Kolej na Podróż

Kolej w Czechach – kompletny przewodnik dla pasażerów (akt. 08.2019)

Kolej w Czechach wśród Polaków uchodzi za idealny wzór do naśladowania, a Czechy za raj na ziemi. W praktyce nie jest tak cudownie – mitem są superszybkie i superpunktualne pociągi, aczkolwiek należy przyznać, że podróż pociągiem po Czechach, szczególnie na prowincjonalnych, mało uczęszczanych liniach, ma swój urok. Przewoźnikiem narodowym w Czechach są České dráhy.

České dráhy to ulubiony przewoźnik kolejowy wielu Polaków i miłośników kolei. Jakkolwiek mam zastrzeżenia co do komfortu podróżowania, punktualności pociągów oraz częstej zastępczej komunikacji autobusowej, to nie mogę powiedzieć złego słowa na temat ofert. Koleje czeskie posiadają mnóstwo ofert, dzięki którym można niedrogo podróżować po Czechach, pograniczu czesko-polskim, czesko-niemieckim i czesko-austriackim oraz do wybranych krajów Europy. We wpisie starałem się zebrać i krótko opisać najważniejsze oferty. Z oczywistych względów nie podaję szczegółowych informacji – regulaminy sprzedaży zmieniają się, a nie sposób śledzić tego na bieżąco.

Przewoźnik narodowy: České dráhy
Strona internetowa: www.cd.cz
Fanpage CD na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 11. 08.2019

Zobacz również:
Kolej w Czechach  Koleje wąskotorowe w Czechach  Czechy – ciekawostki kolejowe
Koleje linowo-terenowe w Czechach  Muzea Transportu w Czechach  Brno  Czeski Cieszyn
Hradec Králové Igława  Karniów  Liberec  Litomyśl Nowy Jiczyn Ołomuniec Opawa Ostrawa
Pardubice  Praga  Třebíč  Výsoké Mýto  Znojmo

Leo Express jako zbawiciel polskiej kolei, czyli jak powstają legendy


W Polsce wychwalane pod niebiosa jest wszystko, co czeskie. Widać to szczególnie po firmie Leo Express, wejściu której na polski rynek towarzyszył wysyp pochwalnych artykułów i komentarzy, a później ociekających wazeliną recenzji porównujących pociągi tej firmy niemal do luksusowych pociągów typu Orient Express. O ile komentarze były często dziełem zakochanych w Czechach "pożytecznych idiotów", o tyle "bezstronne recenzje" powstawały w ramach współpracy dziennikarzy z Leo Express. Recenzje niesponsorowane znacznie różniły się od tych napisanych przez dziennikarzy zapraszanych przez firmę na przejazdy lub publikujących z gotowych komunikatów prasowych. O tym, jak wygląda tworzenie wizerunku marki Leo Express, możecie przekonać się np. na blogu "Pokochaj Czechy". Po publikacji pochwalnych artykułów sponsorowanych autor usunął krytyczne recenzje pociągów Leo Express w poprzednich wpisach. Tak się tworzy legendy.

Spis treści:

1. Najważniejsze strony
2. Aplikacje
3. Podróż ze zniżką 75%
4. Kategorie pociągów
5. Podróż po Czechach – podstawowe rodzaje biletów
6. Najważniejsze oferty krajowe
7. Podróże międzynarodowe – Včasná jízdenka Evropa
8. Podróże międzynarodowe – bilety sieciowe
9. Regiojet
10. Leo Express
11. Pozostali przewoźnicy kolejowi
12. Wagony sypialne i z miejscami do leżenia
13. Przewóz rowerów
14. Przewóz zwierząt
15. Pociągi retro
16. Dworce kolejowe
17. Moje wrażenia z podróży po Czechach
18. Inne informacje

1. Najważniejsze strony

Każdemu podróżującemu pociągiem po Czechach przydadzą się odnośniki do stron znacznie ułatwiających planowanie podróży po tym kraju:

www.idos.cz – internetowy rozkład jazdy pociągów, autobusów oraz komunikacji miejskiej w największych miastach.
www.cd.cz/eshop/ – sklep internetowy kolei czeskich.
www.cd.cz – strona internetowa kolei czeskich (České dráhy).
Mapa czeskich linii kolejowych na Wikipedii
www.szdc.cz/cestujici/informacni-tabule – tabele odjazdów i przyjazdów
provoz.szdc.cz/grappnv/ – aktualna pozycja pociągów
www.vagonweb.cz/razeni/ – zestawienia pociągów w Czechach i Europie
Pociągiem do Czech – co jakiś czas aktualizowany przewodnik o połączeniach z Polski do Czech
Euro-Nysa 2016 – relacja z mojej wycieczki po pograniczu polsko-czesko-niemieckim

Przy wyszukiwaniu połączeń do czeskich miast należy pamiętać o używaniu czeskich nazw miejscowości, np.:

České Budějovice – Czeskie Budziejowice
Český Těšín – Czeski Cieszyn
Olomouc – Ołomuniec
Plzeň – Pilzno

Railjet Czechy

Czeski Railjet – 2 klasa (fot. materiały prasowe České dráhy)

Railjet Czechy

Czeski Railjet – I klasa (fot. materiały prasowe České dráhy)

2. Aplikacje

České dráhy przygotowały ciekawe aplikacje dla podróżnych, w tym jedną, która różni się od podobnych aplikacji oferowanych przez koleje.

Můj vlak – aplikacja do wyszukiwania połączeń i zakupu biletów. Bardzo łatwa w obsłudze, czytelna, istnieje możliwość zakupu miejscówki, sprawdzenia zestawienia pociągu, aktualnej sytuacji na liniach.

Aplikacja na Google Play

Vlakem na výlet – interesująca aplikacja z propozycjami wycieczek, ciekawostkami na temat zwiedzanych miejsc i pytaniami dotyczącymi trasy zwiedzania. Mnóstwo propozycji wycieczek tematycznych, wycieczek dla dzieci, a co najlepsze – każda wycieczka to dodatkowe punkty do programu lojalnościowego kolei czeskich, które można później zamienić na przykład na bilet lub miejscówkę.

Aplikacja na Google Play

Pociąg Supercity Praga – Koszyce na stacji Pardubice

Pendolino

Czeskie Pendolino – I klasa przed modernizacją

Pendolino

I klasa czeskiego Pendolino po modernizacji (fot. materiały prasowe České dráhy)

3. Podróż ze zniżką 75%

W dyskusjach na portalach społecznościowych Polacy często chwalą České dráhy za bardzo niskie ceny biletów, na przykład bilety Praga – Brno (ok. 250 km – w związku z przebudową węzła kolejowego w Brnie pociągi zatrzymują się na różnych stacjach) w reklamie kolei czeskich kosztują nawet 29 koron czeskich. Skąd taka niska cena? W Czechach rządzący wprowadzili zniżkę 75% na przejazdy w drugiej klasie pociągów oraz autobusami dla wybranych grup społecznych. Pasażer płaci 25% ceny biletu, resztę dopłaca budżet państwa.

Zniżka 75% będzie przysługuje następującym grupom społecznym

  • dzieci od ukończenia 6 roku życia
  • młodzież do ukończenia 18 roku życia
  • studenci do ukończenia 26 roku życia
  • seniorzy, którzy ukończyli 65 rok życia i starsi

Więcej o podróżowaniu po Czechach ze zniżką 75% przeczytasz TUTAJ

Chodzi więc o bilety promocyjne z dodatkową zniżką. Tak naprawdę bilety Flexi bez żadnej zniżki i promocji, kupowane dwie godziny przed odjazdem kosztowały około 360 CZK, czyli ponad 10 razy więcej niż w promocji ze zniżką 75%. Dla Polaków zakochanych w Czechach nie ma jednak różnicy między 29 a 360 koron i z uporem maniaka będą wprowadzać innych w błąd o tanich jak barszcz biletach dla każdego.

Regioshark

CD 844 Regioskark jako pociąg Pardubice – Hradec Kralove

4. Kategorie pociągów

W Czechach wyróżniamy następujące kategorie pociągów narodowego przewoźnika:
Os – osobní vlak (pociąg osobowy)
Zr – zrychlený vlak (pociąg przyspieszony – rzadko spotykany)
R – rychlík (pospieszny)
Ex – ekspres
Ic – InterCity
Ec – EuroCity
Sc – Supercity – pociągi Pendolino
RJ – Railjet
En – EuroNight – nocne pociągi międzynarodowe

W pociągach Os, R, IC, EC i EX obowiązuje jedna taryfa, co w porównaniu do Polski stanowi bardzo miłą odmianę. Poza klasą business Railjet i pociągami Supercity miejscówki są fakultatywne. Wyjątkiem jest kilka pociągów Intercity, oznaczonych w rozkładzie jazdy jako pociągi objęte obowiązkową rezerwacją miejsc.

Osobną kategorią są pociągi SC – SuperCity obsługiwane przez Pendolino. Pociągi te na większości odcinków są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. Miejscówka kosztuje od 35 do 250 koron czeskich. Cena miejscówek jest dynamiczna, zależy od popytu na konkretny pociąg, w praktyce za miejscówkę powinniśmy zapłacić 35-50 CZK. Dla posiadaczy kart IN (osobny artykuł później) cena miejscówki jest niższa. Dzięki promocjom miejscówki na wybrane odcinki obsługiwane przez pociągi Pendolino możemy kupić znacznie taniej.

Miejscówki są obowiązkowe w pociągach SuperCity, w 90% pociągów dalekobieżnych istnieje możliwość fakultatywnej rezerwacji miejsca, czyli można dokupić rezerwację miejsca, ale nie trzeba. Według cennika z 01.06.2019 roku opłaty za miejscówki są dynamiczne, zależą od obłożenia konkretnego pociągu i wynoszą od 0 do 250 CZK. W pociągach niższej kategorii cena miejscówki będzie wynosiła 35 CZK.

Sprzedaż miejscówek w większości pociągów zostaje ukończona dwie godziny przed odjazdem pociągu ze stacji, z której chcemy mieć rezerwację, dzięki czemu można oznaczyć zarezerwowane miejsca. W pociągach SuperCity i Railjet rezerwacja jest możliwa do rzeczywistej godziny odjazdu pociągu. Dla grup do sześciu osób przygotowano osobny system rezerwacji, większe grupy powinny zgłaszać informację o przejeździe w kasach co najmniej 7 dni przed planowaną podróżą – za rezerwację jednego miejsca zapłacą wtedy 20 CZK, a przewoźnik podstawi dodatkowe wagony.

Zarezerwowane miejsce należy zająć do 15 minut po odjeździe ze stacji zaznaczonej, jako stacja początkowa na miejscówce. Po tym czasie rezerwacja miejsca już nie obowiązuje i miejsce może zająć pasażer bez rezerwacji.

Interpanter

Interpanter jako pociąg EX (dawniej Rx) (fot. materiały prasowe České dráhy)

Interpanter

Pierwsza klasa w pociągu Interpanter

5. Podróż po Czechach – podstawowe rodzaje biletów

W lutym 2019 roku České dráhy zmieniły podział na podstawowe rodzaje biletów. Obecnie wyróżnia się następujące bilety kolejowe w Czechach:

Flexi jízdenka – bilet na jeden przejazd w dowolnym pociągu przewoźnika. Cena biletu jest stała, zależy od przejechanej odległości i klasy, którą podróżujemy. Bilet można zakupić najwcześniej 2 miesiące przed planowaną podróżą, przejazd należy rozpocząć w pierwszy dzień ważności biletu. Przerwa w podróży możliwa jest po przejechaniu 100 kilometrów, następnie podróż można dokończyć dowolnym pociągiem do północy następnego dnia. Łączy się ze zniżkami z In Karty.

Osoby planujące powrót najpóźniej następnego dnia po podróży „tam”, mogą zakupić Flexi zpáteční jízdenku, zostanie wtedy naliczona zniżka powrotna. Zniżka jest symboliczna – zaledwie 5% z ceny dwóch biletów w jedną stronę.

Flexi zvýhodněná jízdenka – warunki podobne jak wyżej, jednak im wcześniej kupiona, tym niższa cena, szczególnie w przypadku przejazdów na większe odległości. Dostępna tylko na przejazd drugą klasą; sprzedaż rozpoczyna się dwa miesiące przed planowaną podróżą. Przerwa w podróży możliwa jest po przejechaniu 100 kilometrów, następnie podróż można dokończyć dowolnym pociągiem do północy następnego dnia. Łączy się ze zniżkami z In Karty. Tego rodzaju biletu nie można zakupić w biletomatach i u konduktora.

Flexi zvýhodněná jízdenka kupiona w kasie wystawiana jest na okaziciela, natomiast kupiona przez internet jest imienna i przy kontroli należy okazać dokument tożsamości.

Vázaná jízdenka – bilet na konkretny pociąg. Najtańszy typ biletu, cena zależy od wyprzedzenia, z jakim kupujemy bilet oraz obłożenia konkretnego połączenia – im mniejsze obłożenie, tym niższa cena. Nie ma możliwości przerw w w podróży, dostępna tylko na drugą klasę. Sprzedaż rozpoczyna z dwumiesięcznym wyprzedzeniem, bilet tego typu można kupić tylko w kasach, sklepie elektronicznym kolei czeskim i aplikacji Můj vlak. Łączy się ze zniżkami z In Karty.

Vázaná jízdenka kupiona w kasie wystawiana jest na okaziciela, natomiast kupiona przez internet jest imienna i przy kontroli należy okazać dokument tożsamości.

Vysoke Myto mesto

Pociąg Choceň – Litomyśl na stacji Vysoké Mýto město

6. Najważniejsze oferty krajowe

Opisane powyżej rodzaje biletów dotyczą przejazdów jednorazowych pomiędzy konkretnymi miastami. České dráhy mają w swojej ofercie bilety dla osób chcących niedrogo zwiedzić kilka miast lub region w ciągu jednego dnia. Oferty przeznaczone są zarówno dla podróżujących w pojedynkę, jak i rodzin. Poniżej krótki przegląd:

Skupinová jízdenka – bilet jednorazowy dla grup liczących od 2 do 5 osób, podróżujących tym samym pociągiem na tym samym odcinku. Dostępna w drugiej klasie pociągów. Pierwsza osoba płaci za bilet według taryfy normalnej, druga otrzymuje 25% zniżki, trzecia i następne 50% zniżki. W przypadku większych grup konieczna jest wcześniejsza rezerwacja na przykład przez internet – każda następna osoba otrzymuje 50% zniżki, dodatkowo cała grupa będzie mogła skorzystać z bezpłatnej rezerwacji miejsc. Wiek podróżnych nie odgrywa roli, ważne jest, aby wszyscy podróżowali razem. Przy kupnie biletu powrotnego naliczana jest zniżka powrotna w wysokości 5%.

Skupinová víkendová jízdenka – jednodniowy bilet sieciowy przeznaczony dla grup liczących od 2 do 5 osób, przy czym maksymalnie dwie osoby w grupie mogą mieć ukończony 15 rok życia, czyli w praktyce bilet rodzinny. Bilety można zakupić na konkretny dzień: sobotę, niedzielę lub święto państwowe. Z biletem można podróżować wszystkimi rozkładowymi pociągami przewoźnika České dráhy w drugiej klasie w dzień ważności biletu oraz na obszarze, na którym jest ważny. Dostępne bilety na całą Republikę Czeską lub konkretny region (kraj). Z biletem mogą podróżować osoby niespokrewnione ze sobą, wyznacznikiem jest wiek.

Celodenní jízdenka – jednodniowy bilet sieciowy dla każdego. Z biletem można podróżować przez cały dzień wszystkimi rozkładowymi pociągami przewoźnika České dráhy w drugiej klasie w dzień ważności biletu oraz na obszarze, na którym jest ważny. Podobnie jak wyżej – dostępne są bilety na całą Republikę Czeską lub konkretny region (kraj). Nie ma ograniczeń co do dnia podróży – z biletem można podróżować w dowolny dzień tygodnia.

Kilometrická banka – ciekawa oferta, za 2200 koron kupuje się książeczkę, w którym przed rozpoczęciem podróży wpisujemy trasę i liczbę podróżujących osób; konduktor wylicza kilometry, które odliczane są z puli 2000 kilometrów i tak do wyczerpania puli wspomnianych dwóch tysięcy kilometrów. Opłaca się na dłuższe podróże – minimalna odliczana odległość to 100 kilometrów, maksymalna 400 kilometrów, czyli jeżeli pojedziemy z Czeskiego Cieszyna do Czeskich Budziejowic przez Pragę (564 km), konduktor odliczy nam 400 kilometrów – 164 kilometry pozostaną w puli do wykorzystania. Jeśli na przykład pojedziemy z Czeskiego Cieszyna do Ostrawy (39 km), konduktor odliczy nam 100 kilometrów, a więc stracimy dodatkowo 61 kilometrów. Przy podróży pierwszą klasą za każdy przejechany kilometr odlicza się z puli 1,3 km, czyli minimalnie 130 km, maksymalnie 520 km. Ważność książeczki Kilometrická banka to pół roku.

Jízdenka na léto – bilet sieciowy umożliwiający tanie podróżowanie pociągami kolei czeskich w wakacje. Dostępny jest w wersjach na siedem i czternaście następujących po sobie dni. Szczegóły oferty aktualizuję każdego roku na blogu.

IN Karta – karta z aplikacją umożliwiająca skorzystanie z komercyjnej zniżki osobom nieuprawnionym do zniżek. Dostępne w wersji na trzy miesiące (25%), rok lub 3 lata. Można wybrać zniżkę 25%, 50% i 100%. Karta imienna, dla firm dostępna jest karta IN Business na trzy miesiące lub rok.

Wagon motorowy

Wagon motorowy CD 843 jako pociąg pospieszny Liberec – Praga

CD 843

CD 843 w środku

7. Podróże międzynarodowe – Včasná jízdenka Evropa

Czechy posiadają dużo bezpośrednich połączeń dalekobieżnych z Niemcami, Austrią, Słowacją i Węgrami. Z roku na rok coraz lepiej przedstawia się sytuacja w zakresie połączeń z Polską. Bilety międzynarodowe w normalnej taryfie są bardzo drogie, na szczęście czeskie koleje mogą zaoferować szereg ofert promocyjnych, w tym bilety Včasná jízdenka.

Včasná jízdenka to nazwa oferty kolei czeskiej, która oznacza tanie bilety międzynarodowe przy zakupie z wyprzedzeniem. Dawniej była znana jako SparDay, SparNight i pod kilkoma innymi nazwami, obecnie widnieje w ofercie pod czeską nazwą. Oferta Včasná jízdenka cieszy się dużą popularnością wśród Polaków, bowiem pozwala niedrogo dojechać od pierwszej stacji w Republice Czeskiej do dowolnej stacji ujętej w międzynarodowym systemie wydawania biletów w innym kraju, czyli najczęściej do takiej, w którym zatrzymują się pociągi pospieszne.

Obecnie bilet Včasná jízdenka można kupić do następujących krajów:

– Austria
– Belgia
– Dania
– Holandia
– Niemcy
– Polska
– Słowacja
– Słowenia
– Szwajcaria
– Węgry

W zależności od kraju warunki wydawania i korzystania z biletów Včasná jízdenka są różne, jednak biletów tych jest znacznie więcej niż na przykład w promocjach z Polski, można je kupić również przez internet (uwaga: przy zakupie w kasie biletowej pobierana jest prowizja 50 CZK, oprócz biletów do Szwajcarii), większość można też zwrócić.

Przedsprzedaż biletów rozpoczyna się 60-90 dni, a kończy 3 dni (bilety na pierwszą klasę) lub 1 dzień (bilety na drugą klasę) przed odjazdem pociągu. Na odcinek podróży przebiegający przez terytorium Republiki Czeskiej naliczana jest zniżka dla dzieci do ukończenia 15 roku życia, studentów do ukończenia 26 roku życia (wymagana karta ISIC) oraz seniorów, którzy ukończyli 65 rok życia.

Bilet Včasná jízdenka jest ważny dwa dni – podróż należy rozpocząć pierwszego dnia ważności biletu i całość lub część odbyć zaznaczonym pociągiem międzynarodowym (podobnie jak na niemieckich biletach).

Biletów Včasná jízdenka do Polski i Słowenii nie można zwrócić ani wymienić. Pozostałe można zwrócić lub wymienić najpóźniej do godziny 24 dnia poprzedzającego początek ważnośbi biletu za potrąceniem 3 euro.

Rezerwacja na pociągi objęte obowiązkową rezerwacją miejsc jest wliczona w cenę biletu Včasná jízdenka.

Przykładowe ceny biletów Včasná jízdenka:

Praga – Budapeszt: od 20 euro (2 klasa); od 35 euro (1 klasa)
Praga – Wiedeń: od 14 euro (2 klasa); od 24 euro (1 klasa)
Praga – Linz: od 9 euro (2 klasa)
Praga – Bregencja: od 19 euro (2 klasa)
Praga – Żylina: od 9 euro (2 klasa); od 24 euro (1 klasa)
Praga – Bratysława: od 12 euro (2 klasa); od 27 euro (1 klasa)
Praga – Berlin: od 14 euro (2 klasa)
Praga – Drezno: od 9 euro (2 klasa)
Praga – Hamburg: od 19 euro (2 klasa)
Praga – Bruksela przez Cheb: od 21 euro (2 klasa)
Praga – Warszawa: od 19 euro (2 klasa); od 44 euro (1 klasa)
Praga – Lublana: od 39 euro (2 klasa); od 54 euro (1 klasa)
Praga – Kopenhaga: od 59 euro (2 klasa); od 79 euro (1 klasa)

Brno – Wiedeń: od 7 euro (2 klasa)
Brno – Graz: od 14 euro (2 klasa)
Brno – Budapeszt: od 12 euro (2 klasa); od 27 euro (1 klasa)
Brno – Lublana: od 29 euro (2 klasa); od 44 euro (1 klasa)
Brno – Berlin: od 19 euro (2 klasa)
Brno – Drezno: od 14 euro (2 klasa)

Czeskie Budziejowice – Linz: od 7 euro (1 klasa)
Czeskie Budziejowice – Salzburg: od 14 euro (2 klasa)

W przypadku podróży z Czech do Polski i Słowenii bilet musi być wydrukowany na kartce formatu A4 i skasowany przez konduktora lub w kasie przed opuszczeniem terytorium Republiki Czeskiej.

Ex-OBB

Wagon zakupiony od kolei austriackich, często spotykany w pociągach międzynarodowych.

8. Podróże międzynarodowe – bilety sieciowe

České dráhy oferują kilka biletów sieciowych ułatwiających podróżowanie koleją, a czasami również komunikacją miejską po regionach przygranicznych. Oferty przeznaczone są głównie dla osób lubiących pozwiedzać małe miasta w różnych regionach. Poniżej przegląd ofert.

EURO NYSA – świetna oferta umożliwiająca niedrogie podróżowanie po euroregionie Nysa, czyli po części Dolnego Śląska, części niemieckiej Saksonii oraz Libereckiego kraju i wybranych miast Usteckiego kraju. Bilet dostępny dla osób podróżujących samotnie oraz dla rodzin lub grup. Osoba podróżująca samotnie za 25 złotych może zwiedzić pogranicze, przejechać się między innymi z Jeleniej Góry do Liberca, albo ze Zgorzelca do Varnsdorfu, po drodze zahaczając o Zittau i tamtejsze koleje wąskotorowe. W Czechach nie można kupić biletu w przedsprzedaży, więc jeżeli zdecydujemy się na nocleg w mieście, gdzie nie ma kasy biletowej kolei czeskich, a połączenia obsługują pociągi Trilex (np. w Varnsdorfie), lepiej kupić bilety z wyprzedzeniem w Polsce, bowiem u niemieckiego konduktora lub w Niemczech zapłacimy znacznie drożej.


CELODENNÍ JÍZDENKA + NĚMECKO
– bilet sieciowy jednodniowy ważny na obszarze wybranego czeskiego regionu (kraju) oraz na wybranych trasach na terytorium Niemiec. Można w ten sposób przejechać z Gorlitz do Regensburga i dojechać na przykład do Domażlic za jedyne 279 CZK. Dopłata do roweru jest zryczałtowana i wynosi 90 CZK. Biletu nie można kupić przez internet, sprzedawany jest tylko w kasach lub u konduktorów w dzień podróży. Bilet NIE OBOWIĄZUJE w pociągach IC, EC, EX i ICE na terytorium Niemiec, na terytorium Republiki Czeskiej obowiązuje w tym samym zakresie, co zwykły bilet jednodniowy. Jest to o tyle istotne, że niektóre pociągi EC z Pragi do Monachium zmieniają kategorię po przekroczeniu granicy niemieckiej, więc podróżni z tym biletem mogą nimi podróżować dalej. Od 2017 roku bilet nie jest honorowany w pociągach GWTR

EGRONET – jednodniowy bilet sieciowy uprawniający do podróżowania pociągami po wybranych liniach kolejowych euroregionu Egrensis (Karlowarski kraj, część Bawarii, Turyngii i Saksonii). Oferta podobna jak Euro-Nysa, na terytorium Czech obowiązuje w drugiej klasie wszystkich pociągów przewoźników ČD i GW Train Regio (GWTR) na obszarze obowiązywania biletu, w Niemczech w drugiej klasie pociągów regionalnych kilku przewoźników.

Bilet sieciowy Egronet honorowany jest także w komunikacji miejskiej w wybranych miastach.

Bilet można zakupić w kasach tylko w dniu podróży, ważny jest do godziny 03:00 dnia następującego pod dniu ważności. Bilet można kupić dla 1,2,3,4 i 5 osób. Dzieci do ukończenia 6 roku życia podróżują bezpłatnie, w ramach jednego biletu może bezpłatnie podróżować co najwyżej troje dzieci w wieku 6-15 lat. Przewóz roweru z biletem EgroNet również jest bezpłatny. Jest to bilet imienny. W trakcie opracowywania artykułu bilet kosztował 200 CZK

Więcej informacji: egronet.de

9. Regiojet

Regiojet to prywatny przewoźnik kolejowy, który powstał w 2009 roku jako spółka-córka przewoźnika autobusowego Student Agency. Od 2011 roku pociągi Regiojet kursują na trasie Praga – Ostrawa – Żylina – Koszyce, w ostatnich latach pojawiły się nowe połączenia, między innymi do Opawy. W grudniu 2019 roku Regiojet przejął połączenie Bogumin – Brno, planuje także rozwijać połączenia regionalne. Charakterystyczne dla Regiojet są żółte wagony, lokomotywy i pociągi. W pociągach Regiojet wyróżniamy cztery klasy wagonów; w jednym z pociągów nocnych są także do dyspozycji kuszetki i wagony sypialne.

Pociągi Regiojet z początku słynęły z bardzo wysokiej jakości usług, jednak z upływem czasu pojawia się również sporo opinii krytycznych. Tabor pociągów Regiojet to wagony zakupione od kolei austriackich, kolei belgijskich i nowe wagony wyprodukowane przez rumuńską firmę Astra.

Klasy w pociągach dalekobieżnych Regiojet:

Low cost – najtańsza klasa. Tanie bilety oznaczają przejazd w wagonach bezprzedziałowych z 80 miejscami w układzie naprzeciwległym. W wagonach tej klasy nie ma obsługi stewardów, nie można też zakupić przekąsek ani napojów, nawet po przejściu do wagonów wyższej klasy. Pasażerowie dostają jedynie butelkę wody mineralnej podczas wsiadania do pociągu, a na półkach dostępna jest bezpłatna prasa. Klasa Low cost zbiera raczej kiepskie opinie, jako dobra jedynie na krótkie trasy do godziny jazdy.

Standard – do wyboru wagony z przedziałami sześcioosobowymi zakupione od kolei austriackich lub rumuńskie wagony bezprzedziałowe Astra. Wagony klimatyzowane, wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. Wagony z obsługą stewardów. W cenie butelka wody mineralnej, prasa, czasopismo „Žlutý”, w czasie jazdy bezpłatnie kawa illy, kawa Americano, herbata miętowa. W wagonach z przedziałami wydzielony przedział dla dzieci.

Relax – wagony bezprzedziałowe kolei austriackich. Osobiście polecam, bardzo wygodne i dużo miejsca. Układ siedzeń 2+1. Obsługa stewardów, W cenie butelka wody mineralnej, prasa, czasopismo „Žlutý”, w czasie jazdy bezpłatnie kawa illy, kawa Americano, herbata miętowa.

Business – najwyższa klasa. Wagony z czteroosobowymi przedziałami zakupione od kolei austriackich. Gniazdko przy każdym fotelu, skórzane siedzenia, w każdym wagonie wydzielony jest przedział „strefa ciszy”. Pasażerowie otrzymują butelkę wody mineralnej, sok lub szampan Bohemia Brut, ciasteczko, prasę, czasopismo Žlutý, bezpłatnie włoską kawę illy, herbatę miętową lub herbatę Oxalis. Obsługa stewardów.

W pociągu nocnym Praga – Koszyce dostępne są wagony z miejscami do leżenia (przedziały sześcioosobowe) i wagony sypialne (przedziały trzyosobowe). W wagonach dostępne są przedziały mieszane oraz przedziały dla kobiet. W pociągach nocnych w wyznaczonych godzinach obowiązuje cisza nocna – w tym czasie nie ma obsługi stewardów, a bezpieczeństwo zapewnia firma ochroniarska. W cenie biletu jest śniadanie. Wagony sypialne i z miejscami do leżenia zostały zakupione od kolei austriackich – są to klimatyzowane, wygodne wagony, które mogę polecić z własnego doświadczenia.

Strona internetowa:www.regiojet.cz
Fanpage Regiojet na Facebooku

Regiojet

Pociąg Regiojet

10. Leo Express

Leo Express to czeski przewoźnik kolejowy uruchamiający pociągi na kilku krajowych trasach dalekobieżnych oraz z Pragi do Koszyc i z Pragi do Krakowa. Uruchamia również przewozy autobusami i mikrobusami realizowane przez firmy zewnętrzne (autobusy i busy są pomalowane w barwy Leo Express). Od grudnia 2019 roku Leo Express realizuje przewozy regionalne w pardubickim kraju.

Tabor firmy Leo Express to pociągi Flirt firmy Stadler. Obecnie trwa produkcja chińskich zespołów trakcyjnych, które mają w przyszłości kursować na trasach międzynarodowych.

W autobusach Leo Express wyróżnia się klasę standard i klasę business – w tej drugiej jest bardzo dużo miejsca na nogi.

W pociągach Leo Express wyróżniamy trzy klasy:

Economy – wąskie siedzenia w układzie 2+2, przypominające raczej pociągi podmiejskie. Gniazdko elektryczne przy każdym siedzeniu, w cenie biletu butelka wody mineralnej.

Business – znacznie wygodniejsza klasa. Skórzane, wygodne siedzenia w układzie 2+1, gniazdko elektryczne przy każdym siedzeniu, butelka wody mineralnej i przekąska w cenie biletu, dużo miejsca na nogi.

Premium – najwygodniejsza, ale też zdecydowanie najdroższa klasa. Szerokie, bardzo wygodne, rozkładane fotele – sześć miejsc w każdym pociągu. Wybrane przekąski i napoje w cenie biletu, na dłuższych trasach w cenie biletu śniadanie lub danie obiadowe.

Jeśli chodzi o moje wrażenia, to Leo Express wydał mi się przereklamowany – media publikują pochwalne artykuły z gotowców wysyłanych przez przewoźnika, a „bezstronne” recenzje przypominają obrzydliwą propagandę z najgorszych dyktatur. Jechałem na krótkim odcinku – na plus wygodne fotele w klasie biznes, klimatyzacja i przyciemniane szyby, na minus tylko trzy toalety na skład. Nie było źle, ale nie było też tak cudownie, jak można wywnioskować z opisów polskich mediów oraz czechofilów i różnych fanów tej firmy. Moim zdaniem Leo Express jest dobry na krótkie podróże, na przykład z Krakowa do Ostrawy, ewentualnie do Ołomuńca.

Strona internetowa: www.leoexpress.com
Fanpage Leo Express na Facebooku
Jak wyglądają pociągi Leo Express?
Autobus Leo Express – wrażenia z przejazdu
Pociąg Leo Express – klasa biznes – wrażenia z przejazdu

Leo Express

Pociąg Leo Express na stacji Bohumin

11. Pozostali przewoźnicy kolejowi

W Czechach działa jeszcze kilku przewoźników kolejowych realizujących rozkładowe przewozy pasażerskie. Poniżej lista najważniejszych:

Arriva

Czeski oddział Arrivy obsługuje głównie połączenia autobusowe w kilku regionach. Pociągi tego przewoźnika kursują na trasie Praha Hostivař – Roztoky u Prahy oraz w weekendy na linii międzynarodowej Praga – Nitra. Połączenia, w tym również połączenie międzynarodowe, obsługiwane są starymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi, które nie są wyposażone w klimatyzację. W pociągach znajduja się toaleta, wydzielone miejsca na rowery i wózki, możliwy jest też zakup przekąsek.

Strona internetowa: www.arriva.cz
Fanpage Arriva CZ na Facebooku
Profil Arriva CZ na Twitterze

Arriva Cz

Pociąg Praga – Nitra Arrivy CZ

GW Train Regio

Czeski przewoźnik regionalny obsługujący między innymi kilka połączeń Kolei Dolnośląskich po czeskiej stronie. W ostatnich latach wygrał przetargi na obsługę mało popularnych linii kolejowych w różnych regionach Republiki Czeskiej, między innymi w kraju południowoczeskim i kraju karlowarskim. Przewoźnik zakupił między innymi polskie spalinowe zespoły trakcyjne SA109 Kolzam Kolei Śląskich do obsługi połączeń na południu Czech.

Wybrane linie obsługiwane przez GW Train Regio:

Czeskie Budziejowice – Černý Kříž
Číčenice – Nové Údolí
Strakonice – Volary
Pilzno – Most
Sokolov – Kraslice – Zwickau
Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně
Trutnov hl. n. – Svoboda nad Úpou
Trutnov – Královec – Lubawka – Sędzisław

Strona internetowa: gwtr.cz

GW Train Regio

Pociąg GW Train Regio na linii Pilzno – Most (fot. materiały prasowe GWTR)

Die Länderbahn GmbH

Niemiecki prywatny przewoźnik kolejowy prowadzący przewozy pasażerskie na liniach kolejowych w karlowarskim i libereckim kraju. Obsługuje połączenia krajowe, międzynarodowe i przygraniczne, między innymi pociągi Żytawa – Liberec jadące przez Polskę jako pociągi korytarzowe, czyli niezatrzymujące się na terytorium Polski (przejeżdżają przez Porajów).

Pociągi Die Länderbahn GmbH w Czechach kursują pod następującymi markami:
Trilex – trasy w regionie Euro Nysa, pomiędzy libereckim krajem a Saksonią. Obsługiwane spalinowymi zespołami trakcyjnymi Siemens Desiro.
Oberpfalzbahn – głównie połączenia przygraniczne w kraju karlowarskim, na przykład Hof – Aš – Cheb – Marktredwitz i Schwandorf – Cham – Furth im Wald – Domažlice.
Vogtlandbahn – kilka połączeń przygranicznych w kraju karlowarskim realizowanych we współpracy z GW Train Regio.

Strona internetowa Trilex: www.laenderbahn.com/trilex
Strona internetowa Oberpfalzbahn: www.laenderbahn.com/oberpfalzbahn/

Trilex

Pociąg Trilex w środku

Klub železničních cestovatelů (KŽC)

Dawniej przewoźnik uruchamiający weekendowe pociągi specjalne na nieczynnych liniach w zachodnich Czechach, obecnie oprócz pociągów specjalnych obsługuje linię S34 Praha Masarykovo nádraží – Praha-Vysočany – Praha-Čakovice oraz linię S24 Čelákovice – Mochov. Przewozy realizowane są wagonami motorowymi, tzw. „motoraczkami”. Na obu liniach obowiązuje taryfa Pražské integrované dopravy, na linii S34 uznawane są bilety przewoźnika České dráhy z wyjątkiem biletów pracowniczych. Na liniach turystycznych obowiązuje osobny cennik.

Strona internetowa:www.kzc.cz
Fanpage Klubu železničních cestovatelů na Facebooku

12. Wagony sypialne i z miejscami do leżenia

W czasie opracowywania aktualizacji artykułu wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne pojawiały się tylko na trasach międzynarodowych z Czech do Polski, na Słowację, Węgry, do Austrii, Niemiec i Szwajcarii. Miejsce w takich wagonach można wykupić np. z Ostrawy do Pragi w przypadku pociągów nocnych EN jadących z Koszyc do Pragi. Dawniej kursowały wagony sypialne do miasta Cheb; w czasie opracowywania aktualizacji nie widniały w rozkładzie jazdy.
W części pociągów kursują wagony z miejscami do leżenia i sypialne przewoźnika České dráhy. Koleje czeskie w ostatnich pięciu latach bardzo poprawiły jakość usług w tego typu wagonach – dysponują wagonami zakupionymi od kolei austriackich. Są to wagony klimatyzowane, wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym i bardzo wygodne.

Wagony sypialne posiadane przez koleje czeskie nie różnią się od wagonów sypialnych kursujących w Europie Zachodniej i Europie Środkowej. Posiadają przedziały trzyosobowe (możliwość wykupienia przedziału dwuoosobowego i jednoosobowego), toalety są na obu końcach wagonów; w niektórych wagonach dostępne są prysznice oraz przedziały Deluxe – przedziały z prywatną toaletą i prysznicem. Obowiązuje podział na płeć.

Wagony z miejscami do leżenia posiadają przedziały sześcio- i czterooosobowe. Toalety oraz umywalki dostępne są na obu końcach wagonów. Nie obowiązuje podział na płeć.

Czeskie wagony sypialne i z miejscami do leżenia spotkamy między innymi w pociągach z Pragi do Warszawy i Krakowa. W pociągach nocnych ze Słowacji do Czech kursują słowackie wagony o różnym standardzie oraz porządne czeskie wagony. W pociągach Nightjet jadących przez Republikę Czeską kursują wagony kolei austriackich – na podróż nimi obowiązują osobne cenniki i osobne przepisy. W pociągu sezonowym Bogumin – Łeba wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne podstawia PKP Intercity.

Cennik dopłat do miejsc w wagonach sypialnych w pociągach pomiędzy Czechami a Słowacją (2019):
miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (przedział 6-osobowy): 6 euro
miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (przedział 4-osobowy): 9 euro
miejsce w wagonie sypialnym Economy (przedział 3-osobowy): 12 euro
miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (przedział 3-osobowy): 24 euro
miejsce w wagonie sypialnym Economy (przedział 2-osobowy): 18 euro
miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (przedział 2-osobowy): 30 euro
miejsce w wagonie sypialnym Economy (przedział 1-osobowy): 42 euro
miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (przedział 1-osobowy): 66 euro

Cennik dopłat obowiązuje również w ruchu krajowym, czyli np. na odcinku Ostrawa – Praga.
W wagonach z miejscami do leżenia oraz w wagonach sypialnych można przewozić zwierzęta, o ile ich właściciel wykupi cały przedział dla siebie i osób towarzyszących.

Wagony z miejscami do leżenia oraz wagony sypialne kursują również w wybranych pociągach nocnych firmy Regiojet. Są to również wagony zakupione od kolei austriackich. W przeciwieństwie do wagonów kolei czeskich nie ma w nich podziału na płeć (w wyznaczonych wagonach są dostępne przedziały tylko dla kobiet), a nad bezpieczeństwem podróżnych przez całą drogę czuwa firma ochroniarska.

W pociągach nocnych Leo Express nie ma wagonów sypialnych ani wagonów z miejscami do leżenia. Pasażerowie jadą w wagonach bezprzedziałowych. U obsługi można wypożyczyć koc.

Ceske drahy

Wagon sypialny kolei czeskich (fot. materiały prasowe kolei czeskich)

13. Przewóz rowerów

Poniżej skrócone informacje na temat przewozu rowerów w pociągach najważniejszych czeskich przewoźników:

České dráhy

České dráhy umożliwiają przewóz rowerów w zdecydowanej większości pociągów. Rower można przewozić z reguły na dwa sposoby:

a) jako bagaż podręczny (spoluzavazadlo) – przewóz roweru odbywa się pod nadzorem podróżnego w wyznaczonych miejscach, do wyczerpania miejsc. W wyznaczonych pociągach możliwy jest przewóz dodatkowych rowerów za zgodą kierownika pociągu. Za przewóz roweru płaci się w zależności od liczby przejechanych kilometrów.

b) w wagonie bagażowym (úschova během přepravy) – w wyznaczonych pociągach dostępne są wagony bagażowe, gdzie za dodatkową, niewielką opłatą (úschovné), można przewieźć bagaż lub rower. Przewóz odbywa się pod nadzorem konwojenta wagonu bagażowego – na stacji początkowej bagaż lub rower oddaje się konwojentowi, otrzymujemy potwierdzenie, na stacji docelowej odbieramy bagaż lub rower. W tym przypadku płacimy za przewóz roweru w zależności od liczby przejechanych kilometrów + wspomniana opłata za przechowanie bagażu (úschovné). Zaletą jest fakt, że nasz rower nie zawadza innym podróżnym i nie musimy się o niego martwić.

W wybranych pociągach obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc dla rowerów, w innych jest ona obowiązkowa. Możliwość przewozu rowerów oznaczona jest piktogramami w rozkładzie jazdy (piktogramy poniżej).

W pociągach, w których nie ma wagonu bagażowego ani wagonu do przewozu rowerów, rowery można przewozić w przedsionku pierwszego i ostatniego wagonu, przy czym w każdym z przedsionków mogą być przewożone co najwyżej dwa rowery, o ile nie jest to zabronione z przyczyn technicznych. Każdorazowo wymagana jest zgoda kierownika pociągu.
Rowerów typu tandem nie wolno przewozić jako bagaż podręczny.

W pociągach SuperCity (Pendolino) znajdują się wydzielone miejsca do przewozu rowerów.
Sprzedaż rezerwacji miejsc na przewóz rowerów rozpoczyna się 60 dni przed planowaną podróżą, a kończy dwie godziny przed odjazdem pociagu ze stacji początkowej (połączenia krajowe) lub w godzinie odjazdu pociągu ze stacji początkowej (połączenia międzynarodowe).
Na obszarze Pragi, w pociągach kursujących w ramach zintegrowanego systemu transportowego Pragi (Pražská Integrovaná Doprava) z biletem ważnym w ramach tego systemu można bezpłatnie przewieźć jeden rower.

Cena biletu na przewóz roweru zależy od przebytej odległości; możliwy jest zakup biletu jednodniowego na przewóz roweru za 99 CZK (2019).

W większości pociągów międzynarodowych możliwy jest przewóz rowerów jako bagażu podręcznego w wyznaczonych miejscach. Przy podróżach z Republiki Czeskiej np. do Niemiec, Austrii, Polski (tylko pociągi bezpośrednie), Chorwacji, Słowenii i Belgii bilet na przewóz rowerów kosztuje ok. 10 euro. Jeśli obowiązuje rezerwacja miejsc dla rowerów, należy wykupić miejscówkę w cenie 3,5 euro na każdy pociąg.

W przypadku międzynarodowych połączeń w ramach małego ruchu przygranicznego obowiązują osobne przepisy; przewóz zwykle jest dużo tańszy i możliwy w ramach rozszerzonych wersji biletów sieciowych przygranicznych, jak na przykład bilet Euro-Nysa.

Leo Express

Jak informuje strona internetowa przewoźnika, przewóz rowerów możliwy jest w wyznaczonych miejscach w pociągu od kwietnia do października do wyczerpania miejsc. W każdym pociągu można przewieźć 4 rowery – system rezerwacyjny wskaże podczas zakupu biletu, czy w danym pociągu są wolne miejsca do przewozu roweru. Obowiązuje zryczałtowana opłata za przewóz roweru.

Regiojet

W klasie Low Cost można przewozić rowery jako bagaż podręczny bez opłat do wyczerpania miejsc. W innych wagonach możliwy jest przewóz rowerów jako bagażu podręcznego tylko w pociągach/wagonach oznaczonych w rozkładzie jazdy symbolem roweru do wyczerpania miejsc.

Rower w pociągu

Piktogramy w rozkładzie kolei czeskich – przewóz rowerów

14. Przewóz zwierząt

W czeskich pociągach można przewozić zwierzęta. Przewóz możliwy jest na następujących warunkach:

České dráhy

Przewóz zwierząt możliwy jest w wagonach drugiej klasy. Psy muszą mieć założony kaganiec i być trzymane na smyczy. Zwierzęta przewożone w skrzynkach/transporterach/przeprawkacho wymiarach do 90 x 60 x 40 cm nie wymagają zakupu biletu.

Na przewóz większych zwierząt obowiązuje osobna taryfa – cena biletu zależy od przejechanych kilometrów. Są to niewielkie kwoty – do 50 CZK. Pies-przewodnik dla osoby niewidomej podróżuje za darmo.

Zwierząt nie wolno przewozić w wagonach pierwszej klasy, wagonach barowych i gastronomicznych, w strefach ciszy oraz w wagonach oznaczonych jako wagony dla rodzin z dziećmi do lat 10.

Przy podróżach międzynarodowych zwierzęta przewożone w skrzynkach/transporterach/przeprawkach o wymiarach do 90 x 60 x 40 cm nie wymagają osobnego biletu, natomiast większe zwierzęta, np. psy, mogą podróżować jedynie z ważnym biletem międzynarodowym, którego cena wynosi 50% biletu międzynarodowego drugiej klasy.

Leo Express

Dozwolony jest przewóz małych zwierząt, które zmieszczą się do skrzynki, transportera lub przeprawki o wymiarach 40 x 50 x 50 cm. Za przewóz zwierząt nie trzeba płacić dodatkowo.

Regiojet

Dozwolony jest przewóz małych zwierząt, które zmieszczą się do skrzynki, transportera lub przeprawki o wymiarach 40 x 50 x 50 cm. W wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia przewóz zwierząt jest zabroniony.

15. Pociągi retro

Podróżując po Czechach, nie tylko w sezonie, przy odrobinie szczęścia możemy przejechać się którymś z pociągów retro. W Czechach aktywnie działa wiele stowarzyszeń miłośników kolei. Dzięki zachowanemu taborowi oraz zaangażowaniu imprezy kolejowe odbywają się znacznie częściej niż w Polsce. Również ceny są bardziej przystępne dla zwykłego turysty. Większość imprez to przejazdy zamknięte, na które trzeba zgłaszać się odpowiednio wcześniej. W kalendarzach imprez kolejowych są jednak także przejazdy dostępne dla każdego.

Najwięcej pociągów retro tradycyjnie kursuje w sezonie wakacyjnym. W Pradze w weekendy można przejechać się pociągiem ciągniętym przez lokomotywę parową na trasie Praga – Lužná u Rakovníka, gdzie znajduje się muzeum kolei z bogatą kolekcją parowozów.

Z kolei osoby odwiedzające Brno w każdą sobotę i niedzielę od połowy czerwca do połowy września mogą przejechać się pociągiem retro z Brna do Lednic. Kursy obsługuje zabytkowy wagon motorowy znany pod nazwą „Hurvínek”. Dodatkowo w wybrane dni roku (nie tylko w wakacje) kursują pociągi zestawione z lokomotywy parowej oraz wagonów retro. Jeżdżą one po różnych trasach w okolicach Brna z rozmaitych okazji.

Kalendarz imprez kolejowych w Czechach dostępny jest na stronie: www.zelpage.cz/kalendar

Najważniejsze imprezy kolejowe w Czechach:

DEN ŽELEZNICE – święto kolei w drugiej połowie września, zawsze organizowane w soboty. Najważniejsza część to Národní den železnice – największa impreza, odbywająca się każdego roku w innym mieście. Dzieli się na kilka bloków tematycznych – Świat Historii (wystawa zabytkowego taboru) Świat Zmiany (wystawa współczesnego taboru) oraz Świat Zabawy (program dla dzieci). Liczne przejazdy pociągami retro, bogaty program towarzyszący i nocne pokazy.

Jeżeli nie uda wam się dojechać na Národní den železnice, organizowane są również regionalne dni w każdym kraju (odpowiednik województwa) – program to wystawa taboru, przejazdy pociągami retro, zwiedzanie na co dzień niedostępnych obiektów, lecz w znacznie mniejszej skali.

Więcej informacji: www.denzeleznice.cz

PRZEJAZDY PO NIECZYNNYCH LINIACH – sezonowe przejazdy po nieczynnych na co dzień liniach, najczęściej odbywają się w weekendy od czerwca do września. Co roku lista tras różni się, najwięcej tego typu atrakcji można zaliczyć w kraju usteckim. Połączenia najczęściej obsługiwane przez stare wagony motorowe.

Najwięcej tego typu pociągów uruchamia Klub železničních cestovatelů

Brno

Pociąg retro w Brnie

16. Dworce kolejowe

Jakość dworców kolejowych w Czechach trudno jednoznacznie ocenić. Dużo dworców znajdujących się przy głównych trasach przeszło gruntowną przebudowę i większość z nich wygląda bardzo ładnie. Są również dworce przeciętne, a nawet okropne. Trzeba natomiast przyznać, iż sytuacja zmienia się na lepsze. Przykładem jest choćby dworzec główny w Pradze. Małe stacje są z reguły w dużo lepszym stanie niż w Polsce – czasami można spotkać poczekalnię oraz knajpę pozwalającą nam się poczuć niczym w latach osiemdziesiątych. Niestety, coraz rzadziej. Oczywiście również w przypadku małych stacji nie ma reguły. Jak przypomnę sobie stacje kolejowe np. w Adamowie, to nie różnią się one od najgorszych polskich stacji.

Na samych dworcach z bezpieczeństwem jest różnie. Po największych z nich snują się kieszonkowcy, bezdomni i różni podejrzani osobnicy. Widać policję oraz agencje ochroniarskie, ale w razie kłopotów nie liczyłbym na niczyją pomoc, szczególnie jeśli jest się Polakiem.

Obsługa w kasach i pociągach jest na wysokim poziomie, szczególnie jeśli chodzi o kulturę pracowników. Z marudzącymi, naburmuszonymi kasjerkami spotykałem się bardzo rzadko. Na szczęście w Polsce sytuacja zmienia się na lepsze i powoli zaczynamy doganiać Czechów pod tym względem. Z kolejkami do okienek kasowych na pewno spotkamy się w piątki i niedziele.

Toalety na czeskich dworcach kolejowych są przeważnie dostępne tylko po wypożyczeniu klucza z kasy – opłata 5 CZK + 20 CZK kaucji. Z czystością i jakością dworcowych toalet bywa różnie. Można spotkać się z czystymi toaletami na poziomie europejskim, jak i z okropnymi, brudnymi toaletami z niezamykanymi kabinami. Ważne jednak, że w ogóle są, w Polsce bowiem toalet nie ma na wielu stacjach, na których powinny być.

Prysznice znajdują się na praskim dworcu głównym, dworcu Praha-Holešovice, na dworcu głównym w Brnie, na ostrawskim dworcu głównym, a także na dworcach w Boguminie i Karwinie (dworzec główny). Skorzystanie z prysznica kosztuje ok. 5 zł.

Wybrane napisy na czeskich dworcach kolejowych:
čekárna – poczekalnia
jízdní řád – rozkład jazdy
mezinárodní pokladna – kasa międzynarodowa
nádraží – dworzec
nástupiště – peron
restaurace – restauracja
směnárna – kantor
sprcha – prysznic
úschovna zavazadel – przechowalnia bagażu
vlak – pociąg
vnitrostátní pokladna – kasa krajowa
záchod – toaleta

Ostrava Svinov

Dworzec kolejowy Ostrava Svinov

17. Moje wrażenia z podróży po Czechach

W 2017 roku przez kilka dni podróżowałem koleją po Czechach. Relacji z tej podróży nie będzie, bo była nieudana. Poniżej moje subiektywne wrażenia odnośnie czeskich kolei i ogólnie.

– kolej w Czechach nie robi już takiego wrażenia jak jeszcze 10 lat temu. Pociągi w Polsce po modernizacji taboru mogą śmiało konkurować z czeskimi, a często są od nich lepsze.

– po modernizacji najważniejszych polskich linii kolejowych nie widzę różnicy w podróży po najważniejszych polskich liniach i najważniejszych czeskich liniach kolejowych.

– czeski Railjet w drugiej klasie to bardzo przereklamowany pociąg. Niby jest wygodnie, ładnie, ale po godzinie jazdy bolą cztery litery i krzyż. Coś okropnego. Austriackim nie jechałem.

– czeskie Pendolino nie zachwyca jak dawniej. W drugiej klasie dostajemy gazetę i butelkę wody mineralnej, w wielu miejscach widać ślady eksploatacji. Moim zdaniem druga klasa EIP PKP Intercity jest znacznie wygodniejsza. , Czeskie pociągi wygrywają natomiast ceną.

– rozkład jazdy, wbrew powtarzanym legendom, nie zawsze pozwala łatwo i w takcie dotrzeć do małych miejscowości. Na głównych trasach jak najbardziej, na prowadzących do małych miast poza godzinami szczytu pociągi kursują rzadko.

– najlepsze jedzenie w Czechach jest w wietnamskich barach w centrach handlowych. Bardzo dobre, stosunkowo niedrogie i przy chorobach układu pokarmowego jak najbardziej wskazane. Nie to, co czeskie tłuste potrawy.

– dużo czeskich dworców kolejowych zostało wyremontowanych. Nie są to tak spektakularne remonty jak w Polsce, jednak pod względem praktycznym trudno cokolwiek zarzucić. Osobiście lubię przebywać na czeskich dworcach kolejowych i byłoby idealnie, gdyby nie konieczność proszenia w kasie o klucz do toalety.

– Czechy mają duży problem z narkotykami, dopalaczami i środkami odurzającymi u młodzieży. Widać to było gołym okiem.

– w dniu rozpoczęcia nowej promocji pod Lidlami tworzą się rano kolejki. Polowanie na okazje jest takie samo jak w Polsce.

Zmodernizowany wagon

Zmodernizowany wagon w pociągach osobowych

18. Inne informacje

Na liniach lokalnych często zostaje wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Dzieje się tak ze względu na częste remonty linii, wypadki na przejazdach oraz samobójstwa przez rzucenie się pod pociąg, co w Czechach zdarza się stosunkowo często. Komunikacja zastępcza bardzo komplikuje podróż – często jest również niewygodna, szczególnie dla osób podróżujących z większym bagażem. Z organizacją bywa różnie – zdarzało się, że była dobrze zorganizowana, zdarzała się również fatalna organizacja (np. Przerów – Kojetin). Na szczęście przewoźnik na swoich stronach internetowych dużo wcześniej zapowiada wprowadzenie komunikacji zastępczej, a w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych podaje informacje na bieżąco.

Prawdziwy urok Republiki Czeskiej można poznać podróżując autobusami szynowymi po lokalnych, czasami zapuszczonych szlakach. Wierzcie mi, że Czechy wyglądają wtedy zupełnie inaczej niż widziane z okien pociągów międzynarodowych.

Przy niektórych dworcach kolejowych można za kaucją wypożyczyć rower, który możemy później oddać w innej wypożyczalni przy dworcu na terytorium Republiki Czeskiej. Podróżowanie z rowerami w Republice Czeskiej jest dużo łatwiejsze – w wielu pociągach pospiesznych kursuje wagon bagażowy, gdzie za stosunkowo niedrogą dopłatą możemy pozostawić bagaż lub rower tak, aby nie zajmował miejsca w wagonie pasażerskim. Dopłata wynosi od 4 do 15 złotych (za rower lub duży bagaż). Dla Czechów to często zbyt duży wydatek (są zbyt skąpi) i czasami zatłoczone pociągi rozwożące studentów do domów są zawalone bagażami.

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

%d bloggers like this: