Kolej na Podróż

Kolej w Hiszpanii – przewodnik dla pasażerów

Hiszpania jest moim ulubionym krajem, jeśli chodzi o podróżowanie koleją. Kolej Dużych Prędkości, wygodne pociągi i przepiękne krajobrazy pozostawiają daleko w tyle pozostałe europejskie koleje. Do tego zabytkowe miasta i sieć niedrogich, komfortowych schronisk młodzieżowych czynią ten kraj niemal idealnym dla turysty. Niemal, bowiem na wszystko trzeba mieć pieniądze. Ze względu na obowiązkowe rezerwacje miejsc we wszystkich pociągach RENFE (poza podmiejskimi) trzeba się przygotować na duże wydatki nawet wtedy, kiedy podróżujemy z biletem Interrail. Z drugiej strony cenie odpowiada wysoka jakość usług. Kolej w Hiszpanii to bardzo obszerne zagadnienie, dlatego tylko najważniejsze informacje.

Zobacz również: Kolej w Hiszpanii  Kolej na Majorce  Koleje wąskotorowe i turystyczne
Muzea kolejowe  Koleje w Montserrat  Koleje linowo-terenowe  Pociągiem po Andaluzji

Przewoźnik narodowy: RENFE
Strona internetowa: www.renfe.com 
Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018

Koleje w Europie Albania Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Kosowo Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Węgry Wielka Brytania Włochy

Granada - Sewilla

Widok z pociągu Granada – Sewilla

Rozkład jazdy i ceny

Wyszukiwarka połączeń wraz z rozkładem jazdy dla pociągów dalekobieżnych RENFE i Media dostępna jest na stronie www.renfe.com/EN/viajeros/horarios.html. Po wyszukaniu połączenia wyszukiwarka podaje cenę biletu.

www.renfe.com/viajeros/cercanias/index.html – rozkład jazdy pociągów podmiejskich RENFE. Należy wybrać odpowiedni region, a potem stację początkową i końcową.

venta.renfe.com – sklep internetowy kolei hiszpańskich. Można w nim zakupić bilety na trasy krajowe i międzynarodowe, w tym na pociągi do Lizbony. Warto kupować z dwumiesięcznym wyprzedzeniem.

http://www.renfe.com/EN/viajeros/feve/horarios.html – rozkład jazdy pociągów dawnego FEVE.

Rozkład pozostałych przewoźników można sprawdzić korzystając z odnośników na dole strony w części o hiszpańskich przewoźnikach kolejowych. Kolej w Hiszpanii jest bardzo dobrze zorganizowana,a pociągi są punktualne.

AVE

Pociąg AVE uruchamiany przez RENFE

Podróżowanie koleją po Hiszpanii

Pociągami przewoźnika narodowego dojedziemy do wszystkich najważniejszych hiszpańskich miast. Hiszpania słynie z ciągle rozbudowywanej sieci kolei dużych prędkości. Pociągi wszystkich kategorii są czyste, wygodne, a jazda nimi to prawdziwa przyjemność.

Wadą kolei hiszpańskich jest konieczność każdorazowego kupowania miejscówki na niemal wszystkie pociągi (poza podmiejskimi) – ceny miejscówek wahają się od 4 do 10 euro w połączeniach krajowych, co jest uciążliwe, jeśli ktoś chce w ciągu dnia zwiedzić kilka miast – np. z Madrytu jedzie do Barcelony, stamtąd do Valencii, a następnie wraca do Madrytu. Na same miejscówki wyda 30 euro. Z drugiej strony za jakość trzeba płacić. Ja nie żałuję ani grosza z wydanych pieniędzy i chętnie pojechałbym jeszcze raz. Trasy są przepiękne, chociaż trudno fotografować przez przyciemniane szyby. Wszystkie pociągi są klimatyzowane i obowiązuje w nich zakaz palenia.

Mimo to kolej w Hiszpanii była najlepszą koleją, jaką miałem okazję podróżować.

Granada - Algeciras

Pociąg Media Distancia Granada – Algeciras

 

Dworce są czyste, zadbane, na wszystkich większych stacjach są ogólnodostępne bezpłatne toalety. To zalety. Wadą jest niemal zupełny brak skrzynek bagażowych i przechowalni bagażu ze względu na zagrożenie terrorystyczne. Również ze względu na zagrożenie terroryzmem każdorazowo prześwietla się bagaż przed wejściem do pociągów dalekobieżnych. Inną wadą jest słaba znajomość języka angielskiego (lub jej brak) wśród pracowników RENFE. Miałem również wrażenie, jakby nie spieszyli się z wypisywaniem biletów i innymi czynnościami – podchodzili do życia na luzie. Z drugiej strony, chociaż nie znałem hiszpańskiego, cierpliwie tłumaczyli mi wszystko do skutku.

Bilety i rezerwacje na hiszpańskie pociągi warto kupować kilka dni wcześniej. Na trasie Barcelona – Madryt miejsca mogą być wykupione już nawet tydzień przed planowaną podróżą.

Na podróż warto wybrać okres poza sezonem. Byłem we wrześniu i temperatury dochodziło do 40 stopni. Pociągiem można pojeździć, ale zwiedzać w takiej temperaturze bardzo trudno. Na dworcach nie ma pryszniców.

Z tego, co wyczytałem na stronie przewoźnika, obowiązuje ograniczenie w zakresie bagażu . Do pociągów można wnieść tylko dwie sztuki bagażu o wadze nieprzekraczającej 20 kilogramów i sumie rozmiarów nieprzekraczających 250 cm (długość + szerokość + wysokość) w przypadku każdej sztuki bagażu. RENFE nie ponosi odpowiedzialności za bagaż.

Madryt Atocha

Dworzec kolejowy Madryt Atocha

 

Kategorie pociągów

W rozkładzie jazdy kolei hiszpańskich możemy się spotkać z tajemniczo brzmiącymi nazwami kategorii pociągów.

CERCANIAS – pociągi podmiejskie. Często nie ma w nich toalety.

MEDIA DISTANCIA
 – oznaczane także jako IR – kursują różne w zależności od trasy. Różnie jest także z rezerwacjami miejsc. Posiadają toaletę.

DIURNO
 – lokomotywa + zwykłe wagony bezprzedziałowe . Jeździ tylko z kraju Basków do Salamanki. Dopłata 6,5 euro

INTERCITY
 – dawne pociągi Arco (kategoria wycofana na przełomie września i października 2014 roku.) Zwykle lokomotywa + zmodernizowane wagony.

ESTRELLA
 – nocne pociągi złożone z wagonów z fotelami wypoczynkowymi, kuszetek i wagonów sypialnych. Dopłata w zależności od konkretnego połączenia.

ALARIS, ALTARIA, TALGO, ALVIA
 – szybkie pociągi dalekobieżne. Teoretycznie jako Alaris powinny jeździć Pendolino, lecz nie zawsze tak jest. Dopłata 6,5 euro.

AVE
 – najszybsze pociągi. Dopłata 10 euro. Jeżdżą na głównych trasach, w porywach osiągają ponad 300 kilometrów na godzinę.

EUROMED
 – szybki pociąg kursujący na trasie Barcelona – Valencia – Alicante.

TRENHOTEL
 – nocny pociąg najwyższej jakości. Obecnie tylko na kilku liniach, w tym na Lizbona – Madryt. Dopłata w zależności od konkretnego połączenia.

Alaris

Pociąg Alaris

 

Zniżki

RENFE oferuje szereg zniżek i ofert promocyjnych. Poniżej przedstawiam te, które udało mi się znaleźć.

ZNIŻKA POWROTNA

Zniżka powrotna na kolejach hiszpańskich funkcjonuje w kilku wariantach:

a) kupując bilet powrotny na pociąg AVE otrzymujemy 20% zniżki, jeżeli podróż powrotna odbędzie się w okresie krótszym niż 60 dni. Przerwy w podróży nie są dozwolone.

b) kupując bilet powrotny na podróż pociągami Media Distancia możemy liczyć na 10% zniżki, jeżeli podróż powrotna odbędzie się się w okresie do 15 dni włącznie od podróży tam. Bilet musi zostać zalegalizowany w okienku kasowym przed wejściem do pociągu.

c) w pociągach AVANT przysługuje zniżka powrotna w wysokości 10% jeżeli podróż tam i z powrotem odbywa się w ten sam dzień lub podróż powrotna następuje do 15 dni włącznie od podróży tam. Zniżka nie obowiązuje na trasie Ourense-Santiago-A Coruna. Zniżki nie można łączyć z innymi ofertami promocyjnymi.

ZNIŻKA DLA DZIECI

Dzieci w wieku od 4 do 13 lat zajmujące osobne miejsce do siedzenia są uprawnione do 40% zniżki w pociągach AVE i Larga Distancia. Dzieci poniżej czwartego roku życia, które nie zajmują osobnego miejsca, z podróżują bezpłatnie.

W pociągach Media Distancia zniżka dla dziecka jest na tych samych warunkach, co w pociągach AVE i Larga Distancia. W pociągach podmiejskich bezpłatnie może podróżować dziecko do ukończenia szóstego roku życia pod warunkiem, że nie zajmuje osobnego miejsca.

Zniżka dla dzieci nie może być łączona z innymi zniżkami ani ofertami promocyjnymi.

ZNIŻKA RODZINNA

Koleje RENFE oferują również zniżkę 20% dla rodzin (wg przewoźnika: „Standard Large Families”) oraz 50% dla rodzin wielodzietnych (wg przewoźnika: „Special Large Families”). Szczegółów nie znam. Aby uzyskać prawo do zniżki, należy wcześniej złożyć odpowiedni wniosek. Zniżka może być łączona i kumulowana z innymi zniżkami oraz ofertami promocyjnymi.

TARJETA DORADA /ZŁOTA KARTA/

Specjalna karta przeznaczona dla osób w wieku powyżej 60 lat oraz rencistów wieku powyżej 18 lat z orzeczonym stopniem niepełnosprawności powyżej 65%. W przypadku tych drugich na takich samych warunkach jak rencista może podróżować osoba towarzysząca.

Karta ważna rok kosztuje 6 euro. Wydaje się ją na podstawie specjalnego wniosku złożonego wraz z dokumentacją w kasach na stacjach kolejowych RENFE. W poniedziałki, wtorki, środy i czwartki uprawnia do przejazdu ze zniżką 40%, natomiast w piątki, soboty i niedziele zniżka wynosi 25%. W pociągach Media Distancia zniżka 40% przysługuje niezależnie od dnia tygodnia, podobnie jak w pociągach podmiejskich. Natomiast w pociągach AVANT posiadaczom „Tarjeta Dorada” zniżka 25% przysługuje od poniedziałku do piątku, a w soboty i niedziele mogą skorzystać ze zniżki w wysokości 40%. Zniżka obowiązuje we wszystkich pociągach uruchamianych przez RENFE bez względu na klasę i kategorię pociągu .

CARNE JOVEN

Zniżka skierowana do osób w wieku od 14 do 26 lat, którzy posiadają specjalne karty młodzieżowe wydane przez władze hiszpańskie, międzynarodowe karty GO 25 (IYTC) lub kartę RailPlus Junior wydaną w innym kraju (można zakupić w Czechach). W pociągach Larga Distancia posiadacze CARNE JOVEN otrzymują 20% zniżki, podobnie jak w pociągach Media Distancia. W pociągach międzynarodowych Elipsos Trenhotel zniżka wynosi 30%, a w połączeniach nocnych z Portualią obowiązuje specjalny cennik. W przypadku pociągu Talgo Lorca – Montpellier – Kartagena zniżka przysługuje tylko na odcinku hiszpańskim.

PROMO/PROMO + 

Dla osób kupujących bilet z dużym wyprzedzeniem przygotowano specjalną pulę biletów dostępną przez internet. Przy odrobinie szczęścia można kupić bilety po cenie niższej o 50%, 60% i 70% od normalnej ceny. Bilety należy kupić najpóźniej 15 dni przed planowaną podróżą. Oferta dotyczy wszystkich pociągów dalekobieżnych uruchamianych przez RENFE bez względu na kategorię pociągu, klasę oraz rodzaj wagonu (dostępne są również bilety w wagonach sypialnych). W praktyce kupno takiego biletu na najpopularniejszych trasach graniczy z cudem, bowiem bilety zostają bardzo szybko wykupione po pojawieniu się w systemie sprzedaży internetowej RENFE.

ESTRELLA PRICE

Osoby kupujące bilet na pociągi AVE i Larga Distancia przez internet, mogą liczyć na kolejną pulę biletów po obniżonych cenach (zniżka 30-40%). Bilety należy kupować z wyprzedzeniem, najpóźniej 7 dni przed planowanym odjazdem.

MESA PRICE

Oferta skierowana do małych grup podróżnych w pociągach AVE i Larga Distancia. 4 osoby dorosłe podróżujące razem płacą wtedy za bilet tyle, co dwie osoby po normalnej cenie (zniżka 50% na każdą osobę), natomiast jeżeli trzy osoby podróżują razem, otrzymają zniżkę 33% na każdą osobę. Zniżki nie można łączyć z innymi zniżkami ani ofertami promocyjnymi.

PLUS PASS

Specjalny bilet dla osób często podróżujących pociągami AVANT. Umożliwia odbycie od 30 do 50 podróży w okresie miesiąca od pierwszej legalizacji biletu i sześciu miesięcy od daty zakupu. Nie znalazłem cennika.

BONO 10 AVANT

Bilet umożliwiający odbycie 10 podróży ze zniżką 15% na wybranej trasie w okresie 35 dni od pierwszej legalizacji biletu. Bilet jest ważny dwa miesiące od daty zakupu.

ZNIŻKA DLA DUŻYCH GRUP

Duże grupy podróżnych od 10 do 25 osób mogą podróżować w pociągach AVE i Larga Distancia ze zniżką w wysokości 15%, jednak rezerwacja musi zostać dokonana najpóźniej 24 godziny przed planowaną podróżą. Zniżka NIE OBOWIĄZUJE w piątki i niedziele, w lipcu i sierpniu oraz podczas Świąt Wielkanocnych i Świąt Bożego Narodzenia. W pociągach Media Distancia zniżka może dojść nawet do 40%. W pociągach podmiejskich warunki zniżki uzależnione są od sieci podmiejskiej, z której chcemy skorzystać.

FEVE RAIL

Od 1 stycznia 2013 przewoźnik FEVE, operujący na sieci wąskotorowej na północy kraju, stał się częścią RENFE. Najatrakcyjniejszą promocją dostępną na dawnej sieci jest nadal aktualna promocja FEVERail. Jest to karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży na liniach dawnego FEVE w okresie ważności biletu. Bilet jest bardzo tani, przynajmniej jak na hiszpańskie warunki.

Sewilla Almeria

Pociąg Media Distancia Almeria – Sewilla

Renfe Spain Pass

RENFE Spain Pass to karnet przeznaczony dla cudzoziemców zamieszkałych poza terytorium Hiszpanii, chcących podróżować pociągami po tym kraju. Można go kupić w kilku wersjach: dla osoby dorosłej/dziecka, klasy business/tourist i z różną liczbą przejazdów możliwych do odbycia (4,5,8,10,12 podróży w ciągu miesiąca) . Karnet jest ważny 6 miesięcy od daty zakupu i miesiąc od pierwszej podróży odbytej w ramach ważności biletu w pociągach AVE, Larga Distancia oraz Media Distancia, z wyjątkiem kuszetek i wagonów sypialnych. Karnet uprawnia również do przejazdu pociągiem podmiejskim na stację początkową pociągu dalekobieżnego i ze stacji końcowej podróży odbywanej w ramach ważności karnetu. Bilet jest imienny i ważny tylko z paszportem.

Przykłady cen dla osób dorosłych w klasie turystycznej (sprawdzane 14.12.2016):
Karnet ważny na 4 przejazdy – 195 euro
Karnet ważny na 6 przejazdów – 275 euro
Karnet ważny na 8 przejazdów – 350 euro
Karnet ważny na 10 przejazdów – 410 euro
Przed każdą podróżą posiadacz biletu zobligowany jest do pobrania w kasie bezpłatnej miejscówki. 3 godziny przed i po zakończeniu podróży może jechać pociągiem podmiejskim.

Ave Madryt Sewilla

Pociąg AVE Madryt – Sewilla

Pociągi nocne krajowe

W Hiszpanii kursuje kilka pociągów nocnych obsługujących linie pomiędzy największymi miastami oraz kilka połączeń międzynarodowych. Większość z nich kursuje pod nazwą „Trenhotel”. Jest to bardzo wygodny, klimatyzowany, bezpieczny pociąg, w którym można znaleźć wagony z miejscami do siedzenia, kuszetki i wagony sypialne (w zasadzie nie ma różnicy) oraz wagon restauracyjny.

W pociągach „Trenhotel” wyróżniamy następujące klasy:

Turista

Wagon z miejscami do siedzenia. Czasami dostępne również w klasie Preferente. W klasie Preferente układ miejsc to 2 + 1, a w całym wagonie znajduje się 26 miejsc, natomiast w klasie Turista układ miejsc to 2 +2, a w całym wagonie znajduje się 36 miejsc.

Klasyczne wagony z miejscami do siedzenia można spotkać w pociągach:

Trenhotel Madryt – A Coruña / Pontevedra.
Trenhotel Madryt – Ferrol

Gran Confort Seats

Wagon z fotelami wypoczynkowymi najnowszej generacji. W całym wagonie znajduje się tylko 20 miejsc, a fotele można rozłożyć pod kątem 136 stopni. Każdy fotel wyposażony jest w gniazdko, panel kontrolny, wygodny podgłówek, a w sezonie podróżni na czas podróży otrzymują koc. Na obu końcach wagonu jest miejsce na bagaż, a w wagonie znajduje się toaleta oraz miejsca przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wagony Gran Confort Seats można spotkać w pociągach:
Trenhotel Barcelona – A Coruña / Vigo.
Trenhotel Barcelona – Gijón.

Cama Turista (sypialny turystyczny)

Przedział w wagonie sypialnym, w którym znajdują się cztery łóżka – dwa na górze i na dole, dwa po lewej i po prawej stronie przedziału. W przedziale jest również umywalka. Część przedziałów w wagonie jest dla kobiet, część dla mężczyzn. Dla grup istnieje możliwość wykupienia całego przedziału, wtedy płeć pasażerów nie jest ważna.

Cama Preferente (sypialny pierwszej klasy) 

Przedziały jedno- i dwuosobowe. Wyposażone w umywalkę i telefon umożliwiający wezwanie stewarda. Pasażerowie otrzymują ponadto artykuły higieniczne. Przedziały są zamykane od wewnątrz, a rozmiar łóżek wynosi 190 cm x 77 cm. Do dyspozycji pasażerów jest darmowa prasa. Na dworcach mają możliwość bezpłatnego skorzystania z parkingu oraz poczekalni „Lounge”.

Cama Grand Clase (sypialny biznesowy)

Wagon sypialny z przedziałami jedno- i dwuosobowymi oferującymi najwyższy komfort podróży. W każdym przedziale znajduje się prysznic i toaleta wraz z artykułami higieny osobistej. W większości pociągów nocnych pasażerowie otrzymują obiad i śniadanie podawane do przedziału (zawarte w cenie). Wyjątkiem jest pociąg Trenhotel Madryt – Ferrol.

Pasażerowie podróżujący tą klasą mają ponadto do dyspozycji możliwość darmowego parkowania na stacji początkowej, mogą korzystać z poczekalni „Lounge” oraz bezpłatnie otrzymują prasę.

Ponadto w nowych pociągach Trenhotel kursujących na trasach Barcelona – A Coruña/Vigo oraz Barcelona – Gijon przedziały są jeszcze bardziej komfortowe, a pasażerowie mają do dyspozycji:

– szersze i dłuższe łóżka (200 cm x 80 cm)
– system kina domowego.
– nowe gniazdka elektryczne.
– telefon pokładowy umożliwiający kontakt ze stewardem.
– rozkładane stoliki i więcej miejsca na bagaże.
– większa toaleta z prysznicem.

Hiszpańscy przewoźnicy kolejowi

Poza RENFE na terenie Hiszpanii działa kilku przewoźników prowadzących pasażerskie przewozy kolejowe. Poniżej znajduje się ich lista:

Ferrocarriles de Via Estrecha (FEVE)

Nazwa Ferrocarriles de Vía Estrecha dosłownym tłumaczeniu oznacza „Koleje wąskotorowe”. Przewoźnik operuje wzdłuż północnego wybrzeża Hiszpanii – od miasta Ferrol po Bilbao. Oprócz przewozów pasażerskich prowadzi również przewozy towarowe oraz uruchamia sezonowe pociągi turystyczne. Właścicielem FEVE jest hiszpański rząd. Tabor stanowią głównie spalinowe zespoły trakcyjne różnego wieku. Od 1 stycznia 2013 przewoźnik FEVE został włączony w struktury RENFE.

FEVE

Pociąg FEVE
(aut. Emilio del Prado, CC-BY-SA, flickr.com)

 

Euskotren

Euskotren obsługuje podmiejskie przewozy kolejowe w większości miast Kraju Basków. Pociągi tego przewoźnika docierają aż do francuskiej stacji granicznej Hendaye. Łatwo się nimi dostać z Bilbao do San Sebastian oraz z San Sebastian do Irun. Stacje Euskotren znajdują się w innych miejscach niż stacje RENFE. W pociągach nie ma toalet, a przewoźnik nie honoruje biletów Interrail. Właścicielem firmy jest rząd Kraju Basków.

Oprócz przewozów kolejowych przewoźnik obsługuje również wybrane połączenia autobusowe, a spółka Euskotran zarządza nowoczesnymi tramwajami kursującymi po Vitorii – Gasteiz oraz Bilbao.

W soboty i niedziele przewoźnik uruchomił połączenia nocne kursujące w takcie dwugodzinnym na wybranych trasach. Można nimi dojechać m.in. z Hendaye do San Sebastian.

Połączenia nie są drogie.

Szczegóły:
www.euskotren.es

Euskotren


Pociąg Euskotren starszej generacji
(aut. Carlos Felipe Rios, CC-BY-SA, flickr.com)

 

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FCG)

Przewoźnik operujący na liniach metra oraz liniach podmiejskich w okolicach Barcelony. Oprócz pociągów podmiejskich prowadzi przewozy autobusowe.

Skróty przy pociągach oznaczają:

L – linia metra
S- linia kolejowa podmiejska
R – linie kolejowe międzymiastowe (FCG obsługuje tylko R5 i R6)

Przewoźnik obsługuje również kolejki zębate, linowe oraz linowo-terenowe:

a) kolejka zębata na Montserrat – kolejka prowadząca z Monistrol de Montserrat do słynnego klasztoru benedyktyńskiego leżącego 720 metrów nad poziomem morza. Oprócz kolejki zębatej do klasztoru można się dostać kolejką linową oraz tzw. funikularami, czyli kolejkami linowo-terenowymi.

Funicular de Sant Joan – kolejka linowo-terenowa na Montserrat od 1997 roku prowadzi nowe, panoramiczne wagony.

b) Cremallera de Núria – kolejka zębata w Pirenejach łącząca Ribes de Freser z Queralbs i Vall de Núria. Linia liczy zaledwie 12,5 kilometra długości. Obecnie kursują na niej pociągi Stadler GTW.
Kilka razy w roku organizowane są przejazdy zabytkowymi wagonami połączone z wykładem na temat historii kolejki. Z Barcelony do Ribes de Freser kursuje codziennie 8 par pociągów podmiejskich RENFE. Podróż trwa około dwóch godzin i 10 minut.

c) kolejka linowo-terenowa łącząca stację RENFE w Gelidzie z centrum miasta
d) Funicular de Vallvidrera – kolej linowo-terenowa na przedmieściach Barcelony

FCG


Pociąg Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
(aut. eldelinux, CC-BY, flickr.com)

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV)

Przewoźnik obsługuje tramwaje i metro w Walencji. Oprócz tego prowadzi przewozy kolejowe na trasie Benidorm – Renia niedaleko Alicante. Trasa liczy 62 kilometry i według stron oraz forów internetowych pociągi kursują tam co godzinę. Ponadto przewoźnik co jakiś czas uruchamia pociąg wycieczkowy „Lemon Express”. Obecnie brak aktualnych informacji na temat tej linii na stronach przewoźnika. Strona internetowa przewoźnika: www.fgv.es/page.php

Połączenia kolejowe

Hiszpania ma mało połączeń międzynarodowych dostępnych cenowo dla zwykłego turysty i podróżnika z biletem Interrail. Jest jednak kilka wyjątków:

Portugalia

Najlepszym sposobem na dotarcie do Portugalii jest nocny pociąg „Sud Express” relacji Irun – Lizbona S.A. Po drodze zatrzymuje się m.in. w pięknym mieście Coimbra .

Według informacji dostępnych w internecie, od marca 2010 roku pociąg został przekwalifikowany na „Trenhotel” i jest obsługiwany przez wagony hiszpańskie, przy czym nie zmieniła się wysokość dopłat dla posiadaczy biletów Interrail.

Wcześniej pociąg prowadził wagony portugalskie i nie cieszył się najlepszą opinią wśród podróżników – wagony były stare, niewygodne, a na korytarzach palono papierosy, chociaż nie dało otworzyć się okien. Takie informacje mam od poznanych podróżnych, którzy również jeździli po Europie z biletem Interrail. Wraz z wprowadzeniem wagonów hiszpańskich jakość bardzo się podniosła.

Codziennie kursuje również pociąg Porto – Vigo (2 pary pociągów dziennie) obsługiwany przez szynobus kolei portugalskich.

W 2017 roku uruchomiono pociąg Badajoz – Entroncanmento.

Rozkład jazdy pociągów Lizbona – Hendaye oraz Lizbona – Madryt na stronie kolei portugalskich
Rozkład jazdy pociągu Porto – Vigo + skomunikowanie z pociągami z/do Lizbony na stronie kolei portugalskich

Francja

Od 2016 roku znacznie poprawiła się oferta szybkich połączeń pomiędzy Francją a Hiszpanią. Obecnie kursują następujące szybkie pociągi:

Barcelona – Paryż
2 pociągi dziennie
Czas przejazdu: 6 godzin 19 minut
Najtańsze bilety: 39 euro

Barcelona – Lyon
1 pociąg dziennie
Czas przejazdu: 5 godzin i 6 minut
Najtańsze bilety: 39 euro

Barcelona – Tuluza
1 pociąg dziennie
Czas przejazdu: 3 godziny i 12 minut
Najtańsze bilety: 35 euro

Madryt – Barcelona – Marsylia
1 pociąg dziennie
Czas przejazdu: 7 godzin i 14 minut
Najtańsze bilety: 59 minut

Ponadto granicę można przekroczyć jadąc pociągami Euskotren pomiędzy Hendaye a Irun oraz pociągami podmiejskimi Port Bou – Cerbere.

Kolej zębata Vall de Nuria

W Hiszpanii czynne są dwie koleje zębate. Oprócz wspomnianej wcześniej kolei zębatej na Montserrat kursuje zębatka Vall de Núria (Cremallera de Núria).

Kolej została wybudowana w Pirenejach, w trudno dostępnym terenie i łączy Ribes de Freser (905 m n.p.m.) z miejscowością Núria (1064 m n.p.m.) , znaną z sanktuarium . Stacja kolejowa Ribes de Freser to węzeł przesiadkowy – dojeżdżają tu pociągi podmiejskie RENFE z Barcelony (linia R3), a podróżni przesiadają się na kolej zębatą (obsługiwana przez Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya).

Cremallera de Núria po raz pierwszy wyjechała w trasę 22 marca 1931 – linia od początku była zelektryfikowana. Przez pierwsze 5,5 kilometra to tradycyjne tory (napęd przyczepnościowy), dopiero po przejechaniu tunelu Rialb zaczyna się kolej zębata i najciekawszy odcinek trasy. Pociąg zatrzymuje się jedynie w Queralbs, gdzie kończy się droga asfaltowa i skąd do Núrii można się dostać tylko pieszo lub właśnie koleją zębatą.

Łączna długość trasy to 12,5 kilometra. Różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową to według oficjalnych danych 1062 metry, choć jak policzymy samodzielnie, wyjdzie 1059 metrów. Maksymalne nachylenie wynosi 15%.

Kilka razy w roku organizowane są przejazdy zabytkowymi pociągami retro, połączone z wykładem o historii tej kolejki.

Strona oficjalna: www.valldenuria.cat/es/verano/cremallera/

Kolej zębata Vall de Núria na You Tube (39:54)

Vall de Nuria

Kolej zębata Vall de Nuria
(aut. Alberto Gonzalez Rovira, CC-BY, flickr.com)

 

Dworzec kolejowy Canfranc

Szczególny rozdział w historii kolei w Hiszpanii zajmuje dawny dworzec międzynarodowy w Canfranc. O dworcu napisano mnóstwo artykułów na portalach internetowych całego świata, ograniczę się więc do krótkiego podsumowania.

Canfranc to mała miejscowość w Pirenejach, przy granicy hiszpańsko-francuskiej. Nie byłaby znana, gdyby nie fakt, iż to właśnie tutaj wybudowano ogromny kolejowy dworzec międzynarodowy, który miał służyć do odprawy podróżnych podróżujących pociągami Pau – Canfranc i dalej w głąb Hiszpanii pociągami kolei hiszpańskich. Ze względu na różne rozstawy szyn nie było możliwe uruchomienie bezpośrednich pociągów.

Dworzec uroczyście otwarto w 1928 roku w obecności króla Hiszpanii i prezydenta Francji. Należał do najpiękniejszych dworców kolejowych na świecie. Budynek główny miał 240 metrów długości, 300 okien i 156 drzwi. W środku urządzono restauracje, kasyna i hotel.

Już w 1936 roku ruch pociągów został całkowicie wstrzymany z powodu hiszpańskiej wojny domowej.

Po jej zakończeniu ruch wznowiono. W pierwszych latach drugiej wojny światowej dworzec był punktem, w którym nadziei na ratunek szukali Żydzi uciekający z okupowanej Europy.

W 1942 roku dworzec zajęły wojska III Rzeszy. Na dworcu utworzono nazistowskie centrum dowodzenia, a przez Canfranc przejeżdżały owiane legendą transporty złota.

Po zakończeniu II wojny światowej ruch pomiędzy Canfranc a Francją wznowiono, jednak w 1970 roku pociąg towarowy wypadł z szyn na moście Estangeut na linii kolejowej prowadzącej do Canfranc. Francuzi uznali, że odbudowa mostu będzie nieopłacalna i pociągi przestały kursować.

Obecnie dworzec jest w opłakanym stanie. Rząd francuski sprzedał teren samorządowi Aragonii – w podziemiach dworca mieści się laboratorium atomowe Uniwersytetu w Saragossie, od lat planowany jest remont dworca z adaptacją na luksusowy kompleks hotelowo-restauracyjny.

Wyszukiwarki internetowe pokazują, iż kursują pociągi Saragossa – Canfranc, a podróż w jedną stronę trwa 3 godziny i 40 minut. Pociągów nie pokazuje Hafas, czyli wyszukiwarka wykorzystywana między innymi przez PKP.

Dworzec jest remontowany i być może w najbliższym czasie stanie się popularną atrakcją turystyczną.

Interesujący artykuł o dworcu: mojepireneje.edwardkrzyzak.pl/canfranc-estacion/

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Canfranc

Dworzec kolejowy Canfranc
(aut. Falstaf, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

%d bloggers like this: