Kolej na Podróż

Sarajewo – Čapljina – powrót pociągów

Od 8 czerwca 2017 roku przywrócono ruch pociągów na trasie Sarajewo – Čapljina przez Mostar. Z powodu remontu generalnego linii pociągi nie kursowały od 5 października 2015 roku. Remont linii Sarajewo – Čapljina początkowo miał się zakończyć w kwietniu 2016 roku, później termin zakończenia prac przełożono na kwiecień 2017 roku. Ostatecznie pociągi pasażerskie ponownie wyjechały na tory 8 czerwca.

Zobacz również:

http://kolej.darlex.pl/bosnia-i-hercegowina – kompletny przewodnik po kolei w Bośni i Hercegowinie – rozbudowywany i aktualizowany od 2012 roku.

Koleje Bośni i Hercegowiny (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) uruchamiają następujące pociągi całoroczne:

Pociąg pospieszny Sarajewo – Čapljina (720/721):

Čapljina (odj. 05:52) –> Mostar (06:25-06:27) –> Sarajewo (przyj. 08:32)

Sarajewo (odj. 16:26) –> Mostar (18:25-18:27) –> Čapljina (przyj. 19:00)

Pociąg obsługiwany jest przez bośniackie składy Talgo. Obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc.

Pociąg lokalny Sarajewo – Konjic:

Konjic (odj. 05:19) –> Sarajewo (przyj. 06:42)

Sarajewo (odj. 15:49) –> Konjic (przyj. 17:42)

Pociąg lokalny może być przydatny dla turystów, którzy chcą zrobić zdjęcia najładniejszych odcinków linii z okien pociągu.

POCIĄG SEZONOWY SARAJEWO – ČAPLJINA  (1722/1723)

Koleje Bośni i Hercegowiny (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine)  poinformowały o uruchomieniu dodatkowego pociągu Sarajewo – Čapljina, który będzie kursował od 15 czerwca 2017 roku do 31 sierpnia 2017 roku. Będzie to pociąg pospieszny również obsługiwany przez składy Talgo. Na stacji Čapljina podróżni będą mogli się przesiąść do autobusów relacji Čapljina – Neum i Čapljina – Makarska – połączenia autobusowe realizuje firma Autoherc d.o.o. Grude we współpracy z kolejami bośniackimi.

Rozkład jazdy pociągu sezonowego Sarajewo – Čapljina:

Sarajewo (odj. 07:01) –> Mostar (09:00-09:02) –> Čapljina (przyj. 09:35)

Čapljina (odj. 19:25) –> Mostar (19:58-20:00) –> Sarajewo (przyj. 21:59)

Rozkład jazdy autobusów z Čapljiny:

Čapljina (odj. 10:15) –> Neum (przyj. 11:20)

Čapljina (odj. 10:15) –> Makarska (przyj. 12:05)

Co ciekawe, nie ma autobusowych połączeń powrotnych Makarska – Čapljina skomunikowanych z pociągiem Čapljina – Sarajewo i pasażerowie muszą znaleźć transport samodzielnie. Natomiast nie opublikowano rozkładu jazdy autobusu powrotnego Neum – Čapljina, choć ze strony kolei bośniackich wynika, że taki kursuje.

Rozkład jazdy autobusów na tych trasach można sprawdzić na stronach balkanviator.com i busticket4.me.

Neum to jedyne bośniackie miasto z dostępem do Morza Adriatyckiego, a Makarska to popularna chorwacka nadmorska miejscowość wypoczynkowa.

POCIĄG SARAJEWO – ČAPLJINA – CENY BILETÓW:

Ceny biletów na pociągi pospieszne Sarajewo – Čapljina (całoroczny i sezonowy) wynoszą:

Sarajewo – Mostar (129 km) – 10,90 KM (II klasa) / 15,80 KM (I klasa)
Sarajewo – Mostar – Sarajewo – 17,40 KM (II klasa) / 25,30 KM (I klasa)

Sarajewo – Čapljina (163 km) – 13,30 KM (II klasa) / 19,40 KM (I klasa)
Sarajewo – Čapljina – Sarajewo – 21,30 KM (II klasa) / 31 KM (I klasa)

Zniżki:

Dzieci do ukończenia 4 roku życia podróżują za darmo, o ile nie zajmują osobnego miejsca.
Dzieci w wieku 4-12 lat płacą 50% ceny biletu.

Grupom liczącym 6-30 osób przysługuje zniżka 30%.
Grupom liczącym ponad 30 osób przysługuje zniżka 50%.

Ceny biletów w komunikacji łączonej (pociąg + autobus):

Sarajewo – Neum – 20,30 KM
Sarajewo – Neum – Sarajewo – 33,30 KM

Sarajewo – Makarska – 29,30 KM

Autobus powrotny z miejscowości Makarska nie kursuje. Przypominam, że koleje bośniackie nie podały na swojej stronie rozkładu jazdy autobusu powrotnego z Neum do Čapljiny.

Rezerwacja miejsca (dodatek) w pociągu Talgo kosztuje 1 KM w każdą stronę. Cenę podałem w bośniackiej walucie. Przelicznik, w zależności od aktualnego kursu walut wynosi  1 KM = 2 – 2,1 PLN, więc łatwo można samodzielnie przeliczyć ceny.

PODSUMOWANIE:

Pociąg Sarajewo – Čapljina trasę o długości 163 km pokonuje w około dwie i pół godziny. Czas nie jest rewelacyjny, jednak powrót pociągów pasażerskich na jedną z najpiękniejszych linii kolejowych Europy to świetna wiadomość. Brakuje jednak pociągów Čapljina – Ploče oraz najważniejszego: Zagrzeb – Sarajewo. Gdyby uruchomiono nocny pociąg z Zagrzebia do Sarajewa, połączenie na pewno cieszyłoby się ogromną popularnością w sezonie letnim.

Spodobał ci się wpis? Jeśli tak, zapraszam do polubienia naszego profilu na Facebooku.

Bośniackie Talgo

Bośniackie Talgo na linii Sarajewo – Čapljina (źródło: Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine)