Jak informują bośniackie media, ministrowie obu krajów odpowiedzialni między innymi za transport i infrastrukturę podpisali porozumienie w sprawie remontu linii Bosanski Grad (Novi Grad) – Knin, znanej pod nazwą Unska pruga. Dzięki temu powstanie alternatywa trasa dla transportu towarów i pasażerów koleją nad Morze Adriatyckie.
Unska pruga powstała znacznie wcześniej niż linia przez Ogulin i Gospić; do czasu wybuchu wojny domowej w byłej Jugosławii kursowały tą linią między innymi pociągi Belgrad – Split z wagonami bezpośrednimi do Szybenika i Zadaru oraz autokuszetkami. Obecnie na części trasy raz w roku uruchamiany jest tzw. Rotary Vlak, na całej linii nie kursują nawet pociągi towarowe.
Portal klix.ba podaje, że linia Bosanski Grad (Novi Grad) – Knin liczy 177,9 km, z czego 119,44 km leży na terytorium Bośni i Hercegowiny, a 58,46 km na terytorium Chorwacji. Niestety, nie sposób ustalić rzeczywistej długości linii, ponieważ różne źródła podają bardzo rozbieżne odległości.
Poszczególne odcinki linii są zarządzane przez trzy koleje: Željeznice Republike Srpske, Željeznice Federacije Bosne i Hercegowine oraz Hrvatske željeznice.
O konieczności remontu linii mówiono od wielu lat. Zgodnie z porozumieniem prace mają zostać sfinansowane głównie z funduszy Unii Europejskiej. Nie podano terminu rozpoczęcia robót ani ich zakończenia. Znając specyfikę kolei w Chorwacji oraz w Bośni i Hercegowinie, minie wiele lat (być może nawet kilkanaście), zanim remont zostanie zakończony, a Unska pruga otwarta dla ruchu pasażerskiego.