Kolej na Podróż

Pociągiem do Wiednia – przewodnik (2018/2019)

Wiele osób planuje wybrać się pociągiem do Wiednia. Niestety, ceny biletów do Wiednia są astronomiczne i kolej nie jest w stanie konkurować z autokarami, o ile nie znamy ofert promocyjnych. Przygotowałem zaktualizowany poradnik pokazujący jak dojechać pociągiem do Wiednia w 2019 roku.

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2018

Od czasu opracowania poprzedniej wersji artykułu nastąpiły zmiany:

  • bilety na pociągi z Warszawy i Krakowa do Wiednia można kupić przez internet na stronie PKP Intercity
  • od 9 grudnia kursuje nocny pociąg kategorii Nightjet Berlin – Wiedeń przez Zieloną Górę Wrocław, Opole, Kędzierzyn-Koźle i Racibórz. W czasie opracowywania artykułu bilety na ten pociąg były tanie jak barszcz.
  • w Czechach wprowadzono zniżkę 75% na przejazdy dla wielu grup społecznych, w związku z czym pociągi jadące do Wiednia przez Czechy bywają bardzo zatłoczone na odcinku czeskim (wagony z miejscami do siedzenia)

Koleje w Europie Albania Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Kosowo Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Węgry Wielka Brytania Włochy

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Podróż pociągiem po Europie – poradnik
Kolej w Austrii – przewodnik dla pasażerów
Linz – przewodnik po mieście
Klagenfurt – stolica Karyntii
Feldkirch – przewodnik

Obowiązkowa lektura dla osób wybierający się w podróż pociągiem po Austrii.

Posted by Kolej na Podróż on Thursday, 14 March 2019

POCIĄGI DZIENNE DO WIEDNIA – ROZKŁAD JAZDY:

Poniżej znajdziecie ramowy rozkład jazdy pociągów do Wiednia. Rozkład jest orientacyjny i w konkretnym dniu może się różnić nawet o kilkanaście minut, dlatego zawsze należy sprawdzać rozkład w wyszukiwarkach połączeń kolejowych.

EC/EIC 102/103 POLONIA

Warszawa Wschodnia (odj. 06:39) –> Warszawa Centralna (06:50) –> Warszawa Zachodnia (06:55) –> Zawiercie (08:46-08:47) –> Dąbrowa Górnicza (09:05-09:06) –> Sosnowiec Główny (09:13-09:14) –> Katowice (09:22-09:25) –> Tychy (09:40-09:41) –> Pszczyna (09:51-09:52) –> Zebrzydowice (10:17-10:18) – PRZEJAZD PRZEZ REPUBLIKĘ CZESKĄ –> Wien Hbf (przyj. 13:49)

Wien Hbf (odj.14:10) –> PRZEJAZD PRZEZ REPUBLIKĘ CZESKĄ –> Zebrzydowice (17:40-17:41) –> Pszczyna (18:05-18:06) –> Tychy (18:17-18:18) –> Katowice (18:36-18:49) –> Sosnowiec Główny (18:57-18:58) –> Dąbrowa Górnicza (19:05-19:06) –> Zawiercie (19:23-19:26) –> Warszawa Zachodnia (21:20-21:21) –> Warszawa Centralna (21:25-21:30) –> Warszawa Wschodnia (przyj.21:36)

EC/EIC 104/105 SOBIESKI

Gdynia Główna (odj.11:21) –> Sopot (11:28-11:29) –> Gdańsk Oliwa (11:33-11:34) –> Gdańsk Wrzeszcz (11:37-11:38) –> Gdańsk Główny (11:43-11:46) –> Tczew (12:03-12:04) –> Malbork (12:15-12:16) –> Iława Główna (12:50-12:51) –> Działdowo (13:22-13:23) –> Warszawa Wschodnia (14:32-14:34) –> Warszawa Centralna (14:40-14:45) –> Warszawa Zachodnia (14:49-14:51) –> Zawiercie (16:43-16:45) –> Dąbrowa Górnicza (17:03-17:04) –> Sosnowiec Główny (17:11-17:12) –> Katowice (17:20-17:23) –> Tychy (17:39-17:40) –> Pszczyna (17:51-17:52) –> Zebrzydowice (18:17-18:18) – PRZEJAZD PRZEZ REPUBLIKĘ CZESKĄ –> Wien Hbf (przyj. 21:49)

Wien Hbf (odj. 08:10) –> PRZEJAZD PRZEZ REPUBLIKĘ CZESKĄ –> Zebrzydowice (11:38-11:39) –> Pszczyna (12:04-12:05) –> Tychy (12:16-12:17) –> Katowice (12:34-12:43) –> Sosnowiec Główny (12:51-12:52) –> Dąbrowa Górnicza (12:59-13:00) –> Zawiercie (13:17-13:18) –> Warszawa Zachodnia (15:11-15:12) –> Warszawa Centralna (15:16- 15:20) –> Warszawa Wschodnia (15:26-15:28) –> Działdowo (16:35-16:36) –> Iława Główna (17:07-17:08) –> Malbork (17:42-17:43) –> Tczew (17:55-17:56) –> Gdańsk Główny (18:12-18:15) –> Gdańsk Wrzeszcz (18:19-18:20) –> Gdańsk Oliwa (18:23-18:24) –> Sopot (18:28-18:29) –> Gdynia Główna (przyj. 18:37)

Pociągi te zestawione są z klimatyzowanych wagonów pierwszej i drugiej klasy oraz wagonu restauracyjnego. W składzie znajdziemy wagony z przedziałami i wagony bezprzedziałowe. Szczegółowe zestawienia dostępne są na stronie vagonweb.cz:

EC Polonia Wiedeń – Warszawa
EC Polonia Warszawa – Wiedeń
EC Sobieski Wiedeń – Gdynia
EC Sobieski Gdynia – Wiedeń

POCIĄGI DZIENNE DO WIEDNIA – CENY BILETÓW

Bilety na przejazd pociągami do Wiednia są bardzo drogie. Ceny bazowe na przejazd w 2018 roku są następujące:

Gdynia – Wiedeń: 89 euro (dorosły); 21,10 (dziecko 4-5 lat); 46,30 (dziecko 6-11 lat)
Warszawa – Wiedeń: 84,10 euro (dorosły); 18,60 euro (dziecko 4-5 lat); 43,80 euro (6-11 lat)
Katowice – Wiedeń: 62 euro (dorosły); 7,70 euro (dziecko 4-5 lat); 32,90 euro (dziecko 6-11 lat)

Na pociągi dzienne do Wiednia dostępne są bilety promocyjne SparDay. Są to bilety na konkretny pociąg i niewykorzystane nie podlegają zwrotowi, czyli jeżeli nie pojedziemy z powodu choroby lub przyczyny losowej, bilet przepada. Bilety można kupić najpóźniej na 3 dni przed dniem wyjazdu.

Ceny biletów SparDay do Wiednia w drugiej klasie dla osób dorosłych:

Gdynia – Wiedeń: 39 euro (I szczebel); 44 euro (II szczebel); 49 euro (III szczebel)
Warszawa – Wiedeń: 29 euro (I szczebel); 34 euro (II szczebel); 39 euro (III szczebel)
Katowice – Wiedeń: 19 euro (I szczebel); 24 euro (II szczebel); 29 euro (III szczebel)

Ceny biletów SparDay do Wiednia w pierwszej klasie dla osób dorosłych:

Gdynia – Wiedeń: 49 euro (I szczebel); 54 euro (II szczebel); 59 euro (III szczebel)
Warszawa – Wiedeń: 39 euro (I szczebel); 44 euro (II szczebel); 49 euro (III szczebel)
Katowice – Wiedeń: 29 euro (I szczebel); 34 euro (II szczebel); 39 euro (III szczebel)

I szczebel oznacza pulę najtańszych biletów na dany pociąg. Jeśli pula się wyczerpie, sprzedawane są bilety z II szczebla, a kiedy one się wyczerpią, z trzeciego.

Bilety należy kupować w kasach międzynarodowych PKP Intercity z dużym wyprzedzeniem. W praktyce bardzo trudno jest je dostać.

Biletów z Wiednia do Polski można poszukać na stronie kolei austriackich: https://tickets.oebb.at/en/ticket/timetable

4 oferty, które pozwolą zaoszczędzić pieniądze podczas podróży pociągiem po Austrii.

Posted by Kolej na Podróż on Thursday, 14 March 2019

POCIĄG NOCNY CHOPIN WARSZAWA – WIEDEŃ

W okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2018/2019 pociąg nocny Chopin kursuje przez Kraków i Oświęcim, z pominięciem Katowic.

Zaleca się zachowanie szczególnej ostrożności podczas przejazdu przez Republikę Czeską. Pasażerowie są tam regularnie okradani przez wyspecjalizowane gangi. Na portalach społecznościowych co jakiś czas pojawiają się informacje o kradzieżach nawet w wagonach z miejscami do leżenia i sypialnych. Pasażerowie uświadamiają sobie utratę przedmiotów i pieniędzy najczęściej na terytorium Polski i Austrii, co czyni zgłaszanie tych przestępstw bezcelowym, bowiem wymagałoby uruchomienia kosztownych procedur. Czeska policja w obliczu rzeczywistego zagrożenia jest nieudolna, dlatego nie ma nadziei na poprawę sytuacji. Problem znany jest od lat, gdyby ofiary zgłaszały kradzieże, a służby dyplomatyczne naciskały na Czechy, problem zniknąłby. 

Zestawienie pociągu można sprawdzić na stronach:

Pociąg Chopin Warszawa – Wiedeń
Pociąg Chopin Wiedeń – Warszawa

POCIĄG 406/407 CHOPIN – ROZKŁAD JAZDY

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu Chopin w okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2017/2018

Warszawa Wschodnia (odj. 19:39) –> Warszawa Centralna (19:45-19:50) Warszawa Zachodnia (19:54-19:55) –> Kraków Główny (22:24-22:41) –> Oświęcim (00:02-00:03) –> Brzeszcze Jawiszowice (00:20-00:21) –> Czechowice-Dziedzice (00:45-00:46) –> Zebrzydowice (01:11-01:12) –> PRZEJAZD PRZEZ REPUBLIKĘ CZESKĄ –> Wien Hbf (przyj 07:00)

Wien Hbf (odj.22:10) –> Zebrzydowice (03:42-03:43) –> Czechowice-Dziedzice (04:08-04:13) –> Brzeszcze Jawiszowice (04:36-04:37) –> Oświęcim (04:55-04:56) –> Kraków Główny (06:18-06:36) –> Warszawa Zachodnia (09:05-09:06) –> Warszawa Centralna (09:11-09:40) –> Warszawa Wschodnia (przyj. 09:46)

POCIĄG 406/407 CHOPIN – CENY BILETÓW

Bilety w taryfie bazowej na pociąg Chopin również są drogie i wynoszą odpowiednio:

Warszawa – Wiedeń: 69 euro (dorosły); 7 euro (dziecko 4-11 lat)
Kraków – Wiedeń: 49 euro (dorosły); 5 euro (dziecko 4-11 lat)

Dzieci w wieku 0-4 lat podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują oddzielnego miejsca.

W pociągu nocnym dostępne są wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne. Dopłaty do tych miejsc są jednak bardzo drogie. Cena dopłaty do takiego miejsca jet taka sama dla relacji Warszawa – Wiedeń i Kraków – Wiedeń i wynosi:

miejsce do leżenia w przedziale 6-osobowym – 29 euro
miejsce do leżenia w przedziale 4-osobowym – 39 euro
miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 3-osobowym – 44 euro
miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 2-osobowym – 59 euro
miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 1-osobowym – 109 euro

Obowiązuje oferta promocyjna SparNight, odpowiednik oferty SparDay na pociągi dzienne. Jak wynika z dokumentów opublikowanych przez PKP Intercity, bilety promocyjne można nabyć tylko na miejsce w wagonie z miejscami do siedzenia. Ceny biletów w ofercie SparNight

Warszawa – Wiedeń: 29 euro (dorosły)
Kraków – Wiedeń: 19 euro (dorosły)

POCIĄG NIGHTJET BERLIN – WIEDEŃ PRZEZ WROCŁAW

Od 9 grudnia 2018 roku kursuje bezpośredni pociąg Berlin – Wiedeń przez Wrocław, Opole, Kędzierzyn-Koźle i Racibórz. Jest to pociąg kategorii Nightjet, uruchamiany przez koleje austriackie. Pociąg jest zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia i wagonów sypialnych.

Podczas sprawdzania cen przy opracowywaniu artykułu na wszystkie połączenia dostępne były jedynie bilety promocyjne.

Dostępne są tanie bilety w promocji Sparschiene, które można kupować z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem. Bilety te są wydawane na konkretny pociąg, nie można ich zwrócić ani wymienić, więc w razie choroby przepadają.

Ceny biletów w promocji Sparschiene:

Bilet na przejazd w wagonie z miejscami do siedzenia: 29 euro (I szczebel)
Bilet na przejazd w wagonie z miejscami do leżenia (przedział 6-osobowy): 49 euro
Bilet na przejazd w wagonie z miejscami do leżenia (przedział 4-osobowy): 59 euro
Bilet na przejazd w wagonie sypialnym (przedział 3-osobowy): 69 euro
Bilet na przejazd w wagonie sypialnym (przedział 2-osobowy): 89 euro
Bilet na przejazd w wagonie sypialnym (przedział 1-osobowy): 109 euro

Ceny biletów promocyjnych są niezależne od relacji, czyli bilet promocyjny Zielona Góra – Wiedeń, Opole – Wiedeń i Racibórz – Wiedeń będzie kosztował tyle samo. Kontyngent biletów jest ograniczony, po wyczerpaniu się pierwszego szczebla (bilety za 29 euro), w sprzedaży pojawiają się bilety II szczebla cenowego (39 euro), a później III szczebla cenowego (49 euro).

UWAGA!!! Takie ceny są według oficjalnych informacji kolei austriackich. Podczas sprawdzania bilety promocyjne były jeszcze tańsze, na przykład bilet Zielona Góra – Wiedeń w wagonie z miejscami do siedzenia w niektóre dni można było nabyć za 24,90 euro, a z Wrocławia do Wiednia za 19 euro.

Bilety można kupić w kasach międzynarodowych PKP Intercity lub u pośredników w sprzedaży biletów.

JAK OSZCZĘDZIĆ:

Najprostszy sposób na oszczędność to dojazd do pierwszej stacji za czeską granicą i kupno biletów na stronie internetowej kolei czeskich.

Koleje czeskie wydają bilety w ofercie Včasná jízdenka Evropa i biletów tych jest znacznie więcej niż w ofertach promocyjnych SparDay i SparNight PKP Intercity. Ceny biletów w ofercie
Včasná jízdenka Evropa kupionych przez stronę internetową kolei czeskich zaczynają się od:

Praga – Wiedeń: od 19 euro
Ostrawa- Wiedeń: od 14 euro

Za 14 euro również dojedziemy z Bogumina do Wiednia.

W praktyce można kupić promocyjne bilety od pierwszej stacji na terytorium Republiki Czeskiej do dowolnej stacji na terytorium Austrii w cenie od 7 do 69 euro, przy czym obie stacje muszą być ujęte w  europejskim systemie sprzedaży biletów międzynarodowych.

Sklep internetowy kolei czeskich: www.cd.cz/eshop/

Dzięki czeskim kolejom podróż do Wiednia nie musi być bardzo droga.

JAK SIĘ JEDZIE?

Przejazd pociągiem do Wiednia to czysta przyjemność, jeśli chodzi o pociągi dzienne. Pociąg przez cały czas jedzie bardzo szybko, skład jest w miarę wygodny, poza sezonem i okresem wyjazdów oraz powrotów świątecznych nie jest zatłoczony. Może się to jednak zmienić w związku z planami wprowadzenia bezpłatnych przejazdów dla wybranych grup społecznych w Republice Czeskiej.

POCIĄG DO WIEDNIA A INNE ŚRODKI TRANSPORTU

Dojazd pociągiem do Wiednia jest zbyt drogi dla wielu osób i pociąg nie jest w stanie konkurować na przykład z autokarami Flixbus, czy Leo Express. Mieszkańcy południowej Polski są o tyle w lepszej sytuacji, że bez problemu mogą dojechać do Bogumina lub Czeskiego Cieszyna i dalej kontynuować podróż na kupionym wcześniej biletem promocyjnym kolei czeskich.

Z kolei mieszkańcy Warszawy mogą dojechać lub dolecieć na przykład do Bratysławy i stamtąd pojechać do Wiednia pociągiem w normalnej cenie.

Osobiście wątpię, żeby w tej kwestii mogło się coś zmienić, ale w ubiegłym roku PKP Intercity pokazało, że potrafi wsłuchiwać się w sugestie i przyjemnie zaskoczyło nas kilkoma ofertami międzynarodowymi. Oby w końcu poprawiło się coś w sprawie przejazdów do Wiednia.

Z Wiednia można kontynuować podróż pociągiem do innych ciekawych miejsc, ale o tym w kolejnych wpisach.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

PKP Intercity

Przedział drugiej klasy pociągu Warszawa – Wiedeń PKP Intercity

%d bloggers like this: