O czeskiej Opawie pisałem trzy tygodnie temu. Obiecałem artykuł i zdjęcia tamtejszego dworca kolejowego Opava-Východ.
Dworzec kolejowy Opava-Východ to jeden z najpiękniejszych czeskich dworców kolejowych, wielokrotnie nagradzany w konkursach. Dworzec został wybudowany w 1851 roku według projektu Ernesta Ehrenhausa. W latach 2004-2008 dworzec został wyremontowany, co zbiegło się w czasie z elektryfikacją linii Ostrava-Svinov – Opawa. Przez długi czas na trasie kursowała zastępcza komunikacja autobusowa, po rewitalizacji trasy pociągi jeżdżą szybko i komfortowo.
Pierwsze wrażenie po wyjściu z pociągu nie jest najlepsze. Przeciętne perony, ze strony peronów dworzec nie prezentuje się jakoś ładnie – knajpka dworcowa, jakiś sklepik, wejście do toalet (w toaletach nie byłem). Jeden peron, z którego często odjeżdżają „motoraczki” w stronę Karniowa i Bruntalu położony jest tuż przy przystanku autobusowym i jezdni.
Od strony ulicy dworzec prezentuje się o wiele lepiej. Elewacja czyściutka, na szczęście bez elementów twórczości „ulicznych artystów” (od strony peronów jednak widać bazgroły), przed dworcem znajduje się postój taksówek i kilka przystanków autobusowych – dworzec kolejowy pełni również funkcję węzła przesiadkowego komunikacji miejskiej i podmiejskiej (w Opawie nie ma dworca autobusowego). Poza knajpką na dworcu zauważyłem zakłady bukmacherskie, piekarnia ze smacznymi bagietkami jest po drugiej stronie ulicy.
W holu głównym dworca zachwycają piękne freski na ulicy. Poza czystością nie różni się zbytnio od dworców podobnej wielkości – kasy. Dworzec czynny jest w godzinach 03:00-23:00, podróżni mogą skorzystać z poczekalni od 05:00 do 22:30. Bilet można zakupić w biletomacie, przed dworcem stoi też automat biletowy komunikacji miejskiej. Na dworcu lub w pobliżu działa też kantor, czynny w godzinach otwarcia dworca.
Z dworca do centrum Opawy idzie się 5-10 minut.