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Belgrad – Bar

W rozkładzie jazdy 2020/2021 przez cały rok kursuje przynajmniej jedna para pociągów Belgrad – Bar. W sezonie wakacyjnym zostanie uruchomiony także pociąg dzienny, który będzie kursował do odwołania. Szczegóły niżej. Pociągi Belgrad – Bar odjeżdżają ze stacji Beograd Topčider, podczas gdy pociągi z Zagrzebia kursujące w normalnych czasach dojeżdżają do stacji Beograd Centar. Stacja Topčider wyposażona jest w perony przystosowane do załadunku samochodów.

Rozkład jazdy pociągu nocnego Belgrad – Bar w 2021 roku:

Bar (odj. 19:00) –> Podgorica (19:56-20:05) –>  Beograd Topčider (przyj. 06:15)

Beograd Topčider (odj. 21:10) –> Podgorica (07:10-07:16) –> Bar (przyj. 08:12)

Można założyć, że w sezonie wakacyjnym, o ile będzie lepsza sytuacja, zostanie uruchomiona dodatkowa para pociągów (pociąg dzienny).

Trasa Belgrad – Bar należy do najpiękniejszych linii kolejowych świata. Najładniejsze widoki są na czarnogórskim odcinku Bijelo Polje – Podgorica, ewentualnie jeśli lubicie jeziora, to w drodze do Baru pociąg przejeżdża wzdłuż Jeziora Szkoderskiego. Należy liczyć się z dużymi opóźnieniami, które zdarzają się dość często, sięgając czasami 6-8 godzin.

Jeśli nie będziecie mogli sfotografować widoków ze względu na panujący mrok lub miejsce po niewłaściwej stronie wagonu, trasę Podgorica – Bijelo Polje możecie również przejechać czarnogórskim pociągiem regionalnym.

Pociąg nocny Belgrad – Bar zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia (przedziały cztero- i sześcioosobowe), wagonów sypialnych i wagonów do przewozu samochodów, czyli autokuszetek. Osobiście nie lubię podróżować czarnogórskimi i serbskimi wagonami sypialnymi i kuszetkami, ponieważ nie jest w nich przestrzegany zakaz palenia, a mieszkańcy Bałkanów lubią palić, więc okropnie śmierdzi papierosami. Po nocy w takim wagonie całe ubranie jest przesiąknięte smrodem. Do tego wagony są w większości bardzo stare, wymagające remontu (ale wygodne). Niektórym to nie przeszkadza.

Pociąg dzienny Belgrad – Bar w 2021 roku:

Pd 14 czerwca 2021 roku rozpocznie kursowanie pociąg dzienny Belgrad – Bar. Pociąg będzie odjeżdżał o 9:00 ze stacji Topčider w Belgradzie i o tej samej godzinie z Baru od 15 czerwca. Nie wiadomo, do kiedy pociąg będzie kursował.

Ceny biletów na pociąg Belgrad – Bar w 2021 roku za stroną kolei serbskich:

Bilet Belgrad – Bar:

Bilet drugiej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 21 EUR + 3 EUR miejscówka = 24 EUR
Bilet pierwszej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 31,80 EUR + 3 EUR = 34,80 EUR

Bilet Belgrad – Podgorica:

Bilet drugiej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 19,20 EUR + 3 EUR = 22,20  EUR
Bilet pierwszej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 28,80 EUR + 3 EUR = 31,80 EUR

Dopłaty do miejsc w wagonach sypialnych i kuszetkach:

Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 6-osobowy (2 klasa): 6 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 4-osobowy (1 klasa): 4 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 3-osobowy (2 klasa): 15 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 2-osobowy (2 klasa): 20 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 1osobowy (1 klasa): 45 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 20 EUR (przedział 2-osobowy)
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 45 EUR (przedział 1-osobowy)

Dopłata za przewożony samochód w wagonie do przewozu samochodów: 30 EUR

Gdybym miał wybierać, wybrałbym stylowe wagony sypialne, które normalnie kursują w pociągu turystycznym „Plavi Voz”.

Wagon z miejscami do leżenia kolei czarnogórskich (przedziały 4-osobowe)

Plavi Voz

Wagon sypialny ze składu pociągu turystycznego „Plavi Voz”

3. Pociągiem do Czarnogóry – pociąg Subotica – Bar

Przez wiele lat, w okresie wakacyjnym, kursował pociąg nocny Subotica – Bar z rozkładem jazdy idealnym do fotografowania widoków po czarnogórskiej stronie linii. W składzie pociągu co jakiś czas pojawiały się wagony bezpośrednie z Pragi, Budapesztu, czy nawet Moskwy.

W 2020 roku pociąg nie kursował, prawdopodobnie nie będzie kursował także w roku 2021.

Odwołanie pociągu spowodowane jest całkowitym zamknięciem linii kolejowej Nowy Sad – Belgrad. Po zakończeniu remontu powinien wrócić na trasę.

Pociągiem do Czarnogóry

Zdezelowana serbska kuszetka ze składu pociągu Subotica – Bar

4. Koszty

Dojazd pociągiem do Czarnogóry nie jest tani, do tego jest bardzo czasochłonny. Jak obliczyłem w artykule o dojeździe pociągiem do Chorwacji, koszty z wykorzystaniem biletów promocyjnych będą rozkładać się następująco:

Pociągiem do Czarnogóry z przesiadką w Wiedniu:

Bilet promocyjny Warszawa – Wiedeń: 19,90 euro
Bilet promocyjny Wiedeń – Zagrzeb: 29,90 euro
Bilet promocyjny Zagrzeb – Belgrad: 19,00 euro
Bilet Belgrad – Bar: 24 euro

Łączny koszt biletu Warszawa – Bar to 92,80 euro, nie licząc dopłat za miejsca w wagonach z miejscami do leżenia i sypialnych. Z Katowic i Krakowa będzie to 20 euro mniej, jeśli uda się zakupić najtańsze bilety promocyjne do Wiednia.

Pociągiem do Czarnogóry z przesiadką w Budapeszcie:

Bilet Warszawa – Budapeszt i z powrotem: 56 euro
Bilet Budapeszt – Zagrzeb – promocyjny/normalny (powrotny): 30/50 euro
Bilet promocyjny Zagrzeb – Belgrad (powrotny): 38,00 euro
Bilet Belgrad – Bar (powrotny): 48 euro

Łączny koszt biletu powrotnego Warszawa – Bar to 172 euro lub 192 euro + dopłaty za miejsca w wagonach z miejscami do leżenia i sypialnych. Z Katowic i Krakowa cena biletu powrotnego będzie o 10 euro niższa. Ze względu na warunki taryfowe atrakcyjnych cenowo biletów PKP Intercity do Budapesztu nie ma sensu wyliczenie uwzględniające koszty biletów w jedną stronę.

Serbia sypialny

Serbski wagon sypialny

5. Relacja czytelników

Zapraszam do lektury z podróży pociągiem do Czarnogóry nadesłanej przez naszych czytelników. Podróż miała miejsce w 2019 roku.

W sierpniu postanowiliśmy pojechać na Bałkany trasą: Gdańsk – Wiedeń – Lublana – Belgrad – Bar. Tam gdzie można kupić bilety online – nie ma z niczym problemu. Niepewność wzbudzał zakup biletów w Lublanie i Belgradzie. I tu wiadomość dla przyszłych turystów: nie ma obawy o
dostępność biletów. Tym bardziej, że za każdym razem planowaliśmy spędzić w mieście do którego przyjechaliśmy dwie noce, więc bilet był kupowany był trzy dni przed odjazdem.

Pociąg z Lublany do Belgradu w połowie pusty. Większość turystów to niemieccy skauci, którzy poranek na peronie rozpoczynali od papierosa i piwka.

Po drodze mieliśmy problem, bo pociąg potrącił kobietę przechodzącą w miejscu niedozwolonym. I słowa uznania dla kolei Chorwackich, które w 1,5 godziny zorganizowały zastępczy skład.

Wracając do tematu biletów: również w Belgradzie nie było problemu z zakupem. Pociąg miał opóźnienie po kolizji, ale mimo to większość pasażerów potraktowała Belgrad jedynie jako stację przesiadkową, kontynuując podróż nocnym do Baru.

Z ciekawości zapytałem w kasie na dworcu Belgrad Topcider jaka jest cena przewozu samochodu do Baru. Ogólna cena 2 osoby dorosłe + samochód wynosiła około 400 pln.

Kilka uwag swobodnych: pociągi na Bałkanach są klimatyzowane, wodę i jedzenie lepiej mieć swoje bo gastronomia to większości przypadków obnośni sprzedawcy piwa. Na dworcach kupując bilety nie popisywać się zaawansowaną składnią języka Szekspira. W przeciwieństwie do transportu autobusowego, na kolei bez problemu można za bilety płacić kartą.

Chcąc pojechać podobną trasą, polecam na zwiedzanie Lublany 1 cały dzień, Belgradu 2 dni, Bar to miejsce wypadowe nad jezioro Szkoderskie i na plażę do Ulcinj.

Dalej pojechaliśmy już autobusem do Kotoru, później autobusem do Dubrownika, samolotem do Berlina i Flixbusem do Gdańska. Warto wiedzieć, że kupując bilet online na autokar Kotor-Dubrownik , z biletem i tak trzeba pójść do kasy na dworcu i dokupić „peronówkę”.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wsparcie bloga

Jeśli spodobał ci się artykuł i chciałbyś czytać jeszcze lepsze i wartościowe treści, możesz Postawić mi kawę, czyli wesprzeć mój blog dowolną darowizną. Niestety, żyjemy w czasach, kiedy nie da się utrzymać bloga z reklam, a uczciwi twórcy bez układów nie mają szans z wielkimi koncernami oraz blogerami-wydmuszkami agencji marketingowych. Obecnie ogromne pieniądze zarabia się na głupocie i kryptoreklamach, natomiastt wartościowe blogi masowo upadają. Blogi takie jak ten mogą przetrwać tylko dzięki wsparciu czytelników.

Jak dojechać pociągiem - seria artykułów
Pociągiem do Wiednia | Pociągiem do Berlina | Pociągiem na Ukrainę
Pociągiem do Czech | Pociągiem na Słowację | Pociągiem na Litwę
Pociągiem na Białoruś | Pociągiem na Węgry | Pociągiem do Chorwacji
Pociągiem do Czarnogóry | Pociągiem do Słowenii | Pociągiem do Serbii
Pociągiem do Bośni i Hercegowiny | Pociągiem do Włoch | Pociągiem do Brukseli
Pociągiem do Amsterdamu | Pociągiem do Londynu | Pociągiem do Paryża
Pociągiem do Szwajcarii | Pociągiem do Łotwy
Belgrad - Bar

Pociąg dzienny Belgrad – Bar w 2019 roku (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)

Granica

Granica kolejowa serbsko-czarnogórska (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)

%d bloggers like this: