Kolej na Podróż

Pociągiem do Czech – przewodnik (aktualizacja 15.04.2019)

Wielu z was wybiera się pociągiem do Czech. Nie tylko do Pragi, ale również po czesko-polskim pograniczu. W artykule zebrałem najciekawsze oferty popularnych przewoźników kolejowych, co pozwoli wam niedrogo dojechać pociągiem do Czech.

Przed wakacjami uzupełnię wpis o pociągi sezonowe.

Zmiany w rozkładzie jazdy 2018/2019:

  • od 1 września 2018 roku Przewozy Regionalne nie honorują biletów Celodenni jizdenka+Polsko, Skupinova vikendova jizdenka+Polsko, nie wystawiają też biletów Bilet turystyczny + Czechy, Czechy+, Czechy+Max.
  • pojawił się codzienny pociąg Sędzisław – Kralovec. W czasie opracowywania aktualizacji godziny kursowania dyskwalifikowały go jako pociąg dla osób chcących pozwiedzać Czechy.

Zobacz również:
Kolej w Czechach  Koleje wąskotorowe w Czechach  Czechy – ciekawostki kolejowe
Koleje linowo-terenowe w Czechach  Muzea Transportu w Czechach  Brno  Czeski Cieszyn
Hradec Králové Igława  Karniów  Liberec  Litomyśl Nowy Jiczyn Ołomuniec Opawa Ostrawa
Pardubice  Praga  Třebíč  Výsoké Mýto  Znojmo

 

 

Zapraszam do lektury poradnika dla osób planujących podróż koleją po Czechach. Rozkład jazdy, połączenia, informacje praktyczne, zniżki i promocje.

Posted by Kolej na Podróż on Sunday, 24 March 2019

 

 

PKP Intercity

Przewoźnik kolejowy PKP Intercity słynie z astronomicznych cen biletów międzynarodowych oraz brakiem możliwości kupna biletów międzynarodowych przez internet. Na jakość taboru nie będę narzekał, bo koleje czeskie spisują się znacznie gorzej.

Kursują codziennie trzy pociągi  z Warszawy, w tym dwa dzienne i jedno nocne, dwa połączenia z Krakowa w tym jedno dzienne i jedno nocne oraz dwa połączenia dzienne z Katowic. Przez Czechy przejeżdża także nocny pociąg Berlin – Budapeszt uruchamiany przez koleje austriackie.

Wygląda na to, że po latach drgnęło coś w PKP Intercity w sprawie cen biletów międzynarodowych. Najnowsza promocja to bilet „Visit Ostrawa” dla osób podróżujących na trasie Katowice – Ostrawa. Bilet kosztuje 6 euro, w cenę wliczona jest rezerwacja miejsca. Bilety można kupić tylko w stacjonarnych kasach międzynarodowych PKP Intercity najpóźniej dzień przed planowaną podróżą. Podobnej promocji nie ma na przykład na przejazdy pociągami PKP Intercity na trasie Kraków – Ostrawa lub Oświęcim – Ostrawa.

Dla osób podróżujących  Warszawy i Krakowa pozostaje kupno biletów promocyjnych Super Promo International. Liczba biletów w tej promocji jest jednak bardzo mała i ich zdobycie graniczy z cudem.

Ceny biletów do Ostrawy w taryfie Super Promo International:

Warszawa – Ostrawa: 14 euro
Kraków – Ostrawa: 19 euro
Gdynia – Ostrawa: 39 euro

Ceny biletów do Ostrawy w taryfie normalnej:

Warszawa – Ostrawa: 38,90 euro (dorosły); 18,60 euro (dziecko 4-6 lat); 21,10 euro (6-12 lat)
Kraków – Ostrawa: 20,60 euro (dorosły); 9,50 euro (dziecko 4-6 lat); 12,10 euro (6-12 lat)
Gdynia – Ostrawa: 43,80 euro (dorosły); 21,10 euro (dziecko 4-6 lat); 23,70 euro (6-12 lat)
Katowice – Ostrawa: 17 euro

Nie pojawiły się nowe oferty promocyjne do Pragi. Cennik biletów do Pragi jest bardziej skomplikowany i zależy, czy pojedziemy pociągiem dziennym, czy nocnym.

Ceny biletów do Pragi w taryfie Super Promo International

Warszawa – Praga: 19 euro (nocny i dzienny)
Kraków – Praga: 19 euro (nocny i dzienny)
Katowice – Praga:  19 euro (dzienny)

Ceny biletów do Pragi w taryfie normalnej dla osób dorosłych:

Warszawa – Praga: 68,50 euro (tam); 125 euro (tam i z powrotem)
Kraków – Praga: 57,50 euro (tam); 96,20 euro (tam i z powrotem)
Katowice – Praga: 52,50 euro (tam); 87,40 euro (tam i z powrotem)

Jak widać, ceny nie są rewelacyjne, a promocja Visit Ostrawa została wymuszona przez cieszące się dużą popularnością autokary Leo Express. Przy kupnie biletów powrotnych obowiązuje umowa dwustronna MOST i ceny są znacznie niższe niż wynikałoby to z cen bazowych w jedną stronę, ale konieczność zakupu miejscówek (3,5 euro w jedną stronę) znacznie podnosi cenę przejazdu.

PKP Intercity dwa lata temu wprowadziło ofertę pod nazwą „Cena Relacyjna”. Pozwala ona podróżować pociągiem do Czech w trochę korzystniejszych cenach niż liczonych według taryfy podstawowej. Trochę, bo do przejazdu doliczana jest opłata za miejscówkę, czyli 3,5 euro za każdy przejazd. Jeśli jedziemy tam i z powrotem, rezerwacja miejsca kosztuje łącznie 7 euro, co czyni cenę niezbyt atrakcyjną.

Ceny w ofercie relacyjnej:

Katowice – Ostrawa – 13 euro
Kraków – Ostrawa – 17,5 euro
Warszawa – Ostrawa – 30,5 euro
Kraków – Praga – 49 euro
Katowice – Praga – 49 euro
Kraków – Praga – 54 euro
Warszawa – Praga – 65 euro

Oczywiście ceny obowiązują również w relacjach powrotnych, jeżeli kupujemy bilet w Polsce.

W wagonach przystosowanych do przewozu rowerów można przewozić rower za równowartość 10 euro niezależnie od relacji międzynarodowej.

Największym problemem połączeń PKP Intercity do Czech jest brak regulacji przejazdu pomiędzy Zebrzydowicami a Boguminem. Przydałaby się przejściówka w rozsądnej cenie, dzięki czemu można byłoby połączyć podróż na terytorium Polski w taryfie dla pociągów TLK i IC z kupnem biletu promocyjnego kolei czeskich. Niestety, PKP Intercity i koleje czeskie od lat nie potrafią rozwiązać dobrze znanego problemu.

Polregio (Przewozy Regionalne)

Przewozy Regionalne nie uruchamiają pociągów pomiędzy Polską a Czechami.

Od 1 września 2018 roku Przewozy Regionalne nie honorują biletów Celodenni jizdenka+Polsko, Skupinova vikendova jizdenka+Polsko, nie wystawiają też biletów Bilet turystyczny + Czechy, Czechy+, Czechy+Max.

Koleje Śląskie

Koleje Śląskie mają do zaoferowania szereg ofert umożliwiających niedrogi dojazd do Czech i podróżowanie po kraju morawsko-śląskim. Jedyna wada to fakt, iż pociągi Kolei Śląskich to pociągi osobowe, są niezbyt wygodne, a czas przejazdu jest znacznie dłuższy niż np. w przypadku PKP Intercity albo autokarów Leo Express.

Koleje Śląskie obecnie uruchamiają pociągi Katowice – Bogumin oraz Katowice – Cieszyn i Czechowice-Dziedzice – Cieszyn. Z Cieszyna bez problemu dostaniemy się do Czeskiego Cieszyna. Bądź pieszo, bądź kilkoma pociągami kolei czeskich relacji Cieszyn – Frydek-Mistek. Warto jednak pamiętać, że w pociągach Cieszyn – Frydek-Mistek za bilet zakupiony u konduktora trzeba płacić w koronach czeskich.

Najlepsze rozwiązanie to zakup biletu sieciowego dobowego Kolei Śląskich za 34 złote. Bilet obowiązuje nie tylko w pociągach przewoźnika Koleje Śląskie, ale również w pociągach uruchamianych przez koleje czeskie České dráhy na terenie kraju morawsko-śląskiego. Na terenie kraju morawsko-śląskiego można z tym biletem podróżować pociągami wszystkich kategorii przewoźnika České dráhy, w tym pociągami Supercity, czyli popularnymi Pendolino po dokupieniu miejscówki (zwykle koszt 35-50 koron czeskich). Jeśli chcemy pojechać na przykład do Ołomuńca, musimy wykupić w czeskiej kasie lub w sklepie internetowym kolei czeskich bilet na odcinek Hranice na Morave – Ołomuniec.

Trochę większy problem będzie z dojazdem na Słowację. Jeżeli wybieramy się do Czadcy lub Żyliny, to ważność sieciowego biletu dobowego Kolei Śląskich kończy się nie na granicy Czech, ale na stacji Mosty u Jablunkova, a więc musimy kupić bilet międzynarodowy Mosty u Jablunkova – Czadca lub Mosty u Jablunkova – Żylina, co podniesie koszty o kilka euro w jedną stronę.

Bilet sieciowy dobowy Kolei Śląskich na terenie kraju morawsko-śląskiego nie obowiązuje również na linii Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem.

Zakres obowiązywania biletu sieciowego dobowego Kolei Śląskich na terytorium Republiki Czeskiej

Interesującą ofertą, której warunki są dla mnie nie do końca jasne, jest bilet Silesia Weekend. Są to bilety Kolei Śląskich wydawane w konkretnej relacji tam lub tam i z powrotem od 18:00 dnia poprzedzającego dzień wolny do 06:00 dnia roboczego. Zniżka na przejazdy w tym okresie wynosi 15% na przejazd tam i 20% na przejazd tam i z powrotem. Jak wynika ze strony internetowej Kolei Śląskich, bilet kupiony do lub ze stacji Chałupki lub Cieszyn, bilet jest ważny również na terenie kraju morawsko-śląskiego w zakresie takim jak bilet sieciowy dobowy. Nie wiem, jak jest w rzeczywistości, bo brzmi zbyt pięknie, aby było prawdziwe.

AKTUALIZACJA: Czytelnicy rozwiązali moje wątpliwości. Bilet Silesia Weekend kupiony do pierwszej stacji przed czeską granicą rzeczywiście jest honorowany na terytorium Czech jako sieciowy bilet dobowy, czyli kupując bilet Cieszyn – Marklowice lub Rudyszwałd – Chałupki możemy pojeździć po niemal całym kraju morawsko-śląskim za grosze (3,5-4 zł).

UWAGA!!! České dráhy honorują tylko papierowe bilety Silesia Weekend. Bilety elektroniczne NIE SĄ HONOROWANE.

Koleje Śląskie mają w swojej ofercie również „Bilet Rodzinny” i „Senior 65+”. Z biletami tymi wystawionymi do Cieszyna lub Chałupek można przejechać do pierwszej stacji za czeską granicą bez konieczności kupowania przejściówek.

Przejściówki natomiast są wymagane, jeżeli nie korzystamy z którejś z wymienionych ofert. Przejściówki nie zrujnują naszej kieszeni, bowiem przejazd Chałupki – Bogumin i Cieszyn – Czeski-Cieszyn kosztują 2 złote lub 15 koron czeskich. Można je kupić w kasach Kolei Śląskich lub u konduktora.

EN57 Koleje Śląskie

Pociąg Katowice – Bogumin Kolei Śląskich

Koleje Dolnośląskie

Koleje Dolnośląskie również posiadają szereg ofert umożliwiających niedrogą podróż po czeskim pograniczu, przy czym kursują pociągi całoroczne:

Szklarska Poręba Górna – Harrachov (uruchamiany przez Koleje Dolnośląskie)
Szklarska Poręba Górna – Liberec (uruchamiany przez České dráhy)
Międzylesie – Lichkov (uruchamiany przez Koleje Dolnośląskie)
Międzylesie – Uście nad Orlicą (uruchamiany przez České dráhy)

Od 29 kwietnia 2019 roku w soboty i niedziele do końca wakacji będzie kursował pociąg Wrocław – Skalne Miasto (Adršpach) przez Wałbrzych i Meziměstí + pociągi Wałbrzych – Skalne Miasto. Więcej o tym pociągu TUTAJ.

Pociąg sezonowy Sędzisław – Trutnov, który kursuje od długiego weekendu majowego do ostatniego weekendu września w soboty, niedziele i dni wolne od pracy. Na stacji Sędzisław pociąg będzie skomunikowany z pociągami Wrocław – Szklarska Poręba.

Jeśli chodzi o oferty promocyjne, to moją ulubioną ofertą jest bilet Euro-Nysa. Jego obszar obowiązywania po polskiej stronie rozpoczyna się w Bolesławcu lub Jeleniej Górze. Za 25 złotych możemy sobie pojeździć do woli po pograniczu czesko-polsko-niemieckim i dojechać do Czech na przykład z Bolesławca przez Görlitz. Za tyle samo dojedziemy z Jeleniej Góry do Liberca.

Koleje Dolnośląskie podpisały również umowę z kolejami czeskimi na specjalną taryfę dla wybranych tras (z przesiadkami). W czasie opracowywania artykułu oferta obowiązywała dla tras:

Kłodzko Miasto – Praha hl.n.: 43,00 zł,
Kłodzko Miasto – Uście nad Orlicą: 18,00 zł,
Międzylesie – Lichkov: 4,00 zł,
Szklarska Poręba Górna – Harrachov: 7,00 zł,
Szklarska Poręba Górna – Liberec: 15,00 zł,
Szklarska Poręba Górna – Praha hl.n.: 29,00 zł,
Szklarska Poręba Jakuszyce – Harrachov: 4,00 zł,
Wrocław Gł. – Praha hl.n.: 50,00 zł.

Posiadacze biletów jednorazowych do stacji Międzylesie lub Szklarska Poręba Jakuszyce, biletu sieciowego „Podróżuj z KD” oraz „Biletu Sudeckiego” mogą dokupić bilet „KD+Czechy” uprawniającego do przejazdu od stacji Międzylesia i Szklarska Poręba Jakuszyce do granicy czesko-polskiej oraz podróży w drugiej klasie pociągów uruchamianych przez České Dráhy na wybranych odcinkach. Dzięki biletowi dojedziemy na przykład do Liberca, Pardubic, Ostrawy, a nawet Czeskiego Cieszyna. Bilet KD+Czechy kosztuje 19 złotych. Do biletu można nabyć bilet wielokrotny na przewóz roweru za jedyne 5 złotych.

Obszar ważności biletu KD+Czechy na terytorium Republiki Czeskiej

W kasach i pociągach Kolei Dolnośląskich można nabyć bilet jednodniowy Kolei Czeskich (Celodenní jízdenka) za 99 złotych. Jest to bilet sieciowy jednodniowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami przewoźnika České Dráhy  na terytorium Republiki Czeskiej w dniu obowiązywania biletu.

Leo Express

Leo Express, uważany za zbawcę polskich kolei, uruchamia autobusy z Czech do Warszawy oraz pociąg

Od 22 marca 2019 roku do 28 czerwca 2019 roku będą kursować jako pociągi weekendowe:

Odjazdy z Pragi – piątek; niedziela
Odjazdy z Krakowa – sobota; poniedziałek

Od 28 czerwca 2019 roku przez wakacje pociągi będą kursować codziennie. Zmieniła się również trasa pociągu Leo Express. Obecnie kursuje on przez Trzebinię, a nie przez linię Kraków – Dwory – Katowice.

Pociągi nie są tanie, poza biletami promocyjnymi ceny są stosunkowo wysokie. Odjazd z Krakowa wcześnie rano.

Pociąg Leo Express klasa biznes – Test niesponsorowany

Leo Express - autobus w Krakowie

Leo Express – autobus w Krakowie

Regiojet

Kolejny czeski przewoźnik chce wjechać na polskie tory. Nie wiadomo jednak kiedy. Szkoda, bo firma posiada bardzo dobry tabor do obsługi połączeń dalekobieżnych.

České Dráhy

Jeśli przebywacie w Czechach i potrzebujecie dostać się do Polski, koleje czeskie  České Dráhy oferują szereg dogodnych rozwiązań. W przeciwieństwie do PKP Intercity bilety międzynarodowe kolei czeskich bez problemu kupicie w sklepie internetowym. Nie będzie też problemu z dokupieniem rezerwacji w wagonach z miejscami do leżenia i wagonach sypialnych. Co więcej, wydaje się, że liczba biletów promocyjnych na przejazd z Pragi do polskich miast jest znacznie większa niż na przejazd z Polski do Czech, bo łatwo je kupić nawet kilka dni przed odjazdem.

www.cd.cz/eshop – sklep internetowy kolei czeskich

Pod względem sprzedaży biletów międzynarodowych przez internet České Dráhy biją PKP Intercity na głowę.

Ponadto Koleje Śląskie honorują w swoich pociągach bilet „Celodenní jízdenka Moravskoslezský kraj” na zasadzie wzajemności (České Dráhy honorują bilet sieciowy dobowy Kolei Śląskich).

Pociągiem do Pragi z PKP Intercity i kolejami czeskimi

Konkurencja ze strony Leo Express i Regiojetu zmusiła České Dráhy do wprowadzenia promocyjnych cen biletów przy przejazdach z Ostrawy lub Bogumina do Pragi. Najtańsze bilety na trasie Ostrawa – Praga kosztują 199 CZK, czyli około 32 złotych. W praktyce trudno je dostać w sezonie, poza sezonem trzeba kupować przez internet z kilkudniowym wyprzedzeniem. W praktyce bez problemów powinniśmy zakupić bilety za 219 CZK.

Jeżeli pojedziemy z Katowic z biletem Visit Ostrava za 6 euro (ok. 25 zł) i biletem kolei czeskich za w przeliczeniu 36 złotych, możemy z Katowic dojechać do Pragi za 61 złotych. Jeżeli zamiast pociągu do Bogumina wybierzemy autokar Leo Express i trafimy na bilety za 19 złotych, łącznie zapłacimy około 55 złotych.

Podsumowanie

Podróż pociągiem do Czech oraz podróżowanie po pograniczu są znacznie łatwiejsze niż jeszcze pięć lat temu. W ostatnich latach bardzo rozwinęła się siatka połączeń przygranicznych, wprowadzono też nowe oferty.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga.

 

Przygotowałem zaktualizowane zestawienie najważniejszych kolei wąskotorowych w Republice Czeskiej. Sugestie mile widziane 🙂

Posted by Kolej na Podróż on Thursday, 14 March 2019

 

%d bloggers like this: