Kolej na Podróż

Koleje w Montserrat – informacje

Montserrat to jedno z najchętniej odwiedzanych przez turystów miejsc w Hiszpanii. Oprócz słynnego klasztoru warte uwagi są cztery tamtejsze czynne zabytki kolejowe – dwie koleje linowo-terenowe, kolej zębata oraz kolej linowa.

Jeśli ktoś jedzie na wycieczkę jednodniową z Barcelony, może wykupić bilety łączone Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya uprawniające do przejazdu pociągiem, a później koleją zębatą i kolejami linowo-terenowymi.

Zobacz również: Kolej w Hiszpanii  Kolej na Majorce  Koleje wąskotorowe i turystyczne
Muzea kolejowe  Koleje w Montserrat  Koleje linowo-terenowe  Pociągiem po Andaluzji

Funicular de Sant Joan

Jedna z dwóch kolei linowo-terenowych na Montserrat, zarządzana przez Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Funicular de Sant Joan został uruchomiony w 1918 roku, w 1926 roku przeszedł remont. Kolejny remont miał miejsce w 1997 roku – od tamtej pory kursują wagoniki panoramiczne, mające zagwarantować pasażerom piękne widoki.

Długość trasy wynosi 503 metry, czas przejazdu to 6 minut. Każdy wagonik może pomieścić 60 pasażerów.

Funicular de Sant Joan na You Tube (05:30)

Funicular de la Santa Cova

Druga z kolei linowo-terenowych w Montserrat. Stacja dolna znajduje się przy klasztorze, stacja górna niedaleko groty znanej z cudownej figurki Matki Boskiej. Na piętrze dolnej stacji kolejki utworzono niewielką Izbę Pamięci poświęconą zabytkom kolejnictwa w Montserrat.

Funikular został wybudowany w 1929 roku przez firmę Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents, od 1986 roku zarządza nim Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. W 2000 roku część infrastruktury została zniszczona w wyniku osunięcia się ziemi, jednak rok później kolejkę ponownie otwarto po remoncie.

Trasa kolei linowo-terenowej ma długość 262 metry, przewyższenie to 118 metrów, a przejazd trwa 2,5 minuty. W każdym z wagoników zmieści się 60 osób, a w ciągu godziny funikular może przetransportować 1350 pasażerów.

Funicular de la Santa Cova na You Tube (02:19)

Santa Cova

(aut. Antonio Taujelo, CC-BY, flickr.com) 

 

Kolej zębata

Kolej zębata (Cremallera de Montserrat) to trzecia z atrakcji kolejowych Montserratu. Prowadzi ze stacji Monistrol de Montserrat do klasztoru Montserrat.

Kolej została oddana do użytku 6 października 1892 roku. Początkowo kolej obsługiwała lokomotywa parowa, a kilkukilometrowa podróż trwała godzinę i 5 minut. Otwarcie kolei oznaczało jednak ogromny postęp – umożliwiło jednodniowa wycieczka z Barcelony do Montserrat i z powrotem. Kolej szybko stała się jedną z najpopularniejszych kolei w Katalonii.

W latach trzydziestych XX wieku, po otwarciu kolei linowej na Montserrat, kolej zębata przynosiła duże straty i przewoziła coraz mniej pasażerów.

W 1953 roku miał miejsce wypadek, a w 1957 roku kolej została zamknięta.

Po latach okazało się, że kolej linowa nie jest w stanie obsłużyć rosnącej liczby turystów. W 1991 roku rozpoczęto prace nad projektem reaktywacji kolejki zakończone dopiero 8 lat później. W 2000 roku plan zaakceptowano.

W 2001 roku rozpoczęto prace nad odbudową i reaktywacją kolejki. Kolej ponownie została otwarta w 2003 roku.

Linia kolei zębatej ma długość 5 kilometrów, czas przejazdu to 15 minut. Pociągi są klimatyzowane i mają panoramiczne okna.

Kolej zębata na Montserrat na You Tube (15:47)

Kolej linowa

Kolej linowa Montserrat Aeri została uruchomiona w 1930 roku i kursuje do dziś. Łączy stację kolejową Montserrat Aeri z klasztorem.

Długość linii to 1350 metrów, a przejazd trwa około 5 minut. Kolej linowa przez długi czas była konkurencją dla kolei zębatej, obecnie obie kolejki funkcjonują bez problemów i cieszą się ogromną popularnością.

%d bloggers like this: