Kolej na Podróż

Pociągiem po województwie lubelskim – co zwiedzić i zobaczyć

Województwo lubelskie z pozoru wydaje się mało interesującym województwem, jednak po wstępnym przestudiowaniu atrakcji turystycznych znajdziemy dużo mało znanych miejsc, chociaż podróżując pociągiem po województwie lubelskim nie dotrzemy wszędzie. W ostatnich latach wyremontowano kilka linii, reaktywowano połączenia do Hrubieszowa, uruchomiono pociągi sezonowe do Włodawy (tak naprawdę w pobliże), ale nadal na przykład podróż utrudniają fatalne rozkłady jazdy do Zamościa, czy przepełnione szynobusy. Przygotowałem podstawowy przewodnik po województwie lubelskim, który ułatwi wam wybór trasy i podpowie, co zobaczyć podczas podróży.

Spis treści:

1. Linia kolejowa Lublin – Chełm
2. Linia kolejowa Lublin – Dęblin
3. Linia kolejowa Lublin – Zamość
4. Linia kolejowa Lublin – Łuków
5. Linia kolejowa Łuków – Terespol
6. Pozostałe linie kolejowe
7. Koleje wąskotorowe

Cykl przewodników z serii „Pociągiem po Polsce”:

Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów
Pociągiem po Dolnym Śląsku – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Mazowszu – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Małopolsce – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Opolszczyźnie – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie kujawsko-pomorskim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po województwie lubelskim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po województwie lubuskim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po województwie łódzkim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie podkarpackim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po województwie podlaskim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po województwie pomorskim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po województwie śląskim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie świętokrzyskim – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po Warmii i Mazurach – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem po województwie zachodniopomorskim – co zwiedzić i zobaczyć 

1. Linia kolejowa Lublin – Chełm

Linia kolejowa Lublin – Chełm w zasadzie powinna zostać opisana jako linia kolejowa Lublin – Dorohusk, jednak z punktu widzenia turysty i zwykłego pasażera pociągów, istotny jest odcinek z Lublina do Chełma, po którym kursują pociągi osobowe i pospieszne, a także międzynarodowy pociąg nocny Warszawa – Kijów. Jak podaje wyszukiwarka połączeń PKP, odległość pomiędzy stacjami Lublin Główny a Chełm wynosi 73 kilometry.

Linia kolejowa Lublin – Chełm – wybrane stacje:

Lublin Główny – główny dworzec kolejowy w Lublinie. Położony około 2 kilometry od Śródmieścia z licznymi zabytkami. Stolica województwa lubelskiego; ważny węzeł kolejowy; ośrodek przemysłowy i akademicki. Z atrakcji w pobliżu dworca kolejowego należy wymienić kościół pw. św. Michała Archanioła.

Najważniejsze zabytki i atrakcje w centrum miasta:

– Brama Krakowska
– Zamek Lubelski
– Wieża Trynitarska
– Archikatedra św. Jana Chrzciciela
– Rynek
– Muzeum Zakładu Historii Farmacji
– Brama Grodzka
– Sobór Przemienienia Pańskiego
– kościół pw. Świętego Ducha

Świdnik Miasto – stacja kolejowa w centrum miasta. Świdnik to miasto przemysłowe (ok. 40 tysięcy mieszkańców); więc niezbyt atrakcyjne dla turystów. Można ewentualnie zobaczyć stary dworzec kolejowy Świdnik (obecnie nieczynny) i helikopter SM-1 jako pomnik. Za stacją biegnie odgałęzienie do stacji kolejowej przy lotnisku (nazwa przystanku: Lublin Airport)

Minkowice – zabytkowy drewniany budynek dworca kolejowego.

Podzamcze – przy przystanku kolejowym znajduje się zespół pałacowo-parkowy – w pałacu obecnie mieści się szkoła. 2 kilometry na północ od przystanku wieś Mełgiew (można dojść również ze stacji w Minkowicach). W budynku starego kościoła św. Wita urządzono niewielkie muzeum regionalne. Po sąsiedzku neogotycki kościół z początku XX wieku.

Jaszczów – 2,5 kilometra na południowy wschód od stacji pałac we wsi Łysołaje-Kolonia.

Biskupice – we wsi kościół pw. św. Stanisława BM.

Kanie – we wsi kościół pw. św. Piotra i Pawła i Matki Boskiej Różańcowej z drugiej dekady XX wieku.

Rejowiec – stacja kolejowa w miasteczku Rejowiec Fabryczny. Węzeł kolejowy. Można zobaczyć dworek, w którym mieści się obecnie ośrodek kultury. 5 kilometrów od stacji leży miasteczko Rejowiec – zabytki to Pałac Ossolińskich (siedziba Urzędu Miasta, kościół pw. Świętego Jozafata i cerkiew pw. św. Michała Archanioła.

Chełm Miasto – przystanek kolejowy w Chełmie, blisko kościoła pw. pw. Świętego Kazimierza Królewicza i Parku Miejskiego. Rynek oddalony o 2 kilometry.

Chełm – dworzec kolejowy w Chełmie. Do rynku i deptaka prawie 3 kilometry. 4 kilometry na północ od stacji ruiny wieży w Bieławinie.

Zabytki i atrakcje Chełma:

– bazylika NMP
– rynek i deptak
– trasa podziemna
– kościół pw. Rozesłania Świętych Apostołów
– cerkiew pw. św. Jana Teologa
– Muzeum Ziemi Chełmskiej
– Zamek Romanowicza z parkiem
– cmentarz prawosławny

Linia kolejowa Lublin – Chełm – opis rozszerzony (pociąg + rower)

Lublin

Lublin (fot. Mexxicana_72, Pixabay.com)

2. Linia kolejowa Lublin – Dęblin

Opisywana w artykule linia kolejowa Lublin – Dęblin to fragment linii kolejowej nr 7 Warszawa – Dorohusk, przy czym ze względu na potrzeby artykułu i turystów jako stację początkową przyjąłem Lublin Główny. Linia zelektryfikowana, wybudowana w 1877 roku. Od 2016 roku trwa remont linii – między innymi budowa drugiego toru, remonty dworców, peronów i wymiana torów oraz wzmocnienie nasypu. Remont linii na odcinku Lublin – Dęblin powinien skończyć się w trzecim kwartale 2020 roku, a remont całej linii Warszawa – Dorohusk w 2023 roku. Odległość pomiędzy stacjami Lublin Główny a Dęblin to 72 kilometry.

Linia kolejowa Lublin – Dęblin – wybrane stacje

Lublin Główny – patrz rozdział 1.

Motycz – niedaleko stacji źródło św. Wojciecha, uważane za cudowne źródełko. We wsi Konopnica (2,5 km na wschód od stacji) kościół pw. Wniebowzięcia NMP z początku XX wieku.

Miłocin – 4,5 kilometra na północ od stacji pałac w Tomaszowicach z 1863 roku.

Sadurki – zabytkowy drewniany dworzec kolejowy.

Nałęczów – dworzec kolejowy w kolonii Drzewce, 4 kilometry od centrum Nałęczowa. Obok nieczynna stacja kolei wąskotorowej, która dawniej rozpoczynała i kończyła tu bieg, a obecnie kursuje tylko na odcinku Karczmiska – Opole Lubelskie. Nałęczów to popularne uzdrowisko; można zobaczyć zabytkowe wille, Park Zdrojowy oraz Muzea – Bolesława Prusa i Stefana Żeromskiego.

Klementowice – we wsi kościół pw. św. Klemensa i św. Małgorzaty z lat 1916-1927.

Puławy – stacja na peryferiach Puław. Opuszczony, bardzo ładny drewniany budynek dworca kolejowego z 1877 roku (prawdopodobnie zostanie wyburzony).

Puławy Miasto – dworzec systemowy położony 2 kilometry od najciekawszych atrakcji w centrum miasta. Warto zobaczyć między innymi kompleks pałacowo-parkowy z wspomnianym już wcześniej Pałacem Marynki, a także innymi zabytkami i atrakcjami, między innymi Pałacem Czartoryskich, Świątynią Sybilli, Domkiem Gotyckim, czy kościołem Wniebowzięcia NMP. W centrum Puław można się przesiąść do busa i dojechać do Kazimierza Dolnego w około 20 minut.

Gołąb – drewniany dworzec kolejowy. Centrum wsi położone 4 kilometry na południe od stacji, warto zobaczyć renesansowy kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, św. Floriana i św. Katarzyny z lat 1626-1634 oraz stojący tuż obok Domek Loretański.

Dęblin – miasto (16 tys. mieszkańców); baza sił powietrznych, węzeł kolejowy. W Dęblinie warto zobaczyć Muzeum Sił Powietrznych, pozostałości Twierdzy Dęblin, cmentarz wojenny, drewniany kościół pw. Chrystusa Miłosiernego oraz zespół pałacowo-parkowy położony 5 kilometrów od centrum miasta (rektorat Akademii Lotniczej).

Linia kolejowa Lublin – Dęblin – opis rozszerzony (pociąg + rower)

3. Lublin – Zamość

Linia kolejowa Lublin – Zamość w tym wpisie to umowna nazwa dla trasy pociągów Lublin – Zamość, których trasa pokrywa się do Rejowca z trasą pociągów Lublin – Chełm (linia kolejowa do Dorohuska). Następnia pociągi wjeżdżają na linię kolejową nr 69 Rejowiec – Hrebenne (część Rejowiec – Zamość opisana w tym wpisie, Zamość – Hrebenne we wpisie Zamość – Horyniec-Zdrój). Na odcinku Rejowiec – Zamość jest to linia niezelektryfikowana.

Linia kolejowa Lublin – Zamość – wybrane stacje

Lublin Główny – patrz rozdział 1

Świdnik Miasto – patrz rozdział 1

Rejowiec –  patrz rozdział 1

Zagrody Kościół – obok przystanku drewniany kościół pw. Matki Bożej Królowej z początku XX wieku.

Krasnystaw Miasto – nieduże miasto (niecałe 20 tysięcy mieszkańców). Najważniejsze zabytki to kościół pw. św. Franciszka Ksawerego, Pałac Biskupi i rynek.

Izbica – we wsi cmentarz żydowski, a właściwie jego pozostałości. W oddalonej o kilometr Tarnogórze pałac zaadaptowany na centrum konferencyjno-noclegowe, kościół pw. św. Zofii i zabytkowy młyn.

Ruskie Piaski – 4 kilometry na zachód od stacji wieś Nielisz, gdzie w sezonie można wypocząć nad zbiornikiem wodnym. W tej samej wsi zabytkowy drewniany kościół pw. św. Wojciecha.

Zawada – ważny węzeł kolejowy. 4 kilometry na zachód od stacji kościół pw. św. Stanisława z lat 1821-1832 we wsi Wielącza. 6 kilometrów dalej na zachód prywatne Muzeum Skarbów Ziemi i Morza

Zamość – dawne miasto wojewódzkie; od lat uważany za jedno z najpiękniejszych polskich miast. Warto zobaczyć zabytkowe centrum z malowniczym rynkiem i licznymi zabytkami sakralnymi, park miejski, ogród zoologiczny, Muzeum Fortyfikacji i Broni Arsenał, Muzeum Zamojskie, budynek Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 1, bramy miejskie, bastion.

Zamość Starówka – przystanek kolejowy blisko zamojskiego Starego Miasta

Zamość Wschód – przystanek kolejowy przy osiedlu.

Linia kolejowa Lublin – Zamość – opis rozszerzony (pociąg + rower)

Zamość

Zamość (fot. Marbus_79, Pixabay.com)

4. Linia kolejowa Lublin – Łuków

Linia kolejowa Lublin – Łuków to linia kolejowa w województwie lubelskim. Według wyszukiwarki połączeń PKP odległość pomiędzy stacjami Lublin – Łuków wynosi 111 kilometrów; przy czym trasa przejazdu pociągów różni się minimalnie od przebiegu linii nr 30 Łuków – Lublin Północny, stąd też inna długość linii w Wikipedii i Atlasie Kolejowym.

Od 2000 do 2013 roku ruch pasażerski na linii był zawieszony. Od 2013 roku stopniowo reaktywowano połączenia Lublin – Lubartów i Lublin – Parczew. W 2017 roku rozpoczął się remont linii Warszawa – Dorohusk, a pociągi pospieszne między Warszawą a Lublinem skierowano objazdem na właśnie tę linię. Po zakończonym remoncie liczba pociągów pospiesznych zmalała i nie wiadomo, czy nie znikną z linii, pociągi regionalne nadal kursują na trasie Lublin – Parczew przez Lubartów. W przyszłości w okolicach Lublina mają powstać nowe przystanki kolejowe.

Linia kolejowa Lublin – Łuków – wybrane stacje:

Lublin Główny – patrz rozdział 1

Lublin Ponikwoda – w pobliżu stacji tereny spacerowe; w tym wąwóz. 2 kilometry na wschód od stacji popadający w ruinę pałac z parkiem.

Ciecierzyn – przy przystanku położona jest wieś Dys – warto zobaczyć zabytkowy kościół pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela, dwór Bernatówka – w sąsiedztwie dworu źródło.

Lubartów – zabytkowy dworzec kolejowy na przedmieściach Lubartowa. Poza dworcem warto zobaczyć budynek II Liceum Ogólnokształcącego.

Lubartów Lipowa – przystanek kolejowy położony blisko centrum Lubartowa. Najważniejsze zabytki to pałac (siedziba Starostwa Powiatowego); park przypałacowy, położony po sąsiedzku kościół pw. św. Anny, Muzeum Ziemi Lubartowskiej w dworku.

Parczew – stacja kolejowa oddalona 3 kilometry od centrum Parczewa.

Parczew Kolejowa – przystanek położony niecałe półtora kilometra od centrum Parczewa. W mieście warto zobaczyć bazylikę kolegiacką; w okolicy kilka szlaków turystyczno-rowerowych.

Radzyń Podlaski – stacja kolejowa we wsi Bedlno Radzyńskie, położonej sześć kilometrów od Radzynia Podlaskiego. Radzyń Podlaski (ok. 16 tys. mieszkańców) jest popularnym celem wycieczek za sprawą Pałacu Potockich. Ponadto zaniedbany cmentarz żydowski.

Łuków – miasto liczące ok. 30 tysięcy mieszkańców. Ważny węzeł kolejowy. Zabytkowy dworzec kolejowy. Miasto pod względem architektonicznym wypada przeciętnie; warto zobaczyć kościoły pw. Podwyższenia Krzyża Świętego i kolegiatę pw. Przemienienia Pańskiego, Muzeum Regionalne i cmentarz wojenny.

Linia kolejowa Lublin – Łuków – opis szczegółowy (pociąg + rower)

Województwo lubelskie

Dworzec kolejowy w Łukowie (fot. wagon16, GNU, flickr.com)

5. Linia kolejowa Łuków – Terespol

Opisywana w artykule linia kolejowa Łuków – Terespol to fragment linii kolejowej Warszawa – Terespol biegnący po obszarze województwa lubelskiego. Odległość między Łukowem a Terespolem to 89 kilometrów. Na trasie kursują pociągi REGIO przewoźnika Polregio oraz pociągi pospieszne PKP Intercity.

Linia kolejowa Łuków – Terespol – wybrane stacje

Łuków –  patrz rozdział 4.

Łuków Zapowiednik – brak atrakcji turystycznych w okolicach stacji.

Międzyrzec Podlaski – miasteczko (16 tys. mieszkańców); w drodze z dworca do centrum mijamy Pałac Potockich z parkiem. W centrum można zobaczyć rynek, kościół pw. św. Mikołaja, zabytkowy budynek poczty oraz cmentarz żydowski. Na południe od stacji kąpielisko przy starej żwirowni i stok narciarski.

Szachy – na cmentarzu we wsi Dołha pochowano poległych członków załogi samolotu PZL-23 „Karaś”, zestrzelonego przez niemieckie myśliwce 9 września 1939 roku.

Biała Podlaska – dawne miasto wojewódzkie, obecnie miasto powiatowe. Zabytkowy dworzec kolejowy; do centrum miasta trzeba przejść około 1,5 km. Największa atrakcja miasta to zespół pałacowo-parkowy Radziwiłłów, w którym mieści się Muzeum Południowego Podlasia. Poza tym głównie zabytki sakralne – kościół pw. św. Anny, kościół pw. Narodzenia NMP.

Perkowice – dwa kilometry na północ od stacji, we wsi Ortel Książęcy drewniany kościół pw. Narodzenia NMP z lat osiemdziesiątych XIX wieku.

Chotyłów – ładny, wyremontowany budynek dworca kolejowego.

Małaszewicze – kilka lat temu na stacji popadał w ruinę zabytkowy skład pociągu Orient Express, który w końcu wyjechał do Francji, gdzie zostanie wyremontowany i będzie kursował jako pociąg turystyczny po Europie Zachodniej.

Terespol – ostatnia stacja kolejowa na terytorium Polski przed granicą z Białorusią. 4 kilometry na południe od stacji pozostałości po fortyfikacjach. 4 kilometry dalej wspomniana już cerkiew w Dobratyczach.

Linia kolejowa Łuków – Terespol – opis szczegółowy (pociąg + rower)

Pociągiem po województwie lubelskim

Fragment rynku w Białej Podlaskiej (fot. wagon16, GNU, flickr.com)

6. Pozostałe linie kolejowe

Podróżując pociągiem po województwie lubelskim możemy się także przejechać niedawno reaktywowanym odcinkiem Zamość – Hrubieszów Miasto. Po drodze pociąg zatrzymuje się także w Werbkowicach. Nie wiadomo, czy pociągi będą kursować do Hrubieszowa w następnych latach; na razie rozkład jazdy czyni to połączenie bezużytecznym dla turystów.

Z Zamościa w sezonie letnim i to tylko w weekendy, można się także przejechać szynobusem do  Jarosławia w województwie podkarpackim i dalej do Rzeszowa. Linia interesująca pod względem turystycznym, ale na co dzień nieużywana w ruchu pasażerskim.

Linia kolejowa Zamość – Hrebenne – co zobaczyć (pociąg + rower)
Linia kolejowa Jarosław – Hrebenne – co zobaczyć (pociąg + rower)(woj, podkarpackie)

Linię kolejową Łuków – Dęblin opisałem w przewodniku dla podróżujących z rowerami, ale ze względu na bliskość niektórych atrakcji, przyda się również turystom poruszającym się pieszo.

Linia kolejowa Łuków – Dęblin – co zobaczyć (pociąg + rower)

Pociągi pospieszne kursują również pomiędzy Zamościem a Stalową Wolą w województwie podkarpackim i dalej na południe, jednak na odcinku Zamość – Stalowa Wola zatrzymują się jedynie na stacji Biłgoraj, dlatego nie miało sensu tworzenie osobnego przewodnika.

W sezonie letnim uruchamiane jest połączenie pasażerskie Chełm – Włodawa. Pociągi kończą wprawdzie bieg na stacji Włodawa, jednak jest ona położona w Orchówku, 5 kilometrów od centrum Włodawy.

W przyszłości planuje się wydłużenie linii kolejowej Lublin – Kopalnia „Bogdanka” do Łęcznej.

7. Koleje wąskotorowe

Jedyna czynna kolej wąskotorowa w województwie lubelskim to Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa. Do czasu epidemii koronawirusa kursowała w każdą niedzielę od maja do września na trasie Karczmiska – Opole Lubelskie (czas przejazdu 40 minut); raz w miesiącu pociągi dojeżdżały do stacji Poniatowa.

W mediach pojawiają się informacje o możliwości odbudowy nieczynnego odcinka Karczmiska – Nałęczów Wąskotorowy, gdzie istniałaby możliwość przesiadki na kolejkę z pociągów kursujących po linii normalnotorowej. Trudno powiedzieć, czy plany zostaną zrealizowane.

Szczegóły: www.nadwislanskakolejka.pl
Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa – oficjalny fanpage na Facebooku

Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa

Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa (fot. Robsuper, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

%d bloggers like this: