Kolej na Podróż

Pociąg IC Cracovia – informacje

Od połowy kwietnia do końca września 2017 roku codziennie kursuje pociąg IC Cracovia relacji Praga – Kraków – Praga uruchamiany przez PKP Intercity we współpracy z kolejami czeskimi České dráhy.  Pociąg ten na odcinku czeskim kursuje główną magistralą kolejową z Pragi przez Pardubice, Ołomuniec, Ostrawę i Bogumin, po polskiej stronie przez Zebrzydowice, Czechowice-Dziedzice, Oświęcim i Trzebinię. O pociągu było głośno jeszcze zanim zaczął kursować – kontrowersje wzbudził postój na stacji Brzeszcze Jawiszowice.

AKTUALIZACJA 2018: W okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2017/2018 pociąg IC Cracovia kursuje codziennie. Rozkład jazdy jest podobny, ceny też. 

Zobacz również:

Praga na weekend – praktyczny przewodnik
Kraków – spacer po centrum
Oświęcim – co zobaczyć

IC Cracovia

Pociąg IC Cracovia Praga – Kraków w Oświęcimiu

ROZKŁAD JAZDY:

IC Cracovia to pociąg dzienny, ale godziny kursowania nie są zbyt atrakcyjne zarówno dla Czechów, jak i dla Polaków. Ponadto należy zauważyć bardzo długi czas przejazdu na odcinku Oświęcim – Kraków – z Pragi do Krakowa pociąg IC Cracovia jedzie dłużej niż pociąg REGIO.

Jeśli chodzi o polski odcinek, to prędkość pociągu pomiędzy Czechowicami-Dziedzicami a Krakowem na pewno zniechęci nielicznych pasażerów.

Pociąg IC Cracovia Kraków – Praga rozkład jazdy:

Kraków Główny      odj. 10:20
Trzebinia    11:24-11:25
Chrzanów Śródmieście     11:31-11:35
Oświęcim     12:03-12:04
Brzeszcze Jawiszowice     12:19-12:20
Czechowice-Dziedzice     12:43-12:44
Zebrzydowice     13:13-13:14
Bohumin     13:31-14:08
Ostrava hl.n.     14:16-14:18
Ostrava-Svinov     14:25-14:27
Hranice na Morave 14:51-14:52
Olomouc hl.n.     15:19-15:21
Zabreh na Morave     15:42-15:43
Ceska Trebova     16:04-16:05
Pardubice hl.n. 16:37-16:38
Kolin         16:59-17:00
Praha-Liben     17:32-17:33
Praha hl.n.    przyj. 17:39

Pociąg IC Cracovia Praga – Kraków rozkład jazdy:

Praha hl.n.      odj. 10:22
Praha-Liben     10:28-10:29
Kolin         10:58-10:59
Pardubice hl.n. 11:19-11:21
Ceska Trebova     11:55-11:56
Zabreh na Morave     12:17-12:18
Olomouc hl.n.     12:39-12:41
Hranice na Morave      13:08-13:09
Ostrava-Svinov     13:34-13:36
Ostrava hl.n.     13:42-13:44
Bohumin     13:52-14:29
Zebrzydowice     14:46-14:47
Czechowice-Dziedzice     15:18-15:19
Brzeszcze Jawiszowice     15:43-15:44
Oświęcim     16:00-16:01
Chrzanów Śródmieście     16:35-16:36
Trzebinia     16:42-16:50
Kraków Główny     przyj. 18:05

Po czeskiej stronie IC Cracovia jedzie jako pociąg kategorii EX i przez cały czas jedzie bardzo szybko.

CENY BILETÓW:

Ceny biletów dla osób dorosłych bez promocji odstraszają. O ile w przypadku pociągu nocnego Kraków – Praga teoretycznie można kupić bilety za 19 euro (w praktyce 1-2 na każdy pociąg), to na stronie PKP Intercity nie ma informacji o promocjach na pociąg dzienny.

Przykładowe ceny biletów w drugiej klasie:

Kraków – Praga: 54 euro + 3,50 euro – miejscówka
Kraków – Ostrawa: 17,50 euro + 3,50 euro – miejscówka
Oświęcim – Praga: 60,90 euro + 3,50 euro – miejscówka
Oświęcim – Ostrawa:12,10 euro + 3,50 euro – miejscówka

Co ciekawe, znaczne różnice w cenie są  przy kupnie biletu są na stronie kolei czeskich. Bilet Praga – Kraków kupowany dzień przed wyjazdem kosztuje 795 CZK, czyli 29,8 EUR, w cenie z miejscówką. Bilet powrotny kosztuje 1590 CZK, czyli dwa razy tyle. Natomiast nie da się kupić biletu z Krakowa do Pragi w jedną stronę, przy próbie kupna biletu powrotnego Kraków – Praga – Kraków nie pokazuje się cena i pojawiają się problemy.

Ze względu na brak tanich biletów Zebrzydowice – Bohumin lub Zebrzydowice (Gr) – Bohumin nie ma jak kombinować z przejazdami.

Takie podejście do klienta wróży totalną klapę połączenia kolejowego Praga – Kraków przez Oświęcim.

Ważne jest również, iż pociąg objęty jest obowiązkową rezerwacją miejsc. Na odcinku krajowym pojawiały się problemy z wystawieniem bezpłatnej miejscówki dla podróżujących np. z Oświęcimia do Krakowa; kasjer musi podobno wpisać jakiś kod, dzięki któremu wydrukuje się bezpłatna miejscówka – niektórzy płacili dodatkowo 3,5 euro.

ZESTAWIENIE POCIĄGU:

Na odcinku Bogumin – Kraków i w drugą stronę pociąg zestawiony jest z wagonów kolei czeskich:

– wagon bezprzedziałowy drugiej klasy
– wagon z przedziałami drugiej klasy z przedziałem kinowym dla dzieci
– wagon z przedziałami pierwszej i drugiej klasy.

Wagony są klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. W Boguminie doczepiane są dodatkowe wagony relacji Bogumin – Praga.

PRZEWÓZ ROWERÓW:

Przewóz rowerów możliwy jest w wagonie nr 349.

PRZEWÓZ ZWIERZĄT:

Możliwy jest przewóz zwierząt. Bilet dla psa kosztuje 50% z taryfy międzynarodowej, czyli jadąc z Krakowa do Pragi za przewóz psa zapłacimy 27 EUR.

OBŁOŻENIE:

8 maja 2017 roku na stacji Oświęcim w pociągu podróżowało 10 pasażerów. Dosiadły się 3 osoby, więc w stronę Krakowa pojechało 13 osób.

Na forach kolejowych pełno jest informacji, że pociąg IC Cracovia wozi powietrze, czyli nie ma chętnych na przejazd.

Pomysł dobry, lecz realizacja fatalna i skończy się klapą.

Spodobał ci się wpis? Jeśli tak, zapraszam do polubienia naszego profilu na Facebooku.

IC Cracovia

Pociąg IC Cracovia – przedział drugiej klasy

IC Cracovia

Pociąg IC Cracovia – wagon bezprzedziałowy drugiej klasy

IC Cracovia

Pociąg IC Cracovia – przedział pierwszej klasy

%d bloggers like this: