Kolej na Podróż

Koleje wąskotorowe w Polsce – przewodnik (2019)

Wykaz czynnych polskich kolejek wąskotorowych prowadzących przewozy pasażerskie. Informacje pochodzą ze stron zarządców kolejek, przy opisie każdej kolejki dodałem odnośnik do filmu na You Tube. Filmiki nie są mojego autorstwa, ale zamieszczam odnośniki dla dobra użytkowników strony. Koleje wąskotorowe w Polsce z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością wśród turystów, mimo to niektóre z nich przestają kursować. A szkoda.

Dla mnie jedyną wadą kolejek wąskotorowych są przejazdy połączone z ogniskiem i programem towarzyszącym, co trwa często kilka godzin. Nie wszyscy są tym zainteresowani. Na stacjach kolejek wąskotorowych często brakuje podstawowej infrastruktury, na przykład toalet.

Rozkłady jazdy i dni kursowania są orientacyjne, przed wyjazdem ZAWSZE należy sprawdzić dokładne daty na stronach zarządców – jest oczywiste, że nie jestem w stanie na bieżąco śledzić zmian w kursowaniu.

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019

Cykl artykułów: „Podróż pociągiem po Polsce”:

Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów
Koleje wąskotorowe w Polsce – przewodnik
Rower w pociągu – podróż z rowerem koleją po Polsce

Zobacz również:

Pociąg Flirt 3 II klasa – wrażenia z przejazdu
Pociąg Flirt 3 I klasa – wrażenia z przejazdu
Pociąg Dart II klasa – wrażenia z przejazdu
Wagon sypialny PKP Intercity – wrażenia z przejazdu
Jak wyglądają pociągi IC – fotoprzewodnik
Jak wyglądają pociągi TLK – fotoprzewodnik
Jak wyglądają pociągi EIC – fotoprzewodnik
Pociąg EIC Premium 2 klasa – wrażenia

Bieszczadzka Kolej Leśna

Chyba najbardziej znana kolejka wąskotorowa w Polsce pierwotnie przewożąca drewno na trasie Cisna – Nowy Łupków. W latach 90. i na początku XXI wieku wydawało się, że kolejka nie ma przyszłości, jednak udało się utrzymać przewozy turystyczne na części trasy. W 2018 roku kursuje w weekendy od maja do końca października oraz codziennie w lipcu i sierpniu na trasach Majdan – Przysłup (12 km) oraz Majdan – Balnica (9 km). Organizowane są również przejazdy w wybrane dni zimą.

Ceny biletów w 2019 roku:
Majdan – Przysłup: 21 zł (normalny); 16 zł (ulgowy)
Majdan – Przysłup – Majdan: 25 zł (normalny); 20 zł (ulgowy)
Majdan – Balnica: 21 zł (normalny); 16 zł (ulgowy)
Majdan -Balnica – Majdan: 25 zł (normalny); 20 zł (ulgowy)

Szczegóły na stronie oficjalnej: kolejka.bieszczady.pl

Bieszczadzka Kolej Leśna z czoła lokomotywy na You Tube (55:26) (2014)
Bieszczadzka Kolej Leśna na You Tube (11:38) (2013)

Ełcka Kolej Wąskotorowa

Kolejka o ponad stuletniej, burzliwej historii kursuje na trasie Ełk – Sypitki. Czas jazdy pomiędzy tymi stacjami wynosi 45 minut, a postój na stacji końcowej dwie godziny. Długość trasy w jedną stronę to 15 kilometrów. Kolejka kursuje w długi weekend majowy, w czerwcu lipcu i sierpniu w wybrane dni. Szczegółowy rozkład na stronie oficjalnej. Odjazd zawsze o godzinie 10:00. Program dla turystów indywidualnych:

Odjazd godz. – 10:00
Przejazd na trasie Ełk – Sypitki – Ełk (30 km)
Od godz. 10:45 do 12:15 w Sypitkach – CZAS WOLNY
Godz. 12:15 – odjazd z Sypitek do Ełku
Zakończenie wycieczki około godz. 13:15 na stacji Ełk Wąskotorowy

W cenie biletu jest wstęp do Muzeum Kolejnictwa, skansenu zabytkowego taboru w Ełku oraz ognisko w Sypitkach (prowiant własny)

Ceny biletów: bilet normalny – 20 zł; bilet ulgowy (dzieci i młodzież w wieku szkolnym, studenci) – 10 zł; dzieci do lat 5 – bezpłatnie (pod opieką osoby dorosłej)

Szczegóły: muzeum.elk.pl/kolej-waskotorowa/

Ełcka Kolej Wąskotorowa (07:22)(2015)
Ełcka Kolej Wąskotorowa – film archiwalny z 1995 roku (07:38)
Ełcka Kolej Wąskotorowa – reportaż z podróży (2012)(22:46)

Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa

Kolejka istnieje już od 1883 roku, kiedy to została utworzona jako kolejka cukrownicza obsługująca gnieźnieńską cukrownię. W 1893 została odkupiona przez powiat Witkowski i przekształcona do przewozów pasażerskich. W 2003 kolejka została przekazana powiatowi gnieźnieńskiemu. Od tamtej pory kolejką opiekuje się Towarzystwo Miłośników Gniezna.

Kolejka kursowała na odcinku Gniezno – Anastazewo (38 km), od sierpnia 2010 kursuje na odcinku Gniezno – Ostrowo Stare (33 km). Odcinek do Anastazewa jest wyłączony z ruchu ze względu na zły stan torów.

Obecnie Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa jest nieczynna i raczej nie zapowiada się na przywrócenie kursowania, choć była jedną z największych atrakcji turystycznych Gniezna.  

Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa – marcowy przejazd specjalny (2014)(12:00)
Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2010)(02:57)

Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa

Pociąg GKW w 2013 roku

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Sieć kolejek wąskotorowych pierwotnie obsługujących przewozy pomiędzy zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Z dawnej sieci zachowało się bardzo mało odcinków. Dzięki staraniom Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych udaje się utrzymać sezonowe przewozy turystyczne na linii Bytom Wąskotorowy – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie. W momencie aktualizacji artykułu rozkład jazdy nie został opublikowany na stronie zarządcy. Kolejka na pewno kursuje w letnie weekendy, ponadto kilka razy w roku uruchamiane są pociągi specjalne.

Szczegóły: www.sgkw.eu

Górnośląska Kolej Wąskotorowa na You Tube (12:12)(2015)(
160 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – przejazd specjalny na You Tube (25:21)(2013)

Helska Kolej Wąskotorowa

Kolejka wąskotorowa kursująca w sezonie po helskim Muzeum Obrony Wybrzeża o długości 0,5 kilometra. Dawniej kursowała od połowy czerwca do połowy września, zbierała raczej negatywne recenzje ze względu na krótką trasę. Obecnie na stronie internetowej dostępne są tylko informacje o Muzeum Kolei Helskich w dawnym schronie, natomiast nie ma informacji o kursowaniu kolejki, więc nie jestem pewien, czy kolej kursuje.

Strona internetowa Muzeum Obrony Wybrzeża: helmuzeum.pl/

Helska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2012)(06:43)
Helska Kolej Wąskotorowa – reportaż Kolejwizji na You Tube (2011)(20:48)

Kaliska Kolej Wąskotorowa

Sieć kolei wąskotorowych pierwotnie łącząca Kalisz z Turkiem. Obecnie zarządzana przez Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych. W poprzednich latach raz na jakiś czas kursowały pociągi na trasie Russów – Turek. Obecnie połączenia obsługuje GRUPA SKPL, pociągi kursują w wybrane dni na trasie Opatówek Wielkopolski – Zbiersk.

Szczegóły: www.shortlines.pl

Kaliska Kolej Dojazdowa na You Tube (2010)(06:27)
Kaliska Kolej Dojazdowa na You Tube cz. 1/6 (2011)(02:41)
Kaliska Kolej Dojazdowa – pociąg towarowy na You Tube (2009)(09:54)
Pociąg z Turku na You Tube (1999)(04:23)

Kolejka Parkowa w Chorzowie

Kolejka dziecięca kursująca do niedawna w Parku Śląskim w Chorzowie . Kolejka powstała w 1957 roku, kursowała pomiędzy stacjami Wesołe Miasteczko i Przystań (4,2 kilometry). W latach 2014-2015 odbudowano część linii (2 km), udostępniono także do zwiedzania lokomotywownię. Kolejka kursowała na bardzo krótkim odcinku (niecałe 5 minut jazdy), w 2017 roku kursowanie kolejki zostało zawieszone do odwołania.

Przyszłość kolejki parkowej w Chorzowie stoi pod znakiem zapytania.

Strona internetowa: waskotorowka.parkslaski.pl

Kolejka parkowa w Chorzowie na You Tube (09:23)(2014)

Kolej Parkowa Chorzów

Kolej Parkowa w Chorzowie w 2016 roku

Kolejka miniaturowa w Cichowie

Miniaturowa kolejka wąskotorowa utworzona dzięki pasjonatom kolejnictwa. Kursowała w małej wiosce Cichowo na terenie gminy Krzywiń. W 2011 roku z powodu sporów z samorządem gminy zawieszono kursowanie kolejki do odwołania. Od lipca 2012 roku kursuje „Nowa Kolejka Parkowa” zestawiona z modelu polskiej lokomotywy spalinowej SM42 w skali 1:6 i dwóch ruchomych wagoników.

Strona internetowa: www.kolejkaparkowa.pl

Nowa Kolej Parkowa w Cichowie (2013)(01:53)

Kolej wąskotorowa w Rudach

Kolej w Rudach Wielkich pojawiła się 25 marca 1899 roku. Oddano wówczas do użytku linię wąskotorową (szerokość toru 785 mm) prowadzącą z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51 km. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza.

Dzisiaj po dawnej kolei pozostał jedynie sześciokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach. Główne budynki dworcowe na stacjach w Stanicy i Paproci po zniszczeniach, których doznały w 1945 r., nieudolnie odbudowane zatraciły swój dawny wygląd. Na stacji w Rudach budynek dworcowy także uległ zniszczeniu, a dzisiejszy obiekt posiada tylko oryginalne piwnice. Z hal postojowych dla taboru pozostała jedynie lokomotywownia, ale już z nowym, powojennym dachem. Hala wagonowni została rozebrana w 1969 roku.

Obecnie pociągi kursują na sześciokilometrowym odcinku Rudy – Paproć. Planowane jest wydłużenie kolejki do Rybnika oraz remont infrastruktury. Szczegółowy rozkład jazdy oraz ceny można sprawdzić na stronie przewoźnika, skąd pochodzi krótka informacja o kolejce. Adres: www.kolejkarudy.pl

Kolej wąskotorowa w Rudach na You Tube (08:28)(2014)

Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej

Kolejka wąskotorowa  na trasach Hajnówka Wąskotorowa – Topiło (11 km) oraz Hajnówka Wąskotorowa – Postołowo (6 kilometrów). Bilet kosztuje tyle samo bez względu na długość trasy: normalny 30 zł, ulgowy 20 zł. Do Topiła kolej kursuje, jeżeli uzbiera się 40 turystów. Za przewóz psa lub roweru należy zapłacić 5 zł. Kolej kursuje od maja do końca września w wybrane dni. Opublikowanie terminarza zajęłoby zbyt dużo linijek, dlatego lepiej sprawdzić na stronie oficjalnej.

Informacje o kolejce: www.hajnowka.pl/turystyka-1/169-kolejka-waskotorowa.html

Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej na You Tube – fragment przejazdu (2013)(04:05)
Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej na You Tube – fragment przejazdu (2010)(01:44)

Koszalińska Kolej Wąskotorowa

Początki Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej sięgają końca XIX wieku. Decyzja o budowie koszalińskiej wąskotorówki zapadła już w 1897 roku. Rok później – 1 listopada 1898 oddano do użytku odcinek Koszalin-Manowo-Nacław (32 km) i wydzierżawiono od Sławieńskiej Kolei Powiatowej odcinek Nacław-Jacinki (7 km). W listopadzie 1905 otwarto odcinki: Manowo-Świelino-Bobolice (34 km) i Świelino-Białogard (32 km). Przed wybuchem drugiej wojny światowej nastąpiła dalsza rozbudowa kolejki.

W roku 1945 Armia Czerwona rozebrała wszystkie torowiska i wywiozła cały tabor do ZSRR. Po przejęciu wszystkich linii kolejowych przez PKP 1 maja 1945 zdecydowano się odbudować kolej wąskotorową. Przypuszcza się, że decyzja zapadła pod wpływem armii, a kolej miała służyć głównie do celów wojskowych. 1 lipca 1948 pierwszy pociąg przejechał trasą Koszalin-Świelino-Bobolice (46 km). Od 1949 roku Gryficka Kolej Dojazdowa, Stargardzka Kolej Dojazdowa i Koszalińska Kolej Dojazdowa funkcjonowały pod nazwą Pomorskie Koleje Dojazdowe. W 1951 i 1952 roku oddano do użytku kolejne odbudowane odcinki.

Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku następuje stopniowy spadek przewozów na liniach wąskotorowych. Linia Świelino-Bobolice została zamknięta w 1984 roku, siedem lat później wykoleił się pociąg towarowy z powodu złego stanu torowiska, co spowodowało wstrzymanie przewozów na odcinku Białogard-Sławoborze. W latach dziewięćdziesiątych Pomorskie Koleje Dojazdowe rozpadły się na Koszalińską KD z siedzibą w Koszalinie, Gryficką KD z siedzibą w Gryficach oraz Stargardzką KD z siedzibą w Stargardzie Szczecińskim. Kolejne lata to skracanie tras i zamykanie linii. 1 października 2001 Koszalińska Kolej Dojazdowa została ostatecznie zlikwidowana.

W listopadzie 2005 roku zostało zarejestrowane Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki, które doprowadziło do reaktywacji przewozów pasażerskich na odcinku Koszalin Wąskotorowy – Manowo. Pierwszy, od czasu likwidacji kolejki, pociąg, przejechał tę trasę 20 września 2008 roku.

W ostatnich latach kolej działała prężnie, udało się nawet odbudować część trasy.  Kolej kursuje w wakacyjne weekendy na trasie Koszalin Wąskotorowy – Manowo – Rosnowo Ośrodek.

Strona oficjalna: www.waskotorowka.koszalin.pl

Koszalińska Kolej Wąskotorowa – pociąg specjalny na You Tube (2014)(20:02)
Koszalińska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2013)(08:22)
Koszalińska Kolej Wąskotorowa – ciekawy dokument (2009)(10:01)
Koszalińska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2008)(07:58)

 

Krośnicka Kolej Wąskotorowa

Krośnicka Kolej Wąskotorowa to najmłodsza kolej wąskotorowa w Polsce. Oficjalnie oddana do użytku 25 maja 2013 roku kursuje codziennie w sezonie letnim i należy do najciekawszych atrakcji regionu. Trzykilometrowa trasa została wybudowana na terenie zespołu pałacowo-parkowego Krośnice – Wierzchowice, a część pieniędzy na budowę linii wąskotorówki wraz z infrastrukturą pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich w ramach Programu rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Największą atrakcją Krośnickiej Kolei Wąskotorowej jest parowóz PX48-1907 wyprodukowany w 1955 roku w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Parowóz wyjeżdża w trasę w soboty i niedziele, natomiast od poniedziałku do piątku przejazdy obsługuje lokomotywa spalinowa WLS75 – 43.

Rozstaw torów to 750 mm, a pociągi zestawione są z którejś z wymienionych lokomotyw oraz wagonów tzw. „letniaków”. Do dworca kolei wąskotorowej najlepiej dojechać samochodem; dla zwiedzających wybudowano drogę dojazdową i parking. Natomiast z dworca kolejowego Krośnice należy przejść pieszo około trzech kilometrów. Wadą jest bardzo mało połączeń kolejowych z Wrocławia.

W 2019 roku kolejka rozpoczyna kursowanie 27 kwietnia.

Strona internetowa: www.krosnice.pl/kolejka

Krośnicka Kolej Waskotorowa (02:58)(2015)
Krośnicka Kolej Waskotorowa (2014)(01:51)
Krośnicka Kolej Wąskotorowa na You Tube (2013)(19:02)

 

Kolej Parkowa Maltanka w Poznaniu

Kolejka dziecięca w Poznaniu o rozstawie szyn 600 mm. Kursuje na krótkiej trasie spod kawiarni nad Jeziorem Maltańskim do ogrodu zoologicznego. Tory początkowo prowadzą wzdłuż jeziora, następnie pociąg przejeżdża przez lasek, aby skończyć bieg pod ogrodem zoologicznym. Kolej kursuje w weekendy od kwietnia do września oraz w wybrane dni

Strona oficjalna: www.mpk.poznan.pl/turystyka/maltanka

Kolej Parkowa Maltanka na You Tube (2013)(19:39)
Kolej Parkowa Maltanka – cały przejazd na You Tube (2012)(11:41)

Maltanka Poznań

Kolej wąskotorowa Maltanka w Poznaniu

Nadmorska Kolej Wąskotorowa

Dawniej Gryficka Kolej Wąskotorowa. Kolejka wąskotorowa kursująca sezonowo na trasach Trzęsacz – Rewal – Śliwin – Niechorze Latarnia – Niechorze – Pogorzelica oraz Gryfice – Trzęsacz – Pogorzelica. minuty. Kursuje od ostatnich dni kwietnia do końca września. Kolej została zrewitalizowana, odnowiono infrastrukturę i stację.

Strona internetowa: http://www.kolej.rewal.pl

Nadmorska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2014) (05:29)
Nadmorska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2014) (02:35)

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa

Kolejka spotykana również pod nazwą „Nałęczowska Kolej Dojazdowa”. Pociągi kursują na trasie Karczmiska – Opole Lubelskie, w każdą ostatnią niedzielę miesiąca pociąg kursuje do stacji Poniatowa. W sezonie 2019 kursy pociągów odbywają się w każdą niedzielę od maja do końca września, dodatkowo 30 kwietnia i 1 maja. W ostatnią niedzielę każdego miesiąca kursy zostają wydłużone do stacji Poniatowa Na życzenie można uruchomić pociągi specjalne.

Szczegóły: www.nadwislanskakolejka.pl

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa na You Tube (2014)(03:28)
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa na You Tube – film promocyjny (2012)(01:21)

Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa

Kolejka kursuje w każdą niedzielę od kwietnia do października na trasie Piaseczno – Tarczyn Wąskotorowy – Piaseczno (30 kilometrów). Przejazd trwa dwie godziny. Odjazd z Piaseczna o godzinie 11:00, powrót przed godziną 16:00. Na uwagę zasługuje świetnie wykonana strona internetowa kolejki zawierająca aktualne informacje oraz udostępniająca możliwość zarezerwowania biletów – rezerwowane przez internet są tańsze.

Strona oficjalna: www.kolejka-piaseczno.com

Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa na You Tube (10:50)(2014)
Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa na You Tube (07:11)(2010) 

 

Przeworska Kolej Wąskotorowa 

Przeworska Kolej Wąskotorowa to nazwa wąskotorowej linii kolejowej łączącej Przeworsk z Dynowem. Linia o szerokości toru 750 mm i długości 46,25 km wybudowana została w latach 1900-1904. Największą atrakcją malowniczej trasy jest tunel kolejowy w Szklarach (602 m), jedyny taki tunel w Polsce i najdłuższy tunel na linii wąskotorowej w Europie. Tunel jest zamykany w okresie zimowym. W sezonie letnim pociągi kursują na całej trasie, przejazdy odbywają się zwykle w soboty i niedziele od pierwszej soboty czerwca do ostatniej niedzieli września. Pociągi prowadzone przez lokomotywę spalinową pokonują całą trasę w dwie godziny i 45 minut. Przeworska Kolej Wąskotorowa, podobnie jak niemal wszystkie koleje wąskotorowe w Polsce, istnieje dzięki wysiłkom wolontariuszy.

Szczegółowe informacje na oficjalnej stronie kolejki: pogorzanin.powiatprzeworsk.pl/

Przeworska Kolej Dojazdowa na You Tube (09:38)(2015)

 

Rogowska Kolej Wąskotorowa

Kolejka wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała reklamuje się jako najdłuższa czynna linia wąskotorowa w Polsce. W 2019 roku turyści mogą się przejechać pociągami z Rogowa do Jeżowa (7 km), realizowane są także przewozy na odcinku Biała Rawska – Rawa Mazowiecka Kolej rozpoczyna sezon pod koniec kwietnia, pociągi kursują w niedziele do końca września.

Szczegóły: kolejrogowska.pl

Film z obchodów stulecia kolejki (11:14)(2015)
Rogowska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2014)(09:30)
Rogowska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2010)(03:00)

 

Sochaczewska Kolej Muzealna

Po zakończeniu wojny i odzyskaniu przez Polskę niepodległości, Sejmik Powiatu Sochaczewskiego w dniu 19 kwietna 1919 roku podjął decyzję o budowie linii kolei wąskotorowej z Sochaczewa do kompleksu lasów Kampinoskich w celu przewożenia drewna potrzebnego do odbudowy miasta.

Odcinek linii Sochaczew Wąskotorowy – Tułowice wybudowano w 1921 roku i natychmiast rozpoczęto przewozy drewna potrzebnego do odbudowy miasta. Drewno do stacji w Tułowicach ściągano z lasu z pomocą wozów konnych. Oficjalne otwarcie ruchu na odcinku Sochaczew –Tułowice nastąpiło w dniu 18 września 1922 roku. W następnym roku wybudowano most przez rzekę Łasicę oraz do jesieni odcinek linii do Piasków Królewskich. W miejscowości tej od wielu lat funkcjonował tartak oraz kolejka leśna 600 mm, którą dowożono ścięte drzewa do tartaku.

W roku 1924 został wybudowany odcinek linii z Tułowic do miejscowości Kamion. Linia dochodziła do lewego brzegu Wisły, po drugiej stronie rzeki położone jest miasto Wyszogród. Wybudowana stacja końcowa otrzymała też nazwę „Wyszogród”. Dojazd do miasta zapewniał drewniany most drogowy przez rzekę Wisłę. Taki układ komunikacyjny przetrwał do końca funkcjonowania kolei sochaczewskiej.

W dniu 30 listopada 1984 roku o godzinie 15.35 odjechał ze stacji Sochaczew Wąsk. ostatni rozkładowy pociąg do Wyszogrodu. Przejazd pociągiem był bezpłatny, nikt nie sprawdzał biletów, cześć pasażerów jechała specjalnie przygotowaną na pożegnalny, mocno zakrapiany przejazd, „ostatnią ciuchcią”. Od 1986 roku rozpoczęło się funkcjonowanie Oddziału Muzeum Kolejnictwa w Warszawie – Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Pociągi kursują od ostatniej niedzieli kwietnia do ostatniej niedzieli października oraz w wybrane weekendy.

Informacje pochodzą z oficjalnej strony Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, na której można zapoznać się ze szczegółami. Adres strony: mkw.e-sochaczew.pl

Sochaczewska Kolej Muzealna – film dokumentalny na You Tube (24:25)(2015)

Starachowicka Kolej Wąskotorowa

Kolej wąskotorowa kursująca sezonowo na dwóch trasach:
Starachowice – Lipie (6 kilometrów; czas przejazdu 20 minut)
Iłża – Marcule (7 kilometrów; czas przejazdu pół godziny)

Dzisiejsza Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed drugą wojną światową była częścią sieci kolei wąskotorowych o szerokości toru 750 mm, przeznaczonych głównie do obsługi okolicznych zakładów przemysłowych. Sieć liczyła 60 kilometrów. Do tego dochodziła kolej wąskotorowa Lasów Państwowych o długości ponad 20 kilometrów, co łącznie dawało ponad 80 kilometrów kolei wąskotorowych w tym rejonie. Po wojnie kolej łączyła Starachowice z Iłżą. W latach 60 ubiegłego wieku, z powodu spadku produkcji drewna i zamykaniem kopalń, kolej zaczynała stopniowo tracić na znaczeniu. W 1997 roku zawieszono przewozy.

W 2003 roku linię Starachowice – Iłża przejęło Starostwo Powiatowe w Starachowicach. Dzięki wolontariuszom z całego kraju udrożniono część szlaku, po którym już w maju 2004 roku przejechał pierwszy pociąg Starachowice – Lipie. Obecnie Starachowicką Koleją Wąskotorową zarządza Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Tabor stanowią dwie lokomotywy spalinowe Lyd1, rumuński wagon Bxhpi oraz tzw. wagony letnie. Trwa również odbudowa odcinka Marcule – Lipie, dzięki czemu w przyszłości być może będzie można przejechać się kolejką na trasie Starachowice – Iłża.

Szczegóły: skw.org.pl

Starachowicka Kolej Wąskotorowa na tracie Iłża – Marcule na You Tube (06:54)(2015)
Starachowicka Kolej Wąskotorowa – film ze Starachowic (04:56)(2011)

 

Śmigielska Kolej Dojazdowa

Kolejka wąskotorowa łącząca : Stare Bojanowo ze Śmiglem i Wielichowem, zarządzana przez Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych. Trasa kolejki dawniej liczyła 23 kilometry, obecnie pociągi kursują ze stacji Stare Bojanowo do stacji Śmigiel (ok. 4 km). W 2018 roku przejazdy odbywały się tylko na zamówienie grup zorganizowanych. Nie wiadomo, czy w 2019 roku Śmigielska Kolej Dojazdowa będzie kursować.

Szczegóły: www.kolejka.smigiel.pl

Śmigielska Kolej Dojazdowa na You Tube (2012)(14:56) 

Średzka Kolej Powiatowa

Średzka Kolej Powiatowa to popularna kolej wąskotorowa kursująca sezonowo na trasie Środa Miasto – Zaniemyśl. Czynny odcinek liczy obecnie 14 kilometrów, dawniej kolej kursowała pomiędzy stacjami Kobylepole – Środa – Zaniemyśl (59 kilometrów). Stacja Kobylepole była połączona torem normalnym z dzisiejszą stacją Poznań Wschód. Pierwszy pociąg wyjechał na trasę Kobylepole – Środa 23 czerwca 1902 roku , natomiast odcinek Środy Wielkopolskiej do Zaniemyśla oddano do użytku w 1910 roku.

Kolej początkowo miała rozstaw toru 1000 mm, w latach 1949-1954, po wcieleniu kolejki w struktury PKP przebudowano tory na 750 mm bez przerywania ruchu pociągów. Lata 60. ubiegłego wieku to okres stopniowego upadku kolejki spowodowany budową nowych dróg w okolicy i rozwojem transportu autobusowego. W 1976 roku rozpoczęła się rozbiórka linii głównej Kobylepole – Środa Miasto, wcześniej rozebrano liczne wtedy bocznice.

Obecnie Średzka Kolej Powiatowa jest popularną atrakcją turystyczną. Podróżnych przewożą pociągi zestawione z parowozów i wagonów retro kursujące najczęściej w wakacyjne niedziele oraz w wybrane dni czerwca. Zarządca kolejki okazyjnie uruchamia pociągi specjalne. Trasę ze Środy Wielkopolskiej do Zaniemyśla pociąg pokonuje w godzinę.

Do Środy Wielkopolskiej można dojechać licznymi pociągami z Poznania lub od strony Jarocina.

Szczegóły: www.sredzkakolej.pl

Średzka Kolej Dojazdowa na You Tube – przejazd (2012)(51:13)
Średzka Kolej Dojazdowa – przejazd specjalny na You Tube (2012)(06:40)
Średzka Kolej Dojazdowa na You Tube – rozpoczęcie sezonu 2011 (2011)(04:46)
Średzka Kolej Dojazdowa – archwalny film z 1996 roku (01:46)

Świętokrzyska Kolej Dojazdowa

Kolejka znana również pod nazwą „Jędrzejowska Kolej Dojazdowa”. W 2019 roku Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa zaprasza na ogólnodostępne przejazdy rozkładowe w każdą niedzielę od  maja do końca września. Pociągi kursują na trasie Jędrzejów Wąskotorowy – Pińczów (30 kilometrów). Kolejka cieszy się dużą popularnością, jednak ceny są bardzo wysokie. Cena za przejazd z Jędrzejowa do Pińczowa i z powrotem w taryfie normalnej wynosi 30 złotych. Ze względu na dłuższe postoje jest to wycieczka całodniowa.

Szczegółowe informacje: www.expres-ponidzie.k-ow.net

Świętokrzyska Kolej Dojazdowa na You Tube (2012)(12:55)
Świętokrzyska Kolej Dojazdowa na You Tube – fragmenty przejazdu (2012)(29:02)
Świętokrzyska Kolej Dojazdowa na You Tube (2012)(02:57)

Tramwaj konny w Mrozach

Unikat na skalę europejską. Jedyna czynna w Polsce kolej konna w sezonie kursuje na trasie Mrozy – Rudka Sanatorium po torach o rozstawie szyn 900 mm. Wybudowana w roku 1902, później ruch zawieszono w 1967 roku. Dzięki mądrym ludziom udało się uratować tę niezwykłą atrakcję turystyczną. Zarządcą kolejki jest Urząd Gminy Mrozy, trasa liczy 1,75 km. Nie wiadomo, jaka będzie przyszłość tramwaju konnego. W internecie trudno znaleźć aktualne informacje, a tramwaj konny budzi ogromne wzburzenie wśród miłośników zwierząt, więc być może zostanie potraktowany jako znęcanie się nad zwierzętami i zlikwidowany.

Strona internetowa: www.mrozy.pl/tramwajkonny/

Tramwaj konny w Mrozach na You Tube (2013)(02:12)
Tramwaj konny w Mrozach na You Tube (2011)(03:43)
Tramwaj konny w Mrozach na You Tube (2011)(06:19)

Wigierska Kolej Wąskotorowa

Kolejka wąskotorowa kursująca wzdłuż brzegu Jeziora Wigry na trasie o długości około 10 kilometrów. Na stacji końcowej – Płociczno – znajduje się Muzeum Kolejki Wąskotorowej.  Szczegóły na stronie oficjalnej. Ceny biletów stosunkowo wysokie. Szczegółowe informacje: www.augustowska.pl

Wigierska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2012)(01:01)
Wigierska Kolej Wąskotorowa na You Tube (2010)(10:00)

Wyrzyska Kolej Wąskotorowa

Część dawnych Bydgosko-Wyrzyskich Kolei Dojazdowych. Kolejka kursuje raz na jakiś czas na krótkim odcinku Białośliwie Wąskotorowe – Kocik Młyn. Nie potwierdziły się informacje o likwidacji kolejki.

Według informacji podanych przez zarządcę od 2013 kolejka kursuje w sezonie letnim w weekendy (od 1.05 do drugiego weekendu września włącznie) + długie weekendy: majowy i Boże Ciało. Zarówno w soboty i niedziele realizowane są po trzy kursy 13:00, 15:00, 17:00 trasą Białośliwie Wąskotorowe – Pobórka Wielka – Białośliwie Wąskotorowe (łącznie 12 km)

Bilety w cenie 5 zł w obie strony, dzieci do lat 4 bezpłatnie (bilety normalne i dziecięce kartonowe dla każdej relacji).

Raz w roku organizowany jest Zlot Miłośników Kolejek Wąskotorowych zawsze pod parą (zwykle 2-4 parowozy) z kursem do Łobżenicy (30km) lub Wysokiej (21km). Możliwe jest też uruchomienie pociągów na zamówienie na wybranej trasie.

Więcej informacji: Oficjalny profil Wyrzyskiej Kolei Powiatowej

Wyrzyska Kolej Powiatowa na You Tube (2014)(01:10)
Wyrzyska Kolej Powiatowa na You Tube (2012)(14:51)

Żnińska Kolej Powiatowa

Jedna z najbardziej znanych kolejek wąskotorowych w Polsce. Kolej kursuje od długiego weekendu majowego do końca września w weekendy oraz podczas Festynu Archeologicznego w Biskupinie na trasie Żnin – Wenecja – Biskupin – Gąsawa. Trasę przemierza 6 pociągów w ciągu dnia.

Strona internetowa: muzeumznin.pl/pl/contents/content/91/77

Żninska Kolej Powiatowa na You Tube (2014)(11:39)
Żninska Kolej Powiatowa – przejazd specjalny na You Tube (2011)(08:44)
Żninska Kolej Powiatowa na You Tube (2010)(08:29) 

Żuławska Kolej Dojazdowa

Kolejka wąskotorowa kursująca pomiędzy stacjami Sztutowo – Prawy Brzeg Wisły oraz Stegna Gdańska – Nowy Dwór – Tuja. W 2014 roku kolei groziła rozbiórka, jednak udało się ją uratować. Żuławska Kolej Dojazdowa cieszy się ogromną popularnością.  Pociągi rozkładowe Żuławskiej Kolei Dojazdowej roku kursują codziennie w okresie letnich wakacji szkolnych oraz w wybrane dni w ciągu roku, między innymi w Dzień Wszystkich Świętych.

Strona internetowa: kolejzulawska.pl
Żuławska Kolej Dojazdowa na Facebooku

Żuławska Kolej Dojazdowa na You Tube (2014)(14:38)
Żuławska Kolej Dojazdowa – chyba cały przejazd na You Tube (2013)(45:22)
Żuławska Kolej Dojazdowa na You Tube (2013)(01:17)

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

%d bloggers like this: