Kolej na Podróż

Pociągiem do Czech 2018 – przewodnik

Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2017/2018 nastąpiło kilka istotnych zmian w kursowaniu pociągów do Czech. W artykule zebrałem najciekawsze oferty popularnych przewoźników kolejowych, co pozwoli wam niedrogo dojechać pociągiem do Czech.

W artykule nie ująłem pociągu Wałbrzych – Adršpach, ponieważ on nie kursuje. Jeśli zacznie kursować, zostanie dodany do listy, podobnie jak pociągi sezonowe.

Zobacz również:

Praga na weekend – praktyczny przewodnik
Praha hlavní nádraží – dworzec kolejowy
Brno dla ambitnych – kompletny przewodnik po mieście
Ołomuniec – wrażenia z miasta
Ostrawa – praktyczny przewodnik
Opawa – perełka czeskiego Śląska
Czeski Cieszyn – co zobaczyć
Nowy Jiczyn – ładne miasteczko niedaleko Ostrawy
Liberec – wrażenia z miasta
Karniów – podobno piękne miasteczko
Kraj Morawsko-śląski – co zwiedzić?
Autobus Leo Express – wrażenia z przejazdu
Cieszyn – spacer po centrum

 

PKP Intercity

Przewoźnik kolejowy PKP Intercity słynie z astronomicznych cen biletów międzynarodowych oraz brakiem możliwości kupna biletów międzynarodowych przez internet. Na jakość taboru nie będę narzekał, bo koleje czeskie spisują się znacznie gorzej.

W rozkładzie jazdy 2017/2018 wprowadzono dwie istotne zmiany:

– pociąg IC Cracovia Kraków – Praga kursuje codziennie.
– pociąg nocny Chopin z Warszawy do Wiednia, Budapesztu i Pragi nie jedzie przez Katowice, ale przez Kraków, po drodze zatrzymując się między innymi w Oświęcimiu i Brzeszczach (Jawiszowicach).

Nadal kursują pociągi Gdynia – Praga i Warszawa – Praga przez Katowice i Zebrzydowice, natomiast PKP Intercity nie uruchamia pociągów z Wrocławia do Czech.

Wygląda na to, że po latach drgnęło coś w PKP Intercity w sprawie cen biletów międzynarodowych. Najnowsza promocja to bilet „Visit Ostrawa” dla osób podróżujących na trasie Katowice – Ostrawa. Bilet kosztuje 6 euro, w cenę wliczona jest rezerwacja miejsca. Bilety można kupić tylko w stacjonarnych kasach międzynarodowych PKP Intercity najpóźniej dzień przed planowaną podróżą. Podobnej promocji nie ma na przykład na przejazdy pociągami PKP Intercity na trasie Kraków – Ostrawa lub Oświęcim – Ostrawa.

Dla osób podróżujących z Gdyni, Warszawy i Krakowa pozostaje kupno biletów promocyjnych SparDay i SparNight. Liczba biletów w tej promocji jest jednak bardzo mała i ich zdobycie graniczy z cudem.

Ceny biletów do Ostrawy w taryfie SparDay i SparNight:

Warszawa – Ostrawa: 14 euro
Kraków – Ostrawa: 19 euro
Gdynia – Ostrawa: 39 euro

Ceny biletów do Ostrawy w taryfie normalnej:

Warszawa – Ostrawa: 38,90 euro (dorosły); 18,60 euro (dziecko 4-6 lat); 21,10 euro (6-12 lat)
Kraków – Ostrawa: 20,60 euro (dorosły); 9,50 euro (dziecko 4-6 lat); 12,10 euro (6-12 lat)
Gdynia – Ostrawa: 43,80 euro (dorosły); 21,10 euro (dziecko 4-6 lat); 23,70 euro (6-12 lat)
Katowice – Ostrawa: 17 euro

Nie pojawiły się nowe oferty promocyjne do Pragi. Cennik biletów do Pragi jest bardziej skomplikowany i zależy, czy pojedziemy pociągiem dziennym, czy nocnym.

Ceny biletów do Pragi w taryfie SparDay i SparNight:

Warszawa – Praga: 19 euro (nocny i dzienny)
Kraków – Praga: 19 euro (nocny i dzienny)
Katowice – Praga:  19 euro (dzienny)

Ceny biletów do Pragi w taryfie normalnej dla osób dorosłych:

Warszawa – Praga: 68,50 euro (tam); 125 euro (tam i z powrotem)
Kraków – Praga: 57,50 euro (tam); 96,20 euro (tam i z powrotem)
Katowice – Praga: 52,50 euro (tam); 87,40 euro (tam i z powrotem)

Jak widać, ceny nie są rewelacyjne, a promocja Visit Ostrawa została wymuszona przez cieszące się dużą popularnością autokary Leo Express. Przy kupnie biletów powrotnych obowiązuje umowa dwustronna MOST i ceny są znacznie niższe niż wynikałoby to z cen bazowych w jedną stronę, ale konieczność zakupu miejscówek (3,5 euro w jedną stronę) znacznie podnosi cenę przejazdu.

PKP Intercity dwa lata temu wprowadziło ofertę pod nazwą „Cena Relacyjna”. Pozwala ona podróżować pociągiem do Czech w trochę korzystniejszych cenach niż liczonych według taryfy podstawowej. Trochę, bo do przejazdu doliczana jest opłata za miejscówkę, czyli 3,5 euro za każdy przejazd. Jeśli jedziemy tam i z powrotem, rezerwacja miejsca kosztuje łącznie 7 euro, co czyni cenę niezbyt atrakcyjną.

Ceny w ofercie relacyjnej:

Katowice – Ostrawa – 13 euro
Kraków – Ostrawa – 17,5 euro
Warszawa – Ostrawa – 30,5 euro
Kraków – Praga – 49 euro
Katowice – Praga – 49 euro
Kraków – Praga – 54 euro
Warszawa – Praga – 65 euro

Oczywiście ceny obowiązują również w relacjach powrotnych, jeżeli kupujemy bilet w Polsce.

W wagonach przystosowanych do przewozu rowerów można przewozić rower za równowartość 10 euro niezależnie od relacji międzynarodowej.

Największym problemem połączeń PKP Intercity do Czech jest brak regulacji przejazdu pomiędzy Zebrzydowicami a Boguminem. Przydałaby się przejściówka w rozsądnej cenie, dzięki czemu można byłoby połączyć podróż na terytorium Polski w taryfie dla pociągów TLK i IC z kupnem biletu promocyjnego kolei czeskich. Niestety, PKP Intercity i koleje czeskie od lat nie potrafią rozwiązać dobrze znanego problemu.

Polregio (Przewozy Regionalne)

Choć Przewozy Regionalne nie uruchamiają pociągów pomiędzy Polską a Czechami, to jedna z ofert tej firmy pozwala na tanie podróżowanie po pograniczu czesko-polskim pociągami Kolei Dolnośląskich.

Mowa tutaj o ofercie Bilet Turystyczny + Czechy. Jest to bilet weekendowy ważny  od 18:00 w piątek do 06:00 w poniedziałek. Bilet Turystyczny + Czechy honorowany jest na terytorium Polski tylko w pociągach uruchamianych przez Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie i Arrivę RP. Jak wynika z informacji na stronie przewoźnika, biletu nie honorują Koleje Śląskie.

Ponadto na wybranych liniach w Republice Czeskiej bilet honorują koleje czeskie České dráhy. Natomiast bilet nie jest honorowany przez przewoźnika GW Train Regio.

Bilet Turystyczny + Czechy kosztuje 55 złotych. Jest to cena zryczałtowana, nie ma ulg dla uczniów i studentów. Za 10 złotych można dokupić bilet na wielokrotny przewóz roweru na obszarze i w okresie obowiązywania Biletu Turystycznego + Czechy.

Posiadacze biletów Polregio (Przewozów Regionalnych) obowiązujących do granicy z Republiką Czeską (bilety jednorazowe, sieciowe imienne, RegioKarnet i miniRegioKarnet) mogą dokupić bilet Czechy + za 19 złotych lub Czechy + Max za 49 zł ważny do 24:00 w dniu ważności biletu, na podstawie którego podróżny dojeżdża do granicy czeskiej.

Obszar obowiązywania ofert Polregio (Przewozy Regionalne) na terytorium Czech według stanu na styczeń 2018r.  (źródło: Przewozy Regionalne)

Koleje Śląskie

Koleje Śląskie mają do zaoferowania szereg ofert umożliwiających niedrogi dojazd do Czech i podróżowanie po kraju morawsko-śląskim. Jedyna wada to fakt, iż pociągi Kolei Śląskich to pociągi osobowe, są niezbyt wygodne, a czas przejazdu jest znacznie dłuższy niż np. w przypadku PKP Intercity albo autokarów Leo Express.

Koleje Śląskie obecnie uruchamiają pociągi Katowice – Bogumin oraz Katowice – Cieszyn i Czechowice-Dziedzice – Cieszyn. Z Cieszyna bez problemu dostaniemy się do Czeskiego Cieszyna. Bądź pieszo, bądź kilkoma pociągami kolei czeskich relacji Cieszyn – Frydek-Mistek. Warto jednak pamiętać, że w pociągach Cieszyn – Frydek-Mistek za bilet zakupiony u konduktora trzeba płacić w koronach czeskich.

Najlepsze rozwiązanie to zakup biletu sieciowego dobowego Kolei Śląskich za 34 złote. Bilet obowiązuje nie tylko w pociągach przewoźnika Koleje Śląskie, ale również w pociągach uruchamianych przez koleje czeskie České dráhy na terenie kraju morawsko-śląskiego. Na terenie kraju morawsko-śląskiego można z tym biletem podróżować pociągami wszystkich kategorii przewoźnika České dráhy, w tym pociągami Supercity, czyli popularnymi Pendolino po dokupieniu miejscówki (zwykle koszt 35-50 koron czeskich). Jeśli chcemy pojechać na przykład do Ołomuńca, musimy wykupić w czeskiej kasie lub w sklepie internetowym kolei czeskich bilet na odcinek Hranice na Morave – Ołomuniec.

Trochę większy problem będzie z dojazdem na Słowację. Jeżeli wybieramy się do Czadcy lub Żyliny, to ważność sieciowego biletu dobowego Kolei Śląskich kończy się nie na granicy Czech, ale na stacji Mosty u Jablunkova, a więc musimy kupić bilet międzynarodowy Mosty u Jablunkova – Czadca lub Mosty u Jablunkova – Żylina, co podniesie koszty o kilka euro w jedną stronę.

Bilet sieciowy dobowy Kolei Śląskich na terenie kraju morawsko-śląskiego nie obowiązuje również na linii Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem.

Zakres obowiązywania biletu sieciowego dobowego Kolei Śląskich na terytorium Republiki Czeskiej

Interesującą ofertą, której warunki są dla mnie nie do końca jasne, jest bilet Silesia Weekend. Są to bilety Kolei Śląskich wydawane w konkretnej relacji tam lub tam i z powrotem od 18:00 dnia poprzedzającego dzień wolny do 06:00 dnia roboczego. Zniżka na przejazdy w tym okresie wynosi 15% na przejazd tam i 20% na przejazd tam i z powrotem. Jak wynika ze strony internetowej Kolei Śląskich, bilet kupiony do lub ze stacji Chałupki lub Cieszyn, bilet jest ważny również na terenie kraju morawsko-śląskiego w zakresie takim jak bilet sieciowy dobowy. Nie wiem, jak jest w rzeczywistości, bo brzmi zbyt pięknie, aby było prawdziwe.

AKTUALIZACJA: Czytelnicy rozwiązali moje wątpliwości. Bilet Silesia Weekend kupiony do pierwszej stacji przed czeską granicą rzeczywiście jest honorowany na terytorium Czech jako sieciowy bilet dobowy, czyli kupując bilet Cieszyn – Marklowice lub Rudyszwałd – Chałupki możemy pojeździć po niemal całym kraju morawsko-śląskim za grosze (3,5-4 zł).

Koleje Śląskie mają w swojej ofercie również „Bilet Rodzinny” i „Senior 65+”. Z biletami tymi wystawionymi do Cieszyna lub Chałupek można przejechać do pierwszej stacji za czeską granicą bez konieczności kupowania przejściówek.

Przejściówki natomiast są wymagane, jeżeli nie korzystamy z którejś z wymienionych ofert. Przejściówki nie zrujnują naszej kieszeni, bowiem przejazd Chałupki – Bogumin i Cieszyn – Czeski-Cieszyn kosztują 2 złote lub 15 koron czeskich. Można je kupić w kasach Kolei Śląskich lub u konduktora.

Ważna informacja: od maja 2018 roku planowany jest remont linii kolejowej Zebrzydowice – Cieszyn. Przez dłuższy czas może tam obowiązywać zastępcza komunikacja autobusowa.

EN57 Koleje Śląskie

Pociąg Katowice – Bogumin Kolei Śląskich

Koleje Dolnośląskie

Koleje Dolnośląskie również posiadają szereg ofert umożliwiających niedrogą podróż po czeskim pograniczu, przy czym kursują pociągi całoroczne:

Szklarska Poręba Górna – Harrachov (uruchamiany przez Koleje Dolnośląskie)
Szklarska Poręba Górna – Liberec (uruchamiany przez České dráhy)
Międzylesie – Lichkov (uruchamiany przez Koleje Dolnośląskie)
Międzylesie – Uście nad Orlicą (uruchamiany przez České dráhy)

Od 28 kwietnia 2018 roku w soboty i niedziele będzie kursował pociąg Wrocław – Skalne Miasto (Adršpach) przez Wałbrzych i Meziměstí. Więcej o tym pociągu TUTAJ.

Należy spodziewać się również uruchomienia pociągu sezonowego Jelenia Góra – Trutnov, który zwykle kursuje od długiego weekendu majowego do ostatniego weekendu września w soboty, niedziele i dni wolne od pracy. O uruchomieniu pociągu poinformujemy w odpowiednim terminie.

Jeśli chodzi o oferty promocyjne, to moją ulubioną ofertą jest bilet Euro-Nysa. Jego obszar obowiązywania po polskiej stronie rozpoczyna się w Bolesławcu lub Jeleniej Górze. Za 25 złotych możemy sobie pojeździć do woli po pograniczu czesko-polsko-niemieckim i dojechać do Czech na przykład z Bolesławca przez Görlitz. Za tyle samo dojedziemy z Jeleniej Góry do Liberca.

Koleje Dolnośląskie podpisały również umowę z kolejami czeskimi na specjalną taryfę dla wybranych tras (z przesiadkami). W czasie opracowywania artykułu oferta obowiązywała dla tras:

Kłodzko Miasto – Praha hl.n.: 43,00 zł,
Kłodzko Miasto – Uście nad Orlicą: 18,00 zł,
Międzylesie – Lichkov: 4,00 zł,
Szklarska Poręba Górna – Harrachov: 7,00 zł,
Szklarska Poręba Górna – Liberec: 15,00 zł,
Szklarska Poręba Górna – Praha hl.n.: 29,00 zł,
Szklarska Poręba Jakuszyce – Harrachov: 4,00 zł,
Wrocław Gł. – Praha hl.n.: 50,00 zł.

Posiadacze biletów jednorazowych do stacji Międzylesie lub Szklarska Poręba Jakuszyce, biletu sieciowego „Podróżuj z KD” oraz „Biletu Sudeckiego” mogą dokupić bilet „KD+Czechy” uprawniającego do przejazdu od stacji Międzylesia i Szklarska Poręba Jakuszyce do granicy czesko-polskiej oraz podróży w drugiej klasie pociągów uruchamianych przez České Dráhy na wybranych odcinkach. Dzięki biletowi dojedziemy na przykład do Liberca, Pardubic, Ostrawy, a nawet Czeskiego Cieszyna. Bilet KD+Czechy kosztuje 19 złotych. Do biletu można nabyć bilet wielokrotny na przewóz roweru za jedyne 5 złotych.

Obszar ważności biletu KD+Czechy na terytorium Republiki Czeskiej

W kasach i pociągach Kolei Dolnośląskich można nabyć bilet jednodniowy Kolei Czeskich (Celodenní jízdenka) za 99 złotych. Jest to bilet sieciowy jednodniowy uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami przewoźnika České Dráhy  na terytorium Republiki Czeskiej w dniu obowiązywania biletu.

Leo Express

Leo Express to czeski przewoźnik okrzyknięty zbawcą polskich kolei i ratunkiem na wszelkie problemy w polskich kolejach. Od lat prowadzi kampanię medialną zapowiadającą uruchomienie pociągów z Warszawy i Krakowa do Pragi.

Na razie Leo Express uruchamia komfortowe autobusy z Krakowic do Bogumina i Warszawy do Bogumina, gdzie następuje przesiadka na pociąg. Kursuje również autobus Leo Express do i z Lwowa, lecz ze względu na długą kontrolę graniczną zdarzają się duże opóźnienia i nie należy traktować tego autobusu jako dobrego środka transportu jeśli zależy wam na czasie lub przesiadce.

Bilety dostępne są na stronie www.le.cz

AKTUALIZACJA: 20 lipca 2018 roku po raz pierwszy wyjechał w trasę pociąg Leo Express Kraków – Praga. Dzień później pojechał pociąg powrotny. Pociągi Leo Express kursują z Pragi do Krakowa w piątki i niedziele, z Krakowa do Pragi w soboty i poniedziałki. Więcej informacji w artykule Pociąg Leo Express Kraków – Praga – rozkład jazdy

Leo Express - autobus w Krakowie

Leo Express – autobus w Krakowie

Regiojet

Kolejny czeski przewoźnik chce wjechać na polskie tory. Nie wiadomo jednak kiedy. Szkoda, bo firma posiada bardzo dobry tabor do obsługi połączeń dalekobieżnych.

České Dráhy

Jeśli przebywacie w Czechach i potrzebujecie dostać się do Polski, koleje czeskie  České Dráhy oferują szereg dogodnych rozwiązań. W przeciwieństwie do PKP Intercity bilety międzynarodowe kolei czeskich bez problemu kupicie w sklepie internetowym. Nie będzie też problemu z dokupieniem rezerwacji w wagonach z miejscami do leżenia i wagonach sypialnych. Co więcej, wydaje się, że liczba biletów promocyjnych na przejazd z Pragi do polskich miast jest znacznie większa niż na przejazd z Polski do Czech, bo łatwo je kupić nawet kilka dni przed odjazdem.

www.cd.cz/eshop – sklep internetowy kolei czeskich

Pod względem sprzedaży biletów międzynarodowych przez internet České Dráhy biją PKP Intercity na głowę.

Również popularne bilety sieciowe kolei czeskich dostępne są w wariantach umożliwiających podróż po polskim pograniczu. Mowa o ofertach „Celodenní jízdenka+Polsko” oraz „Skupinová víkendová jízdenka+Polsko” (bilet rodzinny weekendowy). Bilety dostępne są w kilku wariantach, w zależności od zakresu obowiązywania po stronie czeskiej. Bilet jednodniowy na całą Republikę Czeską oraz polskie pogranicze kosztuje na przykład 779 koron czeskich.

Zakres obowiązywania ofert „Celodenní jízdenka+Polsko” oraz „Skupinová víkendová jízdenka+Polsko”

Ponadto Koleje Śląskie honorują w swoich pociągach bilet „Celodenní jízdenka Moravskoslezský kraj” na zasadzie wzajemności (České Dráhy honorują bilet sieciowy dobowy Kolei Śląskich).

Pociągiem do Pragi z PKP Intercity i kolejami czeskimi

Konkurencja ze strony Leo Express i Regiojetu zmusiła České Dráhy do wprowadzenia promocyjnych cen biletów przy przejazdach z Ostrawy lub Bogumina do Pragi. Najtańsze bilety na trasie Ostrawa – Praga kosztują 199 CZK, czyli około 32 złotych. W praktyce trudno je dostać w sezonie, poza sezonem trzeba kupować przez internet z kilkudniowym wyprzedzeniem. W praktyce bez problemów powinniśmy zakupić bilety za 219 CZK.

Jeżeli pojedziemy z Katowic z biletem Visit Ostrava za 6 euro (ok. 25 zł) i biletem kolei czeskich za w przeliczeniu 36 złotych, możemy z Katowic dojechać do Pragi za 61 złotych. Jeżeli zamiast pociągu do Bogumina wybierzemy autokar Leo Express i trafimy na bilety za 19 złotych, łącznie zapłacimy około 55 złotych.

Podsumowanie

Podróż pociągiem do Czech oraz podróżowanie po pograniczu są znacznie łatwiejsze niż jeszcze pięć lat temu. W ostatnich latach bardzo rozwinęła się siatka połączeń przygranicznych, wprowadzono też nowe oferty.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

%d bloggers like this: