Nie kursują bezpośrednie pociągi z Polski do Czarnogóry. W trakcie opracowywania artykułu dojazd pociągiem do Czarnogóry, z wykorzystaniem wyłącznie pociągu jako środka transportu, był niemożliwy, ponieważ Serbia nie posiadała pasażerskich pociągów kolejowych z Węgrami, Chorwacją i Rumunią.
Jeżeli zostanie uruchomiony pociąg Segedyn – Subotica (planowane uruchomienie 10.2023), to dojazd do Czarnogóry i tak będzie bardzo trudnym zadaniem dla wytrwałych miłośników kolei.
Natomiast przywrócenie pociągu Zagrzeb – Belgrad umożliwi w miarę przystępny dojazd pociągiem do Czarnogóry. Ze względów zdrowotnych nie jestem w stanie na bieżąco śledzić zmian, dlatego zachęcam do sprawdzania rozkładu jazdy kolei serbskich. Najlepiej wybrać rozkład jazdy dla stacji i sprawdzać stacje Beograd Centar oraz Subotica.
Ostatnia aktualizacja: 06.01.2023
Kolej w Serbii – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Czarnogórze – przewodnik dla pasażerów
Pociąg Belgrad – Bar
Nie zawsze będę w stanie śledzić zmiany na kolei. Jedynym pociągiem międzynarodowym w Czarnogórze jest pociąg Belgrad – Bar. Kursuje on od lat. Tylko tak można dojechać pociągiem do Czarnogóry. Najważniejszą zaletą są piękne widoki na odcinku Bijelo Polje – Bar, natomiast pociąg często jest zatłoczony, notowane są wielogodzinne opóźnienia, a wagony spowija dym papierosowy, co dla niepalących oznacza męczarnię.
W roku 2023 pociągi Belgrad – Bar będą kursować w sposób następujący:
a) pociąg nocny – pociąg całoroczny, zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia, wagonów sypialnych i autokuszetek.
b) pociąg dzienny – kursuje w sezonie od 16.06.2023 do 18.09.2023. Zestawiony z klimatyzowanych wagonów.
Pociągi rozpoczynają i kończą bieg na stacji Zemun w Belgradzie.
Rozkład jazdy kolei serbskich
Rozkład jazdy na stronie kolei czarnogórskich
Ceny biletów na pociąg Belgrad – Bar w 2023 roku za stroną kolei serbskich:
Bilet Belgrad – Bar:
Bilet drugiej klasy wagonie z miejscami do siedzenia: 21 EUR + 3 EUR miejscówka = 24 EUR
Bilet pierwszej klasy wagonie z miejscami do siedzenia: 31,80 EUR + 3 EUR = 34,80 EUR
Bilet Belgrad – Podgorica:
Bilet drugiej klasy wagonie z miejscami do siedzenia: 19,20 EUR + 3 EUR = 22,20 EUR
Bilet pierwszej klasy wagonie z miejscami do siedzenia: 28,80 EUR + 3 EUR = 31,80 EUR
Dopłaty do miejsc w wagonach sypialnych i kuszetkach:
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 6-osobowy (2 klasa): 6 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 4-osobowy (1 klasa): 4 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 3-osobowy (2 klasa): 15 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 2-osobowy (2 klasa): 20 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 1osobowy (1 klasa): 45 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 20 EUR (przedział 2-osobowy)
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 45 EUR (przedział 1-osobowy)
Dopłata za przewożony samochód w wagonie do przewozu samochodów: 30 EUR
Gdybym miał wybierać, wybrałbym stylowe wagony sypialne, które normalnie kursują w pociągu turystycznym „Plavi Voz”.

Wagon z miejscami do leżenia kolei czarnogórskich (przedziały 4-osobowe)

Wagon sypialny ze składu pociągu turystycznego „Plavi Voz”
Relacja czytelników
Zapraszam do lektury z podróży pociągiem do Czarnogóry nadesłanej przez naszych czytelników. Podróż miała miejsce w 2019 roku.
W sierpniu postanowiliśmy pojechać na Bałkany trasą: Gdańsk – Wiedeń – Lublana – Belgrad – Bar. Tam gdzie można kupić bilety online – nie ma z niczym problemu. Niepewność wzbudzał zakup biletów w Lublanie i Belgradzie. I tu wiadomość dla przyszłych turystów: nie ma obawy o
dostępność biletów. Tym bardziej, że za każdym razem planowaliśmy spędzić w mieście do którego przyjechaliśmy dwie noce, więc bilet był kupowany był trzy dni przed odjazdem.
Pociąg z Lublany do Belgradu w połowie pusty. Większość turystów to niemieccy skauci, którzy poranek na peronie rozpoczynali od papierosa i piwka.
Po drodze mieliśmy problem, bo pociąg potrącił kobietę przechodzącą w miejscu niedozwolonym. I słowa uznania dla kolei Chorwackich, które w 1,5 godziny zorganizowały zastępczy skład.
Wracając do tematu biletów: również w Belgradzie nie było problemu z zakupem. Pociąg miał opóźnienie po kolizji, ale mimo to większość pasażerów potraktowała Belgrad jedynie jako stację przesiadkową, kontynuując podróż nocnym do Baru.
Z ciekawości zapytałem w kasie na dworcu Belgrad Topcider jaka jest cena przewozu samochodu do Baru. Ogólna cena 2 osoby dorosłe + samochód wynosiła około 400 pln.
Kilka uwag swobodnych: pociągi na Bałkanach są klimatyzowane, wodę i jedzenie lepiej mieć swoje bo gastronomia to większości przypadków obnośni sprzedawcy piwa. Na dworcach kupując bilety nie popisywać się zaawansowaną składnią języka Szekspira. W przeciwieństwie do transportu autobusowego, na kolei bez problemu można za bilety płacić kartą.
Chcąc pojechać podobną trasą, polecam na zwiedzanie Lublany 1 cały dzień, Belgradu 2 dni, Bar to miejsce wypadowe nad jezioro Szkoderskie i na plażę do Ulcinj.
Dalej pojechaliśmy już autobusem do Kotoru, później autobusem do Dubrownika, samolotem do Berlina i Flixbusem do Gdańska. Warto wiedzieć, że kupując bilet online na autokar Kotor-Dubrownik , z biletem i tak trzeba pójść do kasy na dworcu i dokupić „peronówkę”.

Pociąg dzienny Belgrad – Bar w 2019 roku (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)

Granica kolejowa serbsko-czarnogórska (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)
Pociągiem do Czarnogóry – jak było dawniej
Dawniej dojazd pociągiem do Czarnogóry był dużo łatwiejszy. Przez cały rok można było dojechać koleją do Czarnogóry w następujący sposób
1) Podróż pociągiem Warszawa – Budapeszt
2) Podróż pociągiem Budapeszt – Belgrad (2 dzienne i 1 nocny)
3) Podróż pociągiem Belgrad – Bar (dzienny i nocny)
Dodatkowo w wakacje kursował pociąg nocny Subotica – Bar, a przez jakiś czas były uruchamiane wagony bezpośrednie Budapeszt – Bar i Praga – Bar.
Zastrzeżenie |
---|
Pomimo moich najlepszych chęci informacje mogą się zdezaktualizować. O zagadnienia typu zniżki, czy utrudnienia w ruchu, lepiej pytać bezpośrednio u przewoźnika lub na licznych grupach o podróżowaniu. Jeśli artykuł okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt w przyszłości. |

Trasa Belgrad – Bar (fot. dreamstime.com)